Kontrollrummet

Dividend, Maria, Julianna McDuffie - The happiest hour (Friendship)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Friendship (The Happiest Hour)

Tog bort gamla verren och lägger upp nya finalen.
Har funderat färdigt på den här, och inspirationen börjar komma tillbaka, en gästartist kommer och hjälper till precis innan finalen, i uppbyggnaden.
Vill samtidigt passa på att be ursäkt till Eko och någon till, om jag verkade irriterad i samband med att jag skrev senast i tråden.

Kommer en ny mix och med kraftigt omarbetat parti innan finalen, så snart som möjligt.

Men finalen som den är nu är värd att lyssna på också ;) (Marre och Juli sjunger)



/Per
------------------------------------------------------------------------------------


Deesser på två sångpartier fixat (borttaget faktiskt). Låter mycket bättre nu...
Finns nog mer problem. Slutmixar i helgen som sagt, så klaga på vad som bör förbättras.

:)

NY VERSION!
Julianna och Marre sjunger.

Mixar en sista verre på riktiga ljudkortet, till helgen. Sitter ute i skogen med laptopen och komponerade färdigt det hela ialla fall. Nåt parti som upplevs som trevande t o m av mig (8 takter ca), och det brukar jag inte tycka själv, men säkert nån som reagerar på det ;)
Annars klart.

Vi behöver mixtips om sång och arr och åsikter om allt.. Bra jobbat av alla inblandade :) Kul samarbete!

En av de låtar jag lyssnat på så mycket när jag hållit på med den, och jag borde ha tröttnat. Men inte än...
Ett år att sammanställa, första verren är väl från dess, med fokus på senaste månaden. (Och definitivt de senaste kvällarna.)

/Per

-------------------------

Tog denna en vända till....

--------------
Min sista låt i den här genren ("filmmusik", "orkester") på ett tag, anser inte att jag har så mycket mer att säga här.
Det är en slaskmix dock, så såga på...
Marre sjunger på den här, komponerat av mig, glada tillrop av Light head och andra!
Tyck gärna till om vad som kan göras bättre, och vad som funkar!

Detta är alltså sångversionen av en låt med namnet Friendship, som går at finna under färdiga! (Och skall väl ersätta den.)

Stycket bygger på en dikt av Edgar Allan Poe:


The Happiest Day, The Happiest Hour (1827)

(50)
  The happiest day- the happiest hour
  My sear'd and blighted heart hath known,
(my heart has known)
  The highest hope of pride, of pride and power,
  I feel hath flown.
(I feel hath flown)

The happiest day-
  Mine eyes shall see

the happiest hour
- I've ever seen,


The brightest glance
I feel
 of pride and power,
I feel- have been:

(Ordlös helnotssång (4-8 noter))

(talat)
Of power! said I?
   yes! such I ween;
But they have vanish'd
   long,    alas!

--------------------------------
senare: (128)

(Stark Sjunget)
Of power! said I?
   yes! such I ween;
But they have vanish'd
   long,    alas!
(svagare)
The visions of
   my youth have been-
  But let them pass.

But let them pass.



(starkt)
For on its wing was dark alloy,
An essence- powerful to destroy

But were that hope
   of pride and power
  Now offer'd with
   the pain
Even then I felt-
   that brightest hour
I would not
   live again:

And, pride, what have I now with thee?
The venom thou hast pour'd on me

(monotont)

  Another brow may even inherit
  Be still, my spirit!

Spirit!
--------------------------

Talat: (inte med här)
For on its wing was dark alloy,
  An essence- powerful to destroy
And, as it flutter'd- fell
  A soul that knew it well.


---------

Tack för era tankar
/Per


http://dragoncolour.com/uploads/P-E&Maria&Julianna-HappiestHour(from8min,MariaNy).mp3

[mp3=200,20,0,center]http://dragoncolour.com/uploads/P-E&Maria&Julianna-HappiestHour(from8min,MariaNy).mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 30.05.2010, 08:49:15 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Detta är bra, väldigt klar och fin ljudbild. Kanske att jag stör mig lite på klockspelet. (Ni vet det där med hängande rör på rad...)

Spontant så är det mer musikal än filmmusik, kan iofs vara Marre's förtjänst att det drar åt det hållet. Sången är mycket bra! På några ställen är dock tempot/taktkänslan lite haltande. På något ställe hamnar tonen lite fel, men det kan mycket väl vara att det är omöjligt eller väldigt svårt att sjunga till musiken på de ställen där detta händer. (Ingen stor grej!)

Jag skulle vilja ha lite mer sång, efter 5.03 så är det ett tyst parti ända till 6.20. Ett förslag, nje önskemål är det nog.. är att Marre sjunger fram till i alla fall 5.50 och därefter tänker mer "adagio" än "creschendo".

Men över lag så tycker jag att det är en bra och sammanhållen komposition, med fin och öppen ljudbild. Musiken är medryckande och Marre tillför verkligen ytterligare en portion sympati.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nu är jag ju långt ifrån någon expert på detta område,men visst ser jag 'film-bilder' framför mig när jag lyssnar.
Riktigt jäkla bra och snyggt gjort.
Är inte riktigt van med den breda Dynamik som sån här musik faktiskt har,så jag fick kämmpa och parera som
en galning med volymknappen  :lol: (Har problem när det blir för högt..(Tinitus skit :angry:))
En sak som jag dock reagerade på är Marres sång som har lite för hård attack i början på orden(Kan det vara en Kompressor inställning??)
och att hon är väl torr :rolleyes: Ge'na lite mer rum..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nu är jag ju långt ifrån någon expert på detta område,men visst ser jag 'film-bilder' framför mig när jag lyssnar.
Riktigt jäkla bra och snyggt gjort.
Är inte riktigt van med den breda Dynamik som sån här musik faktiskt har,så jag fick kämmpa och parera som
en galning med volymknappen  :lol: (Har problem när det blir för högt..(Tinitus skit :angry:))
En sak som jag dock reagerade på är Marres sång som har lite för hård attack i början på orden(Kan det vara en Kompressor inställning??)
och att hon är väl torr :rolleyes: Ge'na lite mer rum..

Hej Uriah!
Trist med Tinnitus, tack för lyssning och de idéerna. SKall nog mer verb på MArre och kompressorn kanske varit lite för framträdande där. Men hon hade rätt dynamisk insjungning också. På kurvan ser iofs ett parti (som jag själv upplever så som du säger) väldigt "spretigt" ut i höjdled (volymnivå), sklal kolla på det!
OCh mer rum kan väl tänkas :)

Detta är bra, väldigt klar och fin ljudbild. Kanske att jag stör mig lite på klockspelet. (Ni vet det där med hängande rör på rad...)

Spontant så är det mer musikal än filmmusik, kan iofs vara Marre's förtjänst att det drar åt det hållet. Sången är mycket bra! På några ställen är dock tempot/taktkänslan lite haltande. På något ställe hamnar tonen lite fel, men det kan mycket väl vara att det är omöjligt eller väldigt svårt att sjunga till musiken på de ställen där detta händer. (Ingen stor grej!)

Jag skulle vilja ha lite mer sång, efter 5.03 så är det ett tyst parti ända till 6.20. Ett förslag, nje önskemål är det nog.. är att Marre sjunger fram till i alla fall 5.50 och därefter tänker mer "adagio" än "creschendo".

Men över lag så tycker jag att det är en bra och sammanhållen komposition, med fin och öppen ljudbild. Musiken är medryckande och Marre tillför verkligen ytterligare en portion sympati.

Klockspelet skall definitivt ner i nivå. Jo musikal kanske.  Det finns några falsknoter på träblåset som måste rättas, bra att inte bara jag noterat det ;)
Det tysta partiet har väl lite sin tanke också. MEn kanske kommer det mer sång, och dessutom nåt snackat parti. Kanske.

Kul att det funkade så här långt iallafall.
Tack!

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Lighthead  :Känns musikal detta..håller med...händelse-rik musik detta, ingen lek att sätta sång till, jag försäkrar..men ack så skoj :rolleyes:

Men än det inte klart..visst kommer det mera sång snart..detta var början..och jag jobbar med detta, snart så kommer mera :P


Uriah:"Ge´na lite mer rum"..håller med :D..och så kommer att ske då jag är inblandad i mixeriet numer på detta stycke..en ynnest jag är glad och tacksam för -_- :P


/Marre
« Senast ändrad: 03.02.2010, 00:56:21 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vackert
Jag ser ett engelsk landskap växa fram - skulle kunna vara ett brittiskt folkstycke tycker jag! Gott

Men jag håller med Uriah om lite mer rum på sången. "Ge´na" ......e du smålänning Uriah? så säger vi där jag kommer från :)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
TAck Gurano, det är en oslipad (änså länge) diamant det här. :)
Kommer update..
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Håller med om att det känns musikal över detta! "Marruschka från Huvestan"....?  :unsure:
Smäktande vackert, men lite för stora dynamik-skiftningar i mitt tycke! (Ska komma från mig... :D)
Pampigt värre när det "drar igång" (vanligt förekommande uttryck inom klassisk musik  :wacko:)
Tycker trumpetstötarna är lite korta och avhuggna, som kommer ca 415 - 425 sek.
Bra, inlevelsefull sång (som alltid när det gäller Marre)! Måste vara svårt att sjunga sådan här musik! Använder du metronom för timingen....?
Tycker också som övriga att det kunde vara lite mer reverb på sången, den känns alldeles för nära i det här sammanhanget.
Blir säkert alldeles utmärkt när detta justerats! Bra samarbete!
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med om att det känns musikal över detta! "Marruschka från Huvestan"....?  :unsure:
Smäktande vackert, men lite för stora dynamik-skiftningar i mitt tycke! (Ska komma från mig... :D)

Tjenis Peter. Jo, vill ju både ha det känsliga,svaga spelet och det våldsamma, starka. Men utan volymskillnaderna, så funderar på kompressor lätt på hela rasket? borde göra den mer radiovänlig. :)

Samma problem som Red herring ray (längre ned under ofärdiga) lider av...

Citera
Pampigt värre när det "drar igång" (vanligt förekommande uttryck inom klassisk musik  :wacko:)
Tycker trumpetstötarna är lite korta och avhuggna, som kommer ca 415 - 425 sek.
Bra, inlevelsefull sång (som alltid när det gäller Marre)! Måste vara svårt att sjunga sådan här musik! Använder du metronom för timingen....?
Tycker också som övriga att det kunde vara lite mer reverb på sången, den känns alldeles för nära i det här sammanhanget.
Blir säkert alldeles utmärkt när detta justerats! Bra samarbete!
/Asti

Det rockar fett. Vi funderar på mer sång, och lite förändringar av det hela. Tankar nog upp en mycket vettigare, klarare och snyggare mix om inte alltför länge! Ja visst sjunger hon bra..

Reverb skall på sången ja!

Tack...

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ny och avslutande verre!

Tack råd givna tidigare på denna, och under förra året på den instrumentala!

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Håller med om att det känns musikal över detta! "Marruschka från Huvestan"....?  :unsure:
Smäktande vackert, men lite för stora dynamik-skiftningar i mitt tycke! (Ska komma från mig... :D)
Pampigt värre när det "drar igång" (vanligt förekommande uttryck inom klassisk musik  :wacko:)
Tycker trumpetstötarna är lite korta och avhuggna, som kommer ca 415 - 425 sek.
Bra, inlevelsefull sång (som alltid när det gäller Marre)! Måste vara svårt att sjunga sådan här musik! Använder du metronom för timingen....?
Tycker också som övriga att det kunde vara lite mer reverb på sången, den känns alldeles för nära i det här sammanhanget.
Blir säkert alldeles utmärkt när detta justerats! Bra samarbete!
/Asti

En får tacke...Huvestan...(kan väl inte spela nån teater?)...där är jag ju...eeeh..gjorde mitt bästa här..och ..näe....ingen metronom har använts..fast riktigt snårigt var det...men jag är riktigt nöjd ändå :)


Fantastiska harmer och spår jag envetet följer...och då blir det så här, tack Asti :rolleyes:

Nu är ju verren upp-daterad, lite mer reverb och sånt..och jag gillar :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lite synpunkter från en riktigt genomkass laptoplyssning :D


Väldigt dynamikstarkt är det, men jag gillar när det är så. Några trumpetstötar som kunde varit lite längre som någon skrev.

Många bra melodier tycker jag. Sången vävs in i musiken bra.

Riktigt mäktig sångstämma :D  Jag trot dock att det ibland kunde ge ännu mer drama att inte ha en andrastämma som sjunger samma melodi, utan kanske sväva iväg på helt andra melodier. Rösten är ju stark nog att inte behöva förstärkas :D

Sedan skulle det varit fint med ett parti med bara sång, kraftfull sådan, och någon mörk stråke bara.

En blaffig kör bakom marre hade suttit finfint :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lite "kinesiskt" intro
Några melodislingor klingar från "Över denna sjö.."
Fin sångmelodi med irländsk känsla
Som andra skrivit så är det mycket musikal över detta - lite berättande
Sången är bra, riktigt mäktig .. men ljudbilden är inte riktigt ihop med instrumenten - eq och reverb?
Starkt stycke, bra colab
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
lite synpunkter från en riktigt genomkass laptoplyssning :D


Väldigt dynamikstarkt är det, men jag gillar när det är så. Några trumpetstötar som kunde varit lite längre som någon skrev.

Många bra melodier tycker jag. Sången vävs in i musiken bra.

Riktigt mäktig sångstämma :D  Jag trot dock att det ibland kunde ge ännu mer drama att inte ha en andrastämma som sjunger samma melodi, utan kanske sväva iväg på helt andra melodier. Rösten är ju stark nog att inte behöva förstärkas :D

Sedan skulle det varit fint med ett parti med bara sång, kraftfull sådan, och någon mörk stråke bara.

En blaffig kör bakom marre hade suttit finfint :)

Jag har tänkt på "solist-röst" också, för livekänsla och så. Och håller med om att den inte behöver förstärkas alls. Dock tyckte jag ändå att det funkade bra i detta sammanhang...

Antar att det är laptoplyssningen, för det finns en kör ;) Du menar riktig?

Det finns också ett parti med bara stråke och röst :D (Men du menar kanske senare i stycket.)

Tack!

Lite "kinesiskt" intro
Några melodislingor klingar från "Över denna sjö.."
Fin sångmelodi med irländsk känsla
Som andra skrivit så är det mycket musikal över detta - lite berättande
Sången är bra, riktigt mäktig .. men ljudbilden är inte riktigt ihop med instrumenten - eq och reverb?
Starkt stycke, bra colab

Tack!
Ang. ljudbilden så övergår det min förmåga att höra, men antar att sången är något närmare än resten? (Inspelningstekniska orsaker.)
Och det kan ju fixa nångång! Men nu får den vara färdig och skickas väl upp på färdiga om jag inte får ett ryck.. ;)

"Över denna sjö.."? Vad är det? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
lite synpunkter från en riktigt genomkass laptoplyssning :D


Väldigt dynamikstarkt är det, men jag gillar när det är så. Några trumpetstötar som kunde varit lite längre som någon skrev.

Många bra melodier tycker jag. Sången vävs in i musiken bra.

Riktigt mäktig sångstämma :D  Jag trot dock att det ibland kunde ge ännu mer drama att inte ha en andrastämma som sjunger samma melodi, utan kanske sväva iväg på helt andra melodier. Rösten är ju stark nog att inte behöva förstärkas :D

Sedan skulle det varit fint med ett parti med bara sång, kraftfull sådan, och någon mörk stråke bara.

En blaffig kör bakom marre hade suttit finfint :)


Tack EMU för det :rolleyes: Min andrastämma är jag ju så kär i..snyft..men det kan ligga mycket längre bak..så var min tanke här,,bara lite sväv sådär :)

Stycket är ju inte klart än..så vi får la si vad som händer här.

Lite "kinesiskt" intro
Några melodislingor klingar från "Över denna sjö.."
Fin sångmelodi med irländsk känsla
Som andra skrivit så är det mycket musikal över detta - lite berättande
Sången är bra, riktigt mäktig .. men ljudbilden är inte riktigt ihop med instrumenten - eq och reverb?
Starkt stycke, bra colab

Visst låter det asiatiskt i introt, medhåll, sen det där med melodislingorna från "Över denna sjö" känner jag nog inte till, men hoppas du gillar dem ;)

Tack för ord om min sång, har velat ha det mer blött-skulle nog passa bättre i i kontexten, men det lär ske ändringar här ännu.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Ikke det jeg hører på til vanlig, men jeg ble nå fanget inn og ble sittende å lytte et par ganger. Stemningsfullt. Synes sangen er veldig fin. Muligens et par engelske ord som høres litt uvant ut. (youth, inherit)

Uhm. Pass på beskrivningsfeltet nå når det er engelsktalende på forumet...  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ikke det jeg hører på til vanlig, men jeg ble nå fanget inn og ble sittende å lytte et par ganger. Stemningsfullt. Synes sangen er veldig fin. Muligens et par engelske ord som høres litt uvant ut. (youth, inherit)

Kul. Jäpp där är några uttals fel, blir en ny insjungning av mittpartiet. Jag skall flytta Marre rätt i finalen, och ett par andra saker som förändrar stycket sista minuterna ;)
(+ reverbgrejen som nämnts och annat. Skall se till helgen.)

Citera
Uhm. Pass på beskrivningsfeltet nå når det er engelsktalende på forumet...  :)

Hehe, det skall ske.
Tack för lyssning(ar)!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Vad härligt Per och Maria med era samarbeten! :)
Jag gillar detta visst känns det som en musikal, men vad en skön sådan
låt ni har fått till tillsammans. B)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ikke det jeg hører på til vanlig, men jeg ble nå fanget inn og ble sittende å lytte et par ganger. Stemningsfullt. Synes sangen er veldig fin. Muligens et par engelske ord som høres litt uvant ut. (youth, inherit)

Uhm. Pass på beskrivningsfeltet nå når det er engelsktalende på forumet...  :)

Jodu..det finns :P ett fel till..puuh..."Thou"..ska inte uttalas "döu "...som jag trodde då (och sjungit hej-glatt i olika körer)..-utan..."thaao"..herreguud..man lär sej. Så det blir omtag här av andra versen..på´n igen bara, annars tack Robblar, kul att du uppskattar sången annars :D

Vad härligt Per och Maria med era samarbeten! :)
Jag gillar detta visst känns det som en musikal, men vad en skön sådan
låt ni har fått till tillsammans. B)

Så roligt att du gillar...ja, detta samarbete är härligt som vanligt, men som sagt, inte är det klart än. Men så glad jag blir för era fina ord på vägen :rolleyes:

Tack, och här skall det bli komplett det hela-snart iaf -_- :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tog denna en vända till och plötsligt växte den 4 minuter eller så. Det skall tillkomma ett sångparti när orkestern lugnar ner sig vid 7:20. Är det partiet innan (från efter Marre slutar sjunga) för långt? Jag gillar det starkt, ingen annan ?

Väntar på sångfiler från annan sångerska som tar över i nåt stämsång (troligen ordlös) i lugna partiet och som sen sjunger ensam i finalen..

Skall skriva sångmelodier i helgen eller nån kväll, blir jävligt bra!

Behöver råd så här långt..

Tack!
Per

« Senast ändrad: 03.03.2010, 10:35:54 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag lyssnar febrilt, men det är rätt låg inspelning..


En "spåning", går det att ha mindre komplicerad musik när det är sång?


På något sätt så skapar ni lite magi. Det är oväntat, känns lite overkligt, denna typ av musik, och dess harmonier, tillsammans med rösten!

Om jag blundar lite,, så ser jag mig själv sittandes i en skön stol på Göteborgsoperan med en påse popcorn och ett stort glass rött vin. Jag hann bara ta tre ynka popcorn och skölja ner med en liten zip vin. Sedan sitter jag där helt uppslukad av det som utspelas framför mig. Det är dramatiskt och känslosamt. Jag ser många människor på scenen och en av dem står i centrum, med allt ljus riktat mot sig.

I orkesterdiket står en mer än nöjd dirigent.


Skall lyssna mer och se om jag kan komma med någon konstruktiv kritik oxo,,

Väl jobbat!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja framöver skall det vara avskalat, nu är det ju inte alls komplicerat?

Första vändan två cello, och sen träblås på andra vändan i pauserna (mestadels) när Marre inte sjunger? Men menar du att hon är svår att höra nu så får jag skala ner mer :)

Svår balansgång det där!

Kul liknelse! :)  Återkom gärna och konstruera kritik! Laddade upp rätt verre (du tankade fel ;) ) , den här är senaste, och har reverb och är bättre på alla vis, skiljer 5 timmar emellan mixarna. Garanterat. :)

Känns 11 minuter för långt? :unsure: Vad mer kan klagas på? Vad är bra?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hmm, de 10 minuterna gick fort!

Lyssnat en gång och gjort anteckningar eftersom (och var tvungen att lyssna en gång till för att kunna tyda anteckningarna).
Första delen känns inte så ny om man har hört din musik förut, det är vackert men blir ibland en musikväv som känns mer matematisk än musikalisk emellanåt (i min hjärna). Kunde kortas.
Part 2
(Marre sjunger) låter bra, även om sången är lite låg och blir överröstad mot slutet (13-140s). Låter som en kompressor får jobba lite väl hårt också. Men i övrigt låter sången bra, och gifter sig med musiken bra. Tycker reverbet är riktigt passande.
Part3
Här sker det saker med dynamiken. Men det låter som mer volymhopp, inte så att instrumenten spelar med större kraft (men kan ha fel...). I vilket fall så känns hoppen lite kraftiga, svällningar skulle passa bättre. Men vackert och smakfullt med oboe (eller cor anglais) som blandar sig i klangerna. Pukorna är mullrande som om de förebådar storm.
Part 4
Marre låter starkare, men mycket närmare och inte lika bra som i part 2. Det låter mycket mysko om sången, det pumpar så s-ljuden låter läsp. Stämman tycker jag känns lite onödig, och den är låg både i volym och pitch. Funderar på om inte en kanonstämma skulle passa bättre?
Part 5
Riktigt bra parti, bland det bästa jag har hört från dig rent strukturmässigt. Pukorna är effektfulla. Lite kinesharmonier kan anas. Partiet 425 - 440s känns dock ostrukturerat. Brasset spelar lite omotiverade toner. Klipp bort det partiet, vettja! ;)

vid 500s trodde jag låten skulle få en annan vändning när fagotter och flöjter börjar göra sig hörda, men det återgår strax till klangerna innan. Lite synd, för variationen skulle ha behövts. Ståkarna gör ett så gott jobb låten igen att de förtjänar en liten rast. ;)
Part 6 (565s-)
Oj vad elegant det låter ända in i mål. Låter Zimmer, du kanske tar det som en förolämpning men inte jag. Snygga körsamplingar.

Tja, jag vet inte vad du blev hjälp av detta. Men om jag försöker sammanfatta så är det väldigt lite som behöver omarbetas, och väldigt mycket som låter bra.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra tankar. Det enda jag undrar över är det där "matematiska"? Att det följer en formel/metod jag använt förut? Ja det kan nog stämma för första delen. Säkert, får se upp.
Kort om detta styckes problem:
Jag håller på att försöka kolla upp harmonisk utveckling (och övrig utvk), och använder en egentillverkad metod i denna (som jag använt förr) för har inte hittat litteratur på nätet. Har schoenbergs Fundamentals (där detta begrepp "utveckling och variation" tas upp, han skrev ju ned en "metod" som använts sen mozarts dagar och innan, dock inte på barocken alltid.)
Har knappt öppnat. ;) Kollade min metod idag mot en student i västerländsk komposition. Enligt honom är det en fungerande metod. (Iaf i låten (är använt mycket efter pampiga delen), på pappret vet jag inte om han förstod. Bygger på rekursion, vilket inte innebär en formel utan en del jobb ;)

Det är nåt liknande de gör när de utvecklar motiv och harmoni kreativt ett stycke, har inte läst, men är övertygad för att vara inbiten lyssnare till klassiskt (och Zimmerliknande musik). Skall läsa Schoenbergs bok här. Den är inte tjock.

-Kul at låten funkade mestadels, och speciellt parti 5 som definitivt är min favorit också. Kom på att det liknar (noterna visuellt) lite uttrycket i en annan låt som fick folk att gråta (sa de) häromåret. Borde förädla den notproducerande hjärncellen så den dyker upp oftare... ;)
Stycket skall tas ner inför kommande sång efter det partiet, angående variation du nämnde, det är nu mest alla tankar samlade. hela idéer som sen kan utvecklas eller överföras i annat.
Skall titta på dina övriga skriverier, speciellt dynamik i helgen!
Tack!

När kommer ditt nästa stycke? Kan vara kul att se fram emot :)
Skickar pm och frågar, i veckan...




Hmm, de 10 minuterna gick fort!

Lyssnat en gång och gjort anteckningar eftersom (och var tvungen att lyssna en gång till för att kunna tyda anteckningarna).
Första delen känns inte så ny om man har hört din musik förut, det är vackert men blir ibland en musikväv som känns mer matematisk än musikalisk emellanåt (i min hjärna). Kunde kortas.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
NY VERSION!
Julianna och Marre sjunger.

Mixar  på riktiga ljudkortet, till helgen. Satt med laptopen och komponerade färdigt det hela ialla fall. Nåt parti som upplevs som trevande t o m av mig (8 takter ca), och det brukar jag inte tycka själv, men säkert nån som reagerar på det  ;)
Annars klart.

Vi behöver mixtips om sång och arr och åsikter om allt.. Bra jobbat av alla inblandade  Kul samarbete!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Wow.

That's all I can say.... The ending just gives me chills and shivers.
The human theremin.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
NY VERSION!
Julianna och Marre sjunger.

Mixar  på riktiga ljudkortet, till helgen. Satt med laptopen och komponerade färdigt det hela ialla fall. Nåt parti som upplevs som trevande t o m av mig (8 takter ca), och det brukar jag inte tycka själv, men säkert nån som reagerar på det  ;)
Annars klart.

Vi behöver mixtips om sång och arr och åsikter om allt.. Bra jobbat av alla inblandade  Kul samarbete!

Några mixtips har jag inte, då jag inte har en aning om hur man mixar sånt här. Tycker det låter väldigt bra det här...grymma sånginsatser. När den ljusa stämman sen kommer in och bryter av mot slutet så e de ju bara att kapitulera.

Tyckte att början kändes lite trevande och "otight" precis som om du letade dig fram till formen, men efter en stund så lyssnar jag inte efter "fel och konstigheter" längre utan bara följer med på resan och njuter och lyssnar en gång till. Kanske blir en tredje gång också innan jag stänger av datorn för natten  :)

Gött mos detta!!

Micke
« Senast ändrad: 10.03.2010, 23:35:41 by jonnerstone »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack JS.
Kul att det uppskattas. Du vet inte hur man mixar sånt här? Knappt jag heller. ;) Skulle behöva testa annat reverb, men detta funkar också hyfsat :)

Början. Det var det värsta partiet. Tog 7 timmar att få ihop en glad melodi den kvällen/natten och ändå så inget vidare alltså? :D Nämen, svårt att tvinga fram bra saker, så nog sant. Rattlesnake tror jag menar nåt liknande en bit upp i tråden.

Kul med upprepad uppspelning :)
Tack!

edit: Skall fixa sångfilerna så mindre missljud, som uppstått på vägen (troligen deesser), framträder. Inte hört förrän nu..
Fixar ny verre nästan genast. Innan sovdags iallafall...
« Senast ändrad: 11.03.2010, 00:42:02 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnat igenom, och slutet är makalöst bra, klockrent med ljusa sången. Riktigt bra!!!

Första delen tycker jag att marre får till en bärkraftig melodi som faktiskt för första gången i era klassiska grejor får utvecklas till det drivande, till det viktiga. I mixen får hon också plats på ett bra sätt!. Däremot känns musiken kring marre lite osäker och trevande, med trudelutter som jag tycker mer tar fokus från sången, än tillför något.

Efter marres sång känns det lite tomgång, det bygger inte vidare, utan det går på samma lunk utan att i min värld få någoto malande suggestivt eller enahanda hypnotiskt. Sen kommer bacon mcflurry in och det tas framåt till en riktigt fet final.

Kanske överväga att väva in lite marre bland baconet på slutet, och lite bacon bland marre i början? Knyta ihop?


Mitt recept på denna låt vore att minska ner slingorna runt marre och låta hennes kraftiga stämma få bära mer, och att ta bort massivs av mellanspelet. Då skulle det bli mer kärnfullt, och mer action hela vägen. Du har två grymma röster till ditt förfogande här, och de borde lyftas fram än mer!

Reverbet låter lite plåtigt, kanske försökta ta bort lite early reflections och skära lite diskant där?



Riktigt bra allihop!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Deesser på två sångpartier fixat (borttaget faktiskt). Låter mycket bättre nu...
Finns nog mer problem. Slutmixar i helgen som sagt, så klaga på vad som bör förbättras.

Basarna hade fallit bort i förra verren också. Nu fixat men kanske nån 1-2 db för hög överlag?

Och kören också.. Missade den, skall fixa en realistiskare kör i helgen också. Har ingen här ;)

Tack för era tankar ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Svarar emu på samma gång då...

Första delen tycker jag att marre får till en bärkraftig melodi som faktiskt för första gången i era klassiska grejor får utvecklas till det drivande, till det viktiga. I mixen får hon också plats på ett bra sätt!. Däremot känns musiken kring marre lite osäker och trevande, med trudelutter som jag tycker mer tar fokus från sången, än tillför något.

Trevande tar jag som komplimang :)
FÖrsta delen finns det enbart två cello som spelar under marre (och det är inte första gången iofs), i andra delen finns det "trudelutter". Ja.
Mest för att testa, två olika angreppssätt.

Det första är tråkigt och ganska meningslöst om det inte vore för den vackra sången och texten, det andra inte tråkigt. (För mig.) Men det är ju olika hur sånt där uppfattas...

Kan tyvärr inte ändra på min ansats, så länge instrumenten inte stör sången. Fokus ligger alltid på sångmelodi och textens framförande naturligtvis..
En del kan då ha svårt att greppa det hela, ELLER har rätt! (Rättar ett syftningsfel i första posten ;) )
Det jag menar är att det ju inte är första gången man har fel isåfall :) Om jag nu har det, vilket inte alls är omöjligt!
Så det är bra att nämna det som du har gjort. Så man kan överväga hur mycket som ligger i det, i det allmäna fallet.
Det skall du ha tack för...


Citera
Efter marres sång känns det lite tomgång, det bygger inte vidare, utan det går på samma lunk utan att i min värld få någoto malande suggestivt eller enahanda hypnotiskt. Sen kommer bacon mcflurry in och det tas framåt till en riktigt fet final.

:)
Jag tycker inte riktigt likadant, men bra idéer om finalen (Marre och Juli tillsammans.) Så var det tänkt. Melodierna de sjunger funkar kontrapunktiskt tillsammans om de läggs ovan på varandra (Julis första not 1/4 före marres första)

Kanske kommer det en bra sak pga detta. Tack för tyckande!

Kul att du gillar finalen!

« Senast ändrad: 11.03.2010, 02:29:03 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lägger till en kommentar här, till Emu:


Verkar det som om jag ovan inte tar den tid på allvar, som du använde på att skriva ner din kommentar ovan, på allvar, så skall det inte uppfattas så. Att försvara sig när nån försöker hjälpa är ju meningslöst.
Kan mycket väl tänka mig att minska ned på staccatona i marres parti. De är inte viktiga, även om jag tycker det är jäkla snyggt samspel mellan träet där.
Det är intressanta synpunkter du har och fler åsikter från andra om dessa saker är välkomna, förutom en som jag bara avfärdar arrogant och elakt på följande vis ;)

Mellanpartiet har ett syfte i stycket, som du nog inte uppfattar om man får tolka kommentaren ovan.

Ungefär som om man hör en låt där nån spelar en not falskt. Det låter illa eftersom syftet var nåt ANNAT. :) DEt är ingen åsiktsfråga. Antingen har man dåligt gehör eller inte. :)
(Inte du men den som inte uppfattar falskspel så bra. (T ex jag))

Det omvända gäller också. Det är ingen åsiktsfråga, om mellanpartiet (efter Marres andra sångparti)
behövs eller inte. DEt behövs, av många anledningar. Främst för att första utkastet (för ett år sedan) bytade harmonier tvärt. Det var två olika låtar.
Så antingen mellanparti, eller så ingen final (i denna låt).
MEN!
Klart det KAN vara så att det är illa genomfört! Då är det en annan sak. Uppfattas det som illa genomfört, så är jag den förste att radera och börja om.
Men tror det skulle låta likadant, ungefär.

Ang. trevande så är det väl så att vissa fattar melodin och tonspråk, andra orkar inte lyssna alls fast harmonier är enkla.
Vet alltså inte vad jag skall göra med den informationen riktigt...

Men åsikter är alltid välkomna förstås. Hoppas jag förklarat mig så du förstår hur jag tänker här.

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


clavinova

  • Gäst
Jag skippar analyshatten och sätter på mig ryggdunkarkepsen istället. Ja jisses vad jag gillade detta. En mycket bra låt där finalen är otroligt snygg med Juliannas höga sopran, ståpäls där.

Trevande skrev emulator, det är nog det jag uppskattar då jag själv är en tonal trevare.


Enda anmärkningen har du fått via annan mediakanal redan och jag tycker fortfarande det är kvar...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Då får du inget långt svar tillbaka ;)

Berätta gärna vid tillfälle vad det kan ha varit? Har dåligt minne.

Tack och kul att de sakerna funkar!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack Lighthead,Rattle, EMU, Jonnerstone och Clavinova för uppbyggliga kommentarer!

Det här stycket har ju vuxit, Divi har lagt till ett långt mellanparti efter min andra vers som jag varit kluven till, men ändå lärt mej att uppskatta nu :)

Julianna gör en underbar final med sin näktergalsång :P Juli the Nightingale in this lovely piece!! For you Julianna, my compliments!

Tyvärr är jag inte helt nöjd med mitt ordlösa slut i denna, haft influensa och förkyld som jag var, la jag på sång där, innan finalen. Det får jag nog göra om, så snart jag blivit frisk igen.

Annars är jag verkligen nöjd med detta stycke, jätteroligt att vara med på den här resan :D

Tack Per, för den ljuva musiken vi får drilla till!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan