nej alltså om intrumenten slår över taket..och jag därefter sänker mastern,samt därefter normaliserar det
nermixade stereo spåret av hela mixen så höjer det upp hela spåeret så att topparna når 0db
vilket leder till att att spåret är fyllt till bredden,all dynamik är borta..dvs topparna är klippta!
Det är totalt fel. Normalisering drar den högsta toppen upp till exakt (eller just under) 0dbFS. Ingenting kan gå över 0dbFS i normalisering. Aldrig. Normalisering påverkar inte dynamiken i musiken på något sätt.
Normalisering kan aldrig förbättra på materialet, tvärtom endast försämra (kvantiseringsfel, och en helt onödigt applicerad DSP-algoritm).
Skall materialet mastras, skall man aldrig normalisera.
Bobs Bok, sidan 66 rekommenderas varmt (The myths of normalization).
nä jag menar inte att normaliseringen gör mer en höjer topparna till 0db
vad jag menar att tidiager mixar jag gjort som slagit över & sedan har jag sänkt mastern & mixat ner
sedan öppnat iwavelab så ser jag att topparna är klippta,det ser övermättat ut
och sedan om jag normaliserar det så är hela spåret fyllt till bredden
dvs inte särskilt dynamiskt att man kan urskilja ett cymbalslag eller något annat starkt ljud
det jag menar är att jag tycker att har man mixat det för högt så får man stå för det,även om man sänker nastern, fast det kan ju vara fel..jag har bara dragit den slutsatsen någongång för länge sedan
och inte funderat mer på det!!