Kontrollrummet

Asti & CPG - Under your spell

gäst · 34 · 5152

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Detta var tänkt som ett bidrag till Festivalen för märkliga låtar, men den blev inte så märklig!  :)
Jag utgick från ett snabbt valstempo som grund och gjorde lite variationer till detta. Hittade lite jazztrummor i EZ Drummer, som jag tycker var kul....
Eftersom jag precis bytt internetdator efter en krasch kan jag inte lägga upp den som "Halvfärdig", utan lägger den här! Hoppas på överseende med detta...
Räknar med att snart ha tillgång till min hemsideserver igen.
Är det något att ha eller bara ett "halvmärkligt" hopkok?

Artist: Asti & CPG
Titel: Under your spell
Låtlängd: 3:28
Tillkomstår: 2010
Musik & Text: Asti & CPG
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:45:53 by asti »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Skitbra, för att uttrycka det enkelt.
Suggestiv, enkel men ändå spännande melodi
Din röst i detta läge låter jättebra
Härligt virvlande cirkus henrythehorse parti
Ja, visst finns det lite referenser men denna är den mest egna av de engelska låtarna
Du öser ur dig låtar som dessutom är av hög klass - imponerad!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Får lite "Ika" vibbar


Låter kalas detta.. du alltså ! :) /C


asti

  • Gäst
Skitbra, för att uttrycka det enkelt.
Suggestiv, enkel men ändå spännande melodi
Din röst i detta läge låter jättebra
Härligt virvlande cirkus henrythehorse parti
Ja, visst finns det lite referenser men denna är den mest egna av de engelska låtarna
Du öser ur dig låtar som dessutom är av hög klass - imponerad!
"Henrythehorse" - ja, det är kanske den som legat i bakhuvét....?
Den skiljer sig ju rätt mycket från de 60-talsinspirerade "poplåtarna" och det var ju lixåm meningen!  :)
Roligt att du gillar rösten och jättekul att du tycker låten är bra!
Var osäker på om de tre partierna var för osammanhängande.
Tack för din kommentar!

/Asti


asti

  • Gäst
Får lite "Ika" vibbar


Låter kalas detta.. du alltså ! :) /C

"Ika" var för mig en ny bekantskap! Är hon en etablerad artist eller...? I vilka sammanhang i så fall?
Roligt att du gillar låten! Tack för lyssning, kommentar och referens!  :)
/Asti


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Får lite "Ika" vibbar


Låter kalas detta.. du alltså ! :) /C

"Ika" var för mig en ny bekantskap! Är hon en etablerad artist eller...? I vilka sammanhang i så fall?
Roligt att du gillar låten! Tack för lyssning, kommentar och referens!  :)
/Asti

ja..vet att hon körde barnprogram i SVT under en tid...fastnade lite framför rutan när barnen tittade.
Väldigt speciell men gillar..smått galen  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
"Ika" var för mig en ny bekantskap! Är hon en etablerad artist eller...? I vilka sammanhang i så fall?

Skön musik Asti!

Ika hade barnprogram i TV bland annat.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
"Ika" var för mig en ny bekantskap! Är hon en etablerad artist eller...? I vilka sammanhang i så fall?

Skön musik Asti!

Ika hade barnprogram i TV bland annat.
OK, trodde att det var något åt det hållet!
Kul att du gillar - tack för det!
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul låt.
Men detta är alltså en definition av vad som inte är märkligt! Ingen cirkus eller vals alltså hm... får tänka om helt känner jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Kul låt.
Men detta är alltså en definition av vad som inte är märkligt! Ingen cirkus eller vals alltså hm... får tänka om helt känner jag.
Nej, det är ingen definition av vad som inte är märkligt. Men jag tyckte att låten till slut inte var tillräckligt märklig för festivalen och
att jag fallit in i en hel del konventionella idéer vad gäller instrumentering och harmonier. Det är lätt att man i ivern tar till invanda grepp.  :)
Jag vill få till ett riktigt märkligt bidrag till festivalen!  :rolleyes:
Märkligt att du tycker låten är kul!  :wacko: :)
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Fina växlingar såväl dynamiskt som harmonimässigt, skapar intressanta spänningar. Låter som ett tidigt Brittiskt 70-talsband och valspartiet IKA eller Lasse Demian som var hennes dåvarande man och gjorde musiken. Inte så "galet" kanske men fantasifullt och vackert. Mycket snygg sång och mixen proffsig!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no

Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Gillar denna låt!! Vokalen är skitcool :)
Finner inte något att kritisera.. Sorry..


asti

  • Gäst
Fina växlingar såväl dynamiskt som harmonimässigt, skapar intressanta spänningar. Låter som ett tidigt Brittiskt 70-talsband och valspartiet IKA eller Lasse Demian som var hennes dåvarande man och gjorde musiken. Inte så "galet" kanske men fantasifullt och vackert. Mycket snygg sång och mixen proffsig!
Lasse Demian kommer jag ihåg lite vagt! "Fantasifullt och vackert" - tack för det!
Jag var väl inte ute så mycket efter "galet" som "märkligt", men det blev väl inget av dessa....?
Tack för lyssning och uppmuntrande lovord!  :)
/Asti


asti

  • Gäst

asti

  • Gäst
Gillar denna låt!! Vokalen är skitcool :)
Finner inte något att kritisera.. Sorry..

Vad kul! Kan väl stå ut med att slippa kritik för ovanlighetens skull!  B)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Bra låt..  :)  som dina låtar brukar vara..  Lite störigt gnissel från den akustika gitarren bara...
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
För att vara en "Icke Märklig" låt var detta ovanligt märkligt,fast ändå inte! :huh: :rolleyes:
Spännande,fantasifullt och helt klart njutningsbart!!
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


freddy

  • Gäst
Fan vad kul, mer sånt här asti! Gillar att du tar ut svängarna och det ger en känsla av att man inte riktigt vet vart det ska. Inspirerande.

Låten i sig kanske inte satte sig så vidare bra hos mig, men jag gillade mycket av idéerna. En bra refräng på detta så..

Kul att du har fått till ett riktigt circus-parti med :)


asti

  • Gäst
Bra låt..  :)  som dina låtar brukar vara..  Lite störigt gnissel från den akustika gitarren bara...
Ja, jag försökte minimera "stränggnisslet" så mycket som möjligt, men det finns en del kvar tyvärr.....
Roligt att du gillar låten!
/Asti


asti

  • Gäst
För att vara en "Icke Märklig" låt var detta ovanligt märkligt,fast ändå inte! :huh: :rolleyes:
Spännande,fantasifullt och helt klart njutningsbart!!
 

Hoppas att den inte passerar omärkligt förbi!  :)
Tack för positiva kommentarer!
/Asti


asti

  • Gäst
Fan vad kul, mer sånt här asti! Gillar att du tar ut svängarna och det ger en känsla av att man inte riktigt vet vart det ska. Inspirerande.
Låten i sig kanske inte satte sig så vidare bra hos mig, men jag gillade mycket av idéerna. En bra refräng på detta så..
Kul att du har fått till ett riktigt circus-parti med :)
En av mina ambitioner har alltid varit att försöka få till något som kan upplevas spännande och fantasifullt,
så har jag lyckats med det är jag nöjd! Vi har en grusplan på andra sidan vägen där jag bor, där en cirkus
huserar ett par gånger om året, så det partiet var inget problem!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Om man sätter som mål att göra nåt udda, märkligt och det inte riktigt blir så, är det ändå bra tänkt. För man har satt ribban högt. På så sätt kommer man lite utanför det invanda och trygga.
Om jag säger till mig själv, att nu ska göra nåt som är bättre än Beatles någonsin gjort, så kan man lugnt säga att så blir det naturligtvis inte, men jag har ändå pressat mig så pass mycket att det blivit nåt bra, kanske t.om över min förmåga.
Så över till låten, asti
Får lite känningar av Jefferson Airplane, lite flummigt skönt.
Synten (låter som en såg) i cirkustemat är så läcker med dom glidande toner
Bra variationer i dynamik. Väldigt spännande alltså! Och som sagt, detta ser jag som ett bra exempel på att spänna bågen högt. Kanske träffade man inte målet, men det kom ändå nåt bra av försöket.


asti

  • Gäst
Om man sätter som mål att göra nåt udda, märkligt och det inte riktigt blir så, är det ändå bra tänkt. För man har satt ribban högt. På så sätt kommer man lite utanför det invanda och trygga.
Om jag säger till mig själv, att nu ska göra nåt som är bättre än Beatles någonsin gjort, så kan man lugnt säga att så blir det naturligtvis inte, men jag har ändå pressat mig så pass mycket att det blivit nåt bra, kanske t.om över min förmåga.
Så över till låten, asti
Får lite känningar av Jefferson Airplane, lite flummigt skönt.
Synten (låter som en såg) i cirkustemat är så läcker med dom glidande toner
Bra variationer i dynamik. Väldigt spännande alltså! Och som sagt, detta ser jag som ett bra exempel på att spänna bågen högt. Kanske träffade man inte målet, men det kom ändå nåt bra av försöket.
Roligt att du tycker det är spännande och att jag för ovanlighetens skull har lyckats få lite variation i dynamiken!  :)
Jefferson Airplane gjorde sköna, flummiga låtar med Grace Slick, t.ex White Rabbit!

Man kanske kan sammanfatta det i det kända ordspråket "Bättre att lyssna till den röst som sprack än att aldrig spänna ett gomsegel"!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar den smått statiska ackordsföljden, riffet i introt starkt. Bra sjunget av cpg ;)

Detta är grymt bra, lätt det bästa jag hört idag iallafall. Lyssnar inte ens på texten. Tät stämning, av nåt orosmoln eller nåt bekymmer, lite bluesigt så.. Bra, och bra sånginsats!

Snygg spökorgel med.

Refrängen var som den "borde", kanske nästan för öh förutsägbart? Men det är bra, kommer ju lyssna mer än 1 gång så lär ju kunna förutse hur det låter nästa gång därför, ;)

Jättebra!
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Gillar den smått statiska ackordsföljden, riffet i introt starkt. Bra sjunget av cpg ;)
Detta är grymt bra, lätt det bästa jag hört idag iallafall. Lyssnar inte ens på texten. Tät stämning, av nåt orosmoln eller nåt bekymmer, lite bluesigt så.. Bra, och bra sånginsats!
Snygg spökorgel med.
Refrängen var som den "borde", kanske nästan för öh förutsägbart? Men det är bra, kommer ju lyssna mer än 1 gång så lär ju kunna förutse hur det låter nästa gång därför, ;)
Jättebra!
Ja, refrängen blev nog lite konventionerll! Antagligen en reaktion efter de två första partierna.
Det är så lätt att man spinner vidare på en idé som dyker upp.
 och så inser man inte att det här är ju egentligen fortsättningen på ........
Tack för lyssning och kommentar!

/Asti


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nä inte så märklig kanske men ack så trevlig. Jag får en 60-talskänsla och ser ett cirkustält i fonden. Njutbart fullt ut.
Jag tänker inte ha synpunkter på småsaker i sammanhanget (om detta nu finns??) för sammantaget är den kanon!

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Det var en skön låt det här, inge märklig alls tyckte jag :D Inte ett spår av Ika haha! Det var ju en speciell människa det, fick aldrig riktigt kläm på henne.. Nog om Ika i rutan. Ville bara titta in och säga att jag fastnade i låten såpass att jag missat början av melodifestivalen som väl började kl 20? Attans :D

Du är duktig Asti, jag gillar dom här engelska låtarna du gör. Dom svenska med för den delen.

Ha det bra!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


asti

  • Gäst
Nä inte så märklig kanske men ack så trevlig. Jag får en 60-talskänsla och ser ett cirkustält i fonden. Njutbart fullt ut.
Jag tänker inte ha synpunkter på småsaker i sammanhanget (om detta nu finns??) för sammantaget är den kanon!
Ha de
Gurano
Ja, det mesta av det jag gör bygger antagligen på intryck av 60-talspopen, det är nog så........
Roligt att det upplevs njutbart! Tack för lyssning och uppskattning!
/Asti


asti

  • Gäst
Det var en skön låt det här, inge märklig alls tyckte jag :D Inte ett spår av Ika haha! Det var ju en speciell människa det, fick aldrig riktigt kläm på henne.. Nog om Ika i rutan. Ville bara titta in och säga att jag fastnade i låten såpass att jag missat början av melodifestivalen som väl började kl 20? Attans :D
Du är duktig Asti, jag gillar dom här engelska låtarna du gör. Dom svenska med för den delen.
Ha det bra!
Ika har faktiskt gått mig helt spårlöst förbi! Kanske beror på att mina barn är lite för gamla..... :wacko: :o
Ingen större fara med att du missade början av Melodifestivalen tycker jag, den enda låten jag gillade var den sista - Salem Al Fakirs!  :)
Nästa projekt är en dubbel-CD på rätoromanska med enbart zigenarfiol och steelguitar i kompet. Den kommer du att gilla!  :wacko:
Tack för lyssning och kommentar! Ha det bra du med!
/Asti


clavinova

  • Gäst
Oj, detta satt gött! Gillade detta verk skarpt. Väldigt psykedeliskt 60tal i mina öron med många små språng och glada små överraskningar. Mycket bra gjort. Sedan tycker jag på det mer personliga planet att din röst kommer bättre fram på engelska än på svenska, vet inte varför men.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Snyggt!


Kunde tänka mig att det skulle låta finfint att smyga till 6/8 och smaska i en riktig smällig virvel på 4an.


Skitbra sång tycker jag!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Oj, detta satt gött! Gillade detta verk skarpt. Väldigt psykedeliskt 60tal i mina öron med många små språng och glada små överraskningar. Mycket bra gjort. Sedan tycker jag på det mer personliga planet att din röst kommer bättre fram på engelska än på svenska, vet inte varför men.
Vad kul! Jag är nog fortfarande kvar i 60-talet i mina musikaliska tankebanor!  :)
Tror att det är lättare att artikulera, frasera och sjunga med inlevelse på engelska för att orden är mer "melodiska", har oftare betoningar på mjuka vokaler, samt
att man inte använder sitt invanda vardagsspråk.....?  :unsure: Det är på något sätt lättare att acceptera att man "förställer sig" via ett annat språk.
Tack för lyssning och lovord!
/Asti


asti

  • Gäst
Snyggt!
Kunde tänka mig att det skulle låta finfint att smyga till 6/8 och smaska i en riktig smällig virvel på 4an.
Skitbra sång tycker jag!

Varför vänta till 6:e augusti?  :wacko:
Nä, jag tror jag förstår vad du menar! Ibland kan jag tycka det är svårt att skilja på två 3/4-takter och en 6/8-takt!
Vad är det för skillnad att lägga betoningen på den andra 3/4-taktens 1:a? Ber om ursäkt om jag inte är så taktfull.... :)
Kul att du gillar sången! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti