Kontrollrummet

CPG & Asti - If I gave you a piece of my heart (ny version)

gäst · 47 · 5475

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
CPG har nyktrat till efter nyårsfirandet och ville göra en poplåt, så vi gjorde den här i 6/8-delstakt. Ha gärna synpunkter på vad som helst (utom mellandagsrean)!

Låttitel: If I gave you a piece of my heart
Längd: 3:05
Musik & Text: CPG
Sång: CPG
Stråkar & ak.gitarrer: Asti
Övriga instrument: CPG
År: 2010 (känns lite märkligt att skriva det)

www.peterestberg.com/_tmp/Asti-If_I_gave.mp3
« Senast ändrad: 04.01.2010, 18:22:17 by asti »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har laddar ner i mp3-spelaren och tar med mig. Altid lika intressant att höra ett nytt alster från "eder dubbelnatur".
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Asti.

Då skall vi se vad du har totat ihop denna gång.Ja men detta biter lite på mig,en av dina bättre tycker jag.Här har du lämnat skeppet(läs deppet) och kastat dig in i skalbaggs fundamentet(läs teorin),tycker du gör det med bravur.Jag kan ha lite svårt för dessa evinnerliga krumsprång i harmoniken som utgör basen i skalbaggs filosofin,kanske därför jag har så svårt för den musiken..?
Nåväl,det handlar inte om  mina funderingar,utan om din låt.

Mix/sång/lir tycker jag låter bra.För absolut fulländning:Förenkla harmonin lite så inte alla passager blir så uppenbart skalbaggsbetonat - skriv musik som kommer från hjärtat och inte från teorin kanske man skulle kunna uttrycka sig..Förövrigt så kan jag inte ett smack om detta så lyssna inte på mig  utan rocka på  :)

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Denna hade jag trott varit pennad av asti - låter lite mer "moget"
Snygga guror och orgeln är helfin
Skulle önska lite mer Lennonsk vasshet i rösten och eko
Kul idé med stråkpartiet men ljuden är inte så roliga
Bra låt
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra grabbs!
Free like a bird slår igenom tydligt. Mysigt. Sskulle gärna vilja höra mer skalbagskörer på versuppgångarna. Det lugna stycket är Astiskt och trevligt. Slutet är alldeles för abrupt man blir nästan arg :angry: Dels för att låten är slut och för att den liksom tar slut så abrupt efterlyser lite mer spel eller kanske till o med fade out för jag vill ha kvar harmonikänslan - länge - länge.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Tjoho Asti.
Då skall vi se vad du har totat ihop denna gång.Ja men detta biter lite på mig,en av dina bättre tycker jag.Här har du lämnat skeppet(läs deppet) och kastat dig in i skalbaggs fundamentet(läs teorin),tycker du gör det med bravur.Jag kan ha lite svårt för dessa evinnerliga krumsprång i harmoniken som utgör basen i skalbaggs filosofin,kanske därför jag har så svårt för den musiken..?
Nåväl,det handlar inte om  mina funderingar,utan om din låt.
Mix/sång/lir tycker jag låter bra.För absolut fulländning:Förenkla harmonin lite så inte alla passager blir så uppenbart skalbaggsbetonat - skriv musik som kommer från hjärtat och inte från teorin kanske man skulle kunna uttrycka sig..Förövrigt så kan jag inte ett smack om detta så lyssna inte på mig  utan rocka på  :)
Mike
Kul att du gillar mix, sång och lir!
Harmonierna tycker jag själv är väldigt enkla och här finns inga "tvära kast" så som jag upplever det.
Däremot är detta väldigt inspirerat/plankat, vad du vill, från Beatles musik, det är ju liksom meningen!  :)
Den här musiken ligger mig varmt om hjärtat och jag försöker förmedla den med känsla så gott jag kan!
Hur jag lyckas är upp till er att bedöma och jag uppskattar alla kommentarer!  :)
Tack för lyssning och synpunkter!
/Asti


asti

  • Gäst
Denna hade jag trott varit pennad av asti - låter lite mer "moget"
Snygga guror och orgeln är helfin
Skulle önska lite mer Lennonsk vasshet i rösten och eko
Kul idé med stråkpartiet men ljuden är inte så roliga
Bra låt
Den här låten är helt och hållet CPG´s!  :rolleyes: (om ändå hans 60-talsprojekt kunde ta slut nå´n gång!)
Ja, den som ändå hade lite mer Lennon i rösten!  :wub:
Jag är ingen snitsare på det här med stråkljud - tyckte dom lät hyfsade!  :wacko: :)
Tyckte det var kul att göra något i 6/8-delstakt!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Bra grabbs!
Free like a bird slår igenom tydligt. Mysigt. Sskulle gärna vilja höra mer skalbagskörer på versuppgångarna. Det lugna stycket är Astiskt och trevligt. Slutet är alldeles för abrupt man blir nästan arg :angry: Dels för att låten är slut och för att den liksom tar slut så abrupt efterlyser lite mer spel eller kanske till o med fade out för jag vill ha kvar harmonikänslan - länge - länge.
Free like a bird...? Får lyssna på den och kolla!
Tänkte att vi skulle klara oss utan kör här, men det kanske hade förstärkt...?  :unsure: Får kanske överväga det ändå....
Det lugna stycket kanske upplevs lite mer astetiskt tilltalande?  :)
Tyckte det var ett naturligt slut på låten med tanke på dess uppbyggnad! Vi vill helst hålla dom här låtarna runt 3 minuter.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra grabbs!
Free like a bird slår igenom tydligt. Mysigt. Sskulle gärna vilja höra mer skalbagskörer på versuppgångarna. Det lugna stycket är Astiskt och trevligt. Slutet är alldeles för abrupt man blir nästan arg :angry: Dels för att låten är slut och för att den liksom tar slut så abrupt efterlyser lite mer spel eller kanske till o med fade out för jag vill ha kvar harmonikänslan - länge - länge.
Free like a bird...? Får lyssna på den och kolla!
Tänkte att vi skulle klara oss utan kör här, men det kanske hade förstärkt...?  :unsure: Får kanske överväga det ändå....
Det lugna stycket kanske upplevs lite mer astetiskt tilltalande?  :)
Tyckte det var ett naturligt slut på låten med tanke på dess uppbyggnad! Vi vill helst hålla dom här låtarna runt 3 minuter.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti



Edit: Kan man kalla Beatleskörer för baggbröleri?
« Senast ändrad: 02.01.2010, 16:35:33 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker denna ligger ganska långt från Beatles. Måste nog till någon hook eller riff som direkt ger låten karaktär (och det är ju väldigt lätt att fixa  :wacko:). Det hindrar inte att jag tycker att detta var kul att lyssna på och gav sköna 60-talsvibbar. Ljudet är ganska vasst. Går säkert att skära i vissa frekvensband.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det nya året börjar ju trevligt. Vad mer kan man önska sig än en poplåt av CPG/asti!
Om vi ska anta att detta låter som 4 skalbaggar kan man väl säga att vissa partier låter som deras coverversioner i början av karrären medan andra, t.ex 7-ackordet återfinns i senare produktion, Glass Onion, kanske?
Som jag sagt tidigare så låter det mer som ett svenskt 60-tals band som försöker låta som The Beatles utan att lyckas så där jättebra, bra spelat och sjunget men utan det där extra.
Men kul att lyssna på. :rolleyes:


asti

  • Gäst
Tycker denna ligger ganska långt från Beatles. Måste nog till någon hook eller riff som direkt ger låten karaktär (och det är ju väldigt lätt att fixa  :wacko:). Det hindrar inte att jag tycker att detta var kul att lyssna på och gav sköna 60-talsvibbar. Ljudet är ganska vasst. Går säkert att skära i vissa frekvensband.

Roligt att du får 60-talsvibbar, då är vi kanske inte helt fel ute...?  :)
Vasst ljud? Det måste jag kolla upp!
Tack för tips!
/Asti


asti

  • Gäst
Det nya året börjar ju trevligt. Vad mer kan man önska sig än en poplåt av CPG/asti!
Om vi ska anta att detta låter som 4 skalbaggar kan man väl säga att vissa partier låter som deras coverversioner i början av karrären medan andra, t.ex 7-ackordet återfinns i senare produktion, Glass Onion, kanske?
Som jag sagt tidigare så låter det mer som ett svenskt 60-tals band som försöker låta som The Beatles utan att lyckas så där jättebra, bra spelat och sjunget men utan det där extra.
Men kul att lyssna på. :rolleyes:

Jag kan tänka mig många saker man hellre skulle önska sig...... :)
Du har avslöjat mig - egentligen försöker jag låta som Tony Sheridan!  B)
Roligt om det i alla fall är lite 60-talskänsla i musiken, det är ju i första hand det jag vill uppnå!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo men visst låter det som lite mer 'Moderna' Baggar,fast ändå gammalt..
Bra sång och spel,och Harmonierna gillar jag skarpt.
Däremot gillar jag inte 'tonen' som virveln ger i från sig och att pukorna sjunger lite för mycket på ett par ställen.
Småsaker igentligen,men där skulle i alla fall jag nog pillat till det lite.   ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


asti

  • Gäst
Jo men visst låter det som lite mer 'Moderna' Baggar,fast ändå gammalt..
Bra sång och spel,och Harmonierna gillar jag skarpt.
Däremot gillar jag inte 'tonen' som virveln ger i från sig och att pukorna sjunger lite för mycket på ett par ställen.
Småsaker igentligen,men där skulle i alla fall jag nog pillat till det lite.   ;)

Som en gammal Anders Bagge kanske....?  :)
Du har absolut en point vad gäller trummorna - är inte själv riktigt nöjd med dom!
Har svårt för att få till ett bra trumkomp, speciellt här i 6/8-delstakt var det inte helt lätt!
Kanske borde se mig om efter en annan trumplugg...? Eller lägga tid på att lära mig detta område lite bättre!  :o :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti (c/o CPG som är onykter som vanligt)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har oläst allt som står här ovanför, gillar låten mixen men saknar lite kör här och där.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Jag har oläst allt som står här ovanför, gillar låten mixen men saknar lite kör här och där.
Hoppas du inte har olyssnat på låten!  :)
Ska testa lite och se om jag kommer på någon körvariant som kan passa in!
Tack för kommentar och (o)lyssning!  :)
/Asti


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
*huvva* vilka hemska trummor  :(  Allt annat gillar jag verkligen, låter underbart med sångeffekt o allt.

Mycket skönare än beatles ;)

hm. kanske jag har ett bra 6/8 till detta...vilket tempo?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Härlig låt! Påminner om nå'n Lenny Kravits låt jag inte kommer ihåg vad den heter, både sång och den sköna 70-talsrock-känslan. Tungt!Samtidigt måste jag dock varna för finnlandsbåten. Alltså att den blir lite väl städad och beräknerlig och med en viss dansbandfeeling. Men det kanske bara jag som är smörallergiker.  :P


asti

  • Gäst
Härlig låt! Påminner om nå'n Lenny Kravits låt jag inte kommer ihåg vad den heter, både sång och den sköna 70-talsrock-känslan. Tungt!Samtidigt måste jag dock varna för finnlandsbåten. Alltså att den blir lite väl städad och beräknerlig och med en viss dansbandfeeling. Men det kanske bara jag som är smörallergiker.  :P
Tänker du på Birka Princess eller Baltic Star?  :unsure: :)
För oss som har bestämt oss tycker jag denna har mer Becel-känsla! än smör?  :wacko:
Nej, du har säkert rätt i att den är lite för standard kanske....Eq efterlyste en hook e.d. som skulle ge en mer unik känsla.....
Kan man låta i närheten av Lenny Kravitz får man vara nöjd!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
*huvva* vilka hemska trummor  :(  Allt annat gillar jag verkligen, låter underbart med sångeffekt o allt.

Mycket skönare än beatles ;)

hm. kanske jag har ett bra 6/8 till detta...vilket tempo?

Är dom så hemska?  :o

Vore spännande att testa ett annat trumkomp - tempot är 94 !

/Asti


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
låter massvis med ez/Ad om den :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Absolut inget fel på groove/programmering, bara ljuden som låter sådär.....som de gör  :ph34r:

Kanske funkar med ett annat set trummor?


....eller så är det bara mig det är fel på. har hänt förr :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Absolut inget fel på groove/programmering, bara ljuden som låter sådär.....som de gör  :ph34r:

Kanske funkar med ett annat set trummor?


....eller så är det bara mig det är fel på. har hänt förr :D

Nej jag skojar lite - menar Groove Agent!  :)


asti

  • Gäst
Bra låt!
Ljudmässigt saknas det rätt känsla.
Skulle vara roligt att höra denna låt med lite körer samt en ljudbild som var lite mer svulstig och vintage...
Trummor, piano och stråk känns inte som dom är riktigt hemma.
Det blir lite tomt ibland, saknas nåt i ljudbilden liksom...
Anledningen till att jag "hackar" på detta är att jag vill höra en mer genomarbetad version av denna låt...
Så kom igen nu.
Men det är klart, det är ju så jag skulle ha gjort det... en smaksak helt enkelt.
Ska göra ett försök - Emu fixar lite bättre trummor....se'n får vi se med resten!  :)
Tack för dina synpunkter!
/Asti


asti

  • Gäst
Inte för att det kanske är världens bästa erbjudande, men jag kan tänka mig att mixa om ni vill.
Skulle vara jättekul att få lägga mina händer på denna låt.

Det vore iofs spännande att se hur det kunde låta, men det är ju en del praktiska problem med att skicka ett helt projekt!
Jag har nästan 20 spår i projektet, varav minst ett dussin audio-spår förutom ca ett halvdussin midispår till olika vst-pluggar!
Är osäker på hur man praktiskt skulle lösa detta på ett någorlunda smidigt sätt!
/Asti


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Blev kanske lite väl jazzigt?

http://www.perfectbounce.se/mrcinzano.mp3
[mp3=200,20,0,center]http://www.perfectbounce.se/mrcinzano.mp3[/mp3]




https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Blev kanske lite väl jazzigt?

http://www.perfectbounce.se/mrcinzano.mp3
[mp3=200,20,0,center]http://www.perfectbounce.se/mrcinzano.mp3[/mp3]


Ja, jag vill nog ha mer rak 6/8-delstakt. Nu låter det lite som om trummisen har myror i byxorna....
Trumljudet i sig är kanske inte så dumt - inte så "stelt" som min version!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Mr Cinzano?  :unsure:
På versen stundals schysst puls men lite konstig baktakt där i mitten. Kanske testa att förskjuta ett par fjärdedelar på cymbalen??
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Bra sång och bra mix. Håller med Emu om trummorna. Men tyckte dom blev lite dominanta i hans version. Däremot tror jag det virvelljudet skulle passa fint i originallåten, även pukorna låter lite för snälla i originalet (enligt mig).

Inte mycket att säga annars. Jobba lite mer med trummornas sound. Speciellt virveln, sen är det nog klart. Mix i övrigt känns bra i mina öron som sagt.



asti

  • Gäst
Mr Cinzano?  :unsure:
På versen stundals schysst puls men lite konstig baktakt där i mitten. Kanske testa att förskjuta ett par fjärdedelar på cymbalen??

Antar att han tänker på Asti Cinzano!  :) (Mousserat italienskt vin, s.k. spumante)
Ja, jag är inte helt överens med "baktakten". Får se vad Emu kan hitta på...


asti

  • Gäst
Bra sång och bra mix. Håller med Emu om trummorna. Men tyckte dom blev lite dominanta i hans version. Däremot tror jag det virvelljudet skulle passa fint i originallåten, även pukorna låter lite för snälla i originalet (enligt mig).

Inte mycket att säga annars. Jobba lite mer med trummornas sound. Speciellt virveln, sen är det nog klart. Mix i övrigt känns bra i mina öron som sagt.



Tror också Emus trumljud kan passa - gäller bara att få till takten!  :o :)
Kul att du gillar sång och mix!
Tack för lyssning och synpunkter!
/Asti


asti

  • Gäst
Inte för att det kanske är världens bästa erbjudande, men jag kan tänka mig att mixa om ni vill.
Skulle vara jättekul att få lägga mina händer på denna låt.

Det vore iofs spännande att se hur det kunde låta, men det är ju en del praktiska problem med att skicka ett helt projekt!
Jag har nästan 20 spår i projektet, varav minst ett dussin audio-spår förutom ca ett halvdussin midispår till olika vst-pluggar!
Är osäker på hur man praktiskt skulle lösa detta på ett någorlunda smidigt sätt!
/Asti

Mycket enkelt.
Exportera ut varje spår för sig i 44.1khz 24 bitar.
Zippa och skicka via skickafilen.se till mig.
Enkelt och lätt.
Men gör det efter ni fixat trummorna...  :D
OK, så kan man göra! Vill du ha varje spår helt utan eq och effekter?
Vi avvaktar tills trummorna är OK!
Jag kanske försöker få till lite körspår också om jag kommer på något som låter vettigt......
/Asti


asti

  • Gäst
Japp utan eq och kompressorer.
Men är det tex en effekt som du gillar eller är väsentlig för din låt skickar du med den som den är med effekter å allt.

Audiospåren har jag tyvärr inspelade effekter på (POD och extern reverb/delay-enhet), så där kan jag bara utelämna eq!