Forum > Demolåtar

Freddy - Every Little You (uppdaterad 26 okt 2010)

<< < (2/14) > >>

Bass:
Tjenare!
Fyfan detta var jäkligt skysst. Refrängen är riktigt grym!
Som du kanske märkt så använder jag själv mycket (för mycket) för att  fylla ljudbilden, detta var väldigt avskalat. Min känsla är att det är lite för naket och hade gärna haft stråkar och kanske ett pumpande piano som diskret hjälpte till att trycka på refrängerna.
Men nu är det inte jag utan du  :rolleyes: Skön sång är det, du som sjunger? Snyggt jobbat vilket fall.
Ska inte heller ge mig på att försöka uttala mig om mixen =)

Mvh Bass

lnetzel:
så... då får väl jag ta ned dig på jorden då... Inte för att jag kan göra det bättre, det kan jag nog inte men du ligger i vanlig ordning i en högre nivå än oss andra här och därför tänker jag vara lite mer kritisk. Det är inget facit, bara min smak. Du har postat grejor med bättre tryck och du kan göra denna låt mycket bättre.

Du sjunger grymt bra, det känns inte som att du behöver kämpa för att lägga denna sång, men när jag hör och läser texten föväntar jag mig lite mer desperat sång, lite mer känsla. Nu låter det lite för mycket polerad synthpop. Om det är det du är ute efter har du lyckats för sången låter lite för "ren", lite för "jämn", lite "förutsägbar" och lite för "opersonlig" för min smak. Du har en låt där det gick åt helvete med en relation... men det känns inte på rösten. Skall vi vända detta till positiv kritik kan jag väl säga att det för kommerciell stil på rösten. Jag tror du har potential att vara lite mer fantasifull med mer stämmor eller något sånt.

Variera trummorna i refrängen, mer volym på kicken, variera pianoslingan i refrängen eller reverba den, den låter för naken, rak och digital. På med fler gitarrer och reverb och gör det större, låten är mäktig och bör låta därefter tycker jag.

Nu har låten rullat i winamp 5 gånger... jag tycker fortfarande samma sak förutom att jag gillar basen mer och mer, den ligger skönt där den ligger.

Påminner mig mycket om amerikanska Stabbing Westward.

freddy:

--- Citat från: asti skrivet 15.12.2009, 20:04:31 ---Bra tryck i låten och riktigt bra sång!
Basen tycker jag kunde få sväva ut ibland för att få lite variation och trummorna kunde väl få lite fler fills...? Trummorna är lite anonyma.
Varför inte ha en elgitarr till i refrängen, som "klättrar runt" ungefär en ton per taktslag i ett lite högre register, ev dubbad och panorerad? Hoppas du förstår.
Kanske en andrastämma i refrängen som Wernborg föreslog....
Kan bli kanon det här!
/Asti

--- Slut citat ---

Kul att du gillar tryck och sången asti. Lite mer variation ska absolut fixas! Lite mer trumfills, kanske basen får vara med och leka lite mer också eventuellt.

Gitarren förstår jag nog hur du menar, jag har faktiskt en idé redan. Ska se om jag kan få upp den här snart, så får vi se om den funkar bättre. Benämningen på en sådan gitarr kanske är "en u2-gitarr"? :D

En andrastämma blir det nog också. Ska testa lite körer på låten.

Tack asti för befogad och bra kritik.

freddy:

--- Citat från: hogge skrivet 15.12.2009, 20:33:47 ---En riktigt härlig låt är detta.. Sången är fantastisk (as usual) och likaså musiken.
Som vanligt vill jag inte uttala mig om mixen eftersom jag inte behärskar det ämnet. Men så mycket kan jag säga att här, i mina lurar, tycker jag hi haten stör lite för mycket. Den tar fokus från det utmärkta liret i övrigt.. Men det kan ju också vara mina lurar?!?

För övrigt, som sagt, är låten grym.. Denna tankas ner!

--- Slut citat ---

Haha, tack Hogge! Du är alldeles för snäll. Mixen får man gärna uttala sig om ändå faktiskt, jag har fått mycket bra input från folk som inte ens rört en mix-regel. Tjejen min brukar ibland komma med skön kritik, som oftast är väldigt korrekt med, dock i andra termer än vad man är vad vid kanske ;) Men det är välkommet och viktigt med tycker jag.

Hihaten är nog lite hög. Sänker den i nästa. Tack Hogge!

freddy:

--- Citat från: Bass skrivet 15.12.2009, 20:45:35 ---Tjenare!
Fyfan detta var jäkligt skysst. Refrängen är riktigt grym!
Som du kanske märkt så använder jag själv mycket (för mycket) för att  fylla ljudbilden, detta var väldigt avskalat. Min känsla är att det är lite för naket och hade gärna haft stråkar och kanske ett pumpande piano som diskret hjälpte till att trycka på refrängerna.
Men nu är det inte jag utan du  :rolleyes: Skön sång är det, du som sjunger? Snyggt jobbat vilket fall.
Ska inte heller ge mig på att försöka uttala mig om mixen =)

Mvh Bass

--- Slut citat ---

Tja Bass, kul att du gillar reffen. Enkla medel funkar ibland :D

Haha, ja det har väl lite med att jag tycker det blir svårare att mixa ju mer grejer som kommer till. Men som du säger så saknas det nog en del här. Ska prova stråkar i refrängen faktiskt. Som ligger där och "mattar" lite.

Japp, det är jag som sjunger.

Tack mannen!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion