Kontrollrummet

Carl Cadello - Mammas Gata

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carl cadello

LÅTNAMN: Vilse På Mammas Gata
ARTIST/GRUPP: Kanibaler och Terrorister
GENRE: syntdisco
LÅTLÄNGD: 03:25
KOMPOSITÖR: Mikael Jacobsson (CC)
TEXT: Hans Dahle'n
PRODUCENT: Mikael Jacobsson
MEDVERKANDE: Anders Ahlberg (Annors)
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Detta var från början en låt av Hans Dahle'n för Torsson men jag kunde inte låta bli att "modifiera" den till något helt annat. Texten är dock den samma.

Text:
I den jämmerdal där vi traskar
finns både gropar och  fälleben (krokben på skånska).
Ta till exempel när julaftonen slaskar
eller när månskenet slocknar över ven

Men det finns hopp om livet och jag är glad
för varje stund vi har
Så vi slår läger här och vi gör upp en eld
och sen har vi hela långa natten kvar

Kannibaler och terrorister
kan göra tillvaron nog så svår
Å visst har vården och skolan sina brister
Och det är  tveksamt om tiden läker sår.

Ref
Om jag går vilse på mammas gata
tar jag en klar för att hedra far
Ibland kan tankarna vara desperata
när man har för många frågor utan svar


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Va, är det 80-talsfestival igen?!  :lol:

Sången stapplar lite, låter bra annars - trots att det inte är med nån gura?  ;)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


asti

  • Gäst
Kul låt och jag känner mig hemma bland skånska fälleben!  :)
Fin mix/arr/produktion tycker jag. Har du dubbat sången med någon sorts "fasförskjutning" på den ena?
Det är det enda som stör mig! Annars är det bra sjunget och texten kul, rätt typiskt för Torsson-låtar!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker virveltrumman låten plastig eller "pappig" men hur ska det vara med trumljud egentligen? Måste de till varje pris låta som riktiga trummor? Jag tycker oftast det, då jag själv gör musik men en bekant, som är trummis tycker inte det...

Låter som ett snällt tidsdokument
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Refrängen biter sig fast direkt efter lyssning. Kan inte så mycket om 80-tals syntmusik, trots att jag spelat in en hel del under sagda decennium (studio i Malmö - för pengarnas skull, hm...), och har väl inget konkret att säga. Det låter trovärdigt, kanske upp ett snäpp på sången. Men som sagt beroendeframkallande refräng.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
förbanna proffsigt
mycket bra lir framföralt mix
me like
tony
att leva är att dö


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Absolut!

En trevlig 80-tals disco som luktar lite A & F. Låter tidstypiskt tycker jag. Gillar inte den dubbade sången dock eftersom den inte är tight. Det blir väldigt fladdrigt.

Använd gratispluggen ADT som Freddy tippsade om i en tråd. Den funkar ypperligt och är lätt att ställa in efter önskemål  :)

http://www.vacuumsound.de/plugins.html


Utloggad carl cadello

Jag tackar för alla kommentarer.

Det finns lite funkig gitarr genom hela låten (nästan) Har höjt den lite, så tom flabb kan höra den ;)

Jag håller med om att sången är otajt. Anders är inte helt enkel att styra ;) Han improviserar mest hela tiden. Jag har nu tagit bort den ena kanalen och lagt in den bästa av sångspåren på ett spår och lagt det i mitten.

Skönt att höra att min mixning blivit bättre med åren.  :)

Jag har laborerat med virveln och tror jag fått till den lite bättre, sen har jag tagit bort lite andra ljud som mest störde.

Få se vad ni tycker nu


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
80-tals disco blev aldrig min favoritgengre direkt.. Jag var ju en häftig hårdrockare jag, även om jag (när ingen såg) också lika gärna lyssnade på Ratata..
På tal om Ratata.. Det här påminner en del om deras musik och kanske, med lite mer arbete & omsorg, kan det så småningom bli lika bra.
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


freddy

  • Gäst
Känns alltid lite "orup" för mig när det blir 80-tal på detta sätt med svensk lyrik.

Som helhet så låter det välgjort och bra producerat. Känns som dina grejer bara blir bättre och bättre, både i produktion och arr.

Sen är det väl inget jag lyssnar på, men då handlar det mer om personlig smak.

Bra rattat och framfört!


Utloggad carl cadello

Jag kan lova er att 80-talsdisco är definitivt inget jag lyssnar eller lyssnade på, men ibland är det det blir när jag gör musik numera ;) Det är liksom ganska "enkelt" med syntar jämfört med att rigga och spela gitarr eller bas.

För ett par år sedan skulle jag aldrig gjort något liknande detta "av princip", men har numer lagt alla principer åt sidan och har faktisk mycket roligare. Och jag vet inte heller vad jag gillar längre...  :wub:

Åter igen tack för alla trevliga, konstruktiva och glada kommentarer. Nu tror jag att jag lägger denna låten på hyllan.  :D

Vi får se om jag och Anders gör fler låtar ihop. Våra barn umgås ju, så det är inte helt otroligt...


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
De här ljuden och den här stilen har jag särdeles svårt för - allergiska utslag
Men det är en bra produktion
och refrängen sitter direkt - verkligen
Kul mix med den texten i discotappning
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten