Forum > Demolåtar
Gurano & Marruschkka - Far away
egghuvud:
--- Citat från: Dividend skrivet 20.01.2010, 14:13:32 ---
--- Citat från: egghuvud skrivet 20.01.2010, 13:37:27 ---Hmm ibland drar jag mig nästan för att kommentera dina grejor eftersom jag aldrig lyckas säga något positivt.
--- Slut citat ---
Det positivaste man kan säga om denna mening, är väl att du brukar geniförklara och såga på ett sätt som tyder på att det inte vore ditt eget problem att det inte funkar för dig..
INte särskilt sympatiskt drag mao..
Vad gäller låten, upplever jag den varken som monoton eller dynamikfattig. I litteratur kallas det att "det finns något mellan raderna". Det gör det här..
--- Slut citat ---
[off-topic]Det där fattade jag inte alls, men det kanske vi skall ta via pm[/off-topic]
Emulator:
Ja som vanligt gillar jag tonspråk och melodier.
Sången tycker jag är snygg. Länge sen du la en så lågmäld sång, lite avslappnad och fin. gillar den, men gurano måste trycka upp lite volym så man hör :D
sen skulle det på ett smaskigt reverb på indiansången! skapa ett ganska långt reverb,. Ta bort early reflections helt, och skär av allt över, säg 4-5 Khz. Det skapar ett drömskt läte.
Sen får leadstämman vara lite torrare.
Sen tycker jag arret är lite monotont, fast på fel sätt utan att bli ett manttra som man i bland vill. kanske kan variera intensitet på gitarrspelandet?
Ett stick skulle vara fint. Kanske kan skruva till något med indiansång och bara enstaka gitarrplock?
Sen det är med tajtheten. Det MÅSTE sitta för att man skall njuta. visst, tidigt i produktionen, men ta gärna och spela in ett par takter tajt och loopa i cubase eller så. det gör massvis för hur man uppfattar det. Vet vad du tycker om mina kommentarer, men jag vore ju en skitstövel om jag inte skrev vad jag tyckte :)
Mixen har andra sagt det som behövs om :)
Marruschkka:
--- Citat från: freddy skrivet 20.01.2010, 15:07:25 ---Hm..
Det finns en grund, jag gillar själva gitarrfiguren, som jag tycker är musikaliskt snygg. Kanske inte direkt originell, men den är iaf snygg. Sen är det tråkigt att det är otajt och att det är riktigt risigt ljud på gitarren. Det funkar inte riktigt när det är den som är i centrum och driver på bygget. Det låter t.o.m som att den distar ibland, slår över. Låter lite ostämt med mot flöjten?
Jag rekommenderar att du övar mer till metronom och sätter enklare grejer först. Det bär inte riktigt nu.
Ni säger att denna gjordes snabbt på kvällen och ja det hörs verkligen, lite för snabbt verkar det som.
Sen blir det sällan superbra när man försöker få in sång efteråt till "färdiga" låtar enligt mig, skulle rekommendera att du försöker tänka på sången redan i ett tidigt stadie, så det gifter sig lite bättre när ni samarbetar.
Ambitionerna finns, men mycket grovjobb kvar tyvärr.
Kämpa på!
--- Slut citat ---
Vi får la jöbbe på..men som hastverk är det iaf rätt bra jobbat tycker iaf jag ;)
--- Citat från: egghuvud skrivet 20.01.2010, 15:11:59 ---
--- Citat från: Gurano skrivet 20.01.2010, 13:50:38 ---
--- Citat från: egghuvud skrivet 20.01.2010, 13:37:27 ---Hmm ibland drar jag mig nästan för att kommentera dina grejor eftersom jag aldrig lyckas säga något positivt. Tycker nog att gitarrljudet är ineständkt och burkigt fortfarande. Skulle nog dels minska volymen och sedan försöka jobba fram något slags spridning och kanske lite rumsljud/reverb. Kanske lite kompressor för att ta udden av någon av gitarrena. Lite mer stereospridning. Tycker att sången och gitarren grötar ihop sig i mellanregistergogga nu. Det känns dynamikfattigt. Sången borde komma fram mer och tydligare.
Hmm något positivt då. Flöjterna är snygga, melodin är vacker. Är lite osäker på arrangemanget som blir lite monotont efter en stund. Vet inte om det var det du ville få fram förståss. Ibland kan monotoni vara meditativt och förtrollande :)
--- Slut citat ---
Jo det var nog tänkt så att monotonin ska vara meditativ mer än variationsfångande. Ska se över guraljudet - kan nog stämma det du säger ang ljudbilden. Tyvärr så finns begränsningar i gitarrens ljud eftersom det är en riktig nybörjargitarr med den usla kvalité som man då har.
Det som förbryllar mig lite är att du skriver att du ofta undviker att säga något eftersom det inte finns nåt positivt att säga ??? Inget kan väl vara så dåligt :) eller...?
Ja ja - du tog dig i alla fall tid att säga nåt nu - tack!
Gurano
--- Slut citat ---
edit: såg sedan att det störde fler och känner därför mig tvungen att förklara mig bättre. Jag fattade först efteråt att det kunde tolkas som att jag anser att Guranos grejor är dåliga överlag, fast det var inte så jag menade. Jag kände mig nog mer som att jag är gnällig och inte riktigt kommer med så mycket konstruktiv kritik. Fast man hoppas ju att den uppfatts så ändå. Skrev ner någon av dina låtar för ett tag sedan och det var nog det som satt kvar. Jag brukar försöka vara så konstruktiv som möjligt. ledsen om det otlkades fel.
eggs :)
--- Slut citat ---
Joo..det gjorde det..störde ett litet tag..(men det gick över snabbt då du förklarat)..för jag måste stå upp för Guranos kreativitet här..och rätt modigt är det oxå: hur många vågar slänga upp utkast långt innan det är klart? ;)Några finns det, men jag önskar fler gjorde så faktiskt, vore ännu roligare och spännande att få följa med i processen :)
--- Citat från: Emulator skrivet 20.01.2010, 18:27:06 ---Ja som vanligt gillar jag tonspråk och melodier.
Sången tycker jag är snygg. Länge sen du la en så lågmäld sång, lite avslappnad och fin. gillar den, men gurano måste trycka upp lite volym så man hör :D
sen skulle det på ett smaskigt reverb på indiansången! skapa ett ganska långt reverb,. Ta bort early reflections helt, och skär av allt över, säg 4-5 Khz. Det skapar ett drömskt läte.
Sen får leadstämman vara lite torrare.
Sen tycker jag arret är lite monotont, fast på fel sätt utan att bli ett manttra som man i bland vill. kanske kan variera intensitet på gitarrspelandet?
Ett stick skulle vara fint. Kanske kan skruva till något med indiansång och bara enstaka gitarrplock?
Sen det är med tajtheten. Det MÅSTE sitta för att man skall njuta. visst, tidigt i produktionen, men ta gärna och spela in ett par takter tajt och loopa i cubase eller så. det gör massvis för hur man uppfattar det. Vet vad du tycker om mina kommentarer, men jag vore ju en skitstövel om jag inte skrev vad jag tyckte :)
Mixen har andra sagt det som behövs om :)
--- Slut citat ---
Tack EMU...vilka bra synpunkter..du är för bra bara...som jag tycker då..kan inte prata för oss bägge här,,men jag tror mannen håller med ;)
Det är bara att ta till sej..och förbättra.
/Marre
Gurano:
Tack för era synpunkter - jag ska ta dem till mig å suga på karamellen - dock har den kreativa lusten att fortsätta med stycket fått sig en funderare.....vi får se vad som sker framöver B)
Emu: va inte orolig - jag tycker dina synpunkter är bra, men håller inte alltid med om vikten av dem ;)
Ha det
Gurano
Wernborg:
Tjenare.
Bra grundidé och bra riff.
Sången är passande och bra till låten.
Om du är ute efter ett sound åt woodstock och 60-tal så har du hittat hem. I mina låter gitarren tyvärr mycket illa. Speltekniken gör sitt till. Det låter som att du har ett för mjukt plektrum eller låter naglarna alldeles för mjukt spela på strängarna. Hett tips till sånt här komp är att spela med skinnet med tumme och ringfinger. Hårt plektrum med hårt anslag funkar också, men blir ett lite annat uttryck.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida