Kontrollrummet

Clavinova - When the Water's gone

gäst · 18 · 1710

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clavinova

  • Gäst
Tänkte lägga upp ett alster här, så ni vet vad jag försöker syssla med för musik.

LÅTNAMN:When the Water's gone
GENRE: Progressive
LÅTLÄNGD: 4:36
KOMPOSITÖR: Clavinova
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

« Senast ändrad: 19.03.2010, 22:58:12 by clavinova »


asti

  • Gäst
Spännande med lite jazziga tongångar! Fint flöjtljud och elpianot låter inte så illa heller!
Tycker du kunde höja kompet, speciellt basen, så att man får lite fylligare ljudbild.
Snyggt intro - slutet känns lite utdraget, kanske korta ner något...?
Funderade på titeln - handlar låten om någon som ska föda och vattnet har just gått?  :unsure: :)
/Asti


clavinova

  • Gäst
Tack Asti!
Introt är inspirerat av Focus egen Thijs van Leer, efter att jag såg en upptagning med 2009 års sättning på youtube. Ska se vad jag kan meka till.

Låten handlar inte i första hand om en födsel utan en trasig brunn...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt och välgjort. Gillar melodier och harmisar. Thumbs up!
Thijs van Leer, ja vilken musiker!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


clavinova

  • Gäst
Tack equality!
Kul att du gillar. Låten började i liten skala men växte när nämnde flöjtist/organist/vokalist hade gjort ett djupt intryck.

Nämnde TvL har kanske inte samma briljans i rösten längre och han är väl två gamla TvL'er i storlek men instrumenten behärskar han fortfarande på ett alldeles synnerligen, för mig, tilltalande sätt.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra spel här,Introt känns nästan lite 'shine on you' Pink Floydigt,men sen blir det Jazzigare.
Kan tycka att 'Trummisen' är bitvis lite väl energisk (och det passar inte riktig EZ)annars tycker jag att mixen känns lite
avig,bas och trummor är lite för låga.
Men det blir Tummen upp ändå! ;)   
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


freddy

  • Gäst
Snyggt flöjt, men jag får nästan utslag på kroppen av delayet. Tycker du ska ta bort det helt och endast köra reverb. Delayed flöjt är bara hemskt. :)

Trummorna är väl det som sticker ut mest, i produktionen, låter inte så bra tyvärr. Men dom gör väl sitt.

Låten i sig tycker jag saknar tydligen teman. När det gäller instrumental musik så tycker jag att det måste bäras av intressanta riff/melodier istället på instrumenten. Nu känns det lite som att det är ett komp med diverse solon över, så det blir lite långtråkigt för mig.

Jag gillar stilen men tycker inte det finns tillräckligt med bra idéer för att det ska bära hela vägen. Det skulle även vara intressant med något otippat inslag eftersom du titulerar denna som progressiv. Nu låter det bara 70-tals band, vilket inte är direkt "progressivt". Ta in något galet instrument i sammanhanget (technosyntar?  :D), eller nåt...



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
jo, lite jobbigt delay. Frågan om "tydlighet" i musik, handlar ju bara om att kunna isolera ett tema, då är det tydligt. Frågan om att "gilla" ett tema eller melodi eller annan struktur är en fråga om smaksak förstås. Vad som är intresant för mig är troligen intressant för nån annan, så man förutsätter att det är allmän sanning, och det är ju galet och faktiskt ganska ointressant info..

Intressantare info kan jag tycka är  att de olika delarna kanske hade behövt mer arbete på övergångarna! Mjukare jazz typ? Gillar starkt vissa melodier, medan andra kanske skulle behöva antingen förenklas, försvåras, eller nåt annat ljud.
Hade du inte typ superwave trial, eller vad det var? ;) Iofs den är kass, men hyfsade halvtechno-ljud (eller så lät de ju i början av 90talet ;)
https://soundcloud.com/user7789882


clavinova

  • Gäst
Bra spel här,Introt känns nästan lite 'shine on you' Pink Floydigt,men sen blir det Jazzigare.
Kan tycka att 'Trummisen' är bitvis lite väl energisk (och det passar inte riktig EZ)annars tycker jag att mixen känns lite
avig,bas och trummor är lite för låga.
Men det blir Tummen upp ändå! ;)   

Tack Uriah för lyssning och återkoppling! Basen är låg för att den är lite purjo just nu. Basen spelades från början på en VB3a men kompletterades sedan med "vanlig" elbas. Kanske inte satt 100, därav den lite dolda mixen.
Lite förvånad över att EZ avslöjas så pass lätt. Se nedan för fortsättning.

Snyggt flöjt, men jag får nästan utslag på kroppen av delayet. Tycker du ska ta bort det helt och endast köra reverb. Delayed flöjt är bara hemskt. :)

Trummorna är väl det som sticker ut mest, i produktionen, låter inte så bra tyvärr. Men dom gör väl sitt.

Låten i sig tycker jag saknar tydligen teman. När det gäller instrumental musik så tycker jag att det måste bäras av intressanta riff/melodier istället på instrumenten. Nu känns det lite som att det är ett komp med diverse solon över, så det blir lite långtråkigt för mig.

Jag gillar stilen men tycker inte det finns tillräckligt med bra idéer för att det ska bära hela vägen. Det skulle även vara intressant med något otippat inslag eftersom du titulerar denna som progressiv. Nu låter det bara 70-tals band, vilket inte är direkt "progressivt". Ta in något galet instrument i sammanhanget (technosyntar?  :D), eller nåt...


Tack Freddy för lyssning och en utförlig och "rik" recension.
Flöjt har delayet på sig enbart för att Thijs hade det, ska kolla om jag trivs utan.

Trummorna är EZ, som Uriah redan påpekat men det verkar vara svårt att få dessa att låta, om jag läser det majoriteten skriver. Om jag nu vill ha trumsamplinger som verkligen glimrar, vad ska jag då titta på?

Jag är benägen att hålla med dig om att det inte finns en röd tråd i detta, med ett väldefinierat tema men jag brukar bygga låtar på det sättet. Vilja till ljudlandskap eller oförmåga till "klatschiga" melodier ligger nog bakom det.

Det bärande och pumpande temat är egentligen orgelbasen men den ligger lite väl dold i alla ljud som hörs, kanske ska tänka om där.

När det gäller genren, skulle jag nog ha skrivit progressivt i Kalles Klätterträd anda.

jo, lite jobbigt delay. Frågan om "tydlighet" i musik, handlar ju bara om att kunna isolera ett tema, då är det tydligt. Frågan om att "gilla" ett tema eller melodi eller annan struktur är en fråga om smaksak förstås. Vad som är intresant för mig är troligen intressant för nån annan, så man förutsätter att det är allmän sanning, och det är ju galet och faktiskt ganska ointressant info..

Intressantare info kan jag tycka är  att de olika delarna kanske hade behövt mer arbete på övergångarna! Mjukare jazz typ? Gillar starkt vissa melodier, medan andra kanske skulle behöva antingen förenklas, försvåras, eller nåt annat ljud.
Hade du inte typ superwave trial, eller vad det var? ;) Iofs den är kass, men hyfsade halvtechno-ljud (eller så lät de ju i början av 90talet ;)


Tack Dividend, för lyssning och värdefullt tyckande. Superwave? Nope, känner jag inte igen. Ska ta tag i övergångarna, med risken att allt blir en punkterad sufflé.


freddy

  • Gäst
jo, lite jobbigt delay. Frågan om "tydlighet" i musik, handlar ju bara om att kunna isolera ett tema, då är det tydligt. Frågan om att "gilla" ett tema eller melodi eller annan struktur är en fråga om smaksak förstås. Vad som är intresant för mig är troligen intressant för nån annan, så man förutsätter att det är allmän sanning, och det är ju galet och faktiskt ganska ointressant info.

Nja, jag tycker inte enbart det handlar om personlig smak som du försöker att få det till divi. Det handlar om att repetera något och framhäva något. Om jag säger såhär, kan du nynna på någon del/tema/riff i låten efter att du lyssnat på den? Det är inte något subjektivt. 

Självklart finns det väl undantag, men gör det inte svårare än vad det är.

Jag hör om det är ett tydligt tema i en låt, eller ens ett tema. Däremot så kan det vara så att jag kanske inte gillar det, men det är en annan sak, och i det har du så klart helt rätt. Alla har olika smak...

Sen behöver väl inte all musik vara tematiskt baserad och hej och hå, men som sagt, jag saknar något som bär denna låt...


clavinova

  • Gäst
Freddy, du har inte möjligtvis lust att tänka till på ett fungerande tema till denna låt? Vore ju spännande och inte minst väldigt nyttigt för mig.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
jo, lite jobbigt delay. Frågan om "tydlighet" i musik, handlar ju bara om att kunna isolera ett tema, då är det tydligt. Frågan om att "gilla" ett tema eller melodi eller annan struktur är en fråga om smaksak förstås. Vad som är intresant för mig är troligen intressant för nån annan, så man förutsätter att det är allmän sanning, och det är ju galet och faktiskt ganska ointressant info.

Nja, jag tycker inte enbart det handlar om personlig smak som du försöker att få det till divi. Det handlar om att repetera något och framhäva något. Om jag säger såhär, kan du nynna på någon del/tema/riff i låten efter att du lyssnat på den? Det är inte något subjektivt. 
Självklart finns det väl undantag, men gör det inte svårare än vad det är.

Tycker det är du som komplicerar saker och ting.

"kan du nynna på någon del/tema/riff i låten efter att du lyssnat på den?"

MEnar du att detta är "THE METHOD" för att ta reda på hur existerande ett tema är? Hur många nynnar på värsta delen av Våroffer av STravinsky, t ex men många tycker ändå det är den bästa... Skulle dessa personer ljuga?

Hur många går runt och nynnar på "Death metal" av possessed?

Om du menar allmänt hållet, att det intryck ett stycke ger är grejen, så handlar det ju enbart om vad man har förmåga att urskilja? Dvs, oftast vad man har varit utsatt för tidigare.

Inga kineser gillar Wagner, för de har aldrig hört europeisk opera. Nästan inga. Skull wagner (objektivt) vara dålig om ingen mindes honom? Eller om ingen gillade? (Jag tycker själv han är tung och trög, men vissa delar (speciellt 4-5 st) är fan så bra att jag inte hört något liknande, med sång eller utan, någonsin. 50% av wagners produktion, grovt räknat, förstår jag inte. Alltså det passerar bara "förbi", ger inget intryck. Men jag skulle inte vilja säga att det nödvändigtvis är dåligt för det.)

Kort kan jag säga att jag har en annan syn här. Det handlar om att förmedla intryck (t ex väcka känslor), misslyckas man med detta för sig själv och när det spelas för andra är man en misslyckad musiker. Om det alltid var så.

Vissa låtar är intetsägande, men dyrkas av andra. Vissa musiker är framförallt artister men också kompositörer (Michael JAckson t ex) hade MJ berört så många om han inte varit den artist han var?  

Osv.

Citera

Jag hör om det är ett tydligt tema i en låt, eller ens ett tema. Däremot så kan det vara så att jag kanske inte gillar det, men det är en annan sak, och i det har du så klart helt rätt. Alla har olika smak...

Sen behöver väl inte all musik vara tematiskt baserad och hej och hå, men som sagt, jag saknar något som bär denna låt...

Vad som utgör ett tema, är uppfattad struktur. Håller med om att brus inte är ett tema. Här finns struktur => det finns ett tema, eller iallafall en helt ok melodi, och nåt slags plan här.
Men det är som sagt bara åsikter, liksom dina så...

Fast jag tror inte man sätter sig ner och gör en låt slumpmässigt och RÅKAR få nåt som KANSKE är ett tema och lägger upp det och noterar folks reaktioner? Eller vad fan vet jag, men jag tycker det finns en klar (men kanske ofärdig) idé om det hela, med tydliga melodier, nästan för enkla men en del bra idéer.

Är det limmet du saknar, så kan du ju lika gärna ge dig på Moderna muséet eller vissa av mina låtar.

Att man inte får ett intryck innebär inte att det inte existerar. Typ.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Haha, han erkänner att han inte har ett tema precis innan jag postade :D

skämtar :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte

Trummorna är EZ, som Uriah redan påpekat men det verkar vara svårt att få dessa att låta, om jag läser det majoriteten skriver. Om jag nu vill ha trumsamplinger som verkligen glimrar, vad ska jag då titta på?


Hmm. som ägare av EZ-Drummer har du väl rabatt på Uppgradering till Superior 2.0 !!!
Klockrent och dom "just nu" bästa trummorna på marknaden.  B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En annan lösning är ju att dra ner DrumCore 3.0 gratis och köra EZ loopar.
Jag har lyssnat och utan att sönderanalysera denna så tycker jag att det är både bra och obra - saknar tyngd i det hela - det flärpar liksom ut i ingenting till slut - tvärisen är bra i början men sedan blir det midi och åter midi igen och igen. Ja mycket 70/80-tals influerat flum på jazz-scenen Wetherreport-synthen anger liksom tonen i stora delar.
Nja eller jo vete tusan vad jag tycker----- bra input va? :ph34r:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Spännande med lite jazziga tongångar! Fint flöjtljud och elpianot låter inte så illa heller!
Tycker du kunde höja kompet, speciellt basen, så att man får lite fylligare ljudbild.
Snyggt intro - slutet känns lite utdraget, kanske korta ner något...?
Funderade på titeln - handlar låten om någon som ska föda och vattnet har just gått?  :unsure: :)
/Asti

Ha ha..rolig kommentar Asti :DJag håller med ovanstående, gillar det här, snyggt :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gillar de jazziga partierna när det rullar igång
Det är lite free-form improviserad känsla över det hela
med några inslag av teman
För mycket delay i flöjtpartierna - särskilt introt
Undrar hur det skulle låta om en rivig sax hade spelat det som synten spelar
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


clavinova

  • Gäst
Eko, all input är bra input. Kanske inte så begriplig alltid? Måste nog kolla på alternativa trummor, som inte är så lätta att identifiera.

Spännande med lite jazziga tongångar! Fint flöjtljud och elpianot låter inte så illa heller!
Tycker du kunde höja kompet, speciellt basen, så att man får lite fylligare ljudbild.
Snyggt intro - slutet känns lite utdraget, kanske korta ner något...?
Funderade på titeln - handlar låten om någon som ska föda och vattnet har just gått?  :unsure: :)
/Asti

Ha ha..rolig kommentar Asti :DJag håller med ovanstående, gillar det här, snyggt :)

/Marre

Tack Marre!

Gillar de jazziga partierna när det rullar igång
Det är lite free-form improviserad känsla över det hela
med några inslag av teman
För mycket delay i flöjtpartierna - särskilt introt
Undrar hur det skulle låta om en rivig sax hade spelat det som synten spelar

Tack cykeln! Tycker du har fått till en bra beskrivning! Flöjten ska ändras, i sinom tid. Saxar har jag inga bra, med undantag av en från Kontakt, ska kolla vid tillfälle.