Kontrollrummet

Candy Cane

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN: Candy Cane
AV:karl
GENRE: Ringside
LÅTLÄNGD: 2:00
KOMPOSITÖR:karl
PRODUCENT: karl
EV. MEDVERKANDE: karlx4
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
[mp3=200,20,0,center]http://www.karlmusic.se/CandyCane.mp3[/mp3]

En låt som legat ett tag och utan att datorn hängt sig ikväll fick jag den klar? ( i mina öron) men finns säkert ett och annat att göra så spar inte på krutet....konstruktiv kritik mottages :) / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
i like ! kraftiga Moody Blues vibbar här...
stark melodi, finurligt arr, sången behöver slipas en gnutta - men det är som det är, vi sjunger ju hellre än bra här på forumet :D, så med tanke på var vi är - skitbra ! B)

mixnings-kritiken överlåter jag som vanligt åt de tekniktrogna här på KR.. :P


freddy

  • Gäst
Skön låt som jag gillar groovet på.

Några grejer jag inte gillade då:

-Bitvis lite otajt känns det som. Det händer mycket i låten, så då måste det vara knivskarpt i svängarna (även sången) för att det inte ska gröta.

-Sången är ibland lite off. Några tagningar till så har du den.

-Stråkljudet lät inte så bra, skulle vilja ha mer realism.

-Mixen upplever jag som grötig, svårt att höra alla små delar och instrumenten behöver mer separation. Inte det lättaste, något jag ofta kämpar med själv. Men jag upplever det så iaf. Beskär lite med EQn, se över panoreringar osv.

Kul låt iaf, väldigt intressant arr och känsla!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Välkommen tillbaka! Spännande att höra något av dina nya alster som alltid håller hög klass och här lite jazziga tongångar minsann! Spännande harmisar som man aldrig vet var de skall ta vägen när det gäller dig och man landar allt som oftast på oanade höjder.
Efter några lyssningar förstår jag strukturen men det växlar i svängarna som att låten nästan kör på två hjul! Händer ganska mycket alltså på knappt två minuter och jag kan tycka det är som flera låtar i en. Mäktigt när stråkarna tar i på "falling down". Fascinerande stycke som jag inte riktigt blir klok på. 
« Senast ändrad: 17.12.2009, 19:14:30 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Spännande harmonier som alltid när det gäller Karl! Angående mixen tycker jag det finns en del att kommentera!
Körerna är lite för starka, bas och trummor för svaga. Här behövs ett tydligt komp med trummor(vispar) och ståbas, tycker jag!
Ståbasen ska sätta takten, "vandra" runt i en ton per taktslag - en s.k. "gåbas"!  :unsure:
Pianot ska väl låta som ett gammalt "stumfilmspiano", det är OK!
Snyggt när stråkarna accentueras lite extra strax efter 90 sek.
Sedan vore det väl inte fel om låten var exakt tre minuter - en rond?  :)
/Asti


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Håller med om freddys synpunkter! Kul ide, lite som "good old karl" fast i nytappning med skumma kör-arr :D

Tror att de glidande dubbarna måste sitta stenhårt för att man inte skall tycka det blir falskt.

Eller kanske räcker det att tona ner i volym?

Lite mörkare tonart kunde också ge en mer laid back feel möjligen.

Sitter allt som det skall sedan så blir detta nog skitbra :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
OJ vilken suprise!

Mitt första intryck är att tonläget är för högt. Jag tycker du borde sänka låten lite.
Sen tycker jag sången blir för låg jämfört med kören när den kommer in. eller tvärtom.
När pianot kommer in en bit ut i låten blir det kaos i ljudbilden. Mina öron vet inte vad dem skall lyssna på, och
det faktum att det spelas fel gör att dem tyvärr fokuserar på det..

Lite sur i rösten, men fasen vilken rolig låt att lyssna till! Jag tycker dock att mixen känns "överarbetad" ? Låt den vila en vecka, lyssna på helt andra grejer o testa igen....


Annars måste jag säga att du är en fantastisk artist.  :wub:


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Detta kan nog bli skitbra, men du behöver göra en del åt ljudbilden.

Det mesta är sagt, men en sak utöver det är att jag tycker att sången börjar alldeles för snart vid början. Låt pianot köra 1 eller 2 vändor till så hinner örat lära sig denna innan sången kommer :)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Stark melodi, sätter sig i skallen hos vedebörande, dvs mig.
Får lite kämsla också av Randy Newman, "Alone at the top". Lite Kinks, och Moody Blues (körerna) som Kon-Trollet nämnde.
Nämen, upplever inga konstgheter här. För mycke vin kanske (hos mig).
Men tycker att trumkompet borde förbättras. Vispar och och gående bas, som Asti menar. Nåt som har drivande puls eller som förstärker den.
Skönt att dig tillbaka, karl!