Kontrollrummet

Jimi Hendrix...?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Jag är 16 år och jag känner nog ingen i min ålder som lyssnar på Hendrix. Jag gör inte det själv, har nog inte hört många låtar med honom heller för den delen. Det längsta bakåt i tiden jag och de jag känner sträcker oss är nog Jimmy Page, Ritchie Blackmore och Tommy Iommi. Även fast det tidsmässiga steget mellan Led Zeppelin I och Jimis skivor inte är särskilt stort är det ett stort mentalt steg mellan Led Zeppelin (70-talsförknippat) och Jimi (60-talsförknippad).

Men de flesta gitarrister idag är nog influerade av Jimi, om än indirekt; många av de gitarristerna jag tycker om har säkert lyssnat mycket på Jimi och således influerats av honom.
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ännu bättre är en come-backande men tyvärr allvarligt sjuk Skip James när han sjunger Crow Jane.




För dj'vla bra.  :)


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil
en tidigare grej som är bra:



Jo jo den vad go!  ;)
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Ännu bättre är en come-backande men tyvärr allvarligt sjuk Skip James när han sjunger Crow Jane.




Ja det var mycket känsla där!  jäkligt bra!


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Ännu bättre är en come-backande men tyvärr allvarligt sjuk Skip James när han sjunger Crow Jane.




Ja det var mycket känsla där!  jäkligt bra!
sannerligen.. den var riktigt bra.
ska sampla den!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jimi hendrix är bäst! Bättre än Beatles iaf... :D


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lets...not go there  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jimi Hendrix aka Kvinnaböske. Nu tar det fyr ( eller Fire )


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Änglahund av kvinnaböske band?

Den är ju bra! Den enda dansbandslåten som är bra i världen. :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Du har väl en poäng linkowich. Några bra låtar har han gjort. Men spelas de verkligen idag? Lyssnar yngre gitarrister på Hendrix?

Jag kan inte påstå att jag är särskillt influerad av hans spel. För mig gällde nog andra gitarrhjältar när jag var ung. T e x Blackmoore, Shenker, Santana o s v. Så om tio år när Blackmoorepluggen kommer så kommer jag att köpa den och några kids kommer att tycka vafan, den stofilen... vad har han gjort för gitarrspelandet.

Frågan kvarstår ändå. Vem köper IK multimedias Hendrixplugg? Proggare...finns de fortfarande kvar? Om ni lever och har kvar hans berömda fuzzbox signa in i denna tråden  :)
Vad har proggare gemensamt med Jimi Hendrix? Absolut ingenting. Ditt nick Egghuvud är ju verkligen passande. Grejen med Hendrix är ju inte att han var bra för sin tid, ingen har ju efteråt spelat en tiondel så bra. Ni som inte fattar det är ju verkligen rudis. Ni tror säkert ni kan lira bättre gitarr, skriva bättre låtar och sjunga bättre än Jimi Hendrix bara ni petar in rätt program i era datorburkar.
Proggarna kunde ju inte spela alls, de satt väl bara och rökte hasch. Förknippar man Hendrix med svensk progg måste man vara helt borta i skallen. :ph34r:
« Senast ändrad: 03.05.2009, 01:10:54 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ta det lite lugnt med förolämpningar? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Du har väl en poäng linkowich. Några bra låtar har han gjort. Men spelas de verkligen idag? Lyssnar yngre gitarrister på Hendrix?

Jag kan inte påstå att jag är särskillt influerad av hans spel. För mig gällde nog andra gitarrhjältar när jag var ung. T e x Blackmoore, Shenker, Santana o s v. Så om tio år när Blackmoorepluggen kommer så kommer jag att köpa den och några kids kommer att tycka vafan, den stofilen... vad har han gjort för gitarrspelandet.

Frågan kvarstår ändå. Vem köper IK multimedias Hendrixplugg? Proggare...finns de fortfarande kvar? Om ni lever och har kvar hans berömda fuzzbox signa in i denna tråden  :)
Vad har proggare gemensamt med Jimi Hendrix? Absolut ingenting. Ditt nick Egghuvud är ju verkligen passande. Grejen med Hendrix är ju inte att han var bra för sin tid, ingen har ju efteråt spelat en tiondel så bra. Ni som inte fattar det är ju verkligen rudis. Ni tror säkert ni kan lira bättre gitarr, skriva bättre låtar och sjunga bättre än Jimi Hendrix bara ni petar in rätt program i era datorburkar.
Proggarna kunde ju inte spela alls, de satt väl bara och rökte hasch. Förknippar man Hendrix med svensk progg måste man vara helt borta i skallen. :ph34r:

 :mellow:    :blink:  IK multimedias Hendrixplugg? :lol: ja ja men det säljer nog  :P    
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jimi Hendrix var ju banbrytande det säger väl allt. Finns säkert en hel hoper av bättre gitarrister efter honom men det är lite som med Colombi ägg Jimpa gjorde dom häftiga grejerna först och kommer alltid att vara odödlig så lik han är. Själv tycker jag att det var strongt att gra allt detdr baklänges liksom.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Aettan

  • Gäst
Du har väl en poäng linkowich. Några bra låtar har han gjort. Men spelas de verkligen idag? Lyssnar yngre gitarrister på Hendrix?

Jag kan inte påstå att jag är särskillt influerad av hans spel. För mig gällde nog andra gitarrhjältar när jag var ung. T e x Blackmoore, Shenker, Santana o s v. Så om tio år när Blackmoorepluggen kommer så kommer jag att köpa den och några kids kommer att tycka vafan, den stofilen... vad har han gjort för gitarrspelandet.

Frågan kvarstår ändå. Vem köper IK multimedias Hendrixplugg? Proggare...finns de fortfarande kvar? Om ni lever och har kvar hans berömda fuzzbox signa in i denna tråden  :)
Vad har proggare gemensamt med Jimi Hendrix? Absolut ingenting. Ditt nick Egghuvud är ju verkligen passande. Grejen med Hendrix är ju inte att han var bra för sin tid, ingen har ju efteråt spelat en tiondel så bra. Ni som inte fattar det är ju verkligen rudis. Ni tror säkert ni kan lira bättre gitarr, skriva bättre låtar och sjunga bättre än Jimi Hendrix bara ni petar in rätt program i era datorburkar.
Proggarna kunde ju inte spela alls, de satt väl bara och rökte hasch. Förknippar man Hendrix med svensk progg måste man vara helt borta i skallen. :ph34r:

Jag måste säga att jag riktigt storgillar herr Hendrix men vi kanske ska vara liiite realistiska, vad fan tor du han rökte då? Att säga att ingen efter Hendrix ens kommer i närheten, hallå hallå är det du som bestämmer det eller? Det finns en jäkla massa bra lirare efter Hendrix och blues är bara en av alla musikformer + att det var väldigt länge sedan jag hörde nån ny banbrytande blues. Ja det skulle vara min egen då

Efterhendrixtidens absolut bästa Bluesolo av Andreas Ohlsson, snabbspola till ca 3,39.

Pathetique Bo the lowlife
  hi-fi URL:   
http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2047960&q=hi
« Senast ändrad: 03.05.2009, 04:26:54 by Aettan »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
För att travestera mig själv i annan tråd:

HENDRIX ÄR BEGREPPET GENI FÖRKROPPSLIGAT :)

Allvarligt, han är grym. :) Tycker jag...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
ta det lite lugnt med förolämpningar? :)
Jag håller med! Det här är bland de värsta hädelser jag läst. Skamligt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


freddy

  • Gäst
Hendrix kom in rätt sent i mitt liv. Hade lyssnat mycket på annan musik innan, andra gitarrister. Jag respekterar självklart Hendrix för att han var först och även jag tycker att han skrev många riktigt sköna låtar. Det är dock bara av den anledningen jag uppskattar Hendrix egentligen, låtarna. När det kommer till gitarrspelet så har det förfinats med åren och generationerna enligt mig, jag kanske har blivit bortskämd med dagens standarder bland gitarrhjältarna. Men jag minns min besvikelse när jag lyssnade på diverse Hendrix-plattor/videos och det är småfalskt, oljud och rätt dåligt spelat faktiskt.

Jag förstår inte vad man lever i för värld om säger saker som "ingen har ju efteråt spelat en tiondel så bra". Menade du verkligen att du tycker det? Helt overklig kommentar för mig, förutsatt att man inte slutat lyssna på musik efter 70-talet då. 

Nej, om jag ska njuta av gitarrspel så är det inte Hendrix jag vänder mig till. Det finns så många andra som lirar mickfrillan av honom idag enligt mig. Däremot så tycker jag ett gäng låtar är bra härliga fortfarande.

Det är min ...hädelse.. eller åsikt :D 


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag upptäckte faktiskt Hendrix ganska nyligen. Jag hade väldigt länge svårt att se förbi hans smått slarviga, lite grötiga, gitarrspel. Nu ser jag förbi det och jag kan njuta av mycket av hans spel. Ett tag lyssnade jag nästan bara på Hendrix under ett par veckor. Att han spelar slarvigt tycker jag inte går att förneka. Om man sen tycker att det är charmigt eller blir jobbigt är väl en annan sak.

En märklig sak som inträffade när jag började lyssna på Hendrix var att hans spel lät så otäckt bekant. Jag har spelat gitarr i ungefär 17 år och upptäckte Hendrix ordentligt först det senaste året. Ändå lät hans gitarrspel då och då som mitt eget (eller kanske snarare det omvända). För en anakronistisk lyssnare så lät det nästan som om Hendrix hade stått och lyssnat på mig i replokalen och plockat upp några fraser. Jag förstår ju att vad som egentligen har hänt är att de gitarrister jag lyssnat på under min uppväxt i sin tur har lyssnat på, och inspirerats av, Hendrix. Men det var ändå en märklig upplevelse som gitarrist att upptäcka sambandet med Hendrix. Att han har varit otroligt inflytelserik är väl svårt att förneka. En mängd bra låtar har han också gjort. Jag kan dock inte låta bli att tycka att några av Buddy Miles låtar i Band of Gypsies är förjäkla bra och jag gillar verkligen Hendrix spel på de låtarna.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det finns vissa partier i några inspelningar med Hendrix där han tamefan spelar så fort att det är värre än nån annan jag hört senare. Han tyckte nog inte det var speciellt intressant, åtminstone inte att spela så hela tiden, annars hade han nog gjort det.
Det finns en grön LP med filmmusik, på den spelar han sanslöst snabbt på nån livelåt. Jag gillar de inspelningar han gjorde med Billy Cox på bas, den snubben var ruggigt säker på att spela bas. Jag tror han och Hendrix träffade varann i armén, där Jimi var fallskärmsjägare! Jag läste en gång att Hendrix skulle få stryk av ett gäng busar, han misshandlade dem allihop ensam med bara händerna så de låg kvar i en hög typ Clint Eastwood.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Jag läste en gång att Hendrix skulle få stryk av ett gäng busar, han misshandlade dem allihop ensam med bara händerna så de låg kvar i en hög typ Clint Eastwood.

Man ska nog inte tro på allt man läser. :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag läste en gång att Hendrix skulle få stryk av ett gäng busar, han misshandlade dem allihop ensam med bara händerna så de låg kvar i en hög typ Clint Eastwood.

Man ska nog inte tro på allt man läser. :lol:
Han var faktiskt specialtränad fallskärmsjägare, inträdesproven dit är det inte många som klarar. Där får de lära siga att döda med bara händerna, så det är säkert sant. De som flög på honom var såna som inte gillade hans musik men inte fattade att han förutom musiker också var fallskärmsjägare. Jag kan sätta en bra slant på att det är helt sant
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jimi var fallskärmsjägare  :lol:

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jimi var fallskärmsjägare  :lol:


Du tror inte på det?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Aettan

  • Gäst
Han bröt foten under ett träningshopp that´s it. Det händer att folk får testa fallskärm i det militära men fallskärmsjägare det är nog en myt dessvärre.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jimi Hendrix was a member of the 101st Airborne...
http://www.armymwr.com/halloffame.html
Scrolla ner lite grann bara. Visste ni inte att jag alltid har rätt? Nu vet ni i alla fall... :lol:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


freddy

  • Gäst
Jimi Hendrix was a member of the 101st Airborne...
http://www.armymwr.com/halloffame.html
Scrolla ner lite grann bara. Visste ni inte att jag alltid har rätt? Nu vet ni i alla fall... :lol:


Visserligen, men jag vet inte om man kan kalla honom det eftersom han blev "medical discharged". Hur länge var han med liksom? :D

Sen tror jag att 101 Airborne räknas som ett vanligt armé-förband, alltså inte "jägare" eller någon form av elitförband. Det är luftburen armé helt enkelt. Rätta mig om jag har fel. Så med andra ord så är det nog inte mycket till inträdesprov :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Dra den om rödluvan också :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hendrix enlisted in the United States Army in 1961 and trained at Fort Ord in California to become a paratrooper. Even as a soldier, he found time for music, creating a band named The King Casuals. Hendrix served in the army until 1962 when he was discharged due to an injury.

Han gillade inte armélivet, han ljög att han var homofil för att få slippa:
http://www.queryresponse.com/arts/music/archives/2005/08/how_jimi_hendri.html

http://wiki.answers.com/Q/What_year_did_jimi_hendrix_join_the_army

Här ser ni att jag har rätt om att Billy Cox var en armépolare:
Hendrix subsequently formed "the Band of Gypsies", with old army friend Billy Cox on bass and Buddy Miles (Electric Flag) on drums. (taget från nedanstående länk)
http://www.classicbands.com/hendrix.html.


Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Dra den om rödluvan också :D
Det bästa jag vet är att ha rätt. Även om han var i det militära bara 61 - 62 så var han med. Ni kan skriva vad ni vill, jag har rätt och det är kul. Att ni har fel är ännu roligare! B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


freddy

  • Gäst
Dra den om rödluvan också :D
Det bästa jag vet är att ha rätt. Även om han var i det militära bara 61 - 62 så var han med. Ni kan skriva vad ni vill, jag har rätt och det är kul. Att ni har fel är ännu roligare! B)

Fast du har ganska mycket fel med. Det här påståendet hade väl inte ett rätt i sig:


Han var faktiskt specialtränad fallskärmsjägare, inträdesproven dit är det inte många som klarar. Där får de lära siga att döda med bara händerna, så det är säkert sant. De som flög på honom var såna som inte gillade hans musik men inte fattade att han förutom musiker också var fallskärmsjägare. Jag kan sätta en bra slant på att det är helt sant

Som du själv skrev i ditt senaste inlägg så var han med en kort stund i armén, inget annat. Alltså påståenden som "specialtränad", "fallskärmsjägare", "inträdesprov som inte många klarar" eller "lära sig döda med bara händer" är inte korrekta. Eller säger du sånt om alla som gjort lumpen i Sverige med? :P

Sagor berättar man för barn innan dom ska sova, inte på kontrollrummet. :)



Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vanliga lumpen i Sverige har inga likheter med det kompani Hendrix var med i. Att lära sig avliva folk på löpande band var, och är vardagsmat för unga amerikaner, det är inget som helst konstigt med det. Hur många unga män skickades inte bara till Vietnam för att försvinna där eller komma hem i kistor? Ni skriver ju som om att det finns annat i världen än sverige med Abba och Skara Sommarland. I USA blir man beordrad att mörda i Guds namn, vad man tycker själv spelar ingen roll.

Läs på lite om historien bortanför våra Konsum.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


freddy

  • Gäst
Vanliga lumpen i Sverige har inga likheter med det kompani Hendrix var med i. Att lära sig avliva folk på löpande band var, och är vardagsmat för unga amerikaner, det är inget som helst konstigt med det. Hur många unga män skickades inte bara till Vietnam för att försvinna där eller komma hem i kistor? Ni skriver ju som om att det finns annat i världen än sverige med Abba och Skara Sommarland. I USA blir man beordrad att mörda i Guds namn, vad man tycker själv spelar ingen roll.

Läs på lite om historien bortanför våra Konsum.

..fast Usa var inte med i kriget förrän 1965, alltså flera år efter att Hendrix var med i armén. Du har nog hyrt för många häftiga krigsrullar på Konsum :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Som du själv skrev i ditt senaste inlägg så var han med en kort stund i armén, inget annat. Alltså påståenden som "specialtränad", "fallskärmsjägare", "inträdesprov som inte många klarar" eller "lära sig döda med bara händer" är inte korrekta. Eller säger du sånt om alla som gjort lumpen i Sverige med? :P


Inget ont om Håkan, men detta var det roligaste denna veckan. Klart som fan han inte gjorde en Clintan och mördade ett gäng ligister med bara händerna :D
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Som du själv skrev i ditt senaste inlägg så var han med en kort stund i armén, inget annat. Alltså påståenden som "specialtränad", "fallskärmsjägare", "inträdesprov som inte många klarar" eller "lära sig döda med bara händer" är inte korrekta. Eller säger du sånt om alla som gjort lumpen i Sverige med? :P


Inget ont om Håkan, men detta var det roligaste denna veckan. Klart som fan han inte gjorde en Clintan och mördade ett gäng ligister med bara händerna :D

Snart kommer det nog något liknande påstående i Beatles-tråden :D