Kontrollrummet

GUITAR 66 "I feel so good".

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En ösig dansvänlig blueslåt vi spelade in 1995 i Uffe Petterson studio i Ljusne. Uffes studiogrejer är sen länge borta, men jag kan använda samma lokal till nya inspelningar med mina egna ljudpryttlar. Bara jag får fingrarna ur.

Medverkande:
Jag själv, Håkan Nilsson/sång stratagitarr munspel
Hasse spennare/Gibson gitarr kör
Per Lippe Lindström/Fenderbas
Anders Ståhl/Yamaha trummor

Anekdot: Låten spelades länge, ofta och genom feta högtalare på Friskis & Svettis i Uppsala som dansavsmalningsverktyg för övernärda.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vilket ös!!!!!!!!!!!!
Hörs att det är au de naturale (live alltså) för det är en fruktansvärd spelglädje som hörs. Lite Jhonny-be-good feeling över guran och munspelet skitbra. Ja varför plocka bitar ALLT låter bra och det är omöjligt att sitta still och lyssna.

Rock om Herr Nilsson & Co
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tackar. Trummor, bas och min gitarr och den andre gitarristen Hasse Spennares kompgitarr la vi live. Sång, munspel (spelade munspelet genom samma Fendercombo som gitarren, en 100 watts The Twin, med en extra fyrtolvs Marshallåda) och Hasses två soloverser la vi på efteråt. Jag själv spelar nästan alltid mkt bättre om jag får göra det med basist och trummis spelandes samtidigt, jag får del av deras energi och feeling då, förutom min egen, och det är omöjligt vid pålägg.

Akustiken i lokalen är den skönaste jag nånsin spelat i, både trummor och elgitarrer låter så j-a bra där. Vi hade inga problem alls med trumljudet fast vi spelade gitarrerna, och även bas nån bara meter drygt bort från trummorna. Nu har jag en 40 watts ender Hotrod combo, men då spelade jag genom en 100 watts twin med två tolvor plus en fyrtolva. Volymen var nånting helt fruktansvärt om man spelade fullt, vilklet man gjorde.

Sen Uffe flyttat sina ljudgrejer till Ljusdal kom han på att hans sk rackväxlar, (?) nån grej mellan bordet och mickarna stal en hel del av trycket, ändå fick vi det här stora ljudet. Han skippade de burkarna sen förstås. Så med de grejer jag har idag kan vi nog få bättre ljud ändå om vi är noggranna med allt. Jag kör bara med vanliga korta mickkablar, inga såna förluster...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja det är ett härligt driv!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google