Kontrollrummet

Asti - Jag har sett mirakel

gäst · 30 · 5434

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Visa i enkelt arr som skildrar en ädre persons funderingar över livet och tiden som är kvar.
Ska arret utökas? Är något för mycket? Är låten tråkig?

Har gjort om solot och utökat arrangemanget en aning för att få lite variation och bygga upp låten efter hand!
Bättre? Sämre?

Titel: Jag har sett mirakel
Musik & text: Asti
Låtlängd: 3:57

Text:

Jag har sett mirakel

Tänk om möjligheten fanns
om vi fick en andra chans
om jag kunde leva om mitt liv
Gjorde jag ett annat val?
Genomled jag andra kval
för att få ett annat perspektiv?
Jag har sett en människa födas
bittra fiender förbrödras
Jag har sett mirakel i mitt liv

Under mina sista dar
all den tid jag kan ha kvar
ska jag ta tillvara vad jag kan
Inte slösa bort en dag
blunda för allt obehag
Vill ej känna att jag aldrig hann
Jag vill höra fåglar sjunga,
känna smaken på min tunga
Stanna kvar och njuta lite till

Jag har sett en människa födas
bittra fiender förbrödras
Jag har sett mirakel i mitt liv

Vad har jag väl lärt mig här
Varför blev det då såhär?
Blev jag den person jag ville bli?
Ingen vet med säkerhet
varje liten möjlighet
som passerat omärkligt förbi
Jag är blott en trött figur
som undrar och funderar hur
jag kunnat göra resan i retur
« Senast ändrad: 15.04.2011, 17:00:47 by asti »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hm.

Tudelat svar:

JA, NEJ, JA
 Om man lyssnar slött utan att ta in texten är låten ett riktigt sömnpiller, och behöver mer grejor för att hålla kvar fokus


NEJ,NEJ,NEJ
 Om man lyssnar aktivt och tar in texten, så är det riktigt bra och passande alltihop tycker jag. Finstämt och konteplativt.

Tycker du skall ha den exakt så här, finstämt och bra, men ingen partylåt ;)

...vilket det ju inte är tänkt heller :D



 
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Fantastiskt fin låt! Njuter i fulla drag! ^_^
Arret funkar så här, men jag kan också tänka mig att skilja på a och b-del mer i arret, tex låta stråket komma in bara på b-delen eller så...
Låten är absolut inte tråkig, för den som lyssnar på texten, och den som inte gör det ingår väl knappast i målgruppen... ;) Däremot är den för ojämn textmässigt. Vissa strofer är bara så bra ("Ingen vet med säkerhet/varje liten möjighet/ som passerat omärkligt förbi"), medan andra luktar utfyllnad i mina öron (öron? :blink:) ("ville känna att jag aldrig kan" som, om jag hör rätt, hänger i luften?). Lösningen är att korta, eller skriva om så det blir bättre. Den första b-delen (med "Jag har sett mirakel" är så bra att den gärna får komma igen senare i sången.
Och så är berättarjaget absolut inte någon "trött figur"! Han verkar ju i högsta grad ha kvar sin aptit på livet! :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


freddy

  • Gäst
En låt där texten är mer värd en musiken, jag gillar detta!

Texten är riktigt bra och jag stannar kvar hela denna resa tack vare den.

Skitbra asti!


asti

  • Gäst
Hm.

Tudelat svar:

JA, NEJ, JA
 Om man lyssnar slött utan att ta in texten är låten ett riktigt sömnpiller, och behöver mer grejor för att hålla kvar fokus

NEJ,NEJ,NEJ
 Om man lyssnar aktivt och tar in texten, så är det riktigt bra och passande alltihop tycker jag. Finstämt och konteplativt.

Tycker du skall ha den exakt så här, finstämt och bra, men ingen partylåt ;)

...vilket det ju inte är tänkt heller :D

 

Jo, det är så det är tänkt - att musiken ska skapa en stämningsfull bakgrund till sången!
Fast den var ju förstås avsedd att bli en "grabblåt" som skulle höja stämningen på förfester!  :wacko: :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Fantastiskt fin låt! Njuter i fulla drag! ^_^
Arret funkar så här, men jag kan också tänka mig att skilja på a och b-del mer i arret, tex låta stråket komma in bara på b-delen eller så...
Låten är absolut inte tråkig, för den som lyssnar på texten, och den som inte gör det ingår väl knappast i målgruppen... ;) Däremot är den för ojämn textmässigt. Vissa strofer är bara så bra ("Ingen vet med säkerhet/varje liten möjighet/ som passerat omärkligt förbi"), medan andra luktar utfyllnad i mina öron (öron? :blink:) ("ville känna att jag aldrig kan" som, om jag hör rätt, hänger i luften?). Lösningen är att korta, eller skriva om så det blir bättre. Den första b-delen (med "Jag har sett mirakel" är så bra att den gärna får komma igen senare i sången.
Och så är berättarjaget absolut inte någon "trött figur"! Han verkar ju i högsta grad ha kvar sin aptit på livet! :)
Texten är "vill ej känna att jag aldrig hann"! Ska lägga upp den, är nog inte helt lätt att i alla lägen uppfatta orden p.g.a. min dialekt!  :unsure: :)
Jag tänkte som så att viljan, aptiten finns där, men kroppsligt är personen gammal och trött! Ungefär som jag själv börjar känna mig!  :)
Ska fundera på det du säger om arret - har jaft liknande tankar själv!
Tack för lyssning och kommentar!

/Asti


asti

  • Gäst
En låt där texten är mer värd en musiken, jag gillar detta!

Texten är riktigt bra och jag stannar kvar hela denna resa tack vare den.

Skitbra asti!

Texten, tankarna, funderingarna är det framträdande här, så är det tänkt!
Roligt att du gillar och tack för kommentar!
/Asti


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Det här var riktigt vackert.. Men på förfesten lär den ju inte dyka upp  :P
Gillar rubbet. Såväl text & musik. Dessutom sjunger Du riktigt bra!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


asti

  • Gäst
Det här var riktigt vackert.. Men på förfesten lär den ju inte dyka upp  :P
Gillar rubbet. Såväl text & musik. Dessutom sjunger Du riktigt bra!

Kanske på förfest på ålderdomshemmet...?  :unsure:
Kul att du gillar låten och extra kul att du tycker om sången!
Tack för lyssning och värmande ord!
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fan, snyggt asti. Bland dina bästa--

Ser fram emot slutverren :)

Har inga råd just nu men kanske återkomer..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Nydelig låt. Fin tekst. Elsker dialekten :)

I starten kjente jeg at det ville vært trivelig med litt pedal steel. (lyttet på gammel Neil Young i går. "Old Man", "Helpless", den typen ting. Gram Parsons  "Song for you" har også sånn type steel jeg mener) Men etterhvert dukker det jo opp noe i det øvre register som er close enough. Man skal holde seg litt hård i låter som denne her. Ikke legge på for mye. Jeg ville lagt på alt for mye. Pedal steel. Mandolin. Kanskje litt hammond. Og en søt søt flicka på nydelige harmonier  :) (ja jeg vet, jeg skulle hatt forbud mot flere tracks enn L/R)  :)

Har hørt denne mange ganger nå. Skal maile den til min mamma så snart jeg er ferdig å skrive dette her.  :)

Takk.

-Robert


asti

  • Gäst
Fan, snyggt asti. Bland dina bästa--

Ser fram emot slutverren :)

Har inga råd just nu men kanske återkomer..

Kul att du tycker det! Får se om slutversionen blir så mycket annorlunda.
Du är välkommen när som helst!  :)
Tack för lyssning och uppskattning!
/Asti


asti

  • Gäst
Nydelig låt. Fin tekst. Elsker dialekten :)

I starten kjente jeg at det ville vært trivelig med litt pedal steel. (lyttet på gammel Neil Young i går. "Old Man", "Helpless", den typen ting. Gram Parsons  "Song for you" har også sånn type steel jeg mener) Men etterhvert dukker det jo opp noe i det øvre register som er close enough. Man skal holde seg litt hård i låter som denne her. Ikke legge på for mye. Jeg ville lagt på alt for mye. Pedal steel. Mandolin. Kanskje litt hammond. Og en søt søt flicka på nydelige harmonier  :) (ja jeg vet, jeg skulle hatt forbud mot flere tracks enn L/R)  :)

Har hørt denne mange ganger nå. Skal maile den til min mamma så snart jeg er ferdig å skrive dette her.  :)

Takk.

-Robert
Jag har faktiskt med lite steel, även om det inte är en pedal, men den spelar rätt återhållsamt. Visst vore det fint med en riktig pedal steel!
Det är lätt att överarbeta arrangemangen. Ett tag tänkte jag lägga på vispar och ståbas, men tror att det ska vara ett väldigt avskalat arr.
Jag vill att sången och texten ska vara i fokus här.
Hälsa din mamma och tack för att du lyssnar och kommenterar!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
"Mitt liv", "perspektiv", "tid"... - hört det i många av dina låtar nu.  :D
Några textfraser höjer sig över de andra: "Jag har sett en människa födas
bittra fiender förbrödras" - fint. Melodislingan gillar jag men den upprepas
för mycket för att jag fångas ordentligt. Inte heller solot ger ett välbehövligt avbrott.
Nu spelar det inte så stor roll för det är en fin liten visa och i den genren är du stor med
ditt lågmälda, vänliga uttryck.


« Senast ändrad: 16.12.2009, 00:05:56 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick




------------------------dubbelpost---------------------
« Senast ändrad: 17.12.2009, 19:17:10 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
"Mitt liv", "perspektiv", "tid"... - hört det i många av dina låtar nu.  :D
Några textfraser höjer sig över de andra: "Jag har sett en människa födas
bittra fiender förbrödras" - fint. Melodislingan gillar jag men den upprepas
för mycket för att jag fångas ordentligt. Inte heller solot ger ett välbehövligt avbrott.
Nu spelar det inte så stor roll för det är en fin liten visa och i den genren är du stor med
ditt lågmälda, vänliga uttryck.

Har önskat mig ett rimlexikon i julklapp! Vi får se om det hjälper i framtida låtar!  :)
Melodislingan är medvetet repeterande genom hela låten och ska ligga där som en sorts "mantra" är det tänkt för att skapa en suggestiv känsla!
Solot är jag inte nöjd med, skulle velat ha något annat där, men vet inte vad!  :unsure:
Kul att du tycker visan är fin! Det där med vänligt uttryck tror jag att jag ska nämna för min fru!  :)

Tack för lyssning och kommentar!

/Asti


asti

  • Gäst

"Mitt liv", "perspektiv", "tid"... - hört detta i många av dina låtar nu.  :D
Några textfraser höjer sig över de andra: "Jag har sett en människa födas
bittra fiender förbrödras" - fint. Melodislingan gillar jag men den upprepas
för mycket för att jag fångas ordentligt. Inte heller solot ger ett välbehövligt avbrott.
Nu spelar det inte så stor roll för det är en fin liten visa och i den genren är du stor med
ditt lågmälda, vänliga uttryck.

Tycker jag har sett den här kommentaren förr från dig! Det mesta av texten gillar jag,
men den upprepas för mycket för att den ska ge något nytt! Men det spelar ingen roll
för det är en fin kommentar och i den genren är du stor med ditt kunniga, vänliga uttryck.  :D

Kunde inte låta bli när jag såg att du lyckats få till två identiska inlägg!  :rolleyes:

/Asti
« Senast ändrad: 16.12.2009, 17:10:25 by asti »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Asti.

Ja jag kapitulerar också för texten,men även för låten.Grep tag i mig så jag fick stanna upp lite mitt i livet.Satt och slö lyssnade på spotify"Jackson Browne",tog ett break och klickade på din låt.
Sången är möjligen något hög mot det sparsamma arret,det var det enda som störde mig.Iofs skulle du kunna koppla på lite fler instrument på nåt ställe,det skulle nog lyfta lite till.

Annars tipp topp och Asti finurligt.

Mike


asti

  • Gäst
Tjoho Asti.

Ja jag kapitulerar också för texten,men även för låten.Grep tag i mig så jag fick stanna upp lite mitt i livet.Satt och slö lyssnade på spotify"Jackson Browne",tog ett break och klickade på din låt.
Sången är möjligen något hög mot det sparsamma arret,det var det enda som störde mig.Iofs skulle du kunna koppla på lite fler instrument på nåt ställe,det skulle nog lyfta lite till.

Annars tipp topp och Asti finurligt.

Mike
Blir glad för att texten känns bra! Melodin är kanske lite enkel, men det har väl också varit avsikten att få den repetitiv och förhoppningsvis lite "meditativ" för att ge utrymme åt texten.
Ville också att sången skulle vara dominerande och tydlig, medan resten var ett rent "komp". Men den kanske ska sänkas något, får kolla det!
Funderar på att testa att lägga på något mer i "refräng"-delen, men har inte kommit på något som känns bra ännu. Trummor och bas känns inte rätt...kanske en elgitarr...?
Tack för lyssning och synpunkter!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Kunde inte låta bli när jag såg att du lyckats få till två identiska inlägg!  :rolleyes:



 :lol: :D Fattar inte vad som hände. Korrigerat nu.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst

Kunde inte låta bli när jag såg att du lyckats få till två identiska inlägg!  :rolleyes:



 :lol: :D Fattar inte vad som hände. Korrigerat nu.

Jo, det som hände var att du gjorde två identiska inlägg! Man skriver samma sak och postar två gånger! Tror jag..... :unsure: :)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Vad ska man säga jo en suveränt bra låt gillar text som musik, super asti sparas naturligtvis! B)


asti

  • Gäst
Vad ska man säga jo en suveränt bra låt gillar text som musik, super asti sparas naturligtvis! B)

Super du Asti? Ja, det är gott, men sött! Precis som jag!  :)
Roligt att du gillar och tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Melodislingan är medvetet repeterande genom hela låten och ska ligga där som en sorts "mantra" är det tänkt för att skapa en suggestiv känsla!

Jag förstår "tänket" amigo, ungefär som Positively 4th Street och Mr Taburine Man. Otroligt svårt och beundransvärt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Melodislingan är medvetet repeterande genom hela låten och ska ligga där som en sorts "mantra" är det tänkt för att skapa en suggestiv känsla!

Jag förstår "tänket" amigo, ungefär som Positively 4th Street och Mr Taburine Man. Otroligt svårt och beundransvärt.

Du drar till med en av mina absoluta favoritlåtar "Positively...." och att härma den är ju dömt att misslyckas förstås!  :)
Tänkte nog mer att gitarren ligger i bakgrunden och upprepar meloditemat så att den förstärker sången.
De ä som de ä, som vi säger här i Åsa-Nisses hemtrakter!  B)
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jättebra!
Den upprepande gitarrfiguren och den fina melodin på den är en fullträff!
Måste man vara gammal för att fundera på detta ? Känner igen det precis! Javisst ja man är ju gammal!  :o
Skulle önska ett något varmare ljud på gitarren i solot - mörka nylonsträngar
Eftersom låten är rätt repetitiv så kanske lite olika instrumentering i verserna skulle skapa mer dynamik?
Har du hitta några extra timmar på dygnet? (med tanke på produktionen)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Jättebra!
Den upprepande gitarrfiguren och den fina melodin på den är en fullträff!
Måste man vara gammal för att fundera på detta ? Känner igen det precis! Javisst ja man är ju gammal!  :o
Skulle önska ett något varmare ljud på gitarren i solot - mörka nylonsträngar
Eftersom låten är rätt repetitiv så kanske lite olika instrumentering i verserna skulle skapa mer dynamik?
Har du hitta några extra timmar på dygnet? (med tanke på produktionen)
Tänkte mig nog en något äldre person än oss (eller heter det vi?)!  :)
Ska kolla med musikaffären om dom har några mörka nylonsträngar!  :unsure:
Du kanske menar att solot skulle spelas en oktav lägre...? Solot är jag inte riktigt nöjd med, är mest utfyllnad.
Ska försöka komma på något roligare!
Jag har funderat på lite andra instrument, men det blir så lätt det traditionella - stråkar t.ex.
Tror att det var Tokai som var inne på en distad elgitarr som "ylar" lite i bakgrunden. Kanske nå´t i den stilen.....?
Kanske steel...? Orgel med leslie....?
Har fått problem med ryggen så jag har svårt att ligga/sova! :(
Nä, det var en ren tillfällighet att dom blev "klara" samtidigt!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Jag har försökt ta till mig kommentarer och tips och gjort en del ändringar/tillägg!
Gjort om solot och utökat arrangemanget för att få mer variation.
Bättre eller sämre?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättefint! Rätt att flytta till "färdiga" tycker jag. Men det var väldigt vilka basiga toner du fick till på solot.  :rolleyes: Tar sig när den andra gitarren kommer in och det låter lite Quillapayún. Snygg brygga upp till refrängen sedan. Kanske kunde ansatserna till det rytmiska spelet på andragitarren förstärkas något. Inga stora grejor. Låten växer med antalet lyssningar för jag tror inte ändringana är så stora. Bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Jättefint! Rätt att flytta till "färdiga" tycker jag. Men det var väldigt vilka basiga toner du fick till på solot.  :rolleyes: Tar sig när den andra gitarren kommer in och det låter lite Quillapayún. Snygg brygga upp till refrängen sedan. Kanske kunde ansatserna till det rytmiska spelet på andragitarren förstärkas något. Inga stora grejor. Låten växer med antalet lyssningar för jag tror inte ändringana är så stora. Bra!
Cykeln ville ju ha lite "mörkare" nylonsträngar - nu fick han väl vad han tål!  :)
Quillapayún?  :wacko: :unsure: Låter som en exotisk grönsak eller frukt!  :)
Är inte riktigt med på vad du menar med "andragitarren"! Den som löper genom hela låten eller den i solot?
Tycker själv att trombonerna i slutet blev rätt lyckade!  :rolleyes:
Tack för att du orkar lyssna och kommentera på nytt!
/Asti