Kontrollrummet

Gurano - Farväl

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Satt i dag och tryckte fram detta (grundplocket e dock gammalt). Har inte jobbat med ljudet, men tycker att det kanske kan funka som intro till en större/längre låt.
Men nu när jag hört det ett antal gånger så börjar jag tycka att det är alldeles för dravvligt - kanske rent av tårdrypande töntigt :)
Vad säger ni????? bu eller bä? bära eller brista? ha eller inte ha? osv

Sättning: plockgura, sologura, bas, orgel, trummor och sax

Ha det
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/farval1.mp3[/mp3]

« Senast ändrad: 22.12.2009, 11:56:20 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Det är väl inte så tokigt som ett grundtema till en låt!
Mixen är lite ojämn och vass. Basen och saxen bör höjas och orgeln sänkas tycker jag!
Pröva med lite eq och panorering!
Och så måste det vara med trummor i en så´n här låt!
/Asti


freddy

  • Gäst
Jag gillar stämningen i detta stycket. Fick lite känsla av beatles av någon anledning. :)

Dock distar det rätt mycket och det är lite svårt att lyssna på detta.

Se över mixen lite och dra ner lite på masterregeln!

Behöver tajtas till lite med. Men jag tycker absolut att du har något här.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Orgeln känns tung.(=bra)
Kan bli fint - med sång :unsure:
Tämligen ofärdig mao - och ändå i färdiga demo?
Kan bli en skitbra låt. Trummor som lirar i halvtakt, lite hårdrocksballad typ.
När låten slutar känns det som att nån slags aktivitet är på gång, nåt mer intensivt...
...väntar på fortsättning


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det är väl inte så tokigt som ett grundtema till en låt!
Mixen är lite ojämn och vass. Basen och saxen bör höjas och orgeln sänkas tycker jag!
Pröva med lite eq och panorering!
Och så måste det vara med trummor i en så´n här låt!
/Asti
Kul att du gillar. Jo mixen har mycket att önska ännu, men jag jobbar på det :)

Jag gillar stämningen i detta stycket. Fick lite känsla av beatles av någon anledning. :)
Dock distar det rätt mycket och det är lite svårt att lyssna på detta.
Se över mixen lite och dra ner lite på masterregeln!
Behöver tajtas till lite med. Men jag tycker absolut att du har något här.
Disten finns där men den ska bort ( se detta bara som en slaskmix ;)). Roligt att du tror på det å tack för lyssning

Orgeln känns tung.(=bra)
Kan bli fint - med sång :unsure:
Tämligen ofärdig mao - och ändå i färdiga demo?
Kan bli en skitbra låt. Trummor som lirar i halvtakt, lite hårdrocksballad typ.
När låten slutar känns det som att nån slags aktivitet är på gång, nåt mer intensivt...
...väntar på fortsättning
jo du har helt rätt att när låten slutar så ska det mer till - å det kommer vad det lider :)
Men vad du menar med att den ligger i färdiga är för mig en gåta???? för den ligger i ofärdiga ;)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Lite annorlunda ljudbild - mindre dist, lägre orgel å högre bas - bättre?

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lite spretig mix volymmässigt, men enda egentliga soundgnället jag har är på gitarren som låter kall och distad. (inte plovkguran då)

Sen lite midisaxar såklart, kanske ett rent rynthljud?


Och så ligger det toner off beat här och var, men det verkar som vi är några få som bryr sig om att såga på sådant, så det kanske är fel på oss istället?  :blink:

jag har lite svårt när det inte limmar 100%. Ok, en slinga, eller ett instrument kan ju spelar med känsla så det sliter lite på tajminen, men när fler gör det samtidigt, och dessutom utan kommunikation (en gitarr 60ms för sent, orgeln 40ms typ ) så låter det inte bra alls i mina öron.

Ett tips är att ta upp ljudfilen i din DAW och sätta en grid av tex åttondelar bakom, då kan man faktiskt se och flytta vissa toner som flyter iväg lite för fritt.

Annars är ditt tonspråk, dina melodier och din känsla för arr som vanligt speciell, och som vanligt låter det bra också; egna men riktigt bra harmonier och melodier.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Och så ligger det toner off beat här och var, men det verkar som vi är några få som bryr sig om att såga på sådant, så det kanske är fel på oss istället?  :blink:
jag har lite svårt när det inte limmar 100%. Ok, en slinga, eller ett instrument kan ju spelar med känsla så det sliter lite på tajminen, men när fler gör det samtidigt, och dessutom utan kommunikation (en gitarr 60ms för sent, orgeln 40ms typ ) så låter det inte bra alls i mina öron.
Ett tips är att ta upp ljudfilen i din DAW och sätta en grid av tex åttondelar bakom, då kan man faktiskt se och flytta vissa toner som flyter iväg lite för fritt.
Jag tror att du å jag lyssnar på och värderar musik på lite olika sätt, efter olika måttstockar helt enkelt :)
För mig är inte några ms hit eller dit så avgörande viktigt, MEN jag lyssnar på vad du skriver och om jag tycker att det du säger är bra så gör jag nåt åt det :)
Fortsätt gärna att kommentera sådant! (jag hör inte alltid detta då det inte är i mitt fokus) Men jag tycker nog att du ibland ställer väldigt höga krav på stycken som är långt ifrån färdiga ;)

Annars är ditt tonspråk, dina melodier och din känsla för arr som vanligt speciell, och som vanligt låter det bra också; egna men riktigt bra harmonier och melodier.
Tackar - väldigt kul att höra. Det är väl den enda styrka jag har ;)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det låter ju inte bra om det är i otakt helt enkelt. Sen får man väl tycka att det är oviktigt eller inte.

Men om det är höga krav? Att det är inte är tajt? Om man inte säger det nu, är det bättre att vänta tills låten är klar?



Jag kommenterar inte mer om tajthet således, kanske är enklast så.

Du har nog flera styrkor ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag får en väldans 60-tals känsla i detta.. Lite psykadeliskt. á la '66...
Tycker att Du absolut ska jobba vidare med detta.. Du gör helkonstiga grejor, men som ändå funkar..

Sätt igång.. Work that guitar man...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Emu: jo du har rätt - bättre att säga nu än sedan :)
Kommentera gärna vidare

Hogge: Psykedelica jo ja tackar - det hade jag inte planerat, men det är intressant att höra hur andra upplever det man gör.
På ett eller annat sätt jobbar jag oförtrutet vidare med denna. Kul att du trots allt kan uppskatta mina "helkonstiga" grejor ;)

Just nu har jag lagt på skittrummor, bara för att få en känsla av hur det kan låta med slagverk. Är inte själv nöjd med orgeln!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jåller med om att det inte låter så organiskt som man skulle önska på detta
men känslan är fin,gillar dramatiken i det hela
inte alls blödig eller töntigt, moll ackord är den mest underskattade ingrediensen som finns
lyckas du få mjukare ljud så sitter detta som smäcken

lite förvaltande av pink floyd arvet är detta för mig :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har bara lyssnat en gång men tycker definitivt det håller att bygga vidare på. Det finns nån melankoli som jag gillar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Grundtemat som spelas av gitarren är riktigt bra
Låt det komma fram lite bättre - det dränks lite av de andra ljuden
En bit in låter det bitvis lite brötigt - rensa lite
Antingen är trummorna lite offbeat på vissa ställen eller så är det de övriga instrumenten
Något mindre diskant
som sagt grundtemat och känslan är väl värda att jobba vidare med!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Cykeln: Roligt att du tror på fortsatt arbete. Jo det är lite otajt här å där men det är nåt jag får fixa senare :). För att minska brötet har jag provat med att ta bort disten på basen - det finns en sådan version i första inlägget, men jag vet inte om det blev bättre??? Hoppas att guran framträder lite mer nu!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
För den som orkar lyssna på denna igen :)

Nu tror jag att de osynkade/otajta instrumenten ska vara åtgärdade. Om ni hör något jag inte hör så är ni välkomna att säga till. Den tajtare version ligger i första tråden

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 22.12.2009, 12:03:06 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Får vibbar av Tältprojekt och Nationalteatern. Är du inne i en proggperiod nu? Det är snyggt. Stark melodi och fina melodier helt i min smak! Bra arrat. :) Någon synth är lite för stark. Tycker den dränker leadguran. Annars tipp-topp. Skulle platsat i Köpenhamn med en rockröst som skriksjöng Revolootjööööön!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
EQ: tackar, roligt att du gillar. Ja det är nog mer progg än vad jag själv hade i åtanke, nu när du säger det :)
Jag ska kolla över det där höga instrumentet.

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!