Forum > Färdiga produktioner

Kyrkoinspelning av sångkören Farin från Söderhamn.

(1/4) > >>

Håkan Nilsson:
Mixade idag ihop en konsert jag spelade in med tjejkören Farin i Söderala kyrka på trettondan. De är tio stycken som sjunger plus en pianissa. Rymdljudet (ekot) i en stenkyrka med fyra kor är enormt, egentligen bortkastat att spela in där. Det låter som att mickarna sitter i andra änden av kyrkan fast de är ganska nära. Den fina ganska stora flygeln var knepigt dov tycker jag. Jag flyttade flygelns mickar till undersidan eftersom de ville kunna stänga locket på vissa låtar, men den var typ lika dov på ovansidan med locket öppet.
Jag tjatade en del på solisterna i förväg att stå nära mickarna, men de har nog noll vana av inspelningar så det funkade inget vidare, förutom i det som jag länkar till här. Annica Karlsson heter solisten, hon är tämligen grym på att sjunga. Sången går genom två Röde NT1-A, panorerade lite lagom isär och enRöde  NT2-A i mitten. Under flygeln hade jag två CM3.

När man satt i kyrkbänken och lyssnade som vanligt ekade det typ sju ggr värre ändå än på inspelningen, det är ju en tröst. Eq-ade bort en del av kyrkans mummelefterklang.

http://www.speedyshare.com/files/20260671/Farin_Annica_solist.mp3

Klicka sen uppe i mitten där det står Farin Annica solist mp3

Åsa:
Åh va kul att höra konkurre.. eh förlåt kollegor i branschen  :D
Jag tycker det låter riktigt riktigt fint, det måste väl vara det svåraste - att micka upp och få en bra inspelning i en kyrka. Hur skulle det funka med 2 st körmickar tror du? Får man in för mkt rums(kyrko)eko kanske? Jag är lite nyfiken själv hur man gör. Vore kul att få till nån bra inspelning på gruppen jag sjunger med från nåt kyrkouppträdande.
Jag hade gärna hört tjejerna som körar på refr lite mer. Men som sagt, inte lätt med körer i en kyrka. Väldigt fin röst har hon solisten! Dom andra också för den delen  :) Du skulle kunna fade-a in lite mer inpå innan hon börjar sjunga.

Den låten sjöng vi på nyårsafton, grämer mig rejält nu att jag inte spelade in med min zoom..

Vi spelade in med en zoomH2 första advent i en mindre kyrka, mest trä, inte så mkt akustik. Det blev rätt bra med tanke på med vilka enkla medel inspelningen är gjord tycker jag http://www.asawetter.se/Tonikum/AveMaria_Tonikum.mp3 Har bara mixat till det litelite i efterhand. Zoomen stod lutad på notstället framför oss, pianot är placerat snett bakom oss.

Du får packa med dig grejerna och åka bortåt Hudiksvallstrakten och testa att spela in oss i Tonikum nångång om du inte har nåt annat för dig  :P

Alatar:
Hmmm.. länken fungerar inte för mig   :o
Det står att filen inte finns.

Åsa:

--- Citat från: Alatar skrivet 10.01.2010, 23:46:58 ---Hmmm.. länken fungerar inte för mig   :o
Det står att filen inte finns.

--- Slut citat ---

Jag testar att ladda upp den jag laddade hem så länge då, tar bort den sen ifall du vill det Håkan  :)

Alatar:

Tack skall du ha, Åsa.

Och jag tycker det låter väldigt vackert. Både framförandet och inspelningen.

/ Martin

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion