Kontrollrummet

Skype och Live Messenger

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kanske inte en direkt musikrelaterad fråga, men jag har en kompis i götet som jag brukar bolla låtidéer med ibland och vi kör vår korrespondans via mail. Hade ju varit betydligt smidigare att göra det via instant messeging. Problemet är att Jag kör Live Messenger och han kör Skype. Ingen av oss vill byta plattform eller köra dubbla. Så jag undrar om det nåt av programmen har nån funktion för att importera kontakter från den andra. Har inte tid att kolla upp det själv just nu så det är därför jag frågar.

Over & out

Micke


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ett sätt att lösa problemet vore att ni båda avinstallerar skype resp messenger och kör yahoo...

så kan ni tanka hem www.pidgin.im och träffas på neutral mark. (Du kan fuska lite och köra msn med pidgin också.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Han jobbar på Chalmers och där kör dom Skype, därför kör han det hemma också så han kan inte avinstallera. Jag har alla mina vänner på MSN så jag vill inte heller byta...det funkar ju så bra. Men det här pidgin hur funkar det? Räcker det inte att jag kör det på MSN då??


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag brukar köra pidgin för att det är mindre resurskrävande än microsoft msn. Messenger är ju, om man tänker på vad programmet gör (skicka filer och meddelanden), OERHÖRT stort, fast det inte gör mer än 1998!

Helt sjukt hur förstorad 'heap' leder till att ms utnyttjar det till nonsens... Ta msoffice och openoffice, t ex...

Jaja, pidgin kan dock inte köra skype, dock en massa annat, bl a kinesiska QQ och annat udda... Men installera skype, det är ju bara löjligt om du bara tänkt köra det ibland att inte installera. (I kontakten med snubben.)

ALltså, du är inte löjlig, problemet (eller avsaknad av) är löjligt. '

:)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag brukar köra pidgin för att det är mindre resurskrävande än microsoft msn. Messenger är ju, om man tänker på vad programmet gör (skicka filer och meddelanden), OERHÖRT stort, fast det inte gör mer än 1998!

Helt sjukt hur förstorad 'heap' leder till att ms utnyttjar det till nonsens... Ta msoffice och openoffice, t ex...

Jaja, pidgin kan dock inte köra skype, dock en massa annat, bl a kinesiska QQ och annat udda... Men installera skype, det är ju bara löjligt om du bara tänkt köra det ibland att inte installera. (I kontakten med snubben.)

ALltså, du är inte löjlig, problemet (eller avsaknad av) är löjligt. '

:)



Du har självklart rätt i allt du säger och jag håller fullständigt med. MSN är onödigt stort men det har lixom bara blivit så att man kör på. Och att installera skype och endast köra det när vi ska byta kommentarer e ju inga problem. Ville bara kolla lite snabbt först om det fanns ett sätt att kommunicera med våra befintliga klienter. Men men ......då får det bli en skypeinstallation  <_<  :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hittade ett program som heter Trillian som importerar både MSN och Skype kontakter så länge man har ett konto hos båda. Provkör nu. dock är det en proversion som tar slut om 29 dagar och som sen återgår till en free version. Vet ju inte om man får behålla både MSN och skype kontakterna i freeversionen. Får se om 29 dagar  :D


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Hittade ett program som heter Trillian som importerar både MSN och Skype kontakter så länge man har ett konto hos båda. Provkör nu. dock är det en proversion som tar slut om 29 dagar och som sen återgår till en free version. Vet ju inte om man får behålla både MSN och skype kontakterna i freeversionen. Får se om 29 dagar  :D

Jag körde Trillian för lääänge sedan, för att kunna köra både ICQ och MSN Messenger samtidigt. Det var helt gratis och man fick behålla alla sina kontakter. Fast det var ju som sagt länge sedan så det kan ju ha ändrats.


freddy

  • Gäst
Skype är bra mycket trevligare av många anledningar. Dock är väl MSN standarden tyvärr, skulle lätt övergå till Skype om alla mina vänner även gjorde det. :)



Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil

Jaja, pidgin kan dock inte köra skype...
Hm, verkar faktiskt som att det finns en plugin för Pidgin. Den återfinns dock inte i Debians förråd så jag har ingen koll på hyr pass "beta" den är...men den finns för både Debian, Win2k och senare samt OS X.

http://eion.robbmob.com/
« Senast ändrad: 12.01.2010, 13:31:02 by slaptap »