Kontrollrummet

TEMU: Canvas (Somebody Come) NY VERSION 071026 !

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
SYNTH: tackar för lyssning och en tumme då :)

LHEAD: hum. det grötar ihop sig? får väl kapa och skära önnu mer med EG kanske, och panna ut saker mot varandra? kul att du gillar annars .)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hmmm. Undrar hur jag lyssnat på denna tidigare. Nu lyssnar jag med "riktiga" lurar i alla fall. Jäddra goe basgitarr. Fräckt sound på sången.

Refrängen är riktigt bra. Gillar att jag hör ackord som inte spelas. Det ligger nåt skifte inbyggt i melodin, men ni har inte med det i arret och det gör refrängen ännu bättre.

Lyft fram flagolettgitarren vid 2,40 tycker jag. Lite mer topp  ;) på den och delay.

Skulle vilja ha den "inbyggda" basgången i slutvändorna på refrängen. Tror att känslan av att hitta hem kanske infinner sig då?

Bra som f-n!


DåligtGehör

  • Gäst
På det hele låter det som en riktigt bra kryddning mha version 2. Mycket njutbar och speciell!
Avslutningen - de sista 30 sek - är väldigt snyggt gjord. Ni tar ner låten helt rätt.

Detaljer/idéer:

Ostinato-gitarren som kommer ca: 1:46 tycker jag skulle vara något i stil med hälften så lång. På så sätt skulle det bli en liten dynamisk andhämtning innan refrängen återkom och jag tror den skulle kännas starkare. Helst skulle gitarren tonas lite men med hjälp av riktikt spel ej bara volymsänkning. (Men möjligen skulle inte det "lugnet" som inträder efter refrängen ca:2:30 inte kännas lika underbart välkommet. Men vet inte alltid vad som händer när man ändrar.)

Skulle vilja höra de tilllagda gitarrerna mer pannande.

Låten är en ständig stadig marsch. Detta är låtens karaktär och inget som jag tycker skall förändras. Mest drivs den av trummor och bas. Dock tycker jag det finns ett parti ca: 4:25 - 4:35 där det händer mycket saker, inte minst gitarrer som är drivande. Man skulle kunna pröva att hålla upp alternativt minska trummor/bas där. Ni skulle kanske kunna vinna lite mer variation utan att tappa kraften - kanske som sagt.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
När jag nu äntligen var på humör att kommentera, sitter jag hos mina föräldrar som har uuuusla högtalare, så jag får kommentera låtuppbyggnaden mest :)

Gillar verkligen verspartierna, och viskningarna där. Riktigt mäktigt ljudlandskap. Går kanske lite långsamt, jag hade inte haft något emot 5bpm snabbare.

Sen när refrängen kommer tycker jag det går lite för mycket pang på... hade varit schysst om du istället provade sjunga riktigt svagt där, liksom mycket mindre självsäkert och mer sårbart. Kanske även pausa trumkomp och eller något, för att ytterligare bryta av mot resten. Det känns nämligen som att det rullar på och kan nog bli lite långtråkigt när man hört den ett par gånger.

Fast nu vet jag var jag fick den idén ifrån... tredje spåret på U2 Pop... haha, så gör inte som jag skrev för då kommer det låta som den :)

Kort sagt: jag gillar hur det låter, gillar stämningen, men tror det måste till något mer för att den ska hålla sina 5:30 ut.
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ähupp, här åker man iväg en sväng och hittar några fräscha kommentarer! kul!

Wern: tackar för dina ord :) bra ide med falgolettgitarr med mer topp :rolleyes: och delay! Kanske kan dra en vända extra ref med spökackorden ditlagda som sagt, ingen dum ide det heller :)

DG: tar till oss de positiva orden och dina ideer under ävervägande, kanske skulle ostinatogitarren kunna gå ner i volym efter halv, och samtidigt ökar man effektsend mot delay och reverb...lägre, längre bort, men större typ? Som skrivet till wernborg skall gitarrerna göras lite vassare, och de kan ju vridas ut från mitten lite enligt din rekommendation.

Skall kolla lite på 4:25 oxo som du skriver....


Fidden:  Glad att se tid i sågartagen igen :)   måste skaffa POP, du refererar till den igen här :D  Funderar på något trumtyst parti....



Tack samtliga för lyssning och synpunkter!  Uppskattar verkligen detta, och det är ju därför man postar, för att få feed på vad som är bra/dåligt .)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok, tog ett par dagar men nu sitter jag här... Lyssnar på version 3.1 för andra gången...

Temu- the warmachine of the jungle (ok, texten är intrikatare än en actionfilm i djungeln, men det är känslan jag får)

Skumma soldater förföljda av ett.... monster. HU!   Finns en sån film tror jag.

Refrängen blir bättre och bättre för var lyssning, och svansen till öh när du sjunger är gosig.

Öh, ja det är mitt helhetsintryck...

Skall man kolla på separata delar så är det innovativ ljudbild och välspelat/sjunget...

Trummorna, stör mig lite på din snare, aggressiv som den är, men bidrar lite till känslan av skjutande av monster i djungeln.
Ligger kanske för högt? Lyssnar i hörlurar, med iofs ganska hög volym...

Annars för att sammanfatta: Fin genre, snarare än låten som sådan, du skapat. (Jajo, jag vet att du har influenser)... men detta låter som bra hård, intelligent musik. Till skillnad från anorektisk hardcorevegan-musik.

inget mer att tillägga.

5/5
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jajjamen Emu!

Lyssnar på version 3.1 nu... KOmmer ihåg att jag prisade första versionen högt, och vad kan man säga nu då? Blir bara bättre :)
Härligt detdär bottensuset i intron, ger en mycker vid ljudbild, musical painting, hypnotronica. Naijs!
Finns ju inget att såga på... B)

Nåjaa efter femtonde lyssningen så hittar jag det....en liten marschtrumma typ, vid 1:47 framåt som på några ställen är lite otajt, återkommer vid 4:17-4:37. Javisst ja, väldigt småpetigt av mig, bara för sågandets skull :D

Om jag gav förra versionen 5/5 typ kan jag nu ge  6/5  ;)

Sex minuter och tjugunio sekunder njutning, tack frö det!

h.  Johan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kan tyvärr inte ta åt mig hela äran, TEMU är ju produkten av mitt och Ynots samarbete :-)


Divi: Skall titta på virveln lite. Blir glad för dina övriga kommentarer...och att det är bättre än anorektiskt hardcorevegan-musik :)

Tack så mycket för fina orden! 

Mahan: samma tack till dig, jag tolkar det som att denna versino börjar bli klar, med undantag för marschtrumman då :lol:

Sex poäng är inte illa...


Förresten, det där bottensuset: Det är min katt som är samplad och nerpitchad och synkad, distad, delayad och EQ'ad :D



tack till er bägge!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Mörkt och läskigt. Lite så man tittar sig omkring i natten efter någon som står där och vill en något illa :P kanske en fiskare i sydväst och en vass krok i näven?



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Har vi djurskyddsföreningen inkopplad på detta tragiska nedpitchade, synkade, delayade och distade kissekattfallet... :D :lol: :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Var ett tag sedan jag lyssnade på denna.Och så ser jag att det ligger en ny verre uppe..
Hur låter det då?
Ruskigt distad sång,men rätt till låtens övriga sound..Det låter som när man drar en katt baklänges,rivigt å svårt på samma gång.Kanske liiite mindre dist på sången,snälla - släpp katten! :D

Ruskigt skön låt med ett härligt suggestivt driv.Gurorna bra här,wernis blev utan jobb :lol:,snyggt Tony! Jag hade dragit upp dom lite i volym på väl valda ställen för att accentuera lite effekt onani, i ett virrvarr av Temuistiskt väl ordnat kaos.. :ph34r: :lol:

Gött jobb Boys! En platta ska till Norrbotten!

Mvh
Micael


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
man bugar hm roligt att det uppskattas...nyot
att leva är att dö


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
HAr det hänt nåt den vers. 3.1 som man borde veta om, eller finns låten redan på burk? :unsure:

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
1up :-)

Mahan: finns inte på burk än nej, men ingen katt skadades kan jag intyga ;)

Hmike: tackar tackar! Snygg liknelse med katten :)  Vi har testat att mastra denna och förmodligen måste lite dist och diskant bort här och var....Ska kolla volymen på gitarrer. Kul att det gillas annars, och visst ska en skiva till boden :) 


tack för lyssning som sagt :-)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
1up :-)

Mahan: finns inte på burk än nej, men ingen katt skadades kan jag intyga ;)

Hmike: tackar tackar! Snygg liknelse med katten :)  Vi har testat att mastra denna och förmodligen måste lite dist och diskant bort här och var....Ska kolla volymen på gitarrer. Kul att det gillas annars, och visst ska en skiva till boden :) 


tack för lyssning som sagt :-)

Jomen neej!
Int mena jag att katten sku va på burk...  :P
Blir och väntar på burkmusiken

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Katt på burk :lol:


Hursom haver, jag bumpar denna för att det nu finns video till :D

tyck gärna...länk i första inlägget!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Temu goes Blair witch project.
Kul med video till låten, och bra jobbat. Både filmaren och klipparen.

Blir lite, lite känsla av VM i filter och effekter ibland bara.

Men alltså, bra jobbat. Mer sånt. :D



Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Musik och sång, tungt och gött...
tyvärr kunde jag inte se videon nu.. :(


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tack Wernis! Fjantar omkring  med kamera till Alive nu oxo, kommer väl en post nångång!

Valdez: kolla om högerklick, spara som....kanske funkar. Den är ju 247 Mb så kan ta sin lilla tid.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Godkväll!

Har kikat på videon några ggr nu och den blir bättre o bättre :P
Gillar känslan ni fått till i videon!

Den liksom sugestivt malande stilen är skön!

Hoppas på fler videos från herrarna :wub:


och för att komentera låten lite... tyckte jag kände igen stilen i refrängen men kunde inte placera den... förens nu! Det är vädligt mycket "The Knife" över den  :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jojjoomensann!

Musiken är det som räknas, och den e BRA, med god katt! :D
Begriper mig int på videå :P
Skall kolla den senare dock



h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
roligt att det uppskattas  ...:)
wernborg.....skall få lite mer matreial o väga upp vm finalen med .....


tack för feed

tony
att leva är att dö


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låter bra!

Mystiskt, skumt, lite avståndstagande.

Mörkt!

Svårt att kommentera mer. :P


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Tycker videon blev helschysst. Fast man måste nog se på den med en visst tankesätt, annars blir det lätt att man sitter och tänker "Jaha.. en mås på ett sjömärke. ett staffli. en hand. ett galler. nån som åker bil. en mås på ett sjömärke igen" etc. Homer Simpson skulle inte gillat den.

Tycker den börjar skitbra, sen blir det en liten svacka, sen blir det spännande igen med hjärtat och pentagramet, sen blir det en liten svacka igen. Att musiken känns lite enformig gör nog sitt till där också.

Tycker hur som helst att TEMU-projektet är skitkul att följa :)
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
1Up: tacker o bock :)

Fidden: jo, man måste ng vilja titta på nåt sätt, inte som homer ;)  Handlarju om "would like to make a picture". Att den upplevs som på tomgång mot mitten och slutet kan ju vara att herr Ynot fick slut på klipp frpn mig...skall göra nya 90 st räcker inte :D

Men jättekul att du gillar det så pass :):):)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Schysst låt, schysst rulle.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Schysst låt, schysst rulle.

Håller med föregåënde talare. :) Mer djupgående analys hade jag väl över msn med dig Emu? ;)
Mycket bra är det iaf.... Pentagram är gulliga.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
japp, våra analyser på msn :D

Med pentagram är det egentligen inte, ett pentagram skall väl ha en cirkel runt femudden?


jaja, jag håller på och filmar mer som tony skall klippa in iallafall, så det inte blir så mycket upprepningar :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Vi väntar spänt på nya klippningen  :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
japp, våra analyser på msn :D

Med pentagram är det egentligen inte, ett pentagram skall väl ha en cirkel runt femudden?

jaja, jag håller på och filmar mer som tony skall klippa in iallafall, så det inte blir så mycket upprepningar :)


Cirkel? Tja, jag vet inte. Själva figuren får man ju genom att sammanbinda hörnen i en liksidig pentagon. Hade för mig att det var definitionen, men det kanske är ondskefullare med en cirkel runt vad vet jag :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Pentagram i sin klassiska form är ju en symbol för det heligt kvinnliga, inte någe såndär mörk gothic-tjafs som senare kom till.

Dock hade jag fel, det är ingen cirkel utan en femhörning;



Så där finns betydelsen då ;)


ok...bilden från wikin gick ju inte att länka till, så det blev en annan bild, som givetvis hade  en cirekel OCKSÅ. men tänk bort den :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad PajkaLu

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Låten är inte bara tradig, tafflig och ointressant, den är dessutom tråkig, träaktig, slätstruken. Det är en sådan låt som kan få dagens nyheters kultursida att framstå som spirituell. Texten är ungefär lika kvick och gnistrande fynding som en skev dassdörr, eller en gångbro i albanien.

Fritt efter Riskradion


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
oj.

...men annars är den bra då eller?

Tack för lysning då iallafall, även om den kansek itne riktigt föll i smaken.

PS: jag gillar riskradion oxo
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Låten är inte bara tradig, tafflig och ointressant, den är dessutom tråkig, träaktig, slätstruken. Det är en sådan låt som kan få dagens nyheters kultursida att framstå som spirituell. Texten är ungefär lika kvick och gnistrande fynding som en skev dassdörr, eller en gångbro i albanien.

Fritt efter Riskradion

Jahhajaa, detta är då det mest fyndiga inlägg jag läst här på KR. OCh mannen har ju så rätt, dagens nyheters kultursida är ju spirituell! Undrar just vicken låt som lyssnats på, med dassdörren lite på glänt :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjosan!

Försöker bringa lite ordning bland TEMU-låtarna så vi har något klart för skivprojekt...nån gån.

TEstat en lite mjukare ljudbild, mindre dist på mig, mindre dist överhuvudtaget. Syntigare bas (som inte alls är klar).


Ja just, alla tyckte den va så lång. en minut mindre nu, minst :)


Kan detta va någon väg att gå?

http://www.perfectbounce.se/canvas071026.mp3
https://soundcloud.com/secondary-protocol