Kontrollrummet

Chrome: Higher (feat. Michael och Julianna)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
LÅTNAMN:            Higher
ARTIST/GRUPP:     Chrome
GENRE:                Electronica/alternative/experimental
LÅTLÄNGD:           6:30
KOMPOSITÖR:       BWM
PRODUCENT:        Emu
INSPELNINGSÅR:    2009/2010
FORMAT:              mp3

Nu var det dags för en Chrome igen! Startade med denna i helt annan tappning, och sedan har vi gradvis vridit den i denna riktning.

Sången skall bytas ut i mångt och mycket, och mixen skall jobbas med en hel del. Annan sångare kommer stötta på refrängen.


Wernborg har serverat en uppsjö av gitarrer som jag försökt få in efter bästa förmåga, men det återstår nog en hel del på mixen. Som det är nu låter gitarrerna lite för mycket ibland, och drunknar på de flesta ställen.

Tanken är att beskriva nån slags paradox med kärlek, skuld och religion. Spanskt spoken word på väg, och kommer nog ersätta den schnubbe som pratar just nu.

Basen är från logic, men kommer bytas/kompletteras med wernborgs elbas!


Hur låter det hittills? Första lite större projektet i logic, så man är ovan :)
[mp3=200,20,0,left]http://www.perfectbounce.se/higher_01.mp3[/mp3]
Higher

EDIT: lagt lite eq på mastern. Hur låter det? Fanken, känns mycket märkligt denna mix...
Får nog helt enkelt jobba med varje instrument och lägga det snyggare i mixen.

[mp3=200,20,0,left]http://www.perfectbounce.se/higher_01_eq1.mp3[/mp3]
Higher eq


EDIT:

Meckat en hel del. Fortfarande orginalsång som skall bytas ut, men det börjar väl komma fram en struktur runt i kring som funkar. Stort tack till Jonenrstone oh McMuffin för strålande insatser!.

Texten kommer senare!

[mp3=200,20,0,left]http://www.perfectbounce.se/higher(amamos)3.mp3[/mp3]
Higher(amamos)






« Senast ändrad: 06.03.2010, 01:46:56 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Känns spännande,kan nog bli riktigt bra,men just nu känns den inte riktigt klar eller ??
Gillar dina ljudlanskap...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Känns spännande,kan nog bli riktigt bra,men just nu känns den inte riktigt klar eller ??
Gillar dina ljudlanskap...

å tack :D nej, den är inte klar på långa vägar :D

Skall posta en ny mix som inte låter som man spelar upp den genom endast en bashögtalare. Mixen lider av att den låter rätt OK i mina monitorer, men kass i lite "sämre lyssning". För mycket murrigt och den är för het.

Vi filar på!


tack !
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riktigt bra det här! :) Skön stämning...mixen är ju inte klar, spretar lite nu...mycket prylar skall samsas..sången behöver väl en vända till som du sa..lite osäkra toner här och där..blir kul att höra slutresultatet..just det...snygg pianomelodi i introt, skulle vilja höra mer av den :D /C


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Riktigt bra det här! :) Skön stämning...mixen är ju inte klar, spretar lite nu...mycket prylar skall samsas..sången behöver väl en vända till som du sa..lite osäkra toner här och där..blir kul att höra slutresultatet..just det...snygg pianomelodi i introt, skulle vilja höra mer av den :D /C
Kul. Tack.

Bara gitarrer är väl en 20 spår säkert. Som klippts upp i ändå mindre beståndsdelar. Sen är ju Emu den okrönte konungen i många spår så det blir en del att hålla reda på. Sången ska väl göras om ja, plus att undertecknad ska lägga lite kör också. Just det, elbas på väg as we speak.

 :D


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Bra låt. Tycker om sången så byt inte ut för mycket av den. Distgitarrerna låter en aning murriga och behöver komma fram lite mer. I början finns nåt schwuuppp-ljud (typ som en maskin som skjuter iväg tennisbollar) som jag inte kommer helt överens med. Mycket lovande och faktiskt riktigt bra redan.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


freddy

  • Gäst
Ja, denna känner jag igen :)

Skitbra refräng och pianomelodi, jädrigt snyggt intro med.

Sången kommer du jobba mer med, det vet jag. Känns en aning som arret tappar lite fart i mitten med, känns som att det spelas lite utan riktning eller vad jag ska säga.

Atmosfäriskt och fint, bra jobbat boys!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här blir kanonbra det här. Kan du förklara vad Chrome är och vad BMW är känner mig lite vilsen i pannkakan.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst
Det här blir kanonbra det här. Kan du förklara vad Chrome är och vad BMW är känner mig lite vilsen i pannkakan.

 :lol:



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Riktigt bra det här! :) Skön stämning...mixen är ju inte klar, spretar lite nu...mycket prylar skall samsas..sången behöver väl en vända till som du sa..lite osäkra toner här och där..blir kul att höra slutresultatet..just det...snygg pianomelodi i introt, skulle vilja höra mer av den :D /C


Tack o tack :D  Den slingan kan man nog göra en hel del med tror jag, funderade på att dubba med distgitarr också?  Eller så får den vara själv under någon av refrängerna kanske.

Tack Clemens!


Bra låt. Tycker om sången så byt inte ut för mycket av den. Distgitarrerna låter en aning murriga och behöver komma fram lite mer. I början finns nåt schwuuppp-ljud (typ som en maskin som skjuter iväg tennisbollar) som jag inte kommer helt överens med. Mycket lovande och faktiskt riktigt bra redan.
 :P

Om du bara visste vilken tid jag har lagt ner på schwuuppp-ljudet! :D Alla träffar ju allt olika :D  HÅller med om distgitarren också, det måste vi jobba mer på att få att smälta in mer.

Kul att sången funkar faktiskt. Eller funkar, men ja, mellan suringarna. Skall se hur mycket som byts, jag är väl själv egentligen mest nöjd med falsetterna, även om de skaver lite också.

Tack så länge, vi kommer igen :D
Ja, denna känner jag igen :)

Skitbra refräng och pianomelodi, jädrigt snyggt intro med.

Sången kommer du jobba mer med, det vet jag. Känns en aning som arret tappar lite fart i mitten med, känns som att det spelas lite utan riktning eller vad jag ska säga.

Atmosfäriskt och fint, bra jobbat boys!


Ja, mitten skulle faktiskt tas ner ännu mer, till förmån för dystra tongångar och spanish spoken word, men i brist på detta ligger lite för mycket arr kvar. Känner även att det blir lite lattjo vid andra refrängen, jag  har försökt att vända o vrida kompet lite i baktakt där, men det blev "slamrigt ointressant" snarare än "slamrigt bra" kanske :D  Skall se om det går att renodla!

Ja, sången ja. just ;)

Tack för att du tycker till Freddan!
Det här blir kanonbra det här. Kan du förklara vad Chrome är och vad BMW är känner mig lite vilsen i pannkakan.


Tack! Ja, Chrome är väl ett musikprojekt/gruppnamn vi kör med för den här stilen av musik typ. Nån slags collabgryta där i princip vad som helst kan hända :lol:  BWM är sidan vi samlar all musik på ihop :)



Freddy:  Shit vilken bra bild :D




Tack allihop för bra feedback! Skall försöka mixa in lite lindomelagad bas ikväll :)


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Lyssnade just..men vilken häftig falsett EMU :wub: Den var ingen lek..me like!!

Gitarrerna kanon, häftigt med det akustiska breaket, och bra beat som vanligt.
Lead-sången är bra, men den skall slipas lite mer bara, ett par suringar här o där nu-men som helhet låter det bra om den oxå.
Så det är bara att hänga med i utvecklingen här, helskönt projekt ni är igång med. :D

Kul!!

/Marre
« Senast ändrad: 23.01.2010, 23:50:30 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
På tal om BWM så brottas jag med ny hemsida åt oss. Vi hoppas att nån som kan design ska komma in och rädda oss. Förra sidan var kodad i ASP men hotellet var dyrt och krångligt. Nu har jag gjort en ny sida i PHP. Usch och huga, men nån gång ska vara den första. Tanken är att den ska ha lite automagi som att lista filer med i en katalog utan handpåläggning. Ja, så är det nu. Ska bara luska ut hur jag skapar xml-playlist on demand.....

B=Barkman
W=Wernborg
M=Music

typ...

http://www.bwmusic.se
« Senast ändrad: 24.01.2010, 00:52:20 by Wernborg »


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hmmm.. Nu ska vi se.. Gillar låten som bara den.. Ni har fått till ett oerhört snyggt (som Freddy säger) ljudlandskap.. Läckert som en grillad gris en midsommarnatt... Tyvärr gillar jag mindre den här typen av sång.. Inte så att det är nåt fel på den, men den här Depeche Mode stilen klarar jag bara inte.. Den låter- och har alltid låtit som en sångare som rökt på sen åtta på morgonen och sen, trött som faan, går upp på scen och sjunger lite halvhjärtat...

Jag fattar att alla inte tycker som jag.. Men thats me... Men återigen, sången, och likaså falsetten, är snygg och prydlig.. Det är mer uttrycket jag inte klarar... Det där sömninga liksom..

Men i huvudsak så är det en jäkligt bra produktion detta!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou DKW! ;)
Detta sitter ju hur bra som helst. Vilka greijer e "äkta" vilka syntiga är frågan, inte för att det ändrar slutresultatet, bara nyfiken...
Så många små riff på både piano och gurår ger en snygg bild av prodden. Introns "klick,klack, låst", såsåm outrots "låst" sound låter lite sökta och sticker ut nu, för mycket "flipperspelspound" i dom.
Sången då, gillas och choruset kunde utvecklas med många fler stämmor som tar över ljudbilden från höger till vänster, använd olika mickar för att nå bredaste effekten.
Om det blev oklart så...
Obnäsaren gillar stuffet! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnade just..men vilken häftig falsett EMU :wub: Den var ingen lek..me like!!

Gitarrerna kanon, häftigt med det akustiska breaket, och bra beat som vanligt.
Lead-sången är bra, men den skall slipas lite mer bara, ett par suringar här o där nu-men som helhet låter det bra om den oxå.
Så det är bara att hänga med i utvecklingen här, helskönt projekt ni är igång med. :D

Kul!!

/Marre


Tack för det, rätt nöjd med falsetten själv, funkade över förväntan. lite småfix bara som det heter ;)

Kul att du gillar låten i övrigt :)  Tack!

Hmmm.. Nu ska vi se.. Gillar låten som bara den.. Ni har fått till ett oerhört snyggt (som Freddy säger) ljudlandskap.. Läckert som en grillad gris en midsommarnatt... Tyvärr gillar jag mindre den här typen av sång.. Inte så att det är nåt fel på den, men den här Depeche Mode stilen klarar jag bara inte.. Den låter- och har alltid låtit som en sångare som rökt på sen åtta på morgonen och sen, trött som faan, går upp på scen och sjunger lite halvhjärtat...

Jag fattar att alla inte tycker som jag.. Men thats me... Men återigen, sången, och likaså falsetten, är snygg och prydlig.. Det är mer uttrycket jag inte klarar... Det där sömninga liksom..

Men i huvudsak så är det en jäkligt bra produktion detta!

Grillad gris är ju gott :D

Jag tror helt enkelt inte du har lyssnat på Dave Gahan. Riktig inlevelse och känsla, och en röst som moduleras oerhört bra efter innehåll i texterna. 

Nu är ju just detta sångspår rätt så kasst, men jag om man vill uttrycka tex tillbakadragenhet och ångest och rädsla kanske man inte kan stå och gallskrika?  :D


skitkul att du gillar annars hogge och tack för kommentar :)

Hög som ett hus, men inte så sömnig?





Tjou DKW! ;)
Detta sitter ju hur bra som helst. Vilka greijer e "äkta" vilka syntiga är frågan, inte för att det ändrar slutresultatet, bara nyfiken...
Så många små riff på både piano och gurår ger en snygg bild av prodden. Introns "klick,klack, låst", såsåm outrots "låst" sound låter lite sökta och sticker ut nu, för mycket "flipperspelspound" i dom.
Sången då, gillas och choruset kunde utvecklas med många fler stämmor som tar över ljudbilden från höger till vänster, använd olika mickar för att nå bredaste effekten.
Om det blev oklart så...
Obnäsaren gillar stuffet! :)

h.  johan


DWK :wub:

Gitarr är äkta, och sång. Resten bara synthar :D

Skall se över klicke klacke, men först efter lite nya grejor, där jag har tänkt att de skall passa in :D

En fet kör är i tankevärlden!

Tack så mycket obbnäas!













tack allihop för kommentarer och tyck :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Omisskännligt sound och speakern är där också. Väldigt läckert när flamencogitarrerna kommer in. De skulle upp lite i mixen. Skön låt rakt igenom med nerv och stämning. Jag lyssnar på den eqade mixen och den låter aningen vass i mina lurar. Det finns en massa instrument och de gör en massa bra saker och det blir lite jämtjockt ända till falsettpartiet som är ursnyggt! Vilken sånginsats du gör här Emu. Bland det bästa hittills i den vägen. Häftigt vänding på slutet, så att man hajjar till. Konstfullt och skickligt rakt igenom. Skulle vilja ha lite mer turtagning instrumentmässigt och/eller tydligare urskiljning av det som spelas. En klassiker är på gång helt klart! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
På tal om BWM så brottas jag med ny hemsida åt oss. Vi hoppas att nån som kan design ska komma in och rädda oss. Förra sidan var kodad i ASP men hotellet var dyrt och krångligt. Nu har jag gjort en ny sida i PHP. Usch och huga, men nån gång ska vara den första. Tanken är att den ska ha lite automagi som att lista filer med i en katalog utan handpåläggning. Ja, så är det nu. Ska bara luska ut hur jag skapar xml-playlist on demand.....

B=Barkman
W=Wernborg
M=Music

typ...

http://www.bwmusic.se
Jag va inne på hemsidan och upptäckte att det var svårt att hoppa tillbaka till hemsidan efter det att man valt en undersida. Bara så att du vet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Omisskännligt sound och speakern är där också. Väldigt läckert när flamencogitarrerna kommer in. De skulle upp lite i mixen. Skön låt rakt igenom med nerv och stämning. Jag lyssnar på den eqade mixen och den låter aningen vass i mina lurar. Det finns en massa instrument och de gör en massa bra saker och det blir lite jämtjockt ända till falsettpartiet som är ursnyggt! Vilken sånginsats du gör här Emu. Bland det bästa hittills i den vägen. Häftigt vänding på slutet, så att man hajjar till. Konstfullt och skickligt rakt igenom. Skulle vilja ha lite mer turtagning instrumentmässigt och/eller tydligare urskiljning av det som spelas. En klassiker är på gång helt klart! 

Tack för de orden !  Det är lite jämntjockt, men jag hoppas det går att mixa så att enskilda instrument hörs bättre.  Kul att du gillar sångtagningen! Få se nu om det går att få till falsetten igen  :huh:

Slutet är vi nöjda med, det blir nästan som en egen låt? Tanken var väl att gå från hårt maskinellt till något som kunde spelas upp av en popgrupp eller så.

Tack för kritik och lyssning eq!



EKO: tack för tips :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Det här gillar jag! Jättesnygg ljudbild och spännande och finurligt arr!
Gillar särskilt de akustiska gitarrerna!
Tung, skön refräng, men där ibland basen "försvinner" en aning.....kunde nog annars ge ytterligare tyngd!
Bra sång också - en spännande, fantasifull och bra låt!
/Asti


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det här gillar jag! Jättesnygg ljudbild och spännande och finurligt arr!
Gillar särskilt de akustiska gitarrerna!
Tung, skön refräng, men där ibland basen "försvinner" en aning.....kunde nog annars ge ytterligare tyngd!
Bra sång också - en spännande, fantasifull och bra låt!
/Asti


Spännande och fantasifull är nog något av det finaste jag läst om en låt :wub:


Vi skall se över basen såklart -wernborg har spelat in en eikrig elbas som lyfter det hela.


Tack asti, skitkul att du gillar den också! :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Har svårt att kommentera dina alster då jag är dåligt insatt i genren.
Men detta tyckte jag:

1. Den utan Eq kändes naturligare än den med.
2. Kompressionen på mastern studsar lite känns det som.. vilket ger en lite ofokuserad ljudbild.
Vilken limiter/komp använder du?
Kanske skall testa att uppgradera då den musik är så pass komplex.
kan tipsa om Sonnox Limiter, API 2500, eller Ozone 4
3. Sången skall nog fram lite i ljudbilden.. örat går efter att vilja lyssna på sången först och främst.. om den gömmer sig där bak så blir det att man upplever låten som ofokuserad.
4. Refrängen skulle kunna lyfta ett snäpp till, antar att det gör det när en tjej kommer in.
5. i kontrast till den middiga sången i versen skulle du kunna ha en kvinnoröst på ref, med hög briljans och fin topp, ifs brukar sånt vara svårt att få fram om man inte använder neumann och neve.. men testa
6. Jobba lite med det lägre registret.. skär gitarrerna och se till att Bas och Baskagge har separata platser i det lägre registret.. den basen du har nu smetar lite.. men vet att du skall ändra den.
7. acken är snygg, kanske lit emer kompresson för att sätta dem bra?
8. Syntharna är briljanta om än väldigt mäktiga
9. Trummorna är bra och diffusa..
10. Elgitarren är bra tycker jag, kanske skall klippas ännu mer rytmiskt korrekt med fler delar så attd en hackar sig genom låten ännu mer!? en smaksak.
11. Lägg en riktig tamburin

Du Gillar att jobba med element som av naturen är svårmixade.. därför gör du jobbet väldigt svårt för dig.
men det är ju kul med utmaningar.


Kontentan av detta är att, det i grund och botten är väldigt bra såklart.. det ovan är endast de grejer som jag tänker på spontant.. men tycker inte denna mix är dålig på något sätt.. om du är osäker på den.. gör det enda nyttiga.. ta några dagars paus från den.



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Har svårt att kommentera dina alster då jag är dåligt insatt i genren.
Men detta tyckte jag:

1. Den utan Eq kändes naturligare än den med.
2. Kompressionen på mastern studsar lite känns det som.. vilket ger en lite ofokuserad ljudbild.
Vilken limiter/komp använder du?
Kanske skall testa att uppgradera då den musik är så pass komplex.
kan tipsa om Sonnox Limiter, API 2500, eller Ozone 4
3. Sången skall nog fram lite i ljudbilden.. örat går efter att vilja lyssna på sången först och främst.. om den gömmer sig där bak så blir det att man upplever låten som ofokuserad.
4. Refrängen skulle kunna lyfta ett snäpp till, antar att det gör det när en tjej kommer in.
5. i kontrast till den middiga sången i versen skulle du kunna ha en kvinnoröst på ref, med hög briljans och fin topp, ifs brukar sånt vara svårt att få fram om man inte använder neumann och neve.. men testa
6. Jobba lite med det lägre registret.. skär gitarrerna och se till att Bas och Baskagge har separata platser i det lägre registret.. den basen du har nu smetar lite.. men vet att du skall ändra den.
7. acken är snygg, kanske lit emer kompresson för att sätta dem bra?
8. Syntharna är briljanta om än väldigt mäktiga
9. Trummorna är bra och diffusa..
10. Elgitarren är bra tycker jag, kanske skall klippas ännu mer rytmiskt korrekt med fler delar så attd en hackar sig genom låten ännu mer!? en smaksak.
11. Lägg en riktig tamburin

Du Gillar att jobba med element som av naturen är svårmixade.. därför gör du jobbet väldigt svårt för dig.
men det är ju kul med utmaningar.


Kontentan av detta är att, det i grund och botten är väldigt bra såklart.. det ovan är endast de grejer som jag tänker på spontant.. men tycker inte denna mix är dålig på något sätt.. om du är osäker på den.. gör det enda nyttiga.. ta några dagars paus från den.


Ah! Tack för genomtänkt o bra kritik! Skall kommentera hur vi gjort/kommer göra:

1. I monitorer tycker jag bäst om mix ett, men i stereo/bilen blir det dovt. Får se över, kolla mellan monitorer och hifimaskinen antar jag. Låter det bra på bägge, är det nog bra :)

2. Mastern ja....lite svagt logic limiter bara. Är faktiskt helt outforskat område för mig.  Sonnox har jag också hört gott om.
3. Sång fram, jopp.
4. Lyfta mer. Bra vox, och blaffiga stämmor kanske.
5. Får se hur nya reffesången funkar .)
6. Wernborg har meckat bas som skall in, skall se hur den beter sig.
7. labbat med kompressor, en gnutta till kanske.
8. Ja, svårigheten är ju att få något att låta overwhelming men ändå inte glufsa i sig hela ljudbilden. får nog parera hela vägen i mixen tills det är klart.
9. tack ;)
10. Wernborg har suttit och gjort klippriff som jag tycker är skitbra. Kanske ett parti med ännu mer fyrkantsvågaktig ljudbild ja? vi kan testa får vi se!
11. Ja, det vore najs, kanske man skulle skaffa lite tamburin, eggz o så, ger ju massvis.


Jobbet som du skriver blir ju svårt, men det är sån här musik som är roligt.


Skall fixa sången och ratta lite till med bland annat dina tips, så får vi se :)

tack för utförlig kritik :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
FLOOD FLOOD FLOOD FLOOD ....och så toppar vi med lite Depeche, U2 och Eno ;)

Skämt åsido så är det otroligt välbyggt landskap och jag anar att det är ett helvetesjobb med att mixa alla beståndsdelar till angenäm styrka och smak för alla inblandade. Det allra mest omedelbara här är att refrängsången måste fram och upp. Basta.

Annars väl snickrat, hyvlat och lirat!

 
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Inte helt otippat så är flood en stor förebild, det känns skitroligt att få den referensen.

Ett riktigt hästgöra japp, minst sagt :D

Ny sång beställd även här.
Antar att refeerenserna kan vara achtung baby/zooroopa/songs of faith and devotion, som just flood producerade? :lol:  Eno är mer Wernborgskt :D
Skitroligt att ljudlandskap går hem :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Visst är det de plattorna som lyser igenom. Well done oavsett.

Schysst att du bara kan beställa sång sådär ;)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Visst är det de plattorna som lyser igenom. Well done oavsett.

Schysst att du bara kan beställa sång sådär ;)

haha, ja :D man får fråga snällt  :lol:

JO, det är väl inte helt omedvetet att man tar delar. tycker inte det är plagiat ändå, utan kanske just en liten mix av de olika, plus lite eget också såklart. Så kanske det blir en bra  och lite egen grej tillslut :D

Tänkte precis försvara oss att DM inte haft spansk gura, men det har de ju ;) :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Jag har aldrig talat om plagiat - det hörs bara väldigt tydligt var influenserna kommer ifrån. Det är ju likadant i det jag gör! :)

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nejnej, menade inte att du skulle gjort det, jag svamlade bara om hur man blandar och ger från influenseran, influensa, nya intryck och vad det nu kan vara :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Skall läsa kommentarer sen. Laddade hem den här för ett tag sen, och första intrycket var typ "discometal" eller nåt sånt. Faktiskt inte lyssnat på texten eller nåt, men alltså jag gillar det här trots allt.

Hitpotential (ofta använt i negativ bemärkelse, men här menar jag det som nåt bra) som liksom flyter samman med beats och annat, rent av känsligt och "konstnärligt" gjort. På nåt vis..

Inte så mycket till kommentar, har inget jag vill ändra på denna, funkar oavsett mix ;)




https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej Hmmm jo det är så välarrat och välgjort att det blir sådär mycket tyckande om kommentarerna då. Så ta dem för vad de är. Det svåra mned en så massiv ljudbild är väl att det just blir massivt. Sedan är det väl lite det som är meningen Personligen skulle jag vilja haft mer luft vid de elktriska gitarrena och mindre på de spanska. Padljuden döljer lite av "trycket" i gitarrerna när de kommer in så där fett.
Sångne är jag ambivalent till. Tycker den ligger för långt in i mixen vill ha den mycket längre ferma. Är osäker på distljudet. Tycker din röst håller måttet för att "bära " mer av låten som den är. På något litet ställe är den off. Körerna var verkligen ett lyft. Snyggt och bra Jag hade köpt skivan.  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Skall läsa kommentarer sen. Laddade hem den här för ett tag sen, och första intrycket var typ "discometal" eller nåt sånt. Faktiskt inte lyssnat på texten eller nåt, men alltså jag gillar det här trots allt.

Hitpotential (ofta använt i negativ bemärkelse, men här menar jag det som nåt bra) som liksom flyter samman med beats och annat, rent av känsligt och "konstnärligt" gjort. På nåt vis..

Inte så mycket till kommentar, har inget jag vill ändra på denna, funkar oavsett mix ;)


Kul! Känns lite så för oss med, att den väver ihop lite egen musik med något som faktiskt skulle kunna funka på radio -,melodimässigt iallafall.

Tack för fina ord :)

Okej Hmmm jo det är så välarrat och välgjort att det blir sådär mycket tyckande om kommentarerna då. Så ta dem för vad de är. Det svåra mned en så massiv ljudbild är väl att det just blir massivt. Sedan är det väl lite det som är meningen Personligen skulle jag vilja haft mer luft vid de elktriska gitarrena och mindre på de spanska. Padljuden döljer lite av "trycket" i gitarrerna när de kommer in så där fett.
Sångne är jag ambivalent till. Tycker den ligger för långt in i mixen vill ha den mycket längre ferma. Är osäker på distljudet. Tycker din röst håller måttet för att "bära " mer av låten som den är. På något litet ställe är den off. Körerna var verkligen ett lyft. Snyggt och bra Jag hade köpt skivan.  :)

Bra med mycket tyckande! Håller med dig om ljudbildskommentarerns, det är lite halvsvårt att få till feta bakgrunder OCH feta gitarrer, bra melodislingor OCH sång samtidigt, men det får värka fram helt enkelt -och med kommentarer och input så underlättas det ju markant.

TExten är inte klar, och därmed skall sången ändras med. Tar med mig dina tankar tills nästa mixning!


Bockar och tackar för bra kritik och fina ord, tack!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Uppdatering!

Julianna har pratat in spanska (text på engelska spanska kommer så småningom i tråden) och lagt lite stämmor. I övrigt är det mesta petat på infrö denna mix. Sången är dock orörd, så den kommer tas om!

Jonnerstone har även han lagt lite stämma på slutet, och kommer dessutom sköta sång i minst refrängerna på låten framgent.



Basen är nu utbytt, lixom lite gitarreffekter och en hel del annat. Försökt få lite tydlighet i nylongitarrerna också med en gnutta mer kompressor än tidigare.




Synpunkter? :)




[mp3=200,20,0,left]http://www.perfectbounce.se/higher(amamos)3.mp3[/mp3]
Higher(amamos)



https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Lyssnar här..det låter fint om det som lagts till...snygg överstämma av Julianna, speciellt vid 1:33-1:43..när hon går ner lite i läge..men när hon pratar är det svårt att urskilja...hör knappt att det är spanska, och jag kan det språket..så det är för svagt..i synnerhet från 2:50 låter det grötigt nu..mest nåt kvinnligt knatter..upp med pratet :D

Gillar refrängerna på den här, hitt-varning!Samt hela latino-beatet tilltalar.

Ska bli skoj att höra Jonnerstone på reffarna oxå.


/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack marre !

Vi pratade lite kring volymen, och tanken är, för att få det lite mysko, att man skall kunna höra vad som sägs om man vet vad som sägs -tex. om man har texten framför sig. Fast det kanske är för lågt som du säger, skall kika på det :)


Juliannas stämmor skall vi också titta på lite, variera mer, efter att Micke satt leaden.

Tack för lyssning och synpunkter!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hög imponansfaktor på prodden!
Gillar särskilt de fräsiga elgurorna och flamencodito
Du sjunger bra här men jag ska vara fräck och önska något mer kraft i vocalen - typ Marre
Typisk emu/chrome-verk med snygg ljudbild, mycket som händer, väs och fräs, ånga och stål
Tumps up!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten