Kontrollrummet

Håkan och Susanne: Bred dina vida vingar.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det här inte precis vad man kallar rocknroll. Jag lyckades för en gångs skull lura fästemön att sjunga.
Inspelat med en Tascam 2488MKll digitalporta.
Sången går genom en NT2-A och en APHEX 230 chanelstrip. Endast reverb från ett externt TC tillagt till ljudet.
Ak gitarren genom två st NT1-A portans egna preamp
Elgitarren är en telecaster genom en Fender Hotrod, inspelningsmicken är en Sennheiser E906, preamp APHEX 230. Hade lite läckert svagt tremolo på gitarren.
Basen är en Falcon P-baskopia med äkta Fendermick. Ljudet kommer från en POD pocket, deras minsta gitarrfuskdosa. Ljudet kallas Blackface 2. Gillar den inte alls till gitarr, men låter skapligt till basen.

Jag sjöng även in den själv, men den versionen vågar jag inte lägga ut. Försökte även göra en duett och sjunga unisont med Susanne, men det lät inte bra det heller. Psalmer är inte mitt gebit alls egentligen, men jag har tagit upp ett fåtal på repertoaren jag kör på ålderdomshemmen i trakten, och det finns ju en hel del mycket vackra psalmer. Har liksom tänkt göra en ålderdomshems-cd att marknadsföra mig med.
Att spela så här sparsmakat och gammeldags är en utmaning för en rock och bluesmusiker som mig.
Låten är från 1800-talet så den lär väl vara fri att spela in. Lina Sandell har visst skrivit över 100 psalmer.

Hoppas jag laddar upp rätt låt nu. Att skriva rätt låtnamn på filen i Free-Rip programmet var omöjligt för en datadyslektiker som mig.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej på er.
det låter bra här hos mig kanske inte min typ av musik men men.
det kommer nog att fungera nu och någon generation till, ifo psalmer kommer nog alltid vara heta

det får en att fundera på,, hur kommer det låta på ålderdomshemmen i framtiden  :D

Lycka till med plattan

mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Håkan.

Riktigt schysst inspelning av denna gamla psalm.Guran och sången låter kanon,hittar inget att klaga på där trots avsaknad av datorer och annat fusk  :D
Du har koll på dina rull prylar och sånt impar på en gammal porta nörd typ mig.

Skitbra med andra ord

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt att höra men inte riktigt vad jag orkar lyssna på. Men jag håller med om att det finns massor av härliga psalmer.

Finns en, där jag minns bara lite av texten. Den har jag sagt mig att jag ska prova på någon gång. Texten går ungefär så här...

Fram skrider året, i sin gång
Nu gulnar både lund och lind
Och gulnar gör ock herren Jesus Krist...

...eller något liknande. Kommer inte ihåg resten. Den melodin har jag alltid gillat.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Akkeguran och sången låter hur bra som helst
Denna psalm är jättefin och ni har gjort en bra version
Skulle ev kunna var lite mer rymd - lyssnar i lurar nu så jag kan vara lurad
Finfint!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tackar! Kanske blev det lite dovt... Men det är ju inga cymbaler eller nånting klirrigt med. I dag köpte jag mig en liten Line Six bascombo med väldigt bra lineljud från hörlursutgången, så jag lägger nog om basen på alla låtar jag håller på med och mixar. Det dumma med stärkaren är att högtalaren tystnar när man sätter i linekabeln, jag vill även micka basen, testade det med, och med en bra mick väldigt nära låt det också bra, och både line och mick brukar bli bäst. Jag får väl ta isär den djeveln och nypa bort nåt inuti telehonan. WEller sätta dit en extra brytare.
Jag provade med mer reverb på ak gitarren, men tyckte det blev sämre, det ligger en en hel del redan nu faktiskt. Jag har ett TC rackdelay/reverb som jag verkligen gillar.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tjoho Håkan.

Riktigt schysst inspelning av denna gamla psalm.Guran och sången låter kanon,hittar inget att klaga på där trots avsaknad av datorer och annat fusk  :D
Du har koll på dina rull prylar och sånt impar på en gammal porta nörd typ mig.

Skitbra med andra ord

Mike
Tack för det med... Men sanningen är att jag sålde Revoxen för ett tag sen, jag använde den aldrig... Spelar man in ak gitarrer, sång och sånt låter det analogt i alla fall, kanske rörpreampen ger lite extra av det. Och nån skillnad på dator eller porta är det inte heller, förutom att datorprogrammen är en miljard ggr vidrigare att hålla på med.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


asti

  • Gäst
Fin, nära inspelning, befriande ren från effekter!
Känner igen mig lite vad gäller utrustningen - har en Röde NT2-A mick och en extern TC delay/reverb enhet!
Hade faktiskt också en Revox bandspelare en gång i tiden som jag spelade in på med s.k. "sound-on-sound" teknik!
Tycker som sagt ni får till ett varmt, intimt ljud, men sången tycker jag är lite "osäker" på några ställen. Den kanske ligger lite för högt...?
Elgitarren skulle jag vilja ha ett lite mer "förstärkt", dovt ljud på, lite som en jazzgitarr ungefär.
Stämningsskapande och passande i juletider.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det jag själv undrar över är om Aphex-preampen för listpriset ca 10.000 kr (eller nån annan lika dyr preamp) är värd pengarna?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Helt OK EQ mässigt! Susanne sjunger fantastiskt! Men efter solot så är det lite småsurt. Mig (kanske) och framförallt Dig e lite off key. Senare delen kanske kan sjungas om? Guds frid!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
DÅ jag inte 'kan' musiken är det svårt att komma med något konstruktivt,men!! Ljudmässigt låter det riktigt bra...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tycker ljud och sångklang låter bra, lite dovt. Fast jag tycker sången skall  tas om, lite sådär "fel" feeling, lite dansbandssång? DEssutom surar den för mycket.

Fin psalm :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tänkte mixa om lite idag, då hade jag på nåt mysko vis goofat bort hennes sångspår helt. Så till en ny mix vore hon tvungen att sjunga om helt, tror inte hon har det tålamodet, hon är ingen musiker egentligen, har knappt sjungit alls förr i inspelningssammanhang. Tar man varje strof ett antal ggr får man nog bort det falska. Men tjatar jag för mycket kanske hon inte vill sjunga in nårt alls...

Börjar bli lite less på det här jesusknäppandet nu, mina influenser är Keith Moon och Hound Dog Taylor osv. Men det är kul att göra nåt annat också, och det är verkligen skitsvårt att få till det här enkla. Att i högvis stapla gitarrer och stämmor på varann är lättare.

Jag försökte sjunga duett med henne, men vi kan inte sjunga så det stämmer nåt vidare. Och hon kan knappast sjunga annorlunda än hon är van. Jag tycker om hennes enkla sång väldigt mycket, hon sjunger gamla visor o lite country för att koppla av efter jobbet, hon spelar gitarr med. I love her so!  :wub:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Psalmer funkar absolut inte för mig, tyvärr då jag inte alls tror på nåt vad psalmer, kyrkan, jesus heter typ.

Det är ju "fint" såklart, men jag skulle önska att du gjorde i ordning hennes röst, för det är väldigt mkt pitchfel genom hela låten.
Det är en halv semiton fel här och där typ, så det är ju inte mkt .

Annars sjunger hon vackert!

/Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se