Kontrollrummet

Asti & CPG - På väg hem i natten

gäst · 17 · 2164

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
CPG ville göra detta experiment där han får ta fram elgitarren och jag får "pratsjunga"!
Som tur var är det på svenska, så jag vet i alla fall vad jag sjunger/pratar.
CPG har gjort texten, som beskriver hans vanliga promenad hem.

Är vi helt ute och cyklar med det här?

Låttitel: På väg hem i natten
Text & Musik: CPG
Sång: Asti
Instrument: CPG
Låtlängd: 4:27

www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Paa_vaeg_hem_i_natten.mp3

På väg hem
På väg hem i natten, bakfull och trött
i en jacka som är alldeles för tunn
Vinden blåser kall och jag fryser som en hund
men behöver lite luft för att nyktra till
En taxi kör förbi och jag ångrar för sent
att jag inte vinkade den hit
Det hade varit skönt att sätta sig i värmen
och låta sig föras hem
Men det kommer säkert fler så jag fortsätter att gå
längs en dåligt upplyst väg
Tänk om man blir påkörd och liggande kvar
här i mörkret där ingen kan se

Jag borde tänkt på morronda´n när spriten sattes fram
med det är så lätt att bara hänga me´
och efter fyra Jäger och ännu flera öl
har man inga tankar på en tidig kväll
Och nu får man betala priset för att
man inte hade vett att säga nej
Att man aldrig lär sig är märkligt i sig,
men inget att va´ sömnlös för
Det är Ågren som vaknat och redan slagit följe
på min nattliga vandring hem
Jag andas in luften och tar nya tag
just som klockan slagit fem

Jag möter några typer som tittar lite snett
men undviker att möta deras blick
Är väl lite nojig men man hör så mycket skit
Vill inte gärna hamna i nå´t bråk
En doft från ett fik som just har öppnat
frestar min frusna själ
Men innan jag är hemma är brödet redan kallt
så jag tvingar mig snabbt att gå förbi
Skönt att man är ledig en dag som den här
Hade knappast orkat jobba nå´t idag
Har man tur kan man slappa på soffan hela da´n
och snart är jag äntligen där
« Senast ändrad: 19.12.2009, 18:24:28 by asti »


asti

  • Gäst
Har kompletterat med texten! Kanske svårt att höra riktigt med tanke på dialekt och så..... :)

Vill i första hand bara få en reaktion - är det här tråkigt, kul, ointressant...?

Hittade en trumloop som jag tyckte man kunde bygga något kring.

Texten är helt fri från all rim (och reson)!  :)


freddy

  • Gäst
Inte så dumt ändå.

Ingen direkt hook för mig, men jag gillar låten ändå.

Har inga problem att höra texten och jag gillar temat på texten, musiken passar bra till temat.

Kom faktiskt att tänka på tidiga Orup, som jag gillar :D Fråga mig inte varför dock.

Lyssnar i datorhögtalare, tycker kören låter skum? ljudet, vibrerar konstigt på något vis. Kan lyssna ordentligt senare och se om det är kvar :D

Bra jobbat iaf. Vem är denna CPG? Kompis?


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Jag tycker det här är kanonbra, asti!
Men på nåt konstigt sätt känns låten igen, har den varit uppe förut?
Bra disponeing av olika instrument. Trummorna känns dock väldigt 80-tal, men det är väl coolt ändå? Visste inte att CPG var inne på sånt, men bra samarbete :D
Super bra text om rattfylla.
Du har flyt just nu, mycket produktiv, keep on floating! (en annan är tyvärr strandsatt)


asti

  • Gäst
Inte så dumt ändå.

Ingen direkt hook för mig, men jag gillar låten ändå.

Har inga problem att höra texten och jag gillar temat på texten, musiken passar bra till temat.

Kom faktiskt att tänka på tidiga Orup, som jag gillar :D Fråga mig inte varför dock.

Lyssnar i datorhögtalare, tycker kören låter skum? ljudet, vibrerar konstigt på något vis. Kan lyssna ordentligt senare och se om det är kvar :D

Bra jobbat iaf. Vem är denna CPG? Kompis?
Nä, det är ju ett enkelt komp med enkla harmonier! Jag tycker möjligen att det är stämningsskapande...?
Det ligger ett chorus på kören för att få lite kul effekt!  :)
CPG är mitt alter ego för lite "tuffare" stil!  :)
Kopplingen till Orup (som jag inte gillar) kanske hänger ihop med "fyra Jäger och ännu flera öl"?  :D
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst

Jag tycker det här är kanonbra, asti!
Men på nåt konstigt sätt känns låten igen, har den varit uppe förut?
Bra disponeing av olika instrument. Trummorna känns dock väldigt 80-tal, men det är väl coolt ändå? Visste inte att CPG var inne på sånt, men bra samarbete :D
Super bra text om rattfylla.
Du har flyt just nu, mycket produktiv, keep on floating! (en annan är tyvärr strandsatt)
Det är ju rätt traditionella harmonigångar! (D-Am-D-Am-C-G-F-Am-C-G-F-Am) Kanske är ett "plagiat" av någon känd låt....?
Jag har i alla fall aldrig haft uppe den förr, den är nyinspelad!
CPG känner väl att han måste förnya sig, kan inte hänga kvar i 60-talet hur länge som helst!  :)
Förstår inte hur du kan tolka in rattfylla i texten! Den handlar ju om en person som går hem!  :unsure: :wacko:
Jag har märkt att jag börjar bli mer otålig, vill kolla responsen lite tidigare än förr, då jag försökte bli "klar" innan jag la ut nå´t!
Nu har jag haft några idéer som råkat bli färdiga ungefär samtidigt - det är nog orsaken till att du tycker jag är "produktiv".
Tråkigt om du känner dig strandsatt! Kanske ett colab kan vara lösningen?  :)
Tack för lyssning och synpunkter!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
"Förstår inte hur du kan tolka in rattfylla i texten! Den handlar ju om en person som går hem!"
Läste texten lite slarvigt.
Ang.rattfyllan om jag hade bil och körde nu och snuten kom... Som tur är har jag inget körkort och tänker aldrig skaffa mig ett dyligt. Kanske hjälper jag klimatfrågan en smula? Snacka om OT eller vad?


asti

  • Gäst
"Förstår inte hur du kan tolka in rattfylla i texten! Den handlar ju om en person som går hem!"
Läste texten lite slarvigt.
Ang.rattfyllan om jag hade bil och körde nu och snuten kom... Som tur är har jag inget körkort och tänker aldrig skaffa mig ett dyligt. Kanske hjälper jag klimatfrågan en smula? Snacka om OT eller vad?
Ja, själv är jag väldigt noga med att alltid hålla mig till ämnet i tråden och inte sväva ut i något off-topic!  :unsure: :)
Själv har jag körkort men använder det sällan sedan jag kom i klimakteriet..... :wacko: :o


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kom faktiskt att tänka på tidiga Orup, som jag gillar :D Fråga mig inte varför dock.

Ånääää.. Det där kan man inte komma undan med.. Det där får Du allt förklara  :lol:

(Sorry about the OT)
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
För övrigt. En skön låt.. Lyssnar inte på texten dock. men låten gillar jag såhär på lördagskvällen.. Harmonisk och skön. behaglig.. Allt i produktionen stämmer kan jag tycka..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja för fanken!

Bra text tycker jag. Gillar låten i sin enkelthet, men hade gärna sett lite mer variation i komp eller struktur.

Pratsången borde kompletteras med lite mer vanlig dito.

Härlig stämning. Upplever den som lite lång, men det tror jag beror på att det är lite dåligt med variation.


Får mig att tänka på chris rea möter jerry williams (låten vintersaga)

Inte sångmässigt då, utan mer stämning så.



bra jobbat bägge två, eller ja, alla tre eller vilka ni nu är :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag säger ungdomen, den ungdomen! Du måste säga till honom att akta sig för spriten!
Läckert sound du har fått till. Stör mig liite på vibratosynthen som ligger på din snygga berättarsång.
Tappar bort en del ord där. Gillar intensiteten och sakligheten du berättar-sjunger med.
Snyggt solo. Är det distad lap-steel eller vad? Bidrar också till natt-feelingen som en sordinerad trumpet.
Bra stämmor i sista versen. Vintersaga-stämning som Emu är inne på. Helt klart passar musiken bättre till Köpenhamnsmötet
än min truddelutt. (Läste precis din kommentar där.) Bra låt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
För övrigt. En skön låt.. Lyssnar inte på texten dock. men låten gillar jag såhär på lördagskvällen.. Harmonisk och skön. behaglig.. Allt i produktionen stämmer kan jag tycka..
Den ska väl i första hand förmedla en stämning antar jag.
Texten är ju ren berättarstil och har inga andra anspråk än att återge intryck under promenaden hem.
Roligt att du tycker produktionen är OK!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
ja för fanken!
Bra text tycker jag. Gillar låten i sin enkelthet, men hade gärna sett lite mer variation i komp eller struktur.
Pratsången borde kompletteras med lite mer vanlig dito.
Härlig stämning. Upplever den som lite lång, men det tror jag beror på att det är lite dåligt med variation.
Får mig att tänka på chris rea möter jerry williams (låten vintersaga)
Inte sångmässigt då, utan mer stämning så.
bra jobbat bägge två, eller ja, alla tre eller vilka ni nu är :D
Ja, som sagt, den är ju mest tänkt att förmedla en stämning och kanske inte i första hand överraska,
men det skulle säkert hålla intresset uppe med någon form av variation! Får se om jag kan komma på något!
Det har också slagit mig att inspirationen till denna antagligen kommer från Chris Rea, men också Flash and the Pan tror jag!
Jag gillade den "pratsången" och stämning dom fick till i sina låtar!
Ska hälsa CPG att vi kanske inte är helt ute och cyklar trots allt!  :)
Tack för lyssning och kommentar!

/Asti


asti

  • Gäst
Jag säger ungdomen, den ungdomen! Du måste säga till honom att akta sig för spriten!
Läckert sound du har fått till. Stör mig liite på vibratosynthen som ligger på din snygga berättarsång.
Tappar bort en del ord där. Gillar intensiteten och sakligheten du berättar-sjunger med.
Snyggt solo. Är det distad lap-steel eller vad? Bidrar också till natt-feelingen som en sordinerad trumpet.
Bra stämmor i sista versen. Vintersaga-stämning som Emu är inne på. Helt klart passar musiken bättre till Köpenhamnsmötet
än min truddelutt. (Läste precis din kommentar där.) Bra låt!
Ja, jag har försökt få honom att överge Jäger för Gammeldansk, men han vill inte lyssna!  :)
Tror du menar elpianot, som har lite vibrato och autopan....?
Det här är ju helt annan text än den jag brukar skriva - helt utan rim (och reson). Ville bara få den så naturlig som möjligt.
Känslan jag vill förmedla är från en trött, frusen och bakfull, så inlevelsen hoppas jag är någorlunda rätt?
Det är distad steel som du säger! En trumpet med sordin vore inte helt fel nej!
Var osäker på om jag skulle ha en andrastämma i slutversen, men det ger väl lite variation om inte annat!

Ja det bedrövliga resultatet av Köpenhamnsmötet skulle väl kanske bäst ackompanjeras av någon sorts undergångsmusik!  :(
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul med avsteg från den vanliga fåran!
En helt annan ljudbild och andra instrument som spelar huvuroll
Det ljud som jag inte är så förtjust i är trummorna, annars låter det riktigt bra
Särskilt gitarren under solot, även "tjutsteelen"
Låten ger mej en känsla av en mix mellan Vintersaga och något av Adolfsson&Falk
Om Monica T sjöng den skulle mna inte höra att det var ni  :wacko: :D

och nej jag tycker inte ni är ute och cyklar
det har jag faktiskt (c) på
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Kul med avsteg från den vanliga fåran!
En helt annan ljudbild och andra instrument som spelar huvuroll
Det ljud som jag inte är så förtjust i är trummorna, annars låter det riktigt bra
Särskilt gitarren under solot, även "tjutsteelen"
Låten ger mej en känsla av en mix mellan Vintersaga och något av Adolfsson&Falk
Om Monica T sjöng den skulle mna inte höra att det var ni  :wacko: :D
och nej jag tycker inte ni är ute och cyklar
det har jag faktiskt (c) på
Det var faktiskt trummorna jag fastnade för och utgick ifrån!  :) Inbillar mig att det är lite RnB eller hiphop över dom...?
Kanske "Vinterfalk" eller "Adolfssons saga" hade varit en bättre titel? :unsure: :)
Jag tycker vi låter precis som Monica Thörnell!  :rolleyes:

Skönt att vi inte är ute och cyklar, det är rent livsfarligt i det här vädret!  :wacko: :o

Tack för lyssning och kommentar!

/Asti