Kontrollrummet

Eko & H-Mike - Days To Come

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
LÅTNAMN:                   Days To Come
ARTIST/GRUPP:           Eko & H-Mike
GENRE:                       Pop/rock?
LÅTLÄNGD:                 3:18
KOMPOSITÖR:             Eko
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:    H-Mike på sång (kanske på bas kommer inte ihåg)
INSPELNINGSÅR:        2009
FORMAT: mp3

Har glömt att lägga upp denna på färdiga, såg att det blir min 33:e låt på färdiga under snart 2 år. Jag tycker H-Mikes pipa är helt otroooligt bra på denna.

Sorry det var ju fel mix - här kommer den riktiga med nya gitarrer och ej överstyrd.
« Senast ändrad: 03.01.2010, 20:13:57 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilket sjuhelsikes drag! Kan inte kommentera mixen mer än att det går fram bra i enkla laptophögtalare. Har lyssnat och undrar om ni funderat på ESC? På slutet ställer sig alla och ni får stående ovationer. Kanske tema på nästa Bond-film!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vilket sjuhelsikes drag! Kan inte kommentera mixen mer än att det går fram bra i enkla laptophögtalare. Har lyssnat och undrar om ni funderat på ESC? På slutet ställer sig alla och ni får stående ovationer. Kanske tema på nästa Bond-film!

ESC? Trodde först du menade Escape-knappen innan tioöringen trillade ner. Ja jag funderar alltid på ESC strax innan jag somnar och direkt när jag vaknar :wub:

Men jag tar det som att du gillade - kul o tack. Och visst skulle H-Mikes pipa passa i ESC - varenda dag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Skön låt med suveränt bra sång!!!
Orgeln och gitarren känns lite otajta på en del ställen, men det ger samtidigt en rätt fin live-känsla! :)
Låter lite "överstyrt" om mixen, men det är kanske orgeln som låter så....? :unsure:
Helhetsintrycket - bra ös och härlig känsla i sången!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Riktigt bra låt med ännu bättre Sound och Sång...
Men... det finns alltid ett Men.. :rolleyes:
Trummorna var alldeles för stökiga,dom ställer till det med rythmen tycker jag,sen var dom lite för torra och
vassa,lite för moderna helt enkelt mot resten som låter äldre.
Ibland får man lite 70-tals Santana vibbar och det är ju gött. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Gitarrfiguren bla i början är skitsnygg kunde passa i vilken Clint Eastwood film som helst. Tycker det är en bra låt och HM's röst passar som handen i handsken. Mäktig och skönt tryck. Det negativa är att det känns lite stökigt ibland men samtidigt är det väl det som bidrar till karaktären i sig.
Gott
www.myspace.com/staffanjonsson


freddy

  • Gäst
Ibland undrar jag om jag lyssnar på samma låt som vissa andra :)

Jag tycker inte denna är klar. Av några anledningar.

-Det är bitvis otajt vilket gör att det blir rörigare än rörigast.

-När jag börjar lyssna på låten så presenteras först trummorna, sen kommer en svärm av saker. Jag kan knappt urskilja vad som spelas, det är bara som en enda stor matta av ljud. Jag skulle vilja ha en start där instrumenten presenterades lite mer efter varandra. Trummor först, sen kanske bas och kompgitarr, sen sologitarr. Så man hinner smälta vad som händer.
Sen tror jag att en bättre separation i mixen skulle hjälpa med.

-Användandet av reverb gillar jag inte heller. Får ingen bra helhet i soundet. Vissa instrument verkar ha massor med reverb, andra inte.

-Mixen distar här, kanske den största anledningen att jag inte tycker att det kan vara klart. Slår igenom. Även sången tycker jag distar mycket. Kanske beror på mastern?

-Trumljudet är inte heller bra egentligen, tycker det saknar kropp. EZ antar jag. Så din nästa uppgradering borde vara ett nytt trumbibliotek.

-Saknar även lite topp i allt. Hela mixen låter dov. Ofta så med dina mixar faktiskt. Jag vet inte varför? Men prova att lägga en EQ på mastern och lyfta toppen och basen lite, dra ner mitten lite. En så kallad "hängmatta".

Låten då, den går mig lite förbi faktiskt. Inget som sticker ut och tar tag i mig, därav min första kommentar där, hade förväntat mig mer när jag läser övriga kommentarer. Men det är absolut inte dåligt. Sången är bra med (som vanligt när det gäller HM).

Sen ser jag ju att andra verkar gilla detta, så det är väl en smaksak mycket. Så du får ta min kommentar för vad den är. Alla kan inte gilla allt. :) 

Jag tycker som sagt att det finns saker kvar att jobba på. Trumljudet kanske du inte kan fixa nu. Men iaf få bort disten på mixen. Samt att se över användandet av reverb och försöka få en bättre separation i mixen med hjälp av panorering och EQ.
« Senast ändrad: 03.01.2010, 19:04:14 by freddy »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Im with freddy on this. Otajta saker har jag svårt för tyvärr.

Låten tror jag dock på, men den behöver snyggas upp enligt vad freddan sa ovan här.


Grym röst som vanligt, bra gitarrriff genomgående -men det måste vara tajt.

Spela in kortare och loopa? då kan man faktiskt sitta och pilla lite också.


walk the extra mile, så blir det kalas.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag tycker också trummorna var för starka och alldeles för mysko. Först trodde jag att det blivit nåt fel de låg efter eller före som de kan göra i datorer...  :lol: Men en sån mix lägger man nog inte ut ens om man är full! Måste lyssna bättre i lurar, nu hade jag bara laptopens lillfingerstora woofers.  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön låt med suveränt bra sång!!!
Orgeln och gitarren känns lite otajta på en del ställen, men det ger samtidigt en rätt fin live-känsla! :)
Låter lite "överstyrt" om mixen, men det är kanske orgeln som låter så....? :unsure:
Helhetsintrycket - bra ös och härlig känsla i sången!
:D Tack Asti ny mix nu som nog hanterar det hela
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Riktigt bra låt med ännu bättre Sound och Sång...
Men... det finns alltid ett Men.. :rolleyes:
Trummorna var alldeles för stökiga,dom ställer till det med rythmen tycker jag,sen var dom lite för torra och
vassa,lite för moderna helt enkelt mot resten som låter äldre.
Ibland får man lite 70-tals Santana vibbar och det är ju gött. ;)
:D Kul att du gillar låten Mr Heep. Låten är ju ny och ska inte låta 70-tal men det är väl ofrånkomligt antar jag. Jag är inte så förtjust i raka trummor heller. Men Santana-vibbar tackar man ju för.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gitarrfiguren bla i början är skitsnygg kunde passa i vilken Clint Eastwood film som helst. Tycker det är en bra låt och HM's röst passar som handen i handsken. Mäktig och skönt tryck. Det negativa är att det känns lite stökigt ibland men samtidigt är det väl det som bidrar till karaktären i sig.
Gott
:D Tack för det stajo. Bättre mix nu men kanske fortfarande lika stökigt. Svaret till det finns i svaret till Freddy nedan.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ibland undrar jag om jag lyssnar på samma låt som vissa andra :)

Jag tycker inte denna är klar. Av några anledningar.

-Det är bitvis otajt vilket gör att det blir rörigare än rörigast.

-När jag börjar lyssna på låten så presenteras först trummorna, sen kommer en svärm av saker. Jag kan knappt urskilja vad som spelas, det är bara som en enda stor matta av ljud. Jag skulle vilja ha en start där instrumenten presenterades lite mer efter varandra. Trummor först, sen kanske bas och kompgitarr, sen sologitarr. Så man hinner smälta vad som händer.
Sen tror jag att en bättre separation i mixen skulle hjälpa med.

-Användandet av reverb gillar jag inte heller. Får ingen bra helhet i soundet. Vissa instrument verkar ha massor med reverb, andra inte.

-Mixen distar här, kanske den största anledningen att jag inte tycker att det kan vara klart. Slår igenom. Även sången tycker jag distar mycket. Kanske beror på mastern?

-Trumljudet är inte heller bra egentligen, tycker det saknar kropp. EZ antar jag. Så din nästa uppgradering borde vara ett nytt trumbibliotek.

-Saknar även lite topp i allt. Hela mixen låter dov. Ofta så med dina mixar faktiskt. Jag vet inte varför? Men prova att lägga en EQ på mastern och lyfta toppen och basen lite, dra ner mitten lite. En så kallad "hängmatta".

Låten då, den går mig lite förbi faktiskt. Inget som sticker ut och tar tag i mig, därav min första kommentar där, hade förväntat mig mer när jag läser övriga kommentarer. Men det är absolut inte dåligt. Sången är bra med (som vanligt när det gäller HM).

Sen ser jag ju att andra verkar gilla detta, så det är väl en smaksak mycket. Så du får ta min kommentar för vad den är. Alla kan inte gilla allt. :) 

Jag tycker som sagt att det finns saker kvar att jobba på. Trumljudet kanske du inte kan fixa nu. Men iaf få bort disten på mixen. Samt att se över användandet av reverb och försöka få en bättre separation i mixen med hjälp av panorering och EQ.

:D Tack Freddy för utförlig kommentar - det var den som ledde mig på spåret att det måste ju ha varit fel mix som jag lagt upp - och så var det ju! I nya mixen är det  nya mer tajta guror och inget dist kanske något mindre dov också ska ta med hängmattan  i framtiden. Så här var det att denna råkade komma med i The Wall-Festivalen det var inte alls tänkt så. Låten kom till för att jag ville testa min nya orgel VB3 men så hängde H-Mike på med sång när jag bad honom om det - så eftersom det var en vägg-låt så tillkom ytterligare en synth och en hel del reverb. Trummorna är DFH i EZ helt riktigt jag vet att många ogillar dom men jag gillar dom faktiskt - även om jag börjar lura på att testa några andra oxå.
Som sagt tack för utförlig kommentar Freddy
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Im with freddy on this. Otajta saker har jag svårt för tyvärr.

Låten tror jag dock på, men den behöver snyggas upp enligt vad freddan sa ovan här.


Grym röst som vanligt, bra gitarrriff genomgående -men det måste vara tajt.

Spela in kortare och loopa? då kan man faktiskt sitta och pilla lite också.


walk the extra mile, så blir det kalas.

 :D Tack EMU tror som sagt att den nya mixen har rättat till problemen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker också trummorna var för starka och alldeles för mysko. Först trodde jag att det blivit nåt fel de låg efter eller före som de kan göra i datorer...  :lol: Men en sån mix lägger man nog inte ut ens om man är full! Måste lyssna bättre i lurar, nu hade jag bara laptopens lillfingerstora woofers.  B)
Du säger något annat än de andra Håkan att trummorna skulle vara i otakt? Ny mix nu men lyssna för all del igen med bättre hörning och återkom om det är något galet. Jag tycker inte om raka trummor kan det vara det?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat i HD 280 pro lurar.
Varannat virvelslag är synkoperat låter det som, jag skulle absolut lagt dem mitt på tvåan och fyran i stället...  Får nästan för mig att synkopen lurar andra instrument att spela otajt. Volymen på virveln är lagom nu, men baskaggen hörde jag knappt alls...?
Låten är nog bra, och sången väldigt maffig, men det är nåt i helheten som inte stämmer i min ryggrad. Basen låter för plattkomprimerad, inget anslag.

Känns dumt att klaga så här föressten, har svårt för det. Låter som att man är både Elvis, Beatles och Metallica själv.  :P
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har jag lyssnat i HD 280 pro lurar.
Varannat virvelslag är synkoperat låter det som, jag skulle absolut lagt dem mitt på tvåan och fyran i stället...  Får nästan för mig att synkopen lurar andra instrument att spela otajt. Volymen på virveln är lagom nu, men baskaggen hörde jag knappt alls...?
Låten är nog bra, och sången väldigt maffig, men det är nåt i helheten som inte stämmer i min ryggrad. Basen låter för plattkomprimerad, inget anslag.

Känns dumt att klaga så här föressten, har svårt för det. Låter som att man är både Elvis, Beatles och Metallica själv.  :P
Jag hör basen bättre för jag har HD465 :lol: nä skämtar bara.
Det du gör är absolut inte att klaga utan kommer med vettig kritik som jag kan ta till mig Håkan. Jag håller på o ser över det du tipsar om och javisst det ligger en komprimering på basen som kanske inte ger full rättvisa till anslaget. Trummorna får jag fundera vidare på.
Tack för input.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har själv en Falcon P-baskopia som jag nyligen satt dit orginal Fender mickar på, eller egentligen är det bara en mick i två halvor, för två strängar var. Det jag alltid tänkt på är hur noggrann man bör vara med att ställa in mickens avstånd till varje sträng, gör man det exakt rätt kan man spela in nästan utan, eller tom utan kompressor på basen. Är det här lite feljusterat kommer ofelbart outputen på de olika strängarna att bli olika stark. Och då måste man komprimera en massa för att alla strängarna ska höras i mixen, och då försvinner ju anslaget, det kan i värsta fall låta som en lång orgelbaston fast basisten klipper på med fingrar eller plektrum.
Jag älskar precisionsbasen, bla pga att det går att ställa in mickarna så exakt för varje sträng.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


freddy

  • Gäst
Jag har själv en Falcon P-baskopia som jag nyligen satt dit orginal Fender mickar på, eller egentligen är det bara en mick i två halvor, för två strängar var. Det jag alltid tänkt på är hur noggrann man bör vara med att ställa in mickens avstånd till varje sträng, gör man det exakt rätt kan man spela in nästan utan, eller tom utan kompressor på basen. Är det här lite feljusterat kommer ofelbart outputen på de olika strängarna att bli olika stark. Och då måste man komprimera en massa för att alla strängarna ska höras i mixen, och då försvinner ju anslaget, det kan i värsta fall låta som en lång orgelbaston fast basisten klipper på med fingrar eller plektrum.
Jag älskar precisionsbasen, bla pga att det går att ställa in mickarna så exakt för varje sträng.

Fast det där stämmer inte riktigt. Du måste ställa in attacken på kompressorn så den inte tar anslaget om du nu vill ha kvar det. Alltså längre attacktid.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har själv en Falcon P-baskopia som jag nyligen satt dit orginal Fender mickar på, eller egentligen är det bara en mick i två halvor, för två strängar var. Det jag alltid tänkt på är hur noggrann man bör vara med att ställa in mickens avstånd till varje sträng, gör man det exakt rätt kan man spela in nästan utan, eller tom utan kompressor på basen. Är det här lite feljusterat kommer ofelbart outputen på de olika strängarna att bli olika stark. Och då måste man komprimera en massa för att alla strängarna ska höras i mixen, och då försvinner ju anslaget, det kan i värsta fall låta som en lång orgelbaston fast basisten klipper på med fingrar eller plektrum.
Jag älskar precisionsbasen, bla pga att det går att ställa in mickarna så exakt för varje sträng.

Fast det där stämmer inte riktigt. Du måste ställa in attacken på kompressorn så den inte tar anslaget om du nu vill ha kvar det. Alltså längre attacktid.
Aha nlängre attacktid låter ju aklänges men tack för den.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vad brukar ni köra för attack och releasetider på elbas?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snygg komposition. Micke är kung vid micken. Snygg instrumentering (arr) särskilt elgitarrprylarna gillar jag. Virveltrumman kommer jag inte riktigt överens med. Låter som vissa slag kommer för tidigt i takten? Antar att det är medvetet? Orgeln haltar till vid 01:24. Låten har nerv och låter hot annars. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Riktigt bra låt
snygg sång
Nånting med virveltrumman låter konstigt - den får på något sätt låten att stanna upp istället för att driva på
Önskar orgeln upp något
Kanske lite färre instrument i första versen (typ orgel, bas) för att sen bygga upp
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten