Kontrollrummet

Ljudkort för nytt datorbygge år 2010

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Monocerotis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Tjena!

Jag behöver ett nytt ljudkort till ett nytt datorbygge. Det ska användas både för att skapa musik med på datorn och för all ljudavlyssning från datorn i övrigt. Det måste inte stödjas i alla spel då jag inte spelar spel men i det bör fungera i alla program annars, musikprogram eller ej. Det ska ha drivrutiner med stöd för Windows Vista och Windows 7. Jag har inte bestämt mig om jag ska välja PCI eller PCI Express, men jag är ganska säker på att jag vill ha internt kort.

Jag har riktat in mig på följande fabrikat: E-MU, ESI, M-Audio och RME.

Jag har tittat på följande produkter.

  • E-MU 1212m (PCI)
  • E-MU 1212m (PCIe)
  • ESI Juli@ (PCI)
  • ESI Maya44 (PCI)
  • ESI Maya44e (PCIe)
  • M-Audio Delta Audiophile 2496 (PCI)
  • M-Audio Delta Audiophile 192 (PCI)
  • RME HDSP 9632 (PCI)
  • RME HDSPe AIO (PCIe)

Vilket av de här korten ger mest valuta för pengarna?

Vilket har bäst frekvensrespons?

Vilket har bäst dynamik?

Är det någon här som har något av dessa kort som kan berätta om er egen erfarenhet? Om inte det, vilket kort har ni?

På Musikbörsens webbsida såg jag ett ljudkort som heter SIMS QUARTET och kostar 1495 kr. Jag läser Studio och jag försöker följa marknaden för hemmamusikern. Men jag har då aldrig under mina år hört talas om Sims. Det enda Sims jag vet är spelet The Sims! :)

Är det någon här kanske som känner till fabrikatet Sims? Deras Quartet kort verkar vara välbyggt till ett överkomligt pris. Jag misstänker att Musikbörsen inte skulle skaffa det om det var ett skräpkort.

Hur pass bra är ljudkort från Icon? Jag har hört talas om Icon men vet inget om deras ljudkort för PCI.

Jag är intresserad av både de som har PCI och de som har PCI Express (PCIe) gränssnitt. I januari i år har E-MU presenterat en PCIe version av bl.a. sitt 1212m kort. Men jag har inte kunnat se det på er webbsida. Jag hoppas att Musikbörsen köper in det snart för alla de som vill kunna välja mellan PCI och PCIe. Det är allt mer ovanligt att de lite dyrare moderkorten har stöd för det äldre PCI gränssnittet, speciellt de som har stöd för flera grafikkortsplatser. Därför kommer PCIe att bli allt vanligare, även om just ljudkort kanske inte kommer ha lika stor nytta av den större bandbredden hos PCI Express än t.ex. grafikkort. Därför har det gått ganska trögt med adopteringen av det nya gränssnittet bland ljudkortstillverkare. Men snart är de illa tvungna att släppa PCI och fokusera mer på PCIe och det är den trenden vi börjar se nu. Sedan är det helt klart också bra att varje slutanvändaren får själv avgöra vilket man vill använda i ens egen dator.

Är det någon som vet var man kan köpa PCI Express versionen av E-MU 1212m i Sverige? Jag är väldigt frestad att köpa just det här kortet, och om det är med PCI Express gränssnitt så är det bara en fördel som jag ser det.

Vissa av de här korten har balanserade in- eller utgångar. Andra har obalanserade. Jag har två syntar som jag vill kunna spela in ljudet från men jag vet inte om de använder balanserade eller obalanserade anslutningar. Kan det uppstå problem om jag kopplar in utrustning med obalanserade kontakter till ljudkort med balanserade kontakter? Någon som vet med säkerhet?

Jag hoppas att ni inte ska tycka att det blev alltför utdraget. :)

Tackar på förhand!
« Senast ändrad: 28.12.2009, 15:39:57 by Monocerotis »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ja - något av RME-korten hade varit mitt förstahandsval. RME är stabila som tyska tanks och det kommer nya drivrutiner i princip omedelbart om det visar sig behövas. De var ett halvår före alla andra med drivrutiner för Vista, så de ligger alltid i framkant.

Mitt första seriösa ljudkort var ett RME Hammerfall9652 - och efter att jag hade haft det i flera år och bytte till HDSP9652 för att jag ville skippa den externa mixern, så fick en god vän ta över det gamla - och det kör fortfarande på helt perfekt trots att det är ca 10 år gammalt vid det här laget. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Monocerotis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Tack för svaren!

Jag förstod att ni skulle rösta på RME. :) Jag vet att RME är duktiga när det gäller att utveckla stabila drivrutiner. Markus "Majken" Höglund skriver i novembernumret 2005 av Studio: "RME bör som företag även få en liten guldstjärna i kanten eftersom de aktivt testar hårdvarokompatibilitet och rapporterar om underligheter man stöter på". Han skriver om HDSP 9632 som också är ett av korten som Studio rekommenderar. Som jag brukar säga, vet man inte vad som är bra så vet man vad som är dyrt. Priset är det enda som talar emot RME korten. Det rekommenderade priset för HDSP 9632 uppgavs vara 5495 kr i novembernumret 2005 av Studio. Numera hittar man det för runt 3500 kr. Den nya PCIe versionen av kortet som heter HDSPe AIO och kostar också ungefär lika mycket som PCI versionen när det lanserades.

Vilket kort kommer på andra plats respektive tredje plats?

E-MU 1616m och 1820 är två andra kort som Studio rekommenderade i novembernumret 2005. Båda har s.k. breakout box som jag känner att jag inte har någon nytta av. Jag vill bara ha ett internt ljudkort men jag vill gärna se att det finns möjlighet att expandera dess funktioner med dotterkort och externa enheter. RME erbjuder dotterkort m.m. men det gör nog alla de tillverkare jag har listat, förutom kanske M-Audio som jag är osäker på.

Hur fungerar det där med balanserade och obalanserade anslutningar? Kan man koppla balanserad med obalanserad utrustning eller måste man använda antingen det ena eller andra?

RME verkar sakna balanserade anslutningar helt vilket jag tycker är konstigt för ett så dyrt kort. Jag har för mig att jag läste på deras webbsida att man måste köpa till något för att få balanserade anslutningar, det har knappt några anslutningar alls förutom ADAT om man inte har en sån där sladdpiska att koppla in. Det lär nog bli en väldigt dyr historia då om jag väljer RME kortet, och ärligt talat så har jag svårt att se hur detta motiverar priset.


Utloggad tsmalmbe

rme är ju i princip bara en anslutningspunkt för tillägg, inte någon komplett lösning med en gång.

det blir dyrare att först spara och sen köpa rätt n att köpa rätt med en gång.

ur pci-synvinkel finns ju sen också motu 424-baserad lösning.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Det skulle vara kul att prova Prism Orpheus som är följer IEEE1394 så man inte behöver några externa drivrutiner.
Och om det finns någon som slår RME när det gäller ljudkvalitet så är det Prism. Men det går lite utanför min budget
så RME korten får vara kvar ett tag till tror jag.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag använder RME (PCIe) med breakoutbox.

Har inte strulat en enda gång, och då jobbar jag heltid som producent/låtskrivare, så det används 10h per dag typ.

Mvh
Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil