Kontrollrummet

Vad spelar ni in med?

Omröstning

Vad kör ni med för inspelningsteknik - Hårdvara eller mjukvara?

ReValver
1 (2.1%)
Guitar Rig
9 (18.8%)
Amplitube
9 (18.8%)
Pod Farm
6 (12.5%)
Uppmickat
12 (25%)
Nåt helt annat (precisera)
11 (22.9%)

Antal personer som röstat: 29

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus_p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Jag har kört Pod Farm men tyckte jag la ner alldeles för mycket tid på att skruva & hitta ljud. Nu är det uppmickad 4x12 som gäller. Men ibland kan jag sakna enkelheten som trots allt ändå fanns där med mjukvara och idag kan jag istället snöa in på att hitta den "perfekta" vinkeln på micken - Sist gick jag efter ett tips jag fått att maxa gain och volym på stärkaren och sätta på mig ett par lurar (utan att plugga i gitarren då) och lyssna på bruset, inte för att jag fattade vad det skulle ge mig men det gick väl en timma eller två för detta..

Hur gör ni? Och varför?



lnetzel

  • Gäst
Guitar Rig 3, utan tvekan. Jag orkar inte med mer hårdvara än datorn, gitarren och sladd emellan. Dessutom är jag ute efter ett mer industriellt sound och bryr mig inte så mycket om det där med "varm rör känsla".

Nu röjjer jag ett bra tips men... Jag spelar ALLTID in clean (alltså Guitar Rig som insert på det inspelade spåret). Det är löjligt roligt varje gång man klipper i en gitarrinspelning för att möblera om lite och sedan hör hur Guitar Rig bara får det att låta helt ok ändå. Disten döljer alla småklipp och missar. Att istället spela in med dist direkt på spåret innebär att det är svårare att klippa i det, det låter klippt och är svårare att kvantisera efteråt med t ex Melodyne.

jaja... ni kan spela gitarr, men det kan inte jag.


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Jag skriver ofta låtarna med pod spelar in riff o bygger tills jag har en färdig låt...just för det är smidigt att bara rakt spela in o höra hur det låter med dubbar och så vidare..

Sen när låten är klar för den seriösa inspelningen om man säger tar jag fram 4x12 peavy5150 o sm57 och börjar spela in..
Jag tycker det låter bäst med stärkare och inte digitala grejer..

Kör dock ofta poden till dem cleana ljuden..


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hårdvaran POD2 med sin mjukvara. Kanske inte bästa ljud men smidigt att koppla i gitarr eller bas och sen välja ljud och ratta lite på inställningarna. Kan tyvärr inte klippa in en omtagning en vecka senare med exakt samma ljud men det får jag ta. Det går snabbt att dra upp regeln för POD2-ingången på externa mixern.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nu röjjer jag ett bra tips men... Jag spelar ALLTID in clean (alltså Guitar Rig som insert på det inspelade spåret).
Gör inte alla det? Det är ju så det blir när man spelar in med mjukvaruförstärkare.  :unsure:
Håller med om smidigheten med mjukvara. Mikar extremt sällan upp numera.

Använder FreeAmp och Guitarsuite mest samt Kjaerhus-effekter och Stillwell audios Verbiage. Typ.


Utloggad tsmalmbe

här kommer ordningen:
gitarr
pickup booster
jcm900
d112 och md421 på 10' koner
art tps preamp
rsp2400 hush/exciter

samma kedja ifall jag vill ha cleant sound in, alla pluggar och poddar svarar bättre på en mickad clean än på en di-signal (hos mig alltså)

ska testa en vox tonelab snart.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
B)



riktia grejer.... :P

Längd 60 sek
Antar det finns en work around mot den lilla begränsningen  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Guitar Rig 4 kör jag nu, inte riktigt hemma med allt det nya ännu. Men jag gillar denna version mer än trean. Även logics egna förstärkare får vara med ibland faktiskt.


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Enbart hårdvara: Vox ToneLab och ZOOM 505 ll rakt in i ljudkortet.



Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Citera
Enbart hårdvara: Vox ToneLab och ZOOM 505 ll rakt in i ljudkortet
Ikke så rent lite software inni en sånn tonelab heller, skulle jeg tro, for å få den DSP'en til å gå rundt...  ;)


lnetzel

  • Gäst
Nu röjjer jag ett bra tips men... Jag spelar ALLTID in clean (alltså Guitar Rig som insert på det inspelade spåret).
Gör inte alla det?

Inte som jag har sett, många använder det som Insert på själva Audio-IN spåret vilket betyder att du spelar in med effekten... något jag inte fattar...


Utloggad tsmalmbe

Nu röjjer jag ett bra tips men... Jag spelar ALLTID in clean (alltså Guitar Rig som insert på det inspelade spåret).
Gör inte alla det?

Inte som jag har sett, många använder det som Insert på själva Audio-IN spåret vilket betyder att du spelar in med effekten... något jag inte fattar...


Man kan ju tänka sig spara lite processoreffekt med multipla spår, samt att man gör ett ordentligt beslut och inte pillar och skruvar i alla evighet (vilket vi alla gör för mycket istället för att koncentrera oss på t.ex arrangemang).

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Röst -> Nån AKG mic -> Presonus firebox -> Datorn

Musiken och mixen görs i Reason och sången spelas in i Cubase (LE4?).
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
GR3 och nu GR4, direkt från guran in i apogge duetten, man behöver väl inget mer där?

Inspelad torr signal låter otroligt mesig, fattar inte hur de lyckats programmera in att få till så grymma varianter i Guitar Rig av det ljudet :)
Använder mest färdiga presets (lat) fast brukar ta bort reverb/eko och spara en torr variant så man kan få samma reverb på alla grejerna i låten.
Sen tycker jag de mesta ljuden låter alltför mycket dist så brukar oftast ta nåt lätt crunchigt ljud, tweedmangrejerna.

Skulle gärna vilja ha några olika stackar i vardagsrummet men det får jag inte :)
Sen spelar jag inte i band heller så behöver ingen stärkare, har iofs en gammal Peavey 50W från min ungdom men trist ljud i den.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Elgitarr kör jag oftast uppmickat från min Tech21 TM30. Ibland, men mer sällan, använder jag AmpliTube LE. Bas körs genom en Behringer V-amp.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag spelar in på en Tascam 2488 MKll digitalporta, har ett gäng fina mickar och ett par lösa preampar. Att använda färdiga mjukvarugitarrljud, nä fy fan. Inget för mig, mina gitarrljud är antingen helt akustiska eller från en Fender Hot Rod combo på 40 watt. Har provat lite olika POD osv, har hatat dem alla, det låter ren skit tycker jag, och spelkänslan är tio ggr sämre än skit.
Jag vill bara spela in riktiga ljud och sen låta dem låta som de lät från början, så jag tycker portan är bättre än datorer. Att det finns riktiga reglar att dra i är det bästa.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Aettan

  • Gäst
Saffire Pro 10 i/o, med el gura och bas den gurapluginen som finns till hands eller en Zoom G1Usb från Netonet. Akustiskt samma ljudkort fast utan plugins förstås. Har ett gäng kondensator mickar. Vill att det ska låta så lite musikfabrik som möjligt och helst lite liveaktigt eller i varje fall som det låter här i mitt rum där jag lirar.

Det finns inte en akustisk gura som i livs levande livet låter som det gör på skiva så det ljudet försöker jag undvika.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag kör m-audio Projectmix och tycker det är helt perfekt. FÖrsöker få in sång/akke så torrt och klanglöst det bara går, med så hög gain jag kan, för att sedan behandla signalerna i datorn. Det ger mig en oslagbar flexibilitet som jag saknade förr när man fick ner saker på tape och sedan inte kunde ändra dem. Nuförtiden kan man ju reampa eller mixa ner analogt om man vill.
DEssutom tycker jag att mjukvaror börjar låta så bra.

Att ha en kontrollyta med reglar är något jag verkligen rekommenderar alla!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
vaxrulle här!
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Citera
Enbart hårdvara: Vox ToneLab och ZOOM 505 ll rakt in i ljudkortet
Ikke så rent lite software inni en sånn tonelab heller, skulle jeg tro, for å få den DSP'en til å gå rundt...  ;)
Förstår poängen...men det gäller ju även om man mickar upp en "modern" amp, såsom en Line6 t ex... :)


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
vaxrulle här!
:lol:

lyssna på detta - världens äldsta bevarade ljudvax !





å världens äldsta musikvideo:




( påminner rätt mycke om mina 'farbror gubbe' - videos, eller hur ?!) :D
« Senast ändrad: 18.12.2009, 11:53:59 by Kon-Trollet »


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Citera
Enbart hårdvara: Vox ToneLab och ZOOM 505 ll rakt in i ljudkortet
Ikke så rent lite software inni en sånn tonelab heller, skulle jeg tro, for å få den DSP'en til å gå rundt...  ;)
Förstår poängen...men det gäller ju även om man mickar upp en "modern" amp, såsom en Line6 t ex... :)
Det blir jo litt mye A/D - D/A omforming i signalkjeden kanskje, særlig når man tenker på at det skal lagres digitalt uansett tilslutt. Men det gjør kanskje ikke så mye nå for tiden med 24 bit / 96 kHz osv osv.


asti

  • Gäst
För elgitarrerna använder jag en POD 2.0! För sången kopplar jag micken till en Focusrite Trakkmaster preamp och låter den gå vidare genom en TC Electronic M300 reverb/delay-enhet. Jag vet att jag borde ha denna senare i signalkedjan för att inte spela in effekten, men jag har inte lyckats koppla in detta på ett bra sätt!
Ibland blir det helt enkelt till att sjunga om ifall reverbet/delay inte blir bra! Hade jag haft bra mjukvarupluggar hade det varit lite enklare.
Mikrofonen är en Röde NT2-A som jag är nöjd med.
/Asti


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
För elgitarr:

Elgitarr - in i ljudkortet (Apogee Duet) - Amplitube 2/Metal/Fender/Jimi - stäng av högtalarsimuleringen - LA Convolver med en IR av nån trevlig låda.

= bra gitarrljud.

DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad krokodilen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Jag kör med en Boss GS-10.
Oftast tappar jag ut en ren signal för senare effektpålägg men en lat dag blir det rakt in på ett spår.

Sång har jag inte vågat mig på än.. :ph34r: