Kontrollrummet

Melodisk trance

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shiny1

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Min senaste tranceproduktion, hoppas det gillas!

Kritik och kommentarer uppskattas såklart väldans mycket

LÅTLÄNK
« Senast ändrad: 06.05.2007, 15:24:00 by shiny1 »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad shiny1

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil

DåligtGehör

  • Gäst
Maffigt, välfyllt men kanske också lite jämntjockt. Blir lite som ett komp där det utöver inte händer så mycket mer eller åtminstone inte annat får riktigt framträda. Delvis så kan det nog bero på att trummorna och inte minst baskaggen känns som huvudinstrumentet - högt och in da face. Men det är nog inte hela förklaringen. Var är de melodiska inslagen utöver standard-arpeggio-delay prylarna?

Intro och breaken är bra! Om än inte särskilt orginella - tror jag.

Missförstå nu inte. Det låter inte sämre än mycket annat (av det lilla) jag hört av stilen. Men det låter väldigt samma grejer och en slags brist på spännande egna vägar.


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Fan va grym intro! Sen fuckade du till hela intron med att göra en trancelåt utav den. . ..  :wacko: <_< :(

Skulle va en så sjukt bra intro till en Ambient låt.


Och, lyssnar vidare. .

Skruva ner comp på baskicken så blir det genast bättra. Örat pumpar vidare efter jag hört färdigt låten. :)
Fina harmonier. Ljudbilden är inte helt 100 % men jag forstår vad du vill, och det är skitbra. Snygga ljud.
Ahh, nice i mellanspelet där. :)
Det låter liiiiite soundborn över det faktiskt, och det är en JÄVLA komplimang. :)

Jag tycker det är en jäkla intressant låt. Fixa lite i ljudbilden. EQ`a lite mer. Skruva ner kaggen, så sparas denna i min KR trance map. :)


Utloggad shiny1

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
DåligtGehör: Maffigt är en av de bästa koplimangerna jag kan tänka mig Tack!  ^_^
Du har rätt om baskaggen och trumman, de är något höga. Proddar enbart i lurar så ljudnivåerna är rätt svåra att få till.. Lyssnade av låten på ett par feta högtalare hos en vän idag, och när basen o trumman kom in så kändes det som om allt skulle explodera  :blink:, Ska ta o köpa ett par monitorer sen när pengar trillar in.

Hade inget direkt syfte med låten, utöver det att göra den så bra som möjligt! den är nog inte så värst orginell, men jag tycker inte sånt är så viktigt heller faktiskt. Mitt mål är att prodda en låt som låter skön o professionell :)

Kul att du gillade introt och breaket, intron är oftast min starkaste sida!

Skulle nog ändå vilja påstå att låten är tämligen melodisk ;) men det inkluderar ju arpen! Strängarna och leaden kör sina melodier också... Fast det här är ju bara vad jag klassar som melodiskt...

Tack för dina synpukter!


Utloggad shiny1

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Kenta, arrgh att du också skulle falla för introt,  det va inte meningen!  :D

mmm får ratta lite på bas- o trumvolymen, men inte för mycket bara, den största synden i trance är för låga bastrummor, IMO!

den perfekta Ljudbilden är en så grymt hård nöt att knäcka, får aldrig riktigt till det, även om det går åt rätt håll antar jag.
Kenta kanske blir det lättare i monitorer, va tror du? men ska se vad som kan göras med eqn...

tack för lyssning och ditt svar!



Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Impad av introt, gillade det "fett"!

Tycker sedan att framför allt BD suger musten ur resten av låten. Även HH är lite hög, men inte så stort problem som BD.

En del spännande ljud, men för lite/få. Det typiska breaket har du fått med oxo (Varför måste det alltid vara med?) men du, tycker jag, gör en lite i sin enkelhet ovanligare variant och använder inte samma filtersvep som man brukar få höra. POS!

Avslutningen på låten är sådär,,


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Kenta, arrgh att du också skulle falla för introt,  det va inte meningen!  :D

mmm får ratta lite på bas- o trumvolymen, men inte för mycket bara, den största synden i trance är för låga bastrummor, IMO!

den perfekta Ljudbilden är en så grymt hård nöt att knäcka, får aldrig riktigt till det, även om det går åt rätt håll antar jag.
Kenta kanske blir det lättare i monitorer, va tror du? men ska se vad som kan göras med eqn...

tack för lyssning och ditt svar!





Försök ratta fram ljudet både i lurarna och i monitorer.  ;)


Utloggad shiny1

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Thänks light head!, hur långt är introt i dina öron, de första 28 sekunderna? el är det längre än så.. har nämligen fått höra av många nu att de älskar introt, jag skulle ju föredra att du menar de försata 55 sekunderna ;)

breaket finns där för att lugna ner låten lite.. låta folket hämta andan på dansgolvet!

har också funderat på om det är lite för få ljud, det är dock rätt svårt att få in fler ljud tycker jag. supersaw liknande ljud slukar så stor del av ljudbilden i ett enda ljud!

ok, får se om jag ska sänka DB en gnutta då kanske, men gillar ju kraftfulla dbs  :P

Tack igen!