Kontrollrummet

djonas - un jour de fête en Inde

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
LÅTNAMN: un jour de fête en l´Inde
ARTIST/GRUPP: Jonas Ekestubbe
GENRE: Progressive Curry!
LÅTLÄNGD: 08:00
KOMPOSITÖR: Jonas Ekestubbe
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Hej!
Här kommer en ny låt med curryinslag. Eftersom Buddha Purnima (födelsedagen av Buddha) närmar sig, firas den 23 maj, så tänkte jag att en låt som handlar om "en festdag i Indien" skulle passa fint. :)
Hoppas ni diggar.
All kritik är som vanligt välkommen.
Mvh / djonas
« Senast ändrad: 19.02.2016, 14:02:45 by djonas »
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Du är för grym jonas det vet du  :D
As snyggt spelat sjöna melodier o solon som fan :rolleyes:
Grym ljud bild ,,,bra sound överallt... kan ju inte säga mer en att man blir lite avis på kunskaperna  :P


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Tackar zauron_87!
Roligt att du gillar låten. :)
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Oj oj attans bra djonas gillar det har hört innan från dej så kan inte bli annat än tummen upp bravo! :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lite lugnare, lite snyggare, lite jazzigare känns detta.

Som vanligt spelat näst intill perfektion! (intill...detta är perfektion)

Jag gillar den här lite softare stilen, där du släpper fram hela melodier, inte bara korta snabba solon.

Mycket snyggt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Wow Djonas!
Alldeles underbart stuff!
Tajt som tusen och mjukt som blusen. Verry naijs!

Hela registret utnyttjat, inget tomrum i denna mix!.
Du har int lämnat nåt utrymme ens för sågen... :D

Våger kanppast fråga med vilka ingrediensser detta är proddat?
Men tar mod och frågar: Hur gjorde du detta?

Grymt snyggt hur som helst :)
helt förstummad...
lyssnar igen.... o igen...


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Lite lugnare, lite snyggare, lite jazzigare känns detta.

Som vanligt spelat näst intill perfektion! (intill...detta är perfektion)

Jag gillar den här lite softare stilen, där du släpper fram hela melodier, inte bara korta snabba solon.

Mycket snyggt!

Jag skriver under på vad Emu redan skrivit. Snyggt med flöjten/syntljudet samt pianot.


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Oj oj attans bra djonas gillar det har hört innan från dej så kan inte bli annat än tummen upp bravo! :D
Tackar så väldans! :D
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria



Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Skön låt, blir lite segt utan sång. Det tycker jag gäller väldigt mycket instrumental musik, särskilt när jag sitter o lyssnar dedikerat så ta den kritiken för vad den är. Väldigt rent och snyggt producerat... nästan lite för slickt för min smak. Men det är skickligt gjort o kul med lite annorlunda (?) influenser. Jobbar väldigt mycket indier på mitt - vore kul att höra vad de tycker om det här egentligen. Känner dock inte någon av dem tillräckligt mycket för att våga mig på att fråga, inte ännu i alla fall. :) Snyggt Jonas!


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Lite lugnare, lite snyggare, lite jazzigare känns detta.

Som vanligt spelat näst intill perfektion! (intill...detta är perfektion)

Jag gillar den här lite softare stilen, där du släpper fram hela melodier, inte bara korta snabba solon.

Mycket snyggt!
Tack så mkt Emu!
Yes harmonierna är nästan lite jazziga. Haha yes jag försökte lugna mig lite i denna låten och koncentrera mig mer på melodierna. :lol:
Tack för lyssning.
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
ja..snor tajt verkligen..tycker åxo det är soft med contrabasar & andra analoga toner!
vad heter det instrumentet som är i inledningen?
gillar soundet verkligen..
snygga melodier & bra harissar,väldigt lekfullt vilket nästan missas för att det är så tight!
och sen var det gitarr spelet ja,grymmt!!

eminent jobbat!!
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
hohoho... back on track igen.. i like it! :D

Riktigt bra ljudbild i denna som sagts tidigare, samtliga ljud har egen plats vilket jag tycker är grymt.. lyssnar man på trummorna så är dom tydliga fast tar ändå inte hela platsen tex. riktigt bra.. Sen vet du ju att jag verkligen verkligen diggar ditt gitarrlirande ;D

mkt mkt bra!

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Wow Djonas!
Alldeles underbart stuff!
Tajt som tusen och mjukt som blusen. Verry naijs!

Hela registret utnyttjat, inget tomrum i denna mix!.
Du har int lämnat nåt utrymme ens för sågen... :D

Våger kanppast fråga med vilka ingrediensser detta är proddat?
Men tar mod och frågar: Hur gjorde du detta?

Grymt snyggt hur som helst :)
helt förstummad...
lyssnar igen.... o igen...


h.  Johan
Tack så mkt Johan för fina ord...det värmer. :D
Hmm...hur jag gjorde denna...alltid svårt att beskriva tillvägagångsättet men jag började med att testa olika ackordgrejer på gitarren. Det som du hör i intro. Efter det så gjorde jag basgången, den som återkommer. Sen byggde jag på med melodier samt lite olika riff som jag så att säga hade på lager och som jag kände att jag ville slänga in. Sen byggde jag på därifrån med refrängen osv. När jag sen kände att jag hade alla delarna som jag ville ha började jag arra låten samt mixa den.
Ungefär så gick det väl till. B)
Tack för lyssning.
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
OOoooooOOoooOooooo....  :wub:


En ny "perfekt" djonas prod. Mycket bra ljudbild. jag är faktiskt helt impad över ljudbilden du får fram i dina låtar. harmonierna sitter, strukturen i låten är helt som den skall, bra tryck i trummorna. Jag är så jävla impad. :)

En mycket bra producerat låt. :)


Vad gäller låten har du jätte fina melodier. jag älskar hur du leker med instrumenten. Du bara skapar fina.. ja, harmonier.
Och guran? Den tänker jag inte ens kommentera för då kommer du bara sitta där på din höga häst och titta ner på oss andra som försöker. hehe  ;)




JÄVLIGT bra som vanligt jonas . Impad som vanligt Jonas. Jag är INTE överraskad..  ;)


Utloggad Umemagnus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
  • Jodåsåattäää.. de, de, de....
    • Visa profil
    • Min Hemsida
ja, vafan säger man? Det är bara att falla in i ledet av hurra-rop och buga lite klädsamt...

Snyggt som tusan!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Får lite Bruce Hornsby-vibbar av pianot. Snyggt. Tycker trummorna ligger för långt fram. Tror det är den bästa jag hört från dig, och tycker helt den är klart mer intressant än tidigare alster, gillar när det inte andas så mycket hårdrock (i brist på bättre förklaring).

Gillar ditt gitarrljud i denna också, du har kommit ut ur garderoben helt klart. Burkljudet är borta.  :lol: Fint tema med.

Ja, bra.
 :)


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Härliga toner och skönt sväng när du entrar 3:00 coolt..Intressant hela vägen trots att låten är instrumental..men det är din styrka just att klara hålla intresset uppe med dina fina melodier, och där straxt innan 5:00 med den mjuka melodin där som övergår till en annan energi...uj va bra!


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Ja, som vanligt när det gäller dig djonas så är det ju tokbra!  :lol:

Det kryllar av lysande idéer och musikalitet. Mycket skickligt gitarrspel och trumprogrammering!

Ljudmässigt är det också i det närmaste oklanderligt, piano, tablas, sitar och tanpura låter toppen. Personligen har jag lite svårare för synthflöjten och unisonstråket. För att dra en referens till en annan tråd så "låter det lite MIDI" om just de två!
Stråkfiguren precis innan refrängen är dock så bra så det svider! En refräng som för övrigt är grymt vacker. :P

De sura tonerna på gitarren efter femminutersstrecket förstår jag att de är medvetna för att skapa lite spänning... men mja.... är osäker på dom...

Men slutbetyget blir oförskämt högt! Ser redan fram emot nästa curryalster  :P

Pst! Tro inte att du ska få patent på tablaskomp... de sitter fint i min senaste demo Polska fra Røros också.  ;)


« Senast ändrad: 07.05.2007, 13:22:29 by Linkowich »


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Lite lugnare, lite snyggare, lite jazzigare känns detta.

Som vanligt spelat näst intill perfektion! (intill...detta är perfektion)

Jag gillar den här lite softare stilen, där du släpper fram hela melodier, inte bara korta snabba solon.

Mycket snyggt!

Jag skriver under på vad Emu redan skrivit. Snyggt med flöjten/syntljudet samt pianot.
Kul! :)
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Som vanligt djonas, vidrigt!
Tack, tror jag. :unsure:  :rolleyes:
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
det enda jag saknar är ölkurksgura o lite sång sedan hade den varigt perfekt;)

väldigt bra du lirar i en helt egen liga djonas....

mr......................y
att leva är att dö


KillwithSkill

  • Gäst
Som vanligt djonas, vidrigt!
Tack, tror jag. :unsure:  :rolleyes:
:D Japp, ja du vet ju vad jag tycker om dina alster. Låter förbannat bra om rubbet du tar i... ditt svin  ;)


Burnin Sven

  • Gäst
Helt perfekt men kunde låta lite mer live och tablas grejorna skulle nog drukna lite mer i ett live läge ligger lite högt ibland. I övrigt så måste jag säga det slår det mesta jag hört instrumentalt inte på så sätt att det inte skulle finnas dom som lirar ännu bättre jag pratar om låten i sig själv. Instrumentalmusik är inte riktigt min grej men det här det gillar jag riktigt skarpt. Det här nåt som man skulle vilja kunna visa polarna som snackar engelska (en liten kort anknytning till den debatten).
Göran


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Tjao, behagligt sömnpiller. Gäller att man är på rätt humör för att ta emot? Låter som en helsikes massa jobb bakom för att göra en sån här låt.........Hur fixar du det?  Jag tänkte ett tag att du var McLaughlinfreak..........men jag är inte så säker längre????????
Tekniskt briljant. Innehåll en trea.
Max 300; tecken återstår


Burnin Sven

  • Gäst
Jaru hehe en del kan få till det min uppfattning av låten är nästan tvärt om mot ovanstående. Så det kan bli  :D jag som inte ens gillar instrumentalt går igång på den här hmm.
Göran


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Uj, mer indisk kryddblandning från Mr 6-shooter...:D
Proffsigt hantverk hela vägen. Jag lyfter på hatten (den jag inte har but so what)... :P


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Shakti goes rock! Gillar laidback stuket. Allt är jättebra men, i mitt tycke, hade det varit fräckare att göra sologitarrgrejorna akustiskt. Och kanske hållit tillbaka stråkarna. Tycker att dom i det här sammanhanget slätar ut istället för att förhöjer. Känns som att du är lite rädd för att lita på kompositionen. Gör det! :) Allt är annars strålande och mycket proffsigt framfört.
Mvh
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Skön låt, blir lite segt utan sång. Det tycker jag gäller väldigt mycket instrumental musik, särskilt när jag sitter o lyssnar dedikerat så ta den kritiken för vad den är. Väldigt rent och snyggt producerat... nästan lite för slickt för min smak. Men det är skickligt gjort o kul med lite annorlunda (?) influenser. Jobbar väldigt mycket indier på mitt - vore kul att höra vad de tycker om det här egentligen. Känner dock inte någon av dem tillräckligt mycket för att våga mig på att fråga, inte ännu i alla fall. :) Snyggt Jonas!
Tack Hellpig!
Du vet ju att jag gillar slickt. ;)
Det hade verkligen varit skitcoolt att få höra vad dina indiska kollegor tycker om låten. :)
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Det är bra såklart,men jag saknar dödens närvaro. Lite avgrundsvrål till detta skulle ge ytterligare en dimension till låten! Det låper apbra till och från. Ibland blir jag sugen på windaloo från den lokala indiska restaurangen. Ibland vill jag bara höra lite sång.

Solopartierna är överlägset bäst.
http://pingvinfilm.se


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
ja..snor tajt verkligen..tycker åxo det är soft med contrabasar & andra analoga toner!
vad heter det instrumentet som är i inledningen?
gillar soundet verkligen..
snygga melodier & bra harissar,väldigt lekfullt vilket nästan missas för att det är så tight!
och sen var det gitarr spelet ja,grymmt!!

eminent jobbat!!
 :)
Tack Larsson!
Hmm...i början är det tablas och tamboura, ett indiskt borduninstrument som ligger på en ton...om det var den du tänkte på? :unsure:
Roligt att du gillar musiken. :D
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
hohoho... back on track igen.. i like it! :D

Riktigt bra ljudbild i denna som sagts tidigare, samtliga ljud har egen plats vilket jag tycker är grymt.. lyssnar man på trummorna så är dom tydliga fast tar ändå inte hela platsen tex. riktigt bra.. Sen vet du ju att jag verkligen verkligen diggar ditt gitarrlirande ;D

mkt mkt bra!

/Perrra
Tack mannen...uppskattas! :D
Kul att du gillar trumljudet, har jobbat mkt med det.  :rolleyes:
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
OOoooooOOoooOooooo....  :wub:


En ny "perfekt" djonas prod. Mycket bra ljudbild. jag är faktiskt helt impad över ljudbilden du får fram i dina låtar. harmonierna sitter, strukturen i låten är helt som den skall, bra tryck i trummorna. Jag är så jävla impad. :)

En mycket bra producerat låt. :)


Vad gäller låten har du jätte fina melodier. jag älskar hur du leker med instrumenten. Du bara skapar fina.. ja, harmonier.
Och guran? Den tänker jag inte ens kommentera för då kommer du bara sitta där på din höga häst och titta ner på oss andra som försöker. hehe  ;)




JÄVLIGT bra som vanligt jonas . Impad som vanligt Jonas. Jag är INTE överraskad..  ;)
:D tack som attans Kenta för fina ord!
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
nice Jonas...får alltid schyssta vibbar av dina hybridkompositioner...underba rt gitarrspel och bra instumentering....vet inte vad jag riktigt ska skriva....njuter bara....riktigt bra

Allt gott/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
ja, vafan säger man? Det är bara att falla in i ledet av hurra-rop och buga lite klädsamt...

Snyggt som tusan!
Haha tack Ume!!
På med kilten vetja. ;)
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria