Kontrollrummet

En stycke historia...ett svunnet Solna...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, tänkte härmed sammanfatta ett stycke historia så som jag minns det och har fått det berättat för mig av nyckelpersoner som varit med sedan 60-talet i en känd f.d. biograf + musikstudio i Solna!

Detta härrör fr. tiden då jag växte upp på Norra vägen snett över från Solna station nedanför Hagalund och där Råsunda börjar, vi pratar mitten av 60-talet.
Runt hörnan ligger biograf Savoy på Råsundavägen och på andra sidan kvarteret ligger Södra Långgatan som leder upp till gamla Hagalund som inte finns längre eftersom man rev hela rasket för att bygga det vidriga Blåkulla 1968-69 förutom ett par tre kåkar som sparats i kulturbevarande syfte, en smutsig skamfläck i Solna kommunpolitiks historia som dåvarande arkitekt ångrade med erkännandet om att det var det fulaste han åstadkommit i hela sitt liv, i ett radioprogram på 80-talet där han intervjuas på gamla dar.
Det hela handlade såklart om byggboomen/miljonprogrammet/mutor och betonghysterin och i detta fall ett kulturmord utan like.
Kåkstäderna ansågs omoderna hette det osv men det var en Svensk arbetarmiljö med enorm charm med allt vad det innebar av gamla orginal, alltifrån supande konstaplar och fyllbultar till Zigenare och vanligt "hederligt folk" i en salig blandning.

Mittemot Savoy ligger kiosken där mitt omedelbara tidigaste minne kommer ifrån episoden då jag stal en 2-krona (tror jag det var) från min mors portmonnä i kappan i hallen, hon stod i köket och lagade mat, jag sa att jag skulle ut och leka en stund, gick över gatan till kiosken och sa att jag ville ha godis och lämnade 2-kronan i luckan som jag inte nådde upp till med mer än just en utsträckt arm, tanten stoppade godis i en påse så stor och under så lång tid att jag fick panik ta mig fan, så mycket snarr fick man på den tiden och 2 spänn var jävligt mycket pengar för en liten knatte på 4 bast 1968!
(påsen var jag förstå tvungen att gömma under lång tid...)

Här nedan en bild på biografen Thule lite längre bort, det fanns Thule,Savoy,Vingen (vid stråket) Castor (vid Vasalund), Sveabion (i Hagalund) och Saga i Hufvudsta.




Fyllgubbarna på den tiden var något annat än idag, de gav ofta morsan en femma vilket alltså var mycket, för dom tyckte väl hon var snygg och hade fina barn (jag + syrran) när dom hade fått några pilsner innanför västen och vi råkade passera förbi ett av dom många ölschappen som fanns här och där...dom kanske sjöng en trudellutt och morsan försökte vara fin och säga nej jag kan inte ta emot det här etc men dom insisterade såklart, andra tider-annan känsla i samhället...

Det finns mycket mer att berätta om kända Solnaprofiler etc men nu skall det handla om Savoy, som sedermera blev musikstudio under Marcus Österdahl 1969=Marcus studios där mången hits spelats in alltifrån Hep-Stars (som först repade där) till de flesta stora jazz artisterna och storband under tex Leif Samuelsson till Ebba Grön's debutplatta 1978, detta är bara ett axplock förstås...

Som tekniker arbetade där en ung herre och ingenjör vid namn Leif Mases, som på sin kammare i Uppsala hade konstruerat ett transistoriserat mixerbord vilket (enl. hörsägen från en annan känd tekniker jag kände på 80-talet) var det grymmaste han hört fram till dags dato=dåtid 1988 vilket kan sägas vara nutid tekniskt sätt jämfört med 1968 i elektronikdesign, men det bordet hade en värme och en "crunch" med ett headroom han aldrig hört senare, lite kuriosa och bakgrund till Mases som alltså idag bygger de finaste mastering EQ's och kompressorer pengar kan köpa-läs Maselec http://www.maselec.com/ och dess sortiment!

Herr Mases har varit tekniker och producent på otaliga plattor från 80-talet och framåt, bla. m. Jimmy Page på The Firm osv då han var hustekniker i the Sol studio utaför London, som Page köpt av Elton John som där skrivit och spelat in alla sina stora hits m. Bernie Taupin på 70-talet...
http://www.discogs.com/artist/Leif+Mases
http://www.courtrightmgmt.com/producers/leif_mases/discography.html

Både Marcus (som byggde nya Marcus studios i London) och Mases har alltså dragit till England för länge sedan och där fått sitt stora uppsving på alla sätt, google on friends ;-)

På 80-talet köpte C.G. Langenskiöld studion och moderniserade till Soundtrade studios, Europe och Electric Boys är bara några av alla senare kända artister som spelat in där, Ronny Lahti var mkt duktig och begåvad hustekniker, Lasse Gustavsson var studiochef, han har ett förflutet som tekniker på 70-talet åt bl.a Rickfors...
Jag minns min tid som praktikant där 1988, en dag kom en märklig kille vid namn Lars Demian in och skulle spela in sin första skiva i b-studion en trappa upp, proddad av Billy Bolero, det var ok, andra gånger handlade det om rena dagsländor som man satt och harvade med alldeles för länge, jag menar att det ibland kunde ta en hel dag eller 2 för vissa att lägga sång + overdubs på ett enda spår=idioti i mina öron...dessa dagsländor som 80-talet så friskt födde fick i alla fall budget av majorbolag till fullproduktioner hejvilt, fast man insåg att detta kommer snart glömmas bort vilket det också ofta gjordes.
Detta anser jag stor har bidragit med branschens förfall och tömda kassa, alltså inte enbart internet och illegal nedladdning som minskat den s.k. fysiska försäjlningen vilket har slagit ut mot oss seriösa studioägare och i princip alla skivaffärer och andra inblandade i kedjan, det är de stora bolagens urskiljningslösa slöseri på den tiden som raserade branschen för i helsike!!!
(nu menar jag inte att allt var skit på 80-talet men förbaskat mycket både här och utomlands)

Efter Soundtrade studios blev det SAE utbildnings studios och nu (sedan 2003) 301 studios vilket jag nyss läste om och alltså fick idén till denna lilla historiestund ifrån, då jag har en personlig anknytning på flera sätt till denna adress på Råsundavägen*

OK det får räcka såhär, finns säkert en massa mer detaljer som kan vara kul för vissa att läsa om men det får jag fylla i senare i så fall...jo förresten---Sofia Källgren gjorde sin debut i denna studio då jag fortfarande var praktikant/b-tekniker, minns att jag tyckte vilken skönhet wow...körde henne privat i min bil till centralen i ett snökaos då all trafik stod still och buss tåg och taxi inte var en option och hon skulle m tåget nånstans e. sessions...

 B)















Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul och intressant läsning. Tack för att du bjuder på det!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Tackar Mr Artrock,är mycket intresserad av historia,både samtid och dåtid (har tentat i arkeologi)lite kuriosa,ABBA repade i helenelund hemma hos marcus österdahl,vi repade 100 meter därifrån,deras turnébuss stod ofta utanför hans villa,det fanns en studio i källaren,vi smög ofta i den trädgården under höst mörkret.... :rolleyes:  :lol:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön historisk läsning - uppskattas.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


DåligtGehör

  • Gäst
Väldigt roligt att läsa. Intressant med andra perspektiv på branchens problem, det är lätt att bli nutids-blind och inte se att annat likväl kunnat vara med och påverka. Hur många gånger har man inte läst/hört om band som verkar få obegränsat med studiotid (för ett inte sällan mediokert resultat).

Det är nog en rätt stor skillnad idag, för fyllgubbar och andra, när vi lever med mer åtskillda samhällslager i boende och allt.