Kontrollrummet

Hagström Viking, Jorda strängarna med hemmabygge

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Skaffade en Hagström Viking Deluxe, är nöjd med gitarren förutom att det är minimalt med brus på en volym pot när man vrider på den. Samt att jorden bara är kopplad till alla reglage, men inte till stallet och strängarna.



På min Gibson Les Paul går Jorden även till Strängarna vilket gör att det dämpar brummet när man håller i dem. På Hagström dämpas brummet när man håller i lägesswitchen eller någon av metallreglagen till potarna.

Funderar seriöst på att konstruera en liten sladd som man hakar på i stallet och på en pot för att lösa det till man byter strängar och kan koppla en sladd invändigt. Saknar att den inte har en servicelucka på baksidan.

Tror att det finns någon skruv, mutter eller liknande till stallet invändigt man kan fästa en fastlödd sladd på, kopplad till en pot. Så att allt blir jordat.

Vad tror ni om detta? Är det vanligt att gitarrer inte är jordade i strängarna?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ingen aning om hur det är gjort eller hur man ska göra. Men det är ju lite trångt att komma åt därinne...


              Här är min Viking från 1967
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Inget ovanligt att gurer och (i mitt fall) basar saknar en jord till stallet. Dessutom kan vissa instrument låta "klarare" (mer diskant) utan jord på bekostnad av mer brus...men allt är en smaksak. Testa med att dra upp en provisorisk jord och lyssna dig fram. Som parantes kan jag ju nämna att när jag moddade min gamla Artist-bas med svajstall så klippte jag jordningen till orginalstallet...och den återställdes aldrig p g a att jag gillade soundet. Lite brus behöver inte vara av ondo utan kan vara en del av instrumentets karaktär. En aning "skit i ljudbilden" kan dessutom liva upp en låt... :P