Kontrollrummet

Ny dator

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krull

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Jag hade tänkt skaffa en ny dator framöver och hade tänkt bygga den själv. Har gjort det förut när jag hade mer koll på alla prylar som ska in i datorn men jag har inte riktigt hängt med i utvecklingen dom senaste årena. Därför undrar jag om ni har några tips på vad jag ska välja för komponenter.
Min nuvarande dator har börjat kännas hyffsat slö vid både musikinspelning och datorspelande. Visst, det finns uppgraderingspotential i denna dator men jag kommer tyvärr inte så långt med det eftersom moderbordet inte stödjer PCI-e eller DDR2. Sen låter den som ett tröskverk. Det känns som att det är lika bra att börja om helt från början så jag i framtiden kan uppgradera allt eftersom.

Jag hade tänkt beställa alla delar från www.dustinhome.se och budgeten ligger kring 5-6 tusen. Jag vill gärna få ner ljudnivån på denna dator så tips på prylar som fixar det skulle vara sjysst.

Datorn skall användas till i första hand musikinspelning och surfning, men det skall även gå att spela lite spel på den ifall man har allt för tråkigt.

Dom saker jag behöver är följande:

Chassi (hade tänkt mig ett Antec Sonata 2, det känns som en bra kompromiss vad det gäller pengar/ljuddämpning)
Moderbord
Processor (inklusive tyst fläkt)
Ram-minne
Grafikkort

Övriga grejjer som hd, dvdbrännare, skärm, tangentbord, mus, ljudkort osv tänker jag flytta över från nuvarande datorn och uppgradera i efterhand när jag får mer pengar.

/fredde


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Har diskuterats i  nån tråd, kolla denha:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=467.0


h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

tips från bastulaven: fläktlöst grafikkort.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Kort och koncist förslag:

Moderkort: Något fläktlöst Asus (AM2) = ~900,00 kr
Processor: Amd X2 5600+ (AM2) = 1 870,00 kr
Processorfläkt: Zalman CNPS9500 (AM2) = 495,00 kr
Ram-minne: Corsair 2GB DDR2 = 1 295,00 kr
Grafikkort: MSI GF7600GT Silent (Fläktlöst) = 1 495,00 kr

Totalt: 6055 kr

Priserna hämtade från Dustin.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Eller: köp dell/hp/acer för knappt några pengar alls (ungefär samma som anders exempel) och slipp allt tjafs med montering. be dem skicka ofert på fläktlösa kort etc, min 2 Gb ram, två snabba hårddiskar och vad du nu vill ha,

Men jag kommer nog alltid att köpa färdigbyggda burkar, vinsten för mig är för liten för att behöva ta ev. etjafs som kan bli vid självbygge.

my 2 cents bara :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Eller: köp dell/hp/acer för knappt några pengar alls (ungefär samma som anders exempel) och slipp allt tjafs med montering. be dem skicka ofert på fläktlösa kort etc, min 2 Gb ram, två snabba hårddiskar och vad du nu vill ha,

Men jag kommer nog alltid att köpa färdigbyggda burkar, vinsten för mig är för liten för att behöva ta ev. etjafs som kan bli vid självbygge.

my 2 cents bara :)


Skulle nog själv oxo följa Emu:s recept. Kolla bara garantiavdelningen, 1 eller2 år, vid felaktigheter, söks den hemifrån och hämtas tillbaka, eller e det nåt annat system som gäller.
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Sitter själv på en Dell Hem-PC  9200 heter den visst.. Intel Dual Core på 3 GHZ och 2 GB ram och 2 st 150 GB SATA hårdiskar med RAID å så.. Grafikkortet är visst ett Nvidia 7950 GX2 med 1024 MB RAM. Ja vad vet jag???  Men den funkar klockrent för musik för mig... Inga problem alls.. Kostar inte så mycket..

Jag tror att problemet med musik å så var större förr med sämmre CPU och taskigare prestanda.. Dagens datorer fixar det hela lixom. Ovasett om du bygger själv eller köper en färdig.


Utloggad krull

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Jag hade inte tänkt köpa mig någon märkespc, det ingår så mycket som jag inte behöver. Och alltid är det någon flaskhals i hårdvaran på dom. Sen hade jag tänkt att använda lite av grejjerna som jag redan har i min dator (sånt som är enkelt att uppgradera i efterhand), för att kunna fixxa den till ännu lägre pris.

Anders: tack för förslaget, du glömde dock att räkna med chassit :) Fast det går nog att dra ner lite på cpu'n och kanske ramminnet...

Btw, vad ger mest bang for the bucks i processorväg: Amd eller Intel?

Hur viktigt är det att köpa märkesramminnen? Brukar noname-minnena vara mindre stabila och gå sönder oftare eller är det i princip ingen skillnad?

/fredde


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Skit i internt ljudkort och kör på externt istället. Mycket ram och snabb hårddisk + snabb prosessor. Vipps, så har du musikdator, :)


Utloggad tsmalmbe

Hur viktigt är det att köpa märkesramminnen? Brukar noname-minnena vara mindre stabila och gå sönder oftare eller är det i princip ingen skillnad?

Kingston är tillräckligt billigt och tillräckligt bra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.