Kontrollrummet

Var finns det roliga musikaffärer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo såhär. Jag kollar med jämna mellanrum i nätbutikerna. Men jag tycker att alla har precis samma saker. Det finns ett utbud av studioprylar, gitarrer trummor, basar och sedan, om det vill sig väl, så har de några roliga ukeleles (av någon outgrundlig anledning).

Finns det inga roligare nätbutiker med lite mer flummiga och annorlunda instrument?
På rak arm så kan jag nämna:
http://www.fredmansmusik.se/ som säljer lite folkmusikinstrument, samt
Nosag folkharpan i Stockholm som verkar specialserat sig på just harpor.

I övrig kan man köpa konstiga grejor på Tradera, men katten vet om en del av dem faktiskt går att spela på?

Vad finns det mer? Som är roligt? Vill ha en nepaleisk fiddla eller en turkisk susfon eller nåt.  :)

(Kom nu inte dragandes med Thomnan för de är precis lika tråkiga som alla andra)

 :)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
http://www.hurdygurdy.com/faq.htm

jag hade en massa fler intressanta med etniska instrument etc men du kan säkert hitta genom att söka/googla på resp. instrument, brukar dyka upp flertalet nätbutiker osv då!

Klong Yao tex, vad är det???  :rolleyes:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
tack för länken Mr Artrock, fast frakta grejor från USA är så himla dyrt. Annars verkar det finnas en del där i Staterna, eller i Indien. Men borde det inte finnas fler etniska och skumma musikaffärer i Skandinavien? Eller på närmare håll i Europa?


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
http://www.hobgoblin.com/

kanske.. :rolleyes:
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ett tips annars är ju thomann, de har nästan allt.













































https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
I Orsa
ty där får man Tequila om man kommer vid rätt tid
De r vissrlgen nget strummment me man splar jlvvligt brra avv dnn
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
I Vetlanda har vi ingen musikaffär och den är ändå inte rolig.  :wacko:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
I Vetlanda har vi ingen musikaffär och den är ändå inte rolig.  :wacko:

Med risk för att vara hopplöst sen, men: -Har dom lagt ner Musikcentralen?


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Birka musik i Stockholm har väl en del roliga percussion prylar.......inte överdrivet men lite iaf  :)

http://www.birkamusik.se/


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
i Nässjö ligger det en kul och gammal anrik musikaffär mittemot tågstationen, Smålands musik etc...
dom har ett museum i källaren med en massa balla prylar och affischer från förr-sevärt!


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
De flesta roliga musikaffärer har ju dött ut med jävla börsen och 4sound. Crap! Tacka vetja gamla Hagströms i Uppsala, där fanns det prylar...som en jävla elfakatalog! Grejer överallt, skitkul! Det värsta är hur tillverkarna behandlar de mindre butikerna, Estradljud i Uppsala fick inte köpa in 3st Strator i höstas! Nä, de var tvungna att köpa 20 st, varpå Konny bad dem dra åt helvete. Bra tycker jag :)
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
KUl med så många svar. Tack alla.  Skapade en liten mapp. Här skall surfas.

http://www.hobgoblin.com/

kanske.. :rolleyes:

Verkar kul  En autoharp verkar coolt att ha!!!

Här finns lite blandat godis. Tumbanjo, stavflöjt, trummor etc....
http://www.musikladanjamtland.se
Hmm ja övertonsflöjter verkar också roliga.

De flesta roliga musikaffärer har ju dött ut med jävla börsen och 4sound. Crap! Tacka vetja gamla Hagströms i Uppsala, där fanns det prylar...som en jävla elfakatalog! Grejer överallt, skitkul! Det värsta är hur tillverkarna behandlar de mindre butikerna, Estradljud i Uppsala fick inte köpa in 3st Strator i höstas! Nä, de var tvungna att köpa 20 st, varpå Konny bad dem dra åt helvete. Bra tycker jag :)

Jo precis. Alla har samma saker. Det enda som varierar är priset med några hundralappar. JAg minns också min barndoms favoritaffä "Italienska musik" i Malmö. Där fanns allt på hundra kvadratmeter. I ett hörn låg en stor driva av gitarrer, sladdar och annat smågodis. Man kunde köpa en begagnad hagströmgitarr för några hundralappar., Suck!!!
 :)


asti

  • Gäst
I Vetlanda har vi ingen musikaffär och den är ändå inte rolig.  :wacko:

Med risk för att vara hopplöst sen, men: -Har dom lagt ner Musikcentralen?

Ja! Ägaren, Axelsson, har hållit igång verksamheten på halvfart hemma i ett "garage" ett antal år,
men nu är det helt nerlagt sedan ett par år tillbaka.
Man öppnade en ny musikaffär här för ca 3 år sedan, men det höll bara ca ett år, sedan kursade dom tyvärr.
Vetlanda är nog lite för litet för att det ska gå ihop. Musikcentralen levde mycket på skolor o.d.
Men dom finns i Växjö, där man också har Musikbörsen och Helges håla, så det är dit man får bege sig när det suger i musiktarmen!  :)

Om man är ute efter gitarr kan jag rekommendera Helges Håla, som ägs och drivs av Janne Helge, en mycket kompetent "guitar healer".


asti

  • Gäst
i Nässjö ligger det en kul och gammal anrik musikaffär mittemot tågstationen, Smålands musik etc...
dom har ett museum i källaren med en massa balla prylar och affischer från förr-sevärt!

Jag känner till affären - har bara en halvtimmes väg till Nässjö, men visste inte om museet i källaren! Det måste jag kolla!


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
De flesta roliga musikaffärer har ju dött ut med jävla börsen och 4sound. Crap! Tacka vetja gamla Hagströms i Uppsala, där fanns det prylar...som en jävla elfakatalog! Grejer överallt, skitkul! Det värsta är hur tillverkarna behandlar de mindre butikerna, Estradljud i Uppsala fick inte köpa in 3st Strator i höstas! Nä, de var tvungna att köpa 20 st, varpå Konny bad dem dra åt helvete. Bra tycker jag :)

Det är som det är med likformigheten i dagens utbud, kolla bara alla äckliga köpcenter med exakt samma butiker vart du än kommer, and this is worldwide man förutom i f.d. öststater och vissa länder i Orienten som tur är...men i Sverige blir det mer påtagligt för här ryms för lite!

Hagströms fanns i Solna också, på 70 och en bit in på 80-talet, kanonbutik som man gärna vistades i länge (godisaffären runt hörnet hade diamanter i alla smaker o kulörer, remember?)
jag var den ende som fick ljud ur en ny supertweakable monofonisk Roland synth som jag ej minns namnet på-den var grå och grön med hög rattpanel, affärsinnehavaren ville tom att jag skulle dema den till och från!!!



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om man är ute efter gitarr kan jag rekommendera Helges Håla, som ägs och drivs av Janne Helge, en mycket kompetent "guitar healer".

Ja honom minns jag från Boogie Music-tiden i Växjö. På den tiden då Växjö var närmaste musikaffärsstad.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
... supertweakable monofonisk Roland synth som jag ej minns namnet på-den var grå och grön med hög rattpanel

En SH-1 ?


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
the one and only:



sh-5 ` :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Yess yess yess det var den, hmmm, finns antagligen som vst nuförtiden eller???

minns att jag fick tweaka på en god stund innan något vettigt kom ur den ;-) ca 1978...