Forum > Färdiga produktioner

Hogge - Happy Song

<< < (11/21) > >>

hogge:

--- Citat från: Dividend skrivet 24.01.2010, 08:06:45 ---Hur hade du tänkt gå vidare med mixen här? Och vad är dina inspirationskällor, om du orkar berätta :)

--- Slut citat ---

Oj vilket långt inlägg Divident.. Jag får sätta mig då jag har bättre tid och gå igenom det..
Men jag hinner i alla fall svara på en av Dina avslutande frågor:

Hur hade du tänkt gå vidare med mixen här?
Jag har verkligen ingen aning.. Jag får ju inte till det där med mixning kan jag tycka, men ändå så skriver vissa människor att jag börjar få bra ljud (mixar) på mina låtar medan andra är mer missnöjda.. Men Freddy har lovat att hjälpa mig att mixa en av mina låtar. Efter det så kan jag förhoppningsvis få en referenslåt som jag kan nyttja i framtiden..

hogge:

--- Citat från: equality skrivet 24.01.2010, 14:32:41 ---Har ju lyssnat på denna tidigare och gillar't. Finns snygga växlingar som håller intresset uppe. Snyggt g-solo nu också. Bra sjunget. Mixer låter överkomprimerad i mina öron.

--- Slut citat ---

Du är så positiv EQ.. Tack för det.. Men jag tror att denna kräver en hel del jobb innan den kommer att kännas färdig!

hogge:

--- Citat från: asti skrivet 24.01.2010, 15:22:06 ---Härligt ös! Gitarrerna påminner (utan att vara rip-off  :)) om Kinks, t.ex You really got me, tycker jag!
Sången är kanon - du har perfekt röst för den här typen av låtar!
Hittar inget att anmärka på, möjligen gitarrsolot mot slutet, som känns lite "tvekande".
Bra mix - bra låt!

--- Slut citat ---

TACK Asti.. Va jätteskoj. Men jag blir samtidigt förvånad att Du gillar mixen? Jag trodde den här var riktigt usel.. Men om Du, med Dina kunskaper & erfarenheter i mixning (Dina låtar har ju alltid grymma mixar) så måste jag ju göra någonting rätt...

Vad gäller gitarrsolot så finns det där bara för att markera var det ska vara. Freddy ska göra det riktiga solot..

Återigen tack!!

freddy:
Mycket har redan sagts,

Men några saker som behövs i mixen/arret.

Det blir lite samma sak hela tiden med kompgitarren, som flera varit inne på.

Jag tycker också du ska släppa på riffandet på verserna. Antingen lägga lite brutna ackord bara, och låta basen köra riffet själv. Alternativt att du tar bort riffet och bara kör ackorden på verserna.

Sen tycker jag gitarrerna kan vara lite lägre i mixen, tycker dom fortfarande är för höga. Problemet som uppstår är att allt annat ger vika när något är så högt mixat. Resten av bandet försvinner tycker jag. Allt grötas.

SyntSlingan borde bara köras när det inte är sång tycker jag, den bråkar lite för mycket just nu med sången. Alternativt mixas väldigt lågt under sångpartierna, sedan kan den lyftas fram liter mer på introt osv.

hogge:

--- Citat från: freddy skrivet 24.01.2010, 18:19:41 ---Mycket har redan sagts,

Men några saker som behövs i mixen/arret.

Det blir lite samma sak hela tiden med kompgitarren, som flera varit inne på.

Jag tycker också du ska släppa på riffandet på verserna. Antingen lägga lite brutna ackord bara, och låta basen köra riffet själv. Alternativt att du tar bort riffet och bara kör ackorden på verserna.

Sen tycker jag gitarrerna kan vara lite lägre i mixen, tycker dom fortfarande är för höga. Problemet som uppstår är att allt annat ger vika när något är så högt mixat. Resten av bandet försvinner tycker jag. Allt grötas.

SyntSlingan borde bara köras när det inte är sång tycker jag, den bråkar lite för mycket just nu med sången. Alternativt mixas väldigt lågt under sångpartierna, sedan kan den lyftas fram liter mer på introt osv.

--- Slut citat ---

Du har givetvis rätt i allt det Du skriver (You'r the master) och jag ska ha detta i åtanke nästa gång jag öppnar Cubase.. Jag ska försöka få till det.

Tack snälla!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion