Kontrollrummet

Kan man redde opptaket?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Om man har fått et veldig høyt "pop" el. "klikk" på et audiospor, og man ikke har anledning til å ta det om igjen, finnes det noen redning for dette opptaket? Hvordan fjerner man en enkelt "spiker" (Med en liten hale av reverb...) fra et audiospor med minst mulig rester? Volumautomasjon? Eller fines det en mer elegant metode?

-Robert


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag skulle använda ett editeringsprogram såsom Sound Forge, öppna audiospåret, och där leta upp den aktuella spiken och "rita om" den. Kan funka att göra det i editeringsfönstret sitt DAW också, men jag upplever inte att man har riktigt samma kontroll. Hur bra man lyckas beror på hur många samples som den betår av, men ett enstaka "pop" brukar inte vara några problem att fixa.
DON'T PANIC


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Robert,
Finns det eventuellt ett likadant stycke någon annanstans i spåret? >Isåfall, copy / paste, klart!
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad tsmalmbe

jag brukar 'rita' amplituden till noll där man har klicket.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Tusen takk for hjelpa. Jeg har lastet ned sound forge. De lar meg prøvekjøre gratis i 30 dager. Prøvde en copy paste, det ser ut til å ha gått bra  :)

mvh
Robert


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Soundforge är ett trevligt program, nog det mest intuitiva jag har stött på. Jag minns den tiden (Hade Win98 då)när jag formaterade om hårddisken var 30-dag för att få nya prövotid... :P
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Soundforge är ett trevligt program, nog det mest intuitiva jag har stött på. Jag minns den tiden (Hade Win98 då)när jag formaterade om hårddisken var 30-dag för att få nya prövotid... :P

Jag instämmer angånde SoundForges förträfflighet. Och de vanligaste tangentbordskommandona känns så pass logiska att man knappt behöver använda dator-musen alls. Finns i stort sett bara en sak jag inte hittat hur man skulle kunna göra, utan musen, så programmet är min favorit.

Jag rekommenderar gratisprogrammet wavosaur som har många kvaliteer, bla är många tangentbordskommandon lika eller liknande, som i SoundForge. Gjorde en demo av wavosaur för två år sen som över 6000 har tittat på, så tydligen finns intresse för ett gratisprogram som bara är 225 kB stort (!) och inte kräven en installation. Man kan starta det från ett USB-minne.

« Senast ändrad: 21.01.2010, 22:01:08 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Markera klicket, Gain -20db :p
https://soundcloud.com/user7789882