Kontrollrummet

Vilket är mest avgörande för en bra inspelning av ackegura?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Hej!

Har börjat leta efter en ny akustisk gitarr eftersom min nuvarande inte har soundet jag söker! Men sen kom jag tänka på att det kanske inte handlar om gitarren alls!

Så till min fråga: Vad är det som spelar mest roll när det gäller att spela in akustiska gitarrer? Mikrofonen? Preampen? Rummet? öronen? hur man går tillväga osv?

Hadevarit bra om ni kunde lista svaren med 1. som den viktigaste!

Ha de!


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Så här ser nog min lista ut:

1. vad man spelar

2. hur man spelar det

3. gitarren

4. rummet

5. mikrofonplaceringen

6. mikrofonen

7. preampen

8. AD-omvandlingen


Utloggad tsmalmbe

0. att man kan spela
1. rummet
2. micken
3. gitarren
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
1) Hur gitarren spelas
2) Micken
3) Mickens placering
4) Ljudbearbetning av det som spelats in

Eftersom det ofta är fråga om närmickning (10-20 cm), anser jag att rummet inte har så stor betydelse. Men jag är säker på att många tycker annorlunda.

Duktiga ljudtekniker kan med hörlurar på och en mikrofon i hand lyssna fram en optimal placering av mikrofonen samtidigt som någon spelar på gitarren. Ofta hamnar mikrofonen framför tolfte bandet på gitarrhalsen men det är inte alls säkert att det alltid är bästa platsen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Bra gitarr ljud är svårt att få till B)
När jag spelar in ack gura kör jag nästan alltid stereopar mickar, brukar bli hyfsat bra.
Kör man stormenbarnsmick får man en helt annan ljudbild .
Beror lite på musikstil vilket ljud man är ute efter.
Nya strängar är ett måste.

Kolla guran noga att allt stämmer på den, sen är det bästa att testa massa olika inspelningar och använda den inställningen man är mest nöjd med.
Prova lite olika mickar också........................ ...
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Tänkte på de med mickar! Har en adk a51 och en b1! Kan man använda dessa två som stereopar eller ska det helst vara samma märke och likadana mikrofoner?


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Du kan ju prova dom först.
Kolla bara att du får samma nivå på inspelningen på båda.
Ha dom inte för nära bara så du får fasfel-:-)
Det är bara att lyssna om du blir nöjd.
Har du extern mixer i studion?
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


asti

  • Gäst
Först och främst bör man väl veta vad det är för typ av gitarr!
Nylonsträngad, halvakustisk, helakustisk, med inbyggd mikrofon...? Fingerspel eller plektrum?
Equality är duktig på att få till ett fint akustiskt gitarrljud och jag tror
han oftast kombinerar inbyggd mick med en eller två Röde K2 mickar.
Min erfarenhet av inspelning med stålstrångad "westerngitarr" när jag "plockar" med fingrarna är att det blir
bäst med en mickplacering ca 20 cm snett ifrån "gitarrhålet" upp mot halsen, ca 10-15 cm från halsen.
Jag använder en Röde NT2-A extern mick, men ingen inbyggd. Men det är i mitt fall mest en ekonomisk fråga!  :)
Om jag kompar med plektrum brukar jag öka avståndet till micken för att det inte ska bli för "rassligt".
Tycker det är svårt att säga vad som är viktigast - om någon länk brister blir slutresultatet inte bra.
I mixen brukar jag skära 2-3 db vid ca 125 Hz för att få bort "rumbligheten".
/Asti


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil


Citera
Du kan ju prova dom först.
Kolla bara att du får samma nivå på inspelningen på båda.
Ha dom inte för nära bara så du får fasfel-:-)
Det är bara att lyssna om du blir nöjd.
Har du extern mixer i studion?

A har en liten behringer eurorack ub1202? men preampen (vtb1) går bara att köra i mono, så de får bli mono ett tag till.

Först och främst bör man väl veta vad det är för typ av gitarr!
Nylonsträngad, halvakustisk, helakustisk, med inbyggd mikrofon...? Fingerspel eller plektrum?
Equality är duktig på att få till ett fint akustiskt gitarrljud och jag tror
han oftast kombinerar inbyggd mick med en eller två Röde K2 mickar.
Min erfarenhet av inspelning med stålstrångad "westerngitarr" när jag "plockar" med fingrarna är att det blir
bäst med en mickplacering ca 20 cm snett ifrån "gitarrhålet" upp mot halsen, ca 10-15 cm från halsen.
Jag använder en Röde NT2-A extern mick, men ingen inbyggd. Men det är i mitt fall mest en ekonomisk fråga!  :)
Om jag kompar med plektrum brukar jag öka avståndet till micken för att det inte ska bli för "rassligt".
Tycker det är svårt att säga vad som är viktigast - om någon länk brister blir slutresultatet inte bra.
I mixen brukar jag skära 2-3 db vid ca 125 Hz för att få bort "rumbligheten".
/Asti

har hört på andra forum att inbyggda mickar inte alls är bra för inspelning och att man hellre ska lägga ner dem tusen extra man tjänar på en ännu bättre gitarr!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
har hört på andra forum att inbyggda mickar inte alls är bra för inspelning och att man hellre ska lägga ner dem tusen extra man tjänar på en ännu bättre gitarr!



Fast har man lite ingångar på sitt ljudkort så skadar det ju inte att spela in även den inbyggda micken. Prova att sakta smyga upp den så att den blandar sig med med dom uppmickade spåren för den kan faktiskt komplettera ljudet på ett snyggt sätt. Låter det inte bra så är det ju bara att radera spåret, ingen skada skedd.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
har hört på andra forum att inbyggda mickar inte alls är bra för inspelning och att man hellre ska lägga ner dem tusen extra man tjänar på en ännu bättre gitarr!

Det finns ju både bra och anskrämligt dåliga inbyggda mickar.. Men jag ser det ändå mest som något man använder för livespelningar. Om det inte är en supermick eller om man vill ha det nasala piezo ljudet.

Generellt så tycker jag att M/S stereo gör sig fint på akustisk gitarr. Då behöver man en åttakopplad mick och en njure som passar ihop, och ett bra rum. Men du kan ju testa XY med de mickar du har också. Annars är ju dubbad acke panorerade i stereo en klassiker. Om det låter för spretigt och osynkat i spelet så kan man testa att låta den ena gitarren vara mer "spetsig" och drivande genom att hugga av transienterna på den andra gitarren med en kompressor eller envelope processor.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
har hört på andra forum att inbyggda mickar inte alls är bra för inspelning och att man hellre ska lägga ner dem tusen extra man tjänar på en ännu bättre gitarr!


Generellt så tycker jag att M/S stereo gör sig fint på akustisk gitarr. Då behöver man en åttakopplad mick och en njure som passar ihop, och ett bra rum. Men du kan ju testa XY med de mickar du har också. Annars är ju dubbad acke panorerade i stereo en klassiker. Om det låter för spretigt och osynkat i spelet så kan man testa att låta den ena gitarren vara mer "spetsig" och drivande genom att hugga av transienterna på den andra gitarren med en kompressor eller envelope processor.

Tackar så mycket för den informationen! Ska testas! :)


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Som sakt låt öronen bestämma, man kan prata hur mycket som helst i detta ämne.
Alla har vi olika smak......................... .... :lol:
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
jag skulle säga att allt är lika viktigt sammantaget...men är jag tvungen att välja så givetvis att människan kan spela och att instrumentet är av god kvalitét, om det sedan blir lo-fi eller hi-fi kanske kvittar beroende på...en rad kriterier...


freddy

  • Gäst

...Equality är duktig på att få till ett fint akustiskt gitarrljud..


Du är alldeles för blygsam, du får till skitbra sound på dina låtar. :)


asti

  • Gäst

...Equality är duktig på att få till ett fint akustiskt gitarrljud..


Du är alldeles för blygsam, du får till skitbra sound på dina låtar. :)

Du vet väl att Equality är mitt tredje alias?  :D


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
1) Hur gitarren spelas
2) Micken
3) Mickens placering
4) Ljudbearbetning av det som spelats in


Agree. först att man kan spela gitarr, sen är defeneTIVT micken det mest avgörande!

Har du en 400:- mick så spelar det inte så stor roll även om det så är en Martin för 30k tror jag .
Däremot om du har en mick som är en bra mick, så genererar ju den ett HELT annat sound redan från start.
Spelar jag in ackeguror i min dyra mick, så blir det ju en jävla skillnad mot den jag har i kontrollrummet .
Det är ju natt och dag!
Det är ju just efterarbetet man inte vill behöa justera så hemskt mycket , speciellt på ackeguror som jag vill ska låta så naturliga som möjligt, iallafall i mina mixar!

Marcus

CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil

...Equality är duktig på att få till ett fint akustiskt gitarrljud..


Du är alldeles för blygsam, du får till skitbra sound på dina låtar. :)

Du vet väl att Equality är mitt tredje alias?  :D

Vilket är det andra? Freddy?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

...Equality är duktig på att få till ett fint akustiskt gitarrljud..


Du är alldeles för blygsam, du får till skitbra sound på dina låtar. :)

Du vet väl att Equality är mitt tredje alias?  :D

Vilket är det andra? Freddy?
:lol:


freddy

  • Gäst

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
1) Hur gitarren spelas
2) Micken
3) Mickens placering
4) Ljudbearbetning av det som spelats in


Agree. först att man kan spela gitarr, sen är defeneTIVT micken det mest avgörande!

Har du en 400:- mick så spelar det inte så stor roll även om det så är en Martin för 30k tror jag .
Däremot om du har en mick som är en bra mick, så genererar ju den ett HELT annat sound redan från start.



Spelar jag in ackeguror i min dyra mick, så blir det ju en jävla skillnad mot den jag har i kontrollrummet .
Det är ju natt och dag!
Det är ju just efterarbetet man inte vill behöa justera så hemskt mycket , speciellt på ackeguror som jag vill ska låta så naturliga som möjligt, iallafall i mina mixar!

Marcus



Gitarren måste väl ändå vara lika viktig som micken? Spelar man på en gitarr som rasslar, blir ostämd hela tiden osv så blir ju resultatet skit även om man spelar in med världens bästa mick och mixar med de bästa programmen osv, eller?

http://www.thomann.de/se/mikrofoner_foer_akustiska_gitarrer.html
Om ni kollar in länken och lyssnar på de första två mickarna! Priset skiljer typ 9000 kr. Jag tycker inte de större skillnad mellan dessa! Men då lyssnar jag från min bärbara dator!

Lyssnar man sedan på vissa gitarrer så är skillnaden direkt mycket större (mellan de billigare och de dyrare).



Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Gitarren måste väl ändå vara lika viktig som micken? Spelar man på en gitarr som rasslar, blir ostämd hela tiden osv så blir ju resultatet skit även om man spelar in med världens bästa mick och mixar med de bästa programmen osv, eller?

Jag håller med!


http://www.thomann.de/se/mikrofoner_foer_akustiska_gitarrer.html
Om ni kollar in länken och lyssnar på de första två mickarna! Priset skiljer typ 9000 kr. Jag tycker inte de större skillnad mellan dessa! Men då lyssnar jag från min bärbara dator!

Jag föreslår att du lyssnar i ordentliga högtalare, jag "känner" något helt annat när jag lyssnar på Neumannen i jämförelse med Röden. Den sistnämnda är absolut helt okey för de pengarna, men jag hade valt Neumann.