Kontrollrummet

Waiting for a dream

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjo B)
Hogge skrev i ett inlägg att: "Jag upplever det som att majoriteten på KR lägger in tämligen långt drivna ideer som ett 1a utkast..." Nåväl. Här är nåt som inte är drivet på nåt sätt. Såhär brukar det låta efter första kvällen med en ny låt. Jag har lag fram en text som Calle "smakar" på och jag försöker komma med ett "jess" eller "nope" eller nåt annat konstruktivt medan han knäpper på gitarren och trevar sig fram. "Bandet" rullar givetvis hela tiden och sen klipper jag och klistrar...
Hoppas kunna följa upp denna tråd med nya versioner senare.

LÅTNAMN:  Waiting for a dream
GENRE:  Vi får väl se vad det blir
KOMPOSITÖR:  Calle
TEXT:  Krister
GITARR + SÅNG: Calle
DEN ENSAMMA ORGELTONEN I BAKGRUNDEN:  Krister
LÅTLÄNGD:  3:09 (för tillfället)
INSPELAD:  December 2009
FORMAT: mp3

Första steget
[mp3=200,20,0,leftr]http://www.moondawnmusic.com/music/waitingforadream.mp3[/mp3]

Följande steg i utvecklingen, 20.01.2010

[mp3=200,20,0,left]http://www.moondawnmusic.com/music/waitingforadream-2.mp3[/mp3]
 

Space

 
« Senast ändrad: 30.01.2010, 21:26:11 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Helskön klassiker känns det som påminner en hel del om något som jag nu inte kan placera - men ändå eget. Ska bli kul att höra utvecklingen på denna. Jag hörde något som jag inte brukar i mina inre öron en mellotron - det vore snyggt till denna tror jag. Hör med MaxB om ni tycker det samma.
Härlig låt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Riktigt bra låt där jag upplever att ni haft influenser ifrån flera klassiska gamla band.
Bland annat tänkte jag själv på bl a  Smokie och Beatles vid olika partier i låten.

Ett recept som är svårt att misslyckas med.    ;)
Me, Myself & I


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjo B)
Hogge skrev i ett inlägg att: "Jag upplever det som att majoriteten på KR lägger in tämligen långt drivna ideer som ett 1a utkast..." Nåväl.
.......Vad tror NI, kan detta bli nåt? Behövs det en C-del ännu? Andra åsikter/förslag o dyl?
Space
Nja ...det var nog jag som skrev detta, som svar till Hogge! ..... så välkommen i gruppen som vågar ;)

Låter bra, i all sin enkelhet. Håller med Kornstad att det finns många klassiska influenser. Ska bli intressant att följa ert fortsatta arbete med denna.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Måste ha puff-skydd eller sjunga i en annan vinkel mot mikrofonen.
Skönt gitarrspel och skönt inspelningsljud på gitarrerna.
Riktigt bra röst på sångaren. Kan han få hjälp att inte puffa i mikrofon så är det super.
Lite Jehtro Tull (hur tusan stavas det?).

Ja, slutet var lite plötsligt också, hehe.

Over all mycket skön skapelse - i mina öron, en stor njutning!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Inte behövs det någon mer del inte!!
Låter fint som det är!Klassisk pop/rock
Ska den bli så här akustisk eller är den tänkt att elektrifierad ??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har tämkt o tänkt o tänkt o tänkt o nu är jag säker på att det är en Elton John jag hör i detta men kan fasiken inte komma på vilken --- jag blir tooooookiiiig :blink:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjo, tack alla för feedback :D
Influenser från klassiska band, jo, kanske. Smokey, hmmm, Beatles, jo möjligtvis, Calle är en stor vän av Beatles musik. Elton John skrev Eko, vore intressant faktiskt att veta vilken låt du inte kan komma på.
Angående puff-skydd, ett sånt finnes men i detta fall var det inte i användning. Kommer nog att använda det då vi spelar in detta "på riktigt".
Huruvida detta skall bli akustiskt eller nåt annat är nog lite oklart ännu. Just nu funderar vi på om det behövs en C-del eller inte. Kanhända det inte behövs som Uriah skrev. Jag upplever det i alla fall kanske lite så att refrängen är för kort  :unsure: och jag gjorde faktiskt mer text till den...

Tack för kommentarer. Vi återkommer

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Suomi boys.

Hör influenser/delar från olika låtar bland annat MR.Tamburineman,men utan att vara plankningar.Tycker att detta låter tillräckligt eget och riktigt bra!!
Det enda jag sågar är sång ljudet men det skulle ni ju ta om så..

Förslagslådan:

Ett snyggt lirat piano skulle inte vara så dumt till denna,sparsamt dock då guran gör ett bra jobb.Om ni funderar på trummor å bas(vilket jag INTE skulle ha gjort) - vispar/kantslag - inget stök i denna fina låt  :)

Skitbra detta,Christer/Calle Top notch hos mig - kanske rent utav Suomi Top notch på KR..Fast nu får jag väl Johan efter mig  :D

Rock on mates

Mike


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjoho Suomi boys.

Hör influenser/delar från olika låtar bland annat MR.Tamburineman,men utan att vara plankningar.Tycker att detta låter tillräckligt eget och riktigt bra!!
Det enda jag sågar är sång ljudet men det skulle ni ju ta om så..

Förslagslådan:

Ett snyggt lirat piano skulle inte vara så dumt till denna,sparsamt dock då guran gör ett bra jobb.Om ni funderar på trummor å bas(vilket jag INTE skulle ha gjort) - vispar/kantslag - inget stök i denna fina låt  :)

Skitbra detta,Christer/Calle Top notch hos mig - kanske rent utav Suomi Top notch på KR..Fast nu får jag väl Johan efter mig  :D

Rock on mates

Mike

Jou Mike
Jo, sången tar vi om. Antagligen gitarren också. Jag hade lite tänkt mig att en återhållsam trummis kommer med i låten kanske med ett kantslag i andra versen och sen försiktigt med en baskagge också i refrängen... definitivt inget stök i alla fall.
Kul att du gillar :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tjo B)
Hogge skrev i ett inlägg att: "Jag upplever det som att majoriteten på KR lägger in tämligen långt drivna ideer som ett 1a utkast

Njaee.. Det där tror jag det var Gurano som skrev faktiskt...
Hur som helst.. Detta är snyggt och välspelat som alltid. Men inget jag riktigt går igång på tyvärr.. Snyggt spel & sång dock.
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjo B)
Hogge skrev i ett inlägg att: "Jag upplever det som att majoriteten på KR lägger in tämligen långt drivna ideer som ett 1a utkast

Njaee.. Det där tror jag det var Gurano som skrev faktiskt...
Hur som helst.. Detta är snyggt och välspelat som alltid. Men inget jag riktigt går igång på tyvärr.. Snyggt spel & sång dock.

Visst var det väl så ja :rolleyes:

Tackar för lyssning och uppmuntran :)

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Fin låt. Stort potensiale. Blir spennende å høre hvordan dette utvikler seg!
Enig i kommentaren om et (litt forsiktig) piano. Mer koring (harmonier), spesielt på refrenget. Og selvsagt en bra dose steelgitar  :)

-Robert


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
för fanken. lite lapsteel?

Kanske kunde de-skandinavisera uttalet lite, låter skandinaviskt. Det kanske inte gör något, men något jag tänkte på.

Piano kunde vara fint, lite sparsamt.

bra början!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Steel-gitarr, oj :unsure:. Vem skall vi få att lira det?
Finns det nån "De-skandivaisator"-pugg att ladda ner nånstans måntro :D. Misstänker nämnligen att det kan bli svårt att lära en gammal hund nya tricks.

Tack för kommentarer och ideer..... steel-gitarr... hmmm

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Ähurrmm.. Nu har jag lyssnat på denna några gånger till och vill utveckla min tidigare analys något..

Låten är skitbra.. Saknar dock ett komp som borde komma in efterhand.. Sången är skitbra, men tyvärr lite för intetsägande (just nu) för min smak. Det låter mer som lite jammande vid lägerelden än som en studioinspelning. Nu kan ju inte jag sånt där med mixning, men visst låter den lite, öhhhh, ihålig? Som om Ni står i en källare och sjunger till en i övrigt bra inspelning.

Ibland har man skrivit till mig att sången inte befinner sig i samma rum som orkestern.. Har inte fattat nå't av det där, men nu gör jag det.. Här låter det som om sångaren befinner sig i en helt annan lokal än övriga musiker..

Men som sagt. En vacker låt. Men t.o.m. jag hör att det krävs en del mer arbete med mixen...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, det funkar. Bra gitarr och trevlig stämning.

Gillar din "nedgång" ett fall ned på en ganska mycket lägre not på första textraden. Det är det som får mig att tänka på en annan låt, inte stulet tror jag. Sådana nedgångar (och även hopp "upp" till högre ton) mitt i en melodi är rätt ovanliga nuförtiden och svårare att "upptäcka"! Lätt att gå upp någon halvoktav på ett piano, men det skall ju funka också! Tyder på musikalitet, och det är fan omöjligt att beräkna på dator. Bra sångmelodi!

Det är inte lätt alls, att skapa melodier som är bra... Enkla melodier (t ex sådana som fraktalmusikprogram på datorer, har noter som är "sammanhängande" alltså hoppar mellan närliggande tonsteg. Nybörjare brukar göra sånt.

Får följa den här :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tack igen för kommentarer :D.
Hoppas få en fortsättning på denhär så småningom. Det är bara inte lätt att hitta tomma rutor i sin kalender som passar in i en annas kalender i dessa moderna tider... hoppas i alla fall att kunna komma samman med Calle vid nåt skede och komma vidare med denna.
Kompet kommer så småningom och ny sång med stämmor var det tänkt och eventuellt också lite smått och gott av Mahan.

Det kommer mera ^_^...... sakteligen

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjosan  B)
Följande steg i utvecklingen. Vi har spelat in sången på nytt och en del av gitarrerna.
Trummorna är nåt jag la dit för att få lite ryggrad i låten, kommer säkert att göras om,
låten är bara rå-mixad och solot på slutet är närmast en första skiss.
Låten är nu skickad till Mahan för förädling :P

[mp3=200,20,0,left]http://www.moondawnmusic.com/music/waitingforadream-2.mp3[/mp3]



Space
Life is too short to remove USB safely