Kontrollrummet

Klang Värld!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Dags för lite gitarrmusik fuskat med Hypersonic kan inte spela gitarr. :wub: Få ser vad ni tycker om det som vanligt en låt gjord för stunden i dag söndag brukar oftast komma till så när sitter och klinkar mej fram. :blink: Kan var lite för mycket reverb på gitarren och inte så bra gitarr misstänker jag. :)


LÅTNAMN: Klang Värld
ARTIST/GRUPP: SYNHT
GENRE:?
LÅTLÄNGD:2:39
KOMPOSITÖR:Peo
PRODUCENT:Peo
EV. MEDVERKANDE:endast jag själv
INSPELNINGSÅR:2007
FORMAT: mp3

http://www.bahnhof.se/wb492913/Peo_Klang_varld-01.mp3
Uppdaterad
/Peo
« Senast ändrad: 08.05.2007, 20:08:56 by SYNTH »


DåligtGehör

  • Gäst
Jag säger farligt nära mysbyxor i rökelsebutik med val(flagolett)sång.  Man skulle också kunna säga; mer tv4-rosa än Thomas Wassberg. Behövs nog lite kåta delfiner för att nå fram.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Jag säger farligt nära mysbyxor i rökelsebutik med val(flagolett)sång.  Man skulle också kunna säga; mer tv4-rosa än Thomas Wassberg. Behövs nog lite kåta delfiner för att nå fram.


Hmmr du får nog förklara vad du menar förstår inte riktigt sorry? :blink:
« Senast ändrad: 06.05.2007, 21:38:04 by SYNTH »


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
DG menar nog att han kan se för sig någon spåtanta i en skum rökelsebutik som bara går omkring. Och lite val sång på det. Eller delfin om du vill.





Min mening:


Stämningen är där. Syftet med låten är avslappning. Du har lyckats med det. Typ någon låt man hör på ett spa.
Fin ljudbild. Fina ljud. (eh gitarren är kanske inte helt 100, men.. :p)
Ingen avanserat låt. En pad som går i samma stråk. Du plingar lite tillfälligt  med ett gitarrljud... Det är svårt att få musik som detta att få lyssnaren att höra att du haft en tanke bakom låten. Att inte det bara är tillfälligt som jag säger. (Tror jag sa det i en annan låt också.)
Ambient? Jag tycker inte det låter ambient . New Age passar nog bättre.
En intro låt på en new age skiva kanske ?

Bra jobbat iaf. Keep up the good work!  ;)


DåligtGehör

  • Gäst
Harmlöst och rätt tråkigt. Inget som egentligen händer. Känns planlös och blek. Påminde mig om musik man kan höra när man tvingats följa med in i en köpa rökelse-butik.

Kanske var jag orättvis och oreflekterad i min kommentar. Ärligt talat funderat jag inte särskilt mycket över det där med avslappningsmusik utan mer om jag tyckte det var intressant. Jämförelsevis med dina jazzbaserade stycken så tyckte jag detta var långt ifrån ifråga om allt.

Jag är nog ganska skeptiskt till avslappnings-ambient-genren eller vad det heter är och är. Tycker ofta den låter väldigt ointressant och tam. Men, kanske har jag helt enkelt missat poängen med stilen? Borde nog ha passat - sorry  :mellow:


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Harmlöst och rätt tråkigt. Inget som egentligen händer. Känns planlös och blek. Påminde mig om musik man kan höra när man tvingats följa med in i en köpa rökelse-butik.

Kanske var jag orättvis och oreflekterad i min kommentar. Ärligt talat funderat jag inte särskilt mycket över det där med avslappningsmusik utan mer om jag tyckte det var intressant. Jämförelsevis med dina jazzbaserade stycken så tyckte jag detta var långt ifrån ifråga om allt.

Jag är nog ganska skeptiskt till avslappnings-ambient-genren eller vad det heter är och är. Tycker ofta den låter väldigt ointressant och tam. Men, kanske har jag helt enkelt missat poängen med stilen? Borde nog ha passat - sorry  :mellow:

Okey nu förstår jag vad du menar DGH det är nog lite för planlöst som du Kenta K skrev måste vara mer tanke med det man gör så sant
skulle nog avaktat med låten får kika på det tack för era kommentarer. :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tricket med avslappningsmusik är just att den skall vara meditativ. Mycket lite rörelse krävs
Musiken skall upplevas som ett mantra som upprepas. Bakgrunden funkar bra, gitarrljudet likaså.
Dock för mycket spelande på gitarren... för många toner.. skall helst inte vara en melodi bara harmoniska toner, där är du rätt ute. Avslappnings musik fungerar ypperligt vid avskappningsövningar men inte annars tycker jag. Avslappningsmusik ligger utanför ramen "sån här musik gillar inte jag" Utmaningen ligger i att inte göra för mycket...
 


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Jag tyckte att det här var rätt fint..får mer känsla av att stycket kunde passa till film...
men känns också som låten snuddar vid meditativ musik..inte alls illa!...helt ok för en meditationsstund!


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Tack för era kommentarer! :) Tänkte lägga in nån flöjt, fixa padljudet och gitarren som inte
är okey. Kul att vi har olika smak gör ofta låtar åt det lite filmiska hållet valdez, ska liksom sätta igång fantasin.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nej, det här var inget att hänga i julgranen, man vill ju att nåt skall hända  :)... Men är det meningen att det skall hända lite så är det meningen att det skall hända lite... Funkar nog för meditation och liknande :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad shiny1

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Tycker skulle passa bra in i någon film på cosmonova, den har det där ensamma feelingen, som man får när man tittar på en rymdfilm!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jaaha du SYNTH!

Tycker att vi kan glömma ordet gitarr i detta sammanhang, är ju inte ens nära gitarrsound!
Och det är väl just det som gör att jag faktiskt gillar detta alster :)

Att med bara två olika sound få en god stämning är inte illa! Ofta är det det simpla som tilltalar :)
Hypersonic är ett fint instrument, soundvarianter till tusen, här hörde vi två. Tack för dom!

Well done!

h,  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Jaaha du SYNTH!

Tycker att vi kan glömma ordet gitarr i detta sammanhang, är ju inte ens nära gitarrsound!
Och det är väl just det som gör att jag faktiskt gillar detta alster :)

Att med bara två olika sound få en god stämning är inte illa! Ofta är det det simpla som tilltalar :)
Hypersonic är ett fint instrument, soundvarianter till tusen, här hörde vi två. Tack för dom!

Well done!

h,  Johan

Hej Johan! Det har du rätt i det är ingen riktig gitarr kul att du gillar det något får ser om du gillar den uppdaterade versionen bättre. ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jasså SYNTH!
Ser ut som Dividend håller på att en rival här ;)

Betydligt större ljudbild , mera luft har du fått in här, laikit!

I första delen har du lagt ett fränare sound på "blåsljudet" som jag inte riktigt gillar,  den täcker in den stora mattan och solospelandet. Efter 1:10 är atmosfären härligt flytande, fina flöjtsound.

Låten slutar lite onödigt tidigt, en god relaxmusic skall inte sluta, den skall avslutas. Den ska sluta då när jag vill, om du förstår hur jag menar. :)

Låten växer o blir mer njutningbar all the time, försök dock hålla den i detta enkla funkande format, Vet nog att med Hypersonic så kliar det i fingrarna att slåin mera sftiga sound... :D

h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Tack för dina synpunkter mahan kan säga att det är bara Hypersonic på gitarren och padstråket Spectrasonic gör Atmosphere  å flöjteriert SampleTank 2.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Fixade till slutet så det tonar ut istället har blivit ganska filmiskt till slut låten! :)


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag tyckte det var rätt ok, men å andra sidan gillar jag Jarre's "Waiting for Costeau 4"...

Han har ju samma upplägg, lite syntigare och så har han lagt in en massa "luftbubblor".

För att jag skulle gå loss totalt så behöver den förlängas minst 43minuter ytterligare! ;-)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Jag säger farligt nära mysbyxor i rökelsebutik med val(flagolett)sång.  Man skulle också kunna säga; mer tv4-rosa än Thomas Wassberg. Behövs nog lite kåta delfiner för att nå fram.



gud har talat
tror jag ialla fall :D
att leva är att dö


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
k'rde lite thai qi till detta funkade ypperligt mer o lika lite ...
gillar skarpt


mr y
att leva är att dö


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Tack för er lyssning och era synpunkter! :)
« Senast ändrad: 10.05.2007, 19:44:50 by SYNTH »