Kontrollrummet

Sänka alla spår?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DåligtGehör

  • Gäst
Måste bara få skjuta in en fråga.
Om man strävar efter att spela in allt på så hög ljudnivå som möjligt så uppstår ju ett problem. Saker och ting kommer ju att ha helt fel nivå i jämförelse till varandra. Om alla kanalreglar då ligger på noll så är det ju oerhört osmidigt att sänka mastern för att det peakar. Hur gör ni då om ni känner att "attan, den där kanalen skulle man höja massor"?

Om alla kanalreglar "ligger på noll" ligger inte allt på samma nivå då eller fattar jag fel? Varför skulle man vilja göra så?


Utloggad tsmalmbe

Måste bara få skjuta in en fråga.
Om man strävar efter att spela in allt på så hög ljudnivå som möjligt så uppstår ju ett problem. Saker och ting kommer ju att ha helt fel nivå i jämförelse till varandra. Om alla kanalreglar då ligger på noll så är det ju oerhört osmidigt att sänka mastern för att det peakar. Hur gör ni då om ni känner att "attan, den där kanalen skulle man höja massor"?

Jag tror du är ute och vandrar nu.

Du strävar till att spela in allting med en peaknivå så nära (men inte exakt eller över) noll som möjligt. Sen är du klar med inspelningen. Punkt. Nu har du ditt råtamaterial.

Sen börjar du mixa - var god dra i alla reglar åt alla håll, helt hur du vill - tills din mix är perfekt. Vid detta skede kan det hända att mastern inte mera peakar vid noll - den kan vara rejält under eller rejält över. Du gör du slutlig korrigering med masterreglen, uppåt eller neråt tills du är ungefär vid noll. Peakarna kan/bör ligga mellan -6dB -> -0.1dB. Om du är under nollan, kommer ju (den oundvikbara) limitern vid masteringen att köra upp nivån. Endast ifall du är fatalt mycket under nollan (under -6dB), är det viktigt att ställa om mastern (ifall du tänker exportera en WAV och göra masteringen skilt, lägger du rakt av en limiter på mastern, behöver du aldrig höja mastern, limiterns threshold tar hand om nivån i detta fall). Är du jättemycket under nollan, är det troligt att du har gjort något på tok i mixen också, så det kan löna sig gå tillbaka.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Måste bara få skjuta in en fråga.
Om man strävar efter att spela in allt på så hög ljudnivå som möjligt så uppstår ju ett problem. Saker och ting kommer ju att ha helt fel nivå i jämförelse till varandra. Om alla kanalreglar då ligger på noll så är det ju oerhört osmidigt att sänka mastern för att det peakar. Hur gör ni då om ni känner att "attan, den där kanalen skulle man höja massor"?

Om alla kanalreglar "ligger på noll" ligger inte allt på samma nivå då eller fattar jag fel? Varför skulle man vilja göra så?

Allting ligger inte på samma nivå då. Allting ligger däremot på exakt den nivå det har spelats in på. Och fast triangeln och distgitarren skulle peaka på exakt samma nivå (låt oss säga -0.1dB), så kommer upplevd volym (perceived loudness) att vara olika. Så att säga att allt ligger på samma nivå, är inte rätt analys av situationen.

edit: korrigerade ett inte
« Senast ändrad: 25.07.2007, 12:51:10 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil

Jag måste också få kasta in en fråga: När vill man använda post-inserts, och varför?

Den enda möjliga användning jag kan se är om man automatiserat (eller har för avsikt att ratta lite med) regeln och vill att inserteffekten ska "kasta lite oxrumpa".

Enlighten me, please.



Utloggad tsmalmbe

Den enda möjliga användning jag kan se är om man automatiserat (eller har för avsikt att ratta lite med) regeln och vill att inserteffekten ska "kasta lite oxrumpa".

Just det. Personligen har jag aldrig använt postregel-insert. Men just grejen att kompressorn arbetar olika, beroende på regeln lär vara ett konkret exempel.

Två saker att ta i beaktande:
1. Om man var ute efter en effekt med post-insert, komme denna effekt att ändras betydligt när man sänker regeln. Så fast man VILL ha en effekt just med att leka med regeln, kommer effekten att ändras, troligen på ett sätt man INTE vill.
2. ALL automation på kanalreglarna måsta fixas om man vill dra ner alla reglar.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Om man aldrig ska röra masterregeln hade den ju inte behövts? Eller hur? Om den alltid måste vara benhårt på nollan, Det är dock ett bra mål att ha den kring nollan, men om du dämpar ett par dB för att det inte ska slå över så finns det nog ingen som kan höra den skillnaden.

Du ska ha peakarna i utsignalen nära men inte vid nollan (hur nära är smakssak, men nära i varje fall). Hur du styr masterregeln har ingen skillnad.

Måste du dra mycket ner på mastern för att inte få överslag kan och bör du titta över sättet du mixar på, alternativt lära dig använda kompressorer.

Har jag sagt något annat?? Det jag menade är att man kan justera mastern något för att peakarna inte ska slå över. Då ska man ligga med peakarna precis under nollan. Självklart gäller det att beakta mastern då man mixar, alla regla ska inte lika på +10, då är man fel ute...

Vet även hur man använder en kompressor...
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
link channel..låter som det jag var ute efter när jag startade den här tråden iallafall
bättre sent en aldrig folks...tack för hjälpen!! :D

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Dream exp, i ditt exempel skulle jag endera dra ned de reglar som är starka eller gaina ned dem (cubase har gain på varje kanal).
Arbetar på XLN Audio


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Jag rör aldrig masteregeln...den står alltid på noll...jag fokuserar på varje kanal istället. Vid stora projekt delar jag in instrumenten efter frekvensområde. :)

Min upplevelse är att det är lätt att tappa "punchen" i mixen om man reglerar volymen med hjälp av masteregeln.

Larsson - ett tips om din mix peakar här och var är att sänka basfrekvensen på så många kanaler som möjligt...det brukar vara en bra ände att börja i. :D

Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag rör aldrig masteregeln...den står alltid på noll...jag fokuserar på varje kanal istället. Vid stora projekt delar jag in instrumenten efter frekvensområde. :)

Min upplevelse är att det är lätt att tappa "punchen" i mixen om man reglerar volymen med hjälp av masteregeln.

Larsson - ett tips om din mix peakar här och var är att sänka basfrekvensen på så många kanaler som möjligt...det brukar vara en bra ände att börja i. :D

Mvh / djonas


Du och jag jobbar på samma sätt.
Pratade med vår ljudtekniker och han sa exakt samma sak. man ska aldrig röra masterregeln utan mixa projektet så den håller sig så nära peak som möjligt för att nå absolut bästa resultat! så är jag lärd och så förblir det =)

Hej föressten du glade guralirare ! :D
Spelsugen snart igen? :D
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Som så många andra sagt.. Ge tusan i att pilla på masterregeln. Börja alltid med att dra upp den på 0dB till att börja med och låt den stå där.. Sen fixar man kanal för kanal tills det låter bra. ;)


DåligtGehör

  • Gäst
Så masterregeln har man bara för att sänka temporärt när någon ropar eller liknande händelse?


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Så masterregeln har man bara för att sänka temporärt när någon ropar eller liknande händelse?
Masterregeln är toppen att använda vid fade outs!
Eller när man går hem för dagen. ;)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Usch på er när ni hämtar fakta från den analoga världen och gör det till en myt i den digitala.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Usch på er när ni hämtar fakta från den analoga världen och gör det till en myt i den digitala.

Jag som hoppades på någon att dela min humor med.  :(
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Usch på er när ni hämtar fakta från den analoga världen och gör det till en myt i den digitala.

Jag som hoppades på någon att dela min humor med.  :(

Men göra rent läs- och skrivhuvud med isopropanol funkar väl? Och avmagnetisera hårddiskarna med jämna mellanrum...? :P Och visst finns det väl en 5-56-plugg man kan använda till att få bort digitalt regelknaster? :ph34r:
DON'T PANIC


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Ett annat knep är att koppla två hd's i raid 1 och sedan bromsa den ena något vid uppspelning genom att lägga handen på diskarna. Det ger en skön flanger-effekt!
Arbetar på XLN Audio


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Ett annat knep är att koppla två hd's i raid 1 och sedan bromsa den ena något vid uppspelning genom att lägga handen på diskarna. Det ger en skön flanger-effekt!
ska pröva me en gång..  :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se