Kontrollrummet

Vad krävs för att komma upp på "proffsnivå"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har ju funderat lite på vad för utrustning som krävs för att skapa rejält "tryck" i musiken?
kommer ju inte i närheten..lyssna på detta t.ex..

http://www.vollenweider.com/magazine/main.php?c=en&mailing=     

( finns en liten videoplayer på sidan... )                                                                           

En otrolig närhet i soundet och härlig dynamik..  misstänker att det skall till hårdvaruprylar? Vill dit!! :D
« Senast ändrad: 07.01.2010, 21:56:40 by Clemens »


lnetzel

  • Gäst
Jag har kompisar som släpper musik och album professionellt inom olika genres och det är ofta Wave pluggarna som varit med. Väldigt lite hårdvara för "efter"-processen. Du behöver inte alls hårdvara för att få "tryck" i saker och ting. Du behöver bara sitta och testa, testa, testa, testa, testa.. osv.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..vore kul om du har något exempel...har ju wave-pluggarna, men vad är tricket?..måste missat något grundläggande.. :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, jag tror det handlar om att mästra sina grejor bra. Givetvis måste det vara bra, men mjukvara tror jag funkar. Finns ju skivor som bara är mjukvara.

Men, investerar man i ett bra sett pluggar för mix o master....tex waves, så tror jag att man klarar sig långt.



Själv vet jag ju inte hur det är alls, men visst vore det roligt  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja, jag tror det handlar om att mästra sina grejor bra. Givetvis måste det vara bra, men mjukvara tror jag funkar. Finns ju skivor som bara är mjukvara.

Men, investerar man i ett bra sett pluggar för mix o master....tex waves, så tror jag att man klarar sig långt.



Själv vet jag ju inte hur det är alls, men visst vore det roligt  :lol:

He..he../C


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Först och främst måste du ha ett bra grundmaterial, skit in = skit ut.
Sen behöver du veta vad du gör med prylarna.
Mjukvara funkar fint att mixa med, framför allt så är det ju mycket mer lättjobbat än hårdvaruburkar och stora analogmixers.

/oweson
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Allt du behöver är öron av guld och en känsla för det du håller på med. Sen underlättar det såklart med topputrustning i ett perfekt akustikbehandlat rum :)

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Först och främst måste du ha ett bra grundmaterial, skit in = skit ut.
Sen behöver du veta vad du gör med prylarna.
Mjukvara funkar fint att mixa med, framför allt så är det ju mycket mer lättjobbat än hårdvaruburkar och stora analogmixers.

/oweson

Finns ju många här på forumet som får till det hyfsast bra..men ändå en ganska  stor skillnad mot tex länken i mitt första bidrag..


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Allt du behöver är öron av guld och en känsla för det du håller på med. Sen underlättar det såklart med topputrustning i ett perfekt akustikbehandlat rum :)

/Jon

Vad är då "topputrustning?  :) Jobbar ju nästan uteslutande med pluggar..


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Det var ett fantastiskt ljud på videon men det tycker jag du har i dina produktioner också. Konstaterar ändå att det är äkta instrument förutom synthen. Kan en samplad harpa låta så att man hör "nagelattacken" mot strängarna? Jag tvivlar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Allt du behöver är öron av guld och en känsla för det du håller på med. Sen underlättar det såklart med topputrustning i ett perfekt akustikbehandlat rum :)

/Jon

Vad är då "topputrustning?  :) Jobbar ju nästan uteslutande med pluggar..

Wawes tex, eller liknande svindyra pluggar. Riktigt bra ljudkort, bara bra samplingsbibliotek etc.  Mixa i bra monitorer, i ett bra rum :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det var ett fantastiskt ljud på videon men det tycker jag du har i dina produktioner också. Konstaterar ändå att det är äkta instrument förutom synthen. Kan en samplad harpa låta så att man hör "nagelattacken" mot strängarna? Jag tvivlar.

Nä säkert inte...men många "proffsmixar vibrerar av energi, även "samplingsmusik", hör direkt skillnad
mot mina egna produktioner som låter ganska lamt i jämförelse...


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Allt du behöver är öron av guld och en känsla för det du håller på med. Sen underlättar det såklart med topputrustning i ett perfekt akustikbehandlat rum :)

/Jon

Vad är då "topputrustning?  :) Jobbar ju nästan uteslutande med pluggar..

Wawes tex, eller liknande svindyra pluggar. Riktigt bra ljudkort, bara bra samplingsbibliotek etc.  Mixa i bra monitorer, i ett bra rum :)

Har ju Waves och kör med omnisphere, goliath, stylus rmx, trilogy..är ute efter "energin" i "proffsmixar"..


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag tycker ju verkligen det låter pro om det du gör?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hjälper inte med hårdvara eller waves pluggar.

Surt men sant.

Japp. Det räcker ju att komma hem med en råmix av nåt man spelat in i "riktig" studio med dyrmikar och akustikbehandling och allt som hör till. Det låter liksom på riktigt redan innan man en börjat mixa.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
oh yes. eller vafan
« Senast ändrad: 07.01.2010, 23:27:22 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det är kunskap som är grejen.

Finns inget knep till det perfekta ljudet, det får man av erfarenhet.
Viktiga grejer låter jag proffsmixa oxh mastra. Just för att dom är bättre än vad jag är.
Jobbar man heltid med nåt så borde det ge utslag någonstans...

Hjälper inte med hårdvara eller waves pluggar.

Surt men sant.

Ja..funderar faktiskt på att gå en gedigen utbildning, får se om man pallar med..men inbillar mig ändå att det finns en viss "manual" för att få fram energin..måste ju vara en del vedertagna knep kan jag tycka...


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hjälper inte med hårdvara eller waves pluggar.

Surt men sant.

Japp. Det räcker ju att komma hem med en råmix av nåt man spelat in i "riktig" studio med dyrmikar och akustikbehandling och allt som hör till. Det låter liksom på riktigt redan innan man en börjat mixa.

jo..men om man då tar "samplingsmusik" ,finns ju en ruggig energi i många produktioner..
« Senast ändrad: 07.01.2010, 23:35:50 by Clemens »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det är kunskap som är grejen.

Finns inget knep till det perfekta ljudet, det får man av erfarenhet.
Viktiga grejer låter jag proffsmixa oxh mastra. Just för att dom är bättre än vad jag är.
Jobbar man heltid med nåt så borde det ge utslag någonstans...

Hjälper inte med hårdvara eller waves pluggar.

Surt men sant.

Ja..funderar faktiskt på att gå en gedigen utbildning, får se om man pallar med..men inbillar mig ändå att det finns en viss "manual" för att få fram energin..måste ju vara en del vedertagna knep kan jag tycka...


Jag tror att problemet är att de där vedertagna knepen är unika för i princip varje set intrument, elle rkanske varje låt. Säkert rärr snarlika, men ändå specifika. Det som gör att ett proffs är ett proffs är väl att denne person kan ta fram de korrekta verktygen/inställningarna i varje givet tillfälle typ.

Så, ju bredare bas man har att stå på, och ju större förståelse man har för det man gör, desto större chans har man att träffa rätt.



tro jag.....iaf :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Nummer 1: Ett bra arrangemang och samspel mellan instrumenten brukar redan i sig ge "mästerligt intryck" vilket brukar associeras med "tryck". Sen när man kan det, kan man spela in i ett bra utrymme, och till sist ta fram de dyraste pluggarna man har råd med. Jag tror INTE det behöver vara bara waves, men grundsakerna som reverb och kompressor måste vara av bra kvalitet (och då vet man vad man tar när man tar Waves, TC, UAD eller dylika). Huruvida man sen använder en gratisphaser eller gratisflanger har ingen/ringa betydelse, för då är man ju enkom ute efter att färga. Framförallt i lite sämre lyssning och utrymme och utan teknisk kunskap bör man akta sig för "låter det bra så är det bra" (vilket väldigt många använder sig av för att komma lätt undan och semiursäkta sig för lättja och okunskap).

Nummer 2:
Erfarenhet. Pyssla pyssla pyssla.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Nummer 3.   Sen krävs det en jäkla massa god tur.... att vara på rätt plats vid rätt tid! ;)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag har den stora glädjen att ibland få jobba ihop med riktigt duktigt folk.
Det är då jag inser att skall jag bli riktigt vass så måste jag jobba heltid med att mixa och arra för att bli världsklass.
Man kan ju inte bara ställa sig på tennisplan och hoppas på att bli bäst eller hur?
Träning och hårt arbete är grejen.


ja..så är det säkert.. men ändå, när man lyssnar på länken jag bifogade i första inlägget, så är det en ljudbild från en stadssmiljö..även denna ljudbild vibrerar av energi och närhet, här har man ju knappast kunnat gå in på separata ljud och editera..hur åstadkomma detta kan man ju undra?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Bra inspelning. Det är ju inte bara mixen somskall sitta. Inspelningen måste ju vara bra också.

Jo..men måste vara "processat" bara "bra inspelning" tror jag inte på...


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Jag tycker det viktigaste är att man ställer en målsättning för inspelningen redan innan man bandar in den första tonen. Hur vill jag och mina kunder att dehär ska låta. Sedan jobbar man genom alla arbetskeden med att komma fram till målet (eller skapar nya mål om det behövs).  Sedan handlar det om kunskap och erfarenhet om hur man använder (eller låter bli att använda) sin utrustning till att nå just dehär soundet. Jag tror inte på "knep" som funkat alltid eller på att banda in "neutrala" sound o sedan skapa något nytt i mixen.

För mig handlar det om hur bandet låter tillsammans och hur det arbetar tillsammans (då jag nästan alltid spelar in grundspårena live i studion). Kvaliteten på prylarna har visserligen en stor roll men viktigare är att man vet hur man använder dem på olika sätt. Tex. hur man använder EQ inte bara för att ändra på enskilda ljud utan hur man får fram olika psykoakustiska fenomen som tex att lyfta fram eller eller ändra på närhetskänslan i olika ljud i ljudbilden utan att röra på volymregeln. Jag måste i alla fall själv alltid veta varför jag lägger in en plugg eller ändrar på något, varje plug eller ändring måste ha ett syfte i strävan mot den målsättning projektet har. Ibland betyder det en massa pluggar och i bland just inga alls. Sen när jag och kunderna är nöjda så är det bra. Jag måste lite vara av annanåsikt här än malmberg. När målet är nått eller vi kom så nära som budgeten tillåter sä är det färdigt oberoende av mängden arbete. Låter det som jag vill så är det bra.

Hägge   


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag tycker det viktigaste är att man ställer en målsättning för inspelningen redan innan man bandar in den första tonen. Hur vill jag och mina kunder att dehär ska låta. Sedan jobbar man genom alla arbetskeden med att komma fram till målet (eller skapar nya mål om det behövs).  Sedan handlar det om kunskap och erfarenhet om hur man använder (eller låter bli att använda) sin utrustning till att nå just dehär soundet. Jag tror inte på "knep" som funkat alltid eller på att banda in "neutrala" sound o sedan skapa något nytt i mixen.

För mig handlar det om hur bandet låter tillsammans och hur det arbetar tillsammans (då jag nästan alltid spelar in grundspårena live i studion). Kvaliteten på prylarna har visserligen en stor roll men viktigare är att man vet hur man använder dem på olika sätt. Tex. hur man använder EQ inte bara för att ändra på enskilda ljud utan hur man får fram olika psykoakustiska fenomen som tex att lyfta fram eller eller ändra på närhetskänslan i olika ljud i ljudbilden utan att röra på volymregeln. Jag måste i alla fall själv alltid veta varför jag lägger in en plugg eller ändrar på något, varje plug eller ändring måste ha ett syfte i strävan mot den målsättning projektet har. Ibland betyder det en massa pluggar och i bland just inga alls. Sen när jag och kunderna är nöjda så är det bra. Jag måste lite vara av annanåsikt här än malmberg. När målet är nått eller vi kom så nära som budgeten tillåter sä är det färdigt oberoende av mängden arbete. Låter det som jag vill så är det bra.

Hägge   

Hej Hägge!

Ja tänker väl ungefär likadant...Stora jobbet för mig brukar vara att hitta ljud som interagerar på ett vettigt sätt,( tar nog 90% av tiden i en låt  :D ) tillsammans eftersom jag nästa uteslutande jobbar med pluggar. Brukar nästan aldrig förändra ljuden förutom att jag skär där det är nödvändigt..väldigt sällan förstärka med EQ..men det händer ju det oxo.

Kompressor ( Waves ) där det krävs och för att limma ihop allt bättre..men är ganska sparsam här oxo..på mastern brukar jag lägga en parallelkompression  (T-racks ) ev limiter och ibland stereobreddare (PSP ) på nån Db.

Tycker även att det är viktigt att inte för många instrument spelar samtidigt..ju mindre, desto bättre låter det kan jag tycka...och sen att allt är tajt och rent spelat...men sen då? Hur göra med mastringen?..är den inte främst till för att skapa ett likvärdigt sound på tex en CD..eller hur pass viktig är den egentligen? Finns det något i kedjan ovan som är fel eller kan göras på ett bättre sätt..(förutom inställningar på kompressor och dylikt  ) Edit: just det, referenslyssning kan underlätta ibland..
« Senast ändrad: 08.01.2010, 11:40:15 by Clemens »



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
http://open.spotify.com/track/5ZBAlRjOAvVdnvWgRrQZN9

Esbjörn Svensson Trio...
Inspelningen är nästan som slutresultatet.

Bara att ställa upp reglarna och åka...

Ja den är super... :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Och så kan man ta ett annat exempel där det låter lofi...
http://open.spotify.com/track/382ol6Yp9nnfvRE2CIuzin
Kleerup med Lykke Li.



Ja..den har gått här ett tag..om man skall analysera lite så är det väldigt få instrument som spelar samtidigt vilket ger enorm bredd och närhet...har ju haft det på känn att man drar på för mycket
många spelar samtidigt..skall verkligen börja anamma detta... :)



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

freddy

  • Gäst
Som emu sa, en bredd är nog viktigt. Man kan lätt tro att man är proffs när man lärt sig att ratta till en specifik låt eller sound och sen håller sig till samma presets och grejer som man en gång hitta. Men sen när man ställs inför nya utmaningar så vet man knappt vart man ska börja. Talar av egen erfarenhet :)

Trodde jag visste hur man producerade fram ett hyfsat trumset tills jag började spela in trummor med 10 mikrofoner osv. Det krävs en hel del erfarenhet helt enkelt. En erfarenhet som man inte får av tre eller fem år bakom datorn. Det krävs tid och engagemang, att man ständigt utmanar sig själv.

Det ironiska i det är att det är motigt när man som jag inte når dit man vill pga bristande kunskap. Så detta gör att man bromsar sig själv i processen, det är inte lika kul då helt enkelt. Men samtidigt så lär man inte bli speciellt mycket bättre om man mixar en låt i halvåret heller.

Om du själv har kommit till en punkt där du inte tycker du når upp till det du vill så är det väl första steget? Med mycket slit så når man nog dit tillsist :) Dock finns det nog inga genvägar eller verktyg tyvärr, förutsatt att man har hyfsat bra grejer att utgå ifrån.

Personligen lider jag mest av mitt "rum" nu. Tidigare tyckte jag att det inte alls hördes, men med lite högre krav så har detta problem växt fram. Det känns som det är en ständig stegring och att man ständigt blir mer och mer finkänslig.

Samtidigt som du ser framåt mot vad du vill göra och hur mycket som saknas för att nå dit, så tror jag det är även är viktigt att se i backspegeln då och då. Se hur mycket man faktiskt "går framåt".

svammel :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Verkligen inte svammel Freddy.
Jag tror det finns några element i mixningens ädla konst som är nödvändiga;
1. Kunskap om grejerna man har och vad de gör
2. Erfarenhet från olika projekt och dess utfall
3. Och kanske det viktigaste ett klart koncept om hur man vill hur det ska låta - att man faktiskt kan höra grejerna i huvudet innan man ditåt strävar.

Själv är jag dålig på 1 och 2 men framförallt usel på 3:an och jag har inte en aning om hur man förfinar det - medfött?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..är väl som du skriver Freddy..mycket går på "rutin" funkade bra på förra låten osv...
Känner att man hamnar i en "trotsålder" då och då ( precis som mina barn ) :D för att utvecklas och gå vidare..nyttigt att gå bakåt i tiden och lyssna på gamla alster så märker man förhoppningsvis att man trots allt flyttat fram referenserna en bit...


freddy

  • Gäst
Ja..är väl som du skriver Freddy..mycket går på "rutin" funkade bra på förra låten osv...
Känner att man hamnar i en "trotsålder" då och då ( precis som mina barn ) :D för att utvecklas och gå vidare..nyttigt att gå bakåt i tiden och lyssna på gamla alster så märker man förhoppningsvis att man trots allt flyttat fram referenserna en bit...

Hur länge har du spelat in aktivt?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..är väl som du skriver Freddy..mycket går på "rutin" funkade bra på förra låten osv...
Känner att man hamnar i en "trotsålder" då och då ( precis som mina barn ) :D för att utvecklas och gå vidare..nyttigt att gå bakåt i tiden och lyssna på gamla alster så märker man förhoppningsvis att man trots allt flyttat fram referenserna en bit...

Hur länge har du spelat in aktivt?

Ja..har väl hållit på ett tag mest under 1980-1994.. gjorde en del singlar på "Hot Records" var två band som var signade där då , Europe och Tara he..he..Tara var en duo med mig och en tjej..och blev proddade av en viss Christer Sandelin/ Tommy Ekman. Lite senare hamnade vi hos Scandinavian Songs  där Björn Håkansson tillsammans med Kaj Lunden Welden styrde och ställde..kom då i kontakt med Björn Wahlgren "Secret Service" som proddade ett par singlar sålde väl en del i Holland,Belgien, och Spanien, men började väl känna att musiken gick åt fel håll..så bröt med alltihop och stötte på Mats Wester ( Nordman ) där jag och en sångare skrev ihop en CD..var väl då ungefär Mats drog igång Nordman och la sin energi där..Har annars
sålt en del dansbandsmusik under en period bla till Sannex..men det är ju inte min musik..
Hade sen ett uppehåll på ca 7 år, husrenovering och barn och har väl i nuläget kört ca 3 år... 

Edit: Höll på att glömma!  Spelade med Karl under en period i början av 80-talet var det väl?
( eller kommer jag ihåg fel Karl? ) då var det symfonisk rock som gällde  :) Karl körde sitt band "Teckla" och spelade taurus, ackegura och sjöng...hur coolt som helst... B)  
« Senast ändrad: 08.01.2010, 22:14:36 by Clemens »