Hej,
Har börjat jobba med ett par låtar för mitt band. Vi har spelat in trummor och bas hittills, det har gått bra. Trummorna spelades in med 10 mikrofoner.
2 x överhäng
2 x virvel (över under)
4 x pukor (4 pukor totalt)
1 x baskagge
1 x rumsmikrofon
Så nu sitter jag med min mix här och har börjat ställa in trummorna en aning. Jag vet att det inte finns några regler att följa, men jag tänkte ändå be om lite tips från er som har lite erfarenheter, samt att berätta hur jag jobbar. Så kan ni säga om det verkar som jag ägnar mig åt tokigheter.
Hittills har jag..
-Panorerat OH-mikrofonerna fullt vänster, fullt höger på respektive stripp, eller rekommenderas mindre bredd? Är det chans att det blir ett "hål" i mitten?
-Sen klippte jag ut pukslagen på puk-kanalerna. Alltså all slask mellan. Brukar ni klippa ut varenda litet slag exakt? Vet att det går att använda en gate, men det blir sällan lika exakt för mig.
-Lagt en gate på virveln, för att få bort lite hihat-slask mellan virvelslagen.
Skapat ett gäng bussar:
OH-buss - Kör in båda mickarna hit då. Lagt på lite EQ eftersom cymbalerna kändes lite dova, samt skurit lite botten (virvel/baskagge/pukor).
Virvel-buss - Kör in under/över mickarna hit, lite EQ, kompressor och reverb på virveln.
Puk-buss - EQ, kompressor.
Trumset-buss - Slutligen hamnar samtliga spår här för att lägga en lätt kompressor på hela settet.
Låter det som jag är på rätt väg rent tankemässigt?
Ljudklipp kan jag bjuda på lite längre fram eventuellt
Har funderat på att försöka mig på lite parallellkompression sen, alternativt att jag komprimerar skiten ur rumsmicken och mixar på en bra nivå. Några tips där?