Kontrollrummet

Gurano - Gånglåt från Åsön

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hoppsan vad mycket piano det blev, nu när jag tänker på det :)

Här kommer ett rykande färskt råämne i ett mycket tidigt skede. Stycket poppade upp i skallen under natten till idag.. å så här blev det! Är det på tok för mycket piano? Bu eller bä! Ris eller ros! Kör hårt om allt.

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/promenad1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 07.01.2010, 13:38:21 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
DEt är väldigt mycket piano ja men det är ju en pianolåt tycker jag ljudet på pianot är väldigt rakt på sak, vilket är det? Jag skulle nog gärna vilja höra det med lite mjukare framtoning - blir mycket PA-DAM liksom. Svårt att säga något om själva låten tycker jag PA-Damet är det enda jag hör just nu.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Intressant arr! Kunde tänka mig trummor (vispar) som lägger grundtakten och markerar promenadtakten!  :)
Pianot borde nog varieras mer i anslaget, så skulle hela låten kännas mer varierad, tror jag.
Kul låt och spännande harmonier! Hur har du tänkt gå vidare, för den ska väl inte vara så här kort - eller...?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tror på denna som ren pianolåt. Blir för mycket nu. Skön dramatik. Behåll gåbasen (i pianot) så mycket det går.
Tycker det haltar till nu med pauserna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
DEt är väldigt mycket piano ja men det är ju en pianolåt tycker jag ljudet på pianot är väldigt rakt på sak, vilket är det? Jag skulle nog gärna vilja höra det med lite mjukare framtoning - blir mycket PA-DAM liksom. Svårt att säga något om själva låten tycker jag PA-Damet är det enda jag hör just nu.
Jo du har helt rätt - mycket PA-DAM e de. Ska jobba vidare med det! Pianot är hämtat från EWQL.

Intressant arr! Kunde tänka mig trummor (vispar) som lägger grundtakten och markerar promenadtakten!  :)
Pianot borde nog varieras mer i anslaget, så skulle hela låten kännas mer varierad, tror jag.
Kul låt och spännande harmonier! Hur har du tänkt gå vidare, för den ska väl inte vara så här kort - eller...?
Ska prova olika anslag. Jag är inte heller främmande för trummor, men har inga vispar tyvärr, vare sig som riktiga eller som VST! Detta är egentligen ett väldigt tidigt utkast av en idé/inspiration jag hade i natt, varför jag är osäker på det vidare arbetet, men längre blir den säkert.

Jag tror på denna som ren pianolåt. Blir för mycket nu. Skön dramatik. Behåll gåbasen (i pianot) så mycket det går.
Tycker det haltar till nu med pauserna.
Jo du kan nog ha rätt i att det behöver rensas lite. Det är för lätt att slänga på en massa i början - men jag brukar alltid försöka återgå till det avskalade vad det lider och vaska fram essensen och se vad som håller. Stycket kommer nog att förändras lite med tiden.

Det här styckets väg är inte utstakad så jag suger i mig vad ni skriver - tackar för era synpunkter!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


freddy

  • Gäst
Jag vet inte riktigt, har svårt för detta känner jag. Mestadels för att det är en maskin som spelar pianot och inte en människa. Pianot sätts i ledande roll med allt sitt spel, men det saknas känsla och dynamik av en riktig pianospelare. Fokus läggs helt enkelt på ett instrument som inte känns naturligt i sitt sammanhang, tyvärr.



Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag vet inte riktigt, har svårt för detta känner jag. Mestadels för att det är en maskin som spelar pianot och inte en människa. Pianot sätts i ledande roll med allt sitt spel, men det saknas känsla och dynamik av en riktig pianospelare. Fokus läggs helt enkelt på ett instrument som inte känns naturligt i sitt sammanhang, tyvärr.

hä ä lugnt! :)
Du måste inte gilla - för smaken e som baken.  :D

Men jag tror personligen att den aversion många känner för att en "maskin" gör musiken mera ligger hos personen i fråga än nån annanstans. För att uppskatta datormusik kanske man behöver vrida sitt perspektiv lite. Detta motstånd, eller sega struktur, mot förändring av det vi ser som riktiga instrument har nog alltid funnits, men en vacker dag (typ hela tiden) blir instrumenten och sätten att göra musik förändrade vare sig vi vill det eller inte. En gång i tiden fanns inte heller en gitarr - undra vilka aversioner som fanns när den dök upp? ;) ---- Hoppsan nu blev det visst lite för många tankar från mig..men what a häääck ;)

Tack för lyssningen Freddy

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
OJ! nu är stycket hela 2 minuter långt  :lol:

Jag skulle egentligen vilja prova hur det låter med vispar till detta, men jag har tyvärr inga vispar - vare sig riktiga eller vst.
Därför undrar jag om någon vänlig själ kan tänka sig att lägga på detta åt mig. Det behöver inte vara avancerat på något vis. Hör då gärna av er

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det låter glatt och trevligt, men håller väl med freddy lite. Dessutom stör instrumenten i bakgrunden ibland och vissa mer än andra.
De bör istället förstärka huvudinstrumentet. Som i kontrapunkt då olika stämmor skrivs för att samverka för att förstärka (helst då mer än i musik som bara har en melodi, oftast sång).

MEn pianot är välkomponerat! Och väldigt så!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Imponerande att Du har så mycket musik i Dig.. Och inget är det andra likt. Stil och uttryck skiljer sig markant åt från gång till gång..
Men låten var nog inget för mig tyvärr.. men när den är klar så kan Du säkert ta med den till spelmansstämman i Falun och göra succé  ;)
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Imponerande att Du har så mycket musik i Dig.. Och inget är det andra likt. Stil och uttryck skiljer sig markant åt från gång till gång..
Men låten var nog inget för mig tyvärr.. men när den är klar så kan Du säkert ta med den till spelmansstämman i Falun och göra succé  ;)
Så kan det kanske vara. Men någon stämma blir det nog inte för mig :)
Tack för lyssning

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!