Kontrollrummet

Exitone - Reginald licks his wounds

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Leklustan föll på ikväll... Har suttit och pulat lite med detta stycke, som väl kan kallas mörk ambient eller nåt sådant antar jag:

http://feedlabel.se/arete/exitone_reginald_licks_his_wounds.mp3

Allt utom trumspåret är liveinspelat, lär då vara första gången för mig :-)

Tar gärna lite allmän kritik på om det är nåt som gillas/hatas, om nåt element sticker i örat medans resten funkar, och liknande. Som vanligt behöver ni inte vara rädda för att såra mitt ego, rak och ärlig kritik tack :-)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnar. blev irriterad på nåt ljud i början, återkommer vilket :)

Snyggt gjort detta, väldigt suggestivt. Lite obehaglig känsla i det hela, något är inte rätt...kanske reginald som mår illa ;)


Mysigt creepy, sånt älskar jag! Valljuden (tja....du vet) är riktiga favvisar!

00:19 nån virvelgrej som låter på tok för glad! Detta var det jag menade med den inledande meningen :)

Annars top. Kanske skulle passa med spoken word på denna? Det tror iallafall jag.

Det finns en hel del grejjor som sticker i örat, men det SKA det göra. Detta skall vara taggit och inte inbjudande utan man ska känna att det är lite hotfullt.

Jättebra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tänkte redan stänga spelaren efter 15 sek. men nånting höll mig kvar. Den lite djuriska ljudbilden för framåt, vad månne finns bakom knuten typ. Spookie sounds, får för mig att Reginald är en groda :)
Efter 4:10 så är ljudbilden nära att spricka (hård synthvolym) på sina ställen, tar lixom lite musten ur stämningen.

Genren kanske kunde kallas för MODERN HYPNOFACTORY ? :)
Du har lyckats med ditt alster eftersom jag lyssnade
och otroligt nog även kommenterade, musik som jag int begriper ett dyft av :D

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad shiny1

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
En klart softarlåt! Bakgrunden är riktigt fin, fast mest i början fram till 1:30, sen kommer det in störande mörka ljud  :o

och så är det ett irreterande ljud som kommer in rätt ofta, nån slags supersnabb snare/hatslinga

ska nog säga att jag inte lyssnar på ambient  :ph34r:


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Tack och bock för kommentarer gott folk :-)

@Emulator: Mmmm... jo den retriggen är inte så snygg. Ska ta och putsa lite på den.
Valljuden? Menar du min "sång"? :-) Skulle tro att det är den som du menar iaf... kul att du gillar mitt gnylande :-)

@mahan: Musik ska inte begripas, den ska kännas :-) Ljudet som börjar spricka vid 4:10 är faktiskt inte en synt, det är en (rätt hårt) effektad gitarr :-) Ingen aning om vad "hypnofactory" är, men jag gissar nån musikstil från 70-talet? Ge gärna lite exempel på såna artister så lyssnar jag gärna in mig :-)

@shiny1: Störande mörka ljud var ju lite av meningen med låten ;-) Ska fila på de snabba retriggarna, håller med om att de inte låter så bra.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tack och bock för kommentarer gott folk :-)

@Emulator: Mmmm... jo den retriggen är inte så snygg. Ska ta och putsa lite på den.
Valljuden? Menar du min "sång"? :-) Skulle tro att det är den som du menar iaf... kul att du gillar mitt gnylande :-)

@mahan: Musik ska inte begripas, den ska kännas :-) Ljudet som börjar spricka vid 4:10 är faktiskt inte en synt, det är en (rätt hårt) effektad gitarr :-) Ingen aning om vad "hypnofactory" är, men jag gissar nån musikstil från 70-talet? Ge gärna lite exempel på såna artister så lyssnar jag gärna in mig :-)

@shiny1: Störande mörka ljud var ju lite av meningen med låten ;-) Ska fila på de snabba retriggarna, håller med om att de inte låter så bra.


Just de jaa, kännas o inte begripas, fint sagt!
Den där genren var nåt jag kom på just då jag lyssnade, tyckte det kändes passande, modern hypnofactory :D


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Hjälp vad läser jag, är det valsång här också? Nej det var bara Arete som gnylade  :)

Tycker att titeln är helt underbar i sig. Min Reginald är en människa. En ganska tjock medelålders engelsman. Han går runt i sina rum och mumlar lite slött klagande för sig själv utan att tro på att det skall resultera i någon förändring.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Japphapp gott folk, en sjuk tolkning av detta alster :D

Stackars småmisslyckade Reginald tänker sig råna en butik...men blir själv den sotra förloraren. grymt, men på ngt sätt passande. eller? ;)

www.perfectbounce.se/REGINALD.mp3

Texten (ungefär...lite fritt ur minnet.)

Reginald was never the type to complain. In fact, he was always trying to do a little bit more,
to take one step further, than was expected of him.
at the factory where he always were the first one to show up in the morning, and the last to go home,
he always naile dtogether a few more wooden boxes than his coworkers ever did.
He never complained.
He never actually got any credit for the effort, but he never complained.
until that day he was badly injured by a falling pile of two by four's.
He badly hurt his back, and could not work for a long time.
he was then, without any concern, fired from the company he'd been so devoted to.
Now he complained. He was bitter.
Alone in his apartment, he acused the world for failing on him.  (detta va ursprungsiden från Dålit gehörs utlägg :D :D )
The one evening, he went to the alley down below to pick up the paper at the small store in the alley. then he saw it...
the old lady had a lot of cash in a box, easily accesible if you just knew about it.
A viscious plan started to form in his head. That money should rightfully be his.
He planned to hide behind the trash cans in the alley, and the rob the store at closing time, protected by darkness.


He planne the escape-route well, and dressed in black with a black nylon sock covering his face, and hid behind the trash in the alley.
And waited
pearsl of sweat rolled down his back. waited. the excitement made him shiver.
Then he heard a creaky noise, and a scream. Then a thud, and crumble noise.
He looked up just in time to se a metal pipe roll his way, and a sack laid in the back door opening.
Soneone ran off into the darkness.
confused by this, he picked up the pipe and looked into the stoore. Seemed empty.
On the way in, he slipped in something wet, and landed just byt the sack. In the sack was the box, cracked open so the money was vosoble.
His blood freezed in his veins when he saw the old lady laying on the floor, bleeding from the back of her head....
just as the blinking ligt emerged, and he heard the sirens from the policecrsm he realized what he had slipped in, and what was feeling greasy, cold and wet on the pipe.

He become calm, and bitter. He saw his hands were stained with blood from the pipe.
As the police approached him, he knew that there was no way out.

Later in his cell, wich grows smaller on him every night, geralds complaining. mouring, is bitter.

Geral licks his wounds.
« Senast ändrad: 25.05.2007, 23:35:51 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jupp ja just. kanske skall tillägga att det bara är ihoprafsat..lite skoj ljud i början, men inget mer....klipp o sånt hörs friskt :)

vill ju först se om arete sparkar ut mig ur tråden eller ej ;)


EDIT:  oj hupp. shit så högt mixad rösten blev. ajaj, får fixa sen :)
« Senast ändrad: 26.05.2007, 00:48:22 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Ganska skön låt men fila ner dom stickiga ljud blir ganska jobbiga i längden annars bra grund till sång skulle också
funka till nån video, så ut och filma Arete. ;) :)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
jupp ja just. kanske skall tillägga att det bara är ihoprafsat..lite skoj ljud i början, men inget mer....klipp o sånt hörs friskt :)

vill ju först se om arete sparkar ut mig ur tråden eller ej ;)


EDIT:  oj hupp. shit så högt mixad rösten blev. ajaj, får fixa sen :)

Oj det blev ju schysst att göra så, lite hypnofactory som mahan skrev! B)


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Har lyssnat nu, varit borta över helgen så har inte haft chans att lyssna innan :-)

Som du själv skriver så är rösten sjukt högt mixad, annars tycker jag det låter rätt intressant. Kanske lite väl mycket röst, hade gärna hört nån passage där bara musiken får gå :-) Skulle hemskt gärna vilja ha inspelningen (både den torra och den med alla effekter du har nu (utom delay tack) ) så kan jag nog mixa till en rätt fin blandning :-) Känns som det kan bli riktigt bra!



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ska bli!

Jo, själva texten blev för lång, hade din låt på repeat och kom på ett scenario så att säga :)

men jag skickar filen till dig, vilket program jobbar du i? Jag har PT...och i såfall kan jag skicka med distpluggen jag haft oxo.

antignan kan jag mejla, eller så slänger jag upp den på min ftp :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Jag kör med ableton live på windows, så kommer nog inte att funka så bra :-)

Men exportera som wav/aiff helt torr samt wav/aiff med dist så klarar jag mig fint. Om du kan så vore ju mail smidigt, isf kan du skicka till aretesoundslike snabelapa gmail.com. Beror väl mest på om din smtp klarar det. Annars så funkar det fint om du slänger upp den på ftp :-)