Jag skulle kunna skriva i timmar om Hendrix, men ska försöka fatta mig kort. Observera att jag inte ämnar att försvara Hendrix, då allas åsikter är välkomna. Min tanke är dock att försöka förmedla en lite mer nyanserad bild av ovanstående uttalanden:
Att påstå något annat än att Hendrix är en av grundarna till det moderna rock-soundet är naturligtvis helt fel. Vidare är det (som tidigare sagts) helt orelevant att jämföra honom rent "speltekniskt" med moderna fingeronanister. Hendrix skapade under mitten av 60-talet ett helt nytt sound som kom att påverka kommande generationer framöver. Hendrix bröt mot tidigare konventioner (även om han såklart också var påverkad av andra scensiska framträdande, som ex "The who" etc.) vilket i sin tur resulterade i att fler artister vågade ta ut svängarna och bli mer nyskapande.
Vad som gjorde Hendrix till en duktig gitarrist, var knappast att han kunde spela snabbt (varför man nu skulle se det som något entydigt bra), eller att han var spelteknisk som de främsta jazzgitarristerna. Istället var det hans kreativa talang, hans känsla för timing och hans förmåga att förmedla en känsla likt bara sångare tidigare lyckats skapa, som gjorde honom speciell: Han talade helt enkelt genom sin gitarr och sin musik. Detta är få förunnat även idag…
När jag lyssnar på Hendrix så känns hans sound och spelstil minst lika relevant och ”modernt” idag som det (uppenbarligen) gjorde för 40 år sen. Hans spelsätt lever vidare och känns alltid lika aktuellt. Detta leder oss därför in på huvudfrågan:
Är det relevant att idag skapa en plugg för att efterlikna Hendrix sound? Svaret är både
Ja och
Nej:
Hendrix är för mig synonymt med nyskapande och kreativitet och att försöka efterlikna hans sound och spelstil känns därför helt befängt. Visst använde han häftiga effekter och ljud för sin tid, men det var sättet han kombinerade dessa, samt sättet han spelade på och tidens anda som gjorde att det fungerade. Detta kan ingen plugg, och förmodligen ingen gitarrist för den delen, återskapa idag. Och tur är väl det.
Vad som däremot är av högsta betydelse är att vi inte glömmer bort dåtidens trendsättare; må det vara Hendrix eller någon annan, för detta är vad som kallas musikhistoria. Och av historia finns mycket att lära…
För att svara på egghuvuds bifråga: "Finns det verkligen ett sådant intresse hos gitarrister för att låta som Hendrix?"
Jag undervisar i gitarr och svaret blir
Ja: Det finns ett stort intresse att spela Jimi Hendrix låtar även idag. Sen om detta beror på gamla bakåtsträvande stofiler till musiklärare eller föräldrar, eller det faktum att Hendrix faktiskt fortfarande är en av de mest intressanta gitarristerna, låter jag vara osagt

.
/Tjo