Forum > Demolåtar
equality - Bedroom full of snow
robc:
Grymt skön låt. Har lyssnat på den några ggr nu o tycker att det är riktigt bra spelat. Sjunger hyfsat gör du oxå.
Hör att det är en baston för mkt runt 0.06-0.07. Spelar du in hela låten i ett svep? Man kan ju alltid spela in en midisignal oxå så har man en redigerbar backup.
Men sånt vet du nog redan. Vad är det för pianoljud som spelas? Låter bra.
Mvh Robc
MaxB:
Gott stycke som ger associationer till komp a la Bruce Springsteen eller något som Van Morrison sjunger.
Jag hör en gitarr som kompar snabba ackord som komma in i nån av de första svängarna och en bas som kommer in vid texten
> Come and run to me...
Kanslag på virvel skrev nån, det tänder jag också på. Inte slag bara på trean utan både ettan och trean (säger man så / begriper nån vad jag menar?) på nån eller några verser, för att ge driv innan det återgår till bara trean, då man kan luta sig tillbaka. Om jag får beställa tror jag trummorna kommer in nånstans efter basen. På det sättet händer hela tiden något nytt och det blir aldrig en känsla av upprepning avseende pianotspelet.
freddy:
Kul med lite annat sound från dig. Saknar faktiskt inte gitarren så mycket som andra.
Tycker även att det kommer fram mer nyanser i din sång än vad jag hört tidigare faktiskt, intressant!
Texten får jag inte ihop riktigt. :)
Annars gillas detta. Något mer instrument som fyller ut efter ett tag, stråk eller gitarr då kanske. Bas?
Tokai:
Sången är verkligen bra, och låter jättebra också. Mycket likt Neil Y i vibratot. Det blir kanske lite osäkert i de högre tonerna, eller lite sökande.
B-temat är pricken över i:et med schyssta lite samba harmisar
Om låten senare skulle övergå till ett trum och baskomp skulle det kunna låta lite Steely Dan kanske, vet inte om det är nån bra idé.
Tycker också lite Randy Newman, det är nog mest pianofiguren som slår en 4/4 takt, som finns med i nån Newman låt.
Titeln på låten är kanske inte så fantasieggande. (Kom ändå att tänka på en av Rolling stones första låtar, den hette visst Come on)
equality:
--- Citat från: ynot skrivet 25.01.2010, 12:35:00 ---gillar verkligen sången lite neil young i sina bästa stunder på vissa stavelser då mest känslan i rösten.
Skulle nog gilla en gura som komp bättre men det är jag det.
Me like i alla fall
Tony
--- Slut citat ---
Gamle Neil? Tackar särskilt! Alltid tyckt att han har en så gäll röst men väldigt uttrycksfull. Tror den taktfasta intensiteten som jag hoppas finns här skulle gå förlorad med gura, åtminstone om jag spelar.
--- Citat från: morgonte skrivet 25.01.2010, 13:07:36 ---Visst får det plats mer här. Lite syntarpeggio skulle kanske förstärka lekfullheten som jag tycker låten förmedlar. Basen kan ju alltid flyttas från pianot till en riktig eller syntbas. Och absolut: kör!
Tycker jag iaf. Gillar låten! :)
--- Slut citat ---
Kul att du ser utvecklingsmöjligheter. Kul att det låter lekfullt och syntharpeggio kan säkert funka. Smyger kanske in nån ny version under veckan. Tack för grönt ljus MT!
--- Citat från: robc skrivet 25.01.2010, 20:02:04 ---Grymt skön låt. Har lyssnat på den några ggr nu o tycker att det är riktigt bra spelat. Sjunger hyfsat gör du oxå.
Hör att det är en baston för mkt runt 0.06-0.07. Spelar du in hela låten i ett svep? Man kan ju alltid spela in en midisignal oxå så har man en redigerbar backup.
Men sånt vet du nog redan. Vad är det för pianoljud som spelas? Låter bra.
Mvh Robc
--- Slut citat ---
Tjena! Visst är du Robc från Studioforumet? Välkommen hit! Vid 00.06 lyfts inte sustainpedalen för sent, låter lite konstigt, håller med. Skall fixas.
Kör Natives Ivory via midi. Tar sån himla tid för mig att lära in ett sånt här spel och knöligt att spela in live. Skulle aldrig få till något utan midi! Nobelpris till personen bakom detta! Kul att du lyssnade och tack för kommentar!
--- Citat från: spacetrucker skrivet 25.01.2010, 19:58:08 ---Först tänkte jag att "nä, dehär e inte min kopp te överhuvudtaget" men av nån anledning lät jag låten spela på och nån gång in på tredje gången så märkte jag att jag trampade takten sådär försiktigt i alla fall :unsure: :D
Lite mer nåt och lite omväxling skulle kanske nog inte skada som här redan påpekats. En stämma till på refrängen eller nåt. Nu är jag inte riktigt säker på var den sitter. Refrängen alltså :P.
Bra låt i alla fall. Kanske inte en skiva jag skulle rusa in på skivaffären och köpa som såden men med en trummis och en basist med ståbas....
Space
--- Slut citat ---
Nä det blev en salig blanding av vers och refräng men kanske ett flow som i sig kan vara nåt?
Håller med att det blir monotont så här och skall försöka hitta nån variation efter dina andras tips här inte minst för att rädda kommande skivförsäljning dåra. :D Thnx Spacetrucker!
--- Citat från: MaxB skrivet 25.01.2010, 20:18:38 ---Gott stycke som ger associationer till komp a la Bruce Springsteen eller något som Van Morrison sjunger.
Jag hör en gitarr som kompar snabba ackord som komma in i nån av de första svängarna och en bas som kommer in vid texten
> Come and run to me...
Kanslag på virvel skrev nån, det tänder jag också på. Inte slag bara på trean utan både ettan och trean (säger man så / begriper nån vad jag menar?) på nån eller några verser, för att ge driv innan det återgår till bara trean, då man kan luta sig tillbaka. Om jag får beställa tror jag trummorna kommer in nånstans efter basen. På det sättet händer hela tiden något nytt och det blir aldrig en känsla av upprepning avseende pianotspelet.
--- Slut citat ---
Jättebra handfasta råd! Ska inte slagen ligga på 2:an och 4:an dårå som i de flesta poplåtar? :unsure: Äh, får testa mig fram. Håller med dig om successiva pålägg. Kan bli en god macka med rätt sorts variation. Stort tack MaxB!
--- Citat från: freddy skrivet 25.01.2010, 21:30:25 ---Kul med lite annat sound från dig. Saknar faktiskt inte gitarren så mycket som andra.
Tycker även att det kommer fram mer nyanser i din sång än vad jag hört tidigare faktiskt, intressant!
Texten får jag inte ihop riktigt. :)
Annars gillas detta. Något mer instrument som fyller ut efter ett tag, stråk eller gitarr då kanske. Bas?
--- Slut citat ---
Sången för min del är ett kapitel för sig, som en bångstyrig åsna som alltid drar åt eget håll eller
kanske mer som en kundvagn med fel på ett hjul som sladdrar - SVAJIG med andra ord! <_< Kul att du tycker den funkar här!
Texten är nog rätt flummig men scenariot är några minusgrader, 30 cm nysnö där allt är så där akustiskt dämpat
som i klädkammaren och man vill bara latcha runt i snön utan att frysa, he he. Yes, några fler instrument. Thnx Freddan!
--- Citat från: Tokai skrivet 25.01.2010, 21:53:31 ---Sången är verkligen bra, och låter jättebra också. Mycket likt Neil Y i vibratot. Det blir kanske lite osäkert i de högre tonerna, eller lite sökande.
B-temat är pricken över i:et med schyssta lite samba harmisar
Om låten senare skulle övergå till ett trum och baskomp skulle det kunna låta lite Steely Dan kanske, vet inte om det är nån bra idé.
Tycker också lite Randy Newman, det är nog mest pianofiguren som slår en 4/4 takt, som finns med i nån Newman låt.
Titeln på låten är kanske inte så fantasieggande. (Kom ändå att tänka på en av Rolling stones första låtar, den hette visst Come on)
--- Slut citat ---
Jag tänkte också på Rolling Stones och var tveksam till titeln som absolut ger mig associationer till betydligt tuffare rock. Hade iaf varit än värre med Whiter shade of pale (med tanke på snötemat) :D. Antar att med b-temat menar sticket innan sista refrängen? Kul att det funkar i dina öron.
Intressant att du tvekar för fler instrument. Testar väl runt lite och ser var det tar vägen. Tack Tokai och igen för din platta!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida