Kontrollrummet

Country Childhood Home

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ännu en stenålderslåt i countrytappning. Den här har jag delvis brötat till med distade gitarrstämmor.
Premiär för mina nya basgrejer, dvs ny orginal Fendermick på min P-bas-kopia plus ljudet från min lilla LINE 6 LD15 combo, blev väldigt nöjd med den. Basljudet ligger iofs lite i bakgrunden på denna låt där sången ska vara mest framträdande.

Vore tacksam för allehanda sågningar av ljud, sång och lir. Detta sk alster har inte mastrats alls, det kanske vore värt att göra det. I mina lurar låter det ganska bra. Har krånglat som f-n för att hitta en cd-ripper som klarar av 320 kbps, har noterat att somliga har 128 kbps max, och att det sabbar wavljudet bra nog. Det här är alltså 320 kbps.

Anledningen att jag spelar in sånt här gammalt pensionärsmaterial är att jag hoppas kunna få en anställning inom ett studieförbund och jobba med musik, delvis den här stilen, jag spelar redan sånt här varje dag på servicehus, då med enbart akustisk gitarr, munspel på ställning och min rossliga röst, ingen mikrofon alls. Och det är faktiskt det bästa jobb jag haft nån gång, och då har jag gjort allt möjligt sen jag började jobba 40 år sen. Och jag har alltid vid sidan om såna band som The Who, Hendrix, alla bluesnegrerna osv gillat sångare som tex Gösta Snoddas och Harry Brandelius. Har haft som en liten dröm att kunna sjunga på ett liknande sätt. Fast det mäktar jag inte tyvärr... Men det är kul ändå. Och pensionärerna tycker det är skitbra, särskilt de svårt dementa! De är den bästa publiken...  :lol:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Off Topic, men jag lyckades till min stora förvåning göra en sorts film också på låten, och fick ut den på tuben. Bilderna har inget gemensamt med den gamla låten tyvärr, det får bli nåsta gång. Jag har tagit bilderna själv i alla fall.

Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker du har ett skitbra koncept och du gör det till 110% rätt.
Mycket hjärta och känsla och kunnande (både musikaliskt och tekniskt).

Sången i den här låten har jag alltid hört långsammare, så att man hinner uppfatta alla ord och hela storyn och i början av lyssningen var jag skeptisk till om gamla hinner höra texten eller tycker illa om att låten har en annan karaktär än då snoddas sjunger den. Men sen då jag tittar på några videos på youtube ändrar jag mig. Du har hittat flera roliga gags som du gör störtskönt. Tänker bland annat på videon:



Jag tycker ljudet på barndomshemmet är bra och framförandet är bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för det!

När jag bodde i en 2000-kronors husvagn borta på jobb gjorde jag nedanstående två filmer, med ett minneskort som räckte ca 10 sekunder, så det var lite knivigt att få med all "handling". Var dessutom kameraman själv. De har påståtts att även detta var roligt, denna sanna bilden av husvagnsjobbare. Titta på den här först:



Då blir det liksom roligare med del två:

&NR=1
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
inte kollat filmerna bara lyssnat.

aningen ostämt känns inledningen tror jag?

Oavsett det så tycker jag du prickar in det snyggt, du peskriver hur du vill att det skal låta, och jag tycker det låter som du vill ha det :D

Har inga synpunkter på sound och så, jag tror det sitter som det skall :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Håkan.

Bra inspelning/lirat.Möjligen har du satt tempot på låten lite för högt,texten blir lite forcerad som MaxB mycket riktigt påpekade..Annars låter det hur bra som helst.

Jag får lite flashbacks från min ungdom..I baracken som jag huserade i på min första byggarbetsplats,hade någon lustigkurre skrivit följande budskap på väggen:"När som sädesfälten böja sig för vinden - står någon jävel där och böjer dom tillbaks"..Ja ja,det har inget med din tagning att göra bara en flashback som sagt.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för det!

Bara att bjuda igen!!!  ;)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=20360.0

När jag bodde i en 2000-kronors husvagn borta på jobb gjorde jag nedanstående två filmer, med ett minneskort som räckte ca 10 sekunder, så det var lite knivigt att få med all "handling". Var dessutom kameraman själv. De har påståtts att även detta var roligt, denna sanna bilden av husvagnsjobbare. Titta på den här först:

Då blir det liksom roligare med del två:
&NR=1

Inte roligt men sorgligt, förra seklets cowboy, "...någonstans i Sverige", levde ett hårt liv.
« Senast ändrad: 02.01.2010, 13:29:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för det!

Bara att bjuda igen!!!  ;)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=20360.0

När jag bodde i en 2000-kronors husvagn borta på jobb gjorde jag nedanstående två filmer, med ett minneskort som räckte ca 10 sekunder, så det var lite knivigt att få med all "handling". Var dessutom kameraman själv. De har påståtts att även detta var roligt, denna sanna bilden av husvagnsjobbare. Titta på den här först:

Då blir det liksom roligare med del två:
&NR=1

Inte roligt men sorgligt, förra seklets cowboy, "...någonstans i Sverige", levde ett hårt liv.
Det var bara vatten i dunken. Att somliga är fulla på jobbet är nåt jag inte gillar.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tjena Håkan.

Bra inspelning/lirat.Möjligen har du satt tempot på låten lite för högt,texten blir lite forcerad som MaxB mycket riktigt påpekade..Annars låter det hur bra som helst.

Jag får lite flashbacks från min ungdom..I baracken som jag huserade i på min första byggarbetsplats,hade någon lustigkurre skrivit följande budskap på väggen:"När som sädesfälten böja sig för vinden - står någon jävel där och böjer dom tillbaks"..Ja ja,det har inget med din tagning att göra bara en flashback som sagt.

Mike
Jag testade olika tempon, även långsammare förstås i ett par timmar, trivdes bäst med den här halvsega countrylunken. Gamlingarna brukar faktiskt berömma mig för att jag textar så tydligt, Men då kör jag oftast helakustiskt också. Jag gjorde faktiskt en långsammare version utan trummor först, men den blev riktigt usel.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra sång och ljudet på denna
även akkeguran.
Jag skulle skippa den distade guran till förmån för en clean
Lyft upp basen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra inspelning/lirat.Möjligen har du satt tempot på låten lite för högt,texten blir lite forcerad som MaxB mycket riktigt påpekade..Annars låter det hur bra som helst.
Jag testade olika tempon, även långsammare förstås i ett par timmar, trivdes bäst med den här halvsega countrylunken. Gamlingarna brukar faktiskt berömma mig för att jag textar så tydligt, Men då kör jag oftast helakustiskt också. Jag gjorde faktiskt en långsammare version utan trummor först, men den blev riktigt usel.

I min första lyssning tyckte jag också att texten gick fram, i ditt framförande, trots att den gick snabbare än man är van vid.

Jag hoppas också att du dricker mest vatten, men bilden av vår tids svenska cowboys är suveränt tydlig i filmen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Det här var ju en äkta "evergreen"!  :)
Bra ljud på sång, ak.gitarr och trummor, men tycker den distade gitarren är malplacerad!
Likaså det tvåstämmiga solot tycker jag du ska skippa - ha det hellre enkelt.
En steelguitar som plockar försiktigt i bakgrunden vore inte fel! Och kanske en fiol....?
Skulle velat sitta med på servicehuset och lyssna när du kör My generation och Star spangled banner!  :)
Men man är ju snart där, så det borde man väl kanske inte skämta om.... :wacko:
Jag gillar country-musik, vilket det här väl kan räknas som, och detta var avkopplande att lyssna på.
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Den här låten är en av de första plattorna jag köpte tidigt 60-tal. Då en intrumentalversion med The Tigers! Har den fortfarande kvar (OT)
När jag kollar in videon som MaxB bifogar kommer jag tycka att du kanske borde sjunga den här låten i en lägre tonart, för du har där en skön Jonny Cash voice. Sen lite långsammare tempo vore också bra. Det finns en del att önska vad gäller arret. Nu rullar det på hela tiden, önskar att den nån gång stannar upp, t.ex före de jättefina mollackorden. Och i slutet på det partiet kan jag också tycka att slutackord kan ligga kvar lite längre innan versen börjar om igen - för att få lite variation på vissa ställen.
Tror inte man behöver vara så speciellt dement för att gilla det här :D


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Den här låten är en av de första plattorna jag köpte tidigt 60-tal. Då en intrumentalversion med The Tigers! Har den fortfarande kvar (OT)
När jag kollar in videon som MaxB bifogar kommer jag tycka att du kanske borde sjunga den här låten i en lägre tonart, för du har där en skön Jonny Cash voice. Sen lite långsammare tempo vore också bra. Det finns en del att önska vad gäller arret. Nu rullar det på hela tiden, önskar att den nån gång stannar upp, t.ex före de jättefina mollackorden. Och i slutet på det partiet kan jag också tycka att slutackord kan ligga kvar lite längre innan versen börjar om igen - för att få lite variation på vissa ställen.
Tror inte man behöver vara så speciellt dement för att gilla det här :D
Jag brukar faktiskt sjunga den i Eb sen åratal, fick ett ryck och höjde ett helt steg nu. Kanske borde tagit ett halvt bara? Eller sänkt den D?
De distade gitarrstämmorna var väl lite flippat. Jag höll på bra länge med understämman som jag tog sist, kan inte sånt där alls egentligen, det är inte min stil alls på gitarr det där, nästan bara lösa strängar.
Spar jag den här låten som trubadurbakgrund mixar jag annorlunda, spar bara den ak gitarren, basen och trummorna.

Tigers? Måste se om de finns på tuben...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)