Som emu sa, en bredd är nog viktigt. Man kan lätt tro att man är proffs när man lärt sig att ratta till en specifik låt eller sound och sen håller sig till samma presets och grejer som man en gång hitta. Men sen när man ställs inför nya utmaningar så vet man knappt vart man ska börja. Talar av egen erfarenhet
Trodde jag visste hur man producerade fram ett hyfsat trumset tills jag började spela in trummor med 10 mikrofoner osv. Det krävs en hel del erfarenhet helt enkelt. En erfarenhet som man inte får av tre eller fem år bakom datorn. Det krävs tid och engagemang, att man ständigt utmanar sig själv.
Det ironiska i det är att det är motigt när man som jag inte når dit man vill pga bristande kunskap. Så detta gör att man bromsar sig själv i processen, det är inte lika kul då helt enkelt. Men samtidigt så lär man inte bli speciellt mycket bättre om man mixar en låt i halvåret heller.
Om du själv har kommit till en punkt där du inte tycker du når upp till det du vill så är det väl första steget? Med mycket slit så når man nog dit tillsist

Dock finns det nog inga genvägar eller verktyg tyvärr, förutsatt att man har hyfsat bra grejer att utgå ifrån.
Personligen lider jag mest av mitt "rum" nu. Tidigare tyckte jag att det inte alls hördes, men med lite högre krav så har detta problem växt fram. Det känns som det är en ständig stegring och att man ständigt blir mer och mer finkänslig.
Samtidigt som du ser framåt mot vad du vill göra och hur mycket som saknas för att nå dit, så tror jag det är även är viktigt att se i backspegeln då och då. Se hur mycket man faktiskt "går framåt".
svammel