Kontrollrummet

Eko - Resan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
LÅTNAMN:                     Resan
ARTIST/GRUPP:             Eko
GENRE:                         Pop/Rock
LÅTLÄNGD:                   3:24
KOMPOSITÖR:               Eko
EV. MEDVERKANDE:      Mr Heep trumljud
INSPELNINGSÅR:          2010

Nu tror jag att den är färdig - ändringar kan givetvis göras förstås.
Tack för alla goda råd på resan och tack Mr. Heep för trummorna

Efter glada tillrop och kommentarer från flera har jag försökt att finna ny lyster i denna med ännu en ny version (12:e) 12/1 tack alla men nu får det vara slutmixat jag är jättenöjd och glad :D

Jag vilar mina läppar mot ditt honungshår
Studerar dina Kinder glänsa av en tår
Och försäkrar dig långsamt att det jag förmår
Är att stanna tätt intill dig tills jag går
Och att minnen är starka jag hoppas du förstår

Dina mjuka ögon ger mig kraft att göra upp
Med våldet runt omkring mig som alltid tornar upp
Ditt leende väcker minnen från en tavla i Paris
Och minner mig om löften som alltid har ett pris
Och minner mig om löften som jag dragit i repris

Din yppiga lekamen ger mig nått att tänka på
När du lägger dig i soffan just som jag tänkte gå
Du ropar till min inre röst att nu finns det en chans
Att skåda lyckan inifrån ut mot universums glans
Att släppa allt som tynger mig och resa bort någonstans
« Senast ändrad: 16.01.2010, 16:45:23 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Hehehe lika otight som första gångerna vi spelade med bandet i skolan för ett ANTAL år sen.
Men jag tycker det är charmigt. Sången ligger dock på tok för lågt. Fram och UPP med sången i ljudbilden.
Låten som ide tycker jag är härlig. Lite somrig känsla över den.  B)

Hehe gillar som fasen såhär efter en whiskey på lördagskvällen :)

Ser fram emot den färdiga låten :) :D


/kenta k


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Det finns ju en hel del att finjustera :P
Men den här kommer att bli skitbra efter lite jobb. Snygg melodi och bra sång.. Ser fram emot att höra den som färdig produkt.
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
I vänster kanal ligger en gitarr som dels låter som en alplanka inspelad utan sladd, men meddelst mikronfon som det vore en acke?

Otajt är det ja, så....finjustering behövs ja ;)


Låten i sig kan nog bli bra, men det måste tajtas upp!

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Eddi.

Jo men detta tyckte jag om..Nytt lir/sång och styr upp det hela så kan det bli fin fint.
Kanske sänka tempot något oxå..Det låter rätt fint och ett för högt tempo kan sabba lite feeling,vet inte om jag är ute å cyklar men kanske det är värt en test..

Inväntar nästa verre.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Phu ett halvt dygn utan KR - svår abstinens...
Hehehe lika otight som första gångerna vi spelade med bandet i skolan för ett ANTAL år sen.
Men jag tycker det är charmigt. Sången ligger dock på tok för lågt. Fram och UPP med sången i ljudbilden.
Låten som ide tycker jag är härlig. Lite somrig känsla över den.  B)

Hehe gillar som fasen såhär efter en whiskey på lördagskvällen :)

Ser fram emot den färdiga låten :) :D


/kenta k
Det måste ha varit mer än en wiskey Kenta det var fredag igår :D
Tack för tips och jo jag hör ju att den är lite otajt om man säger så. Kul att du gillar känslan - ska nog få ihop den på nåt sätt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det finns ju en hel del att finjustera :P
Men den här kommer att bli skitbra efter lite jobb. Snygg melodi och bra sång.. Ser fram emot att höra den som färdig produkt.
Då e vi två som ser fram mot det :D
Tack för tyck Hogge
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
I vänster kanal ligger en gitarr som dels låter som en alplanka inspelad utan sladd, men meddelst mikronfon som det vore en acke?

Otajt är det ja, så....finjustering behövs ja ;)


Låten i sig kan nog bli bra, men det måste tajtas upp!

:)
Jag vet att du är skicklig EQ men att du till och med kan avgöra träslaget är helt fantastiskt. :D
Och nä det är faktiskt en aukustisk stålsträngad nylongura - tror du har skrivit nånstans om hur man ska micka upp så jag får leta efter det.
Tack för tyck
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjabba Eddi.

Jo men detta tyckte jag om..Nytt lir/sång och styr upp det hela så kan det bli fin fint.
Kanske sänka tempot något oxå..Det låter rätt fint och ett för högt tempo kan sabba lite feeling,vet inte om jag är ute å cyklar men kanske det är värt en test..

Inväntar nästa verre.

Mike
Jo det ligger nog nåt i att den är lite väl snabb - tänkte inte på det......
Jag jobbar vidare så får vi se vad det blir.
Tack för tyck HM  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lundell är ute - här kommer Eko

Bra låt jag gillar den!

Börja om från början, lite långsammare. Trummor först och så en fast tight bas. Sjung till det.
Gitarr kolla upp hur du ska micka den här låten som en alplanka...
I slutliga ljudbilden passar det mig att trummor bas och sång är tydligast och annat finns i bakgrunden. Nu är alen för högt.

Mycke mysig låt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
I vänster kanal ligger en gitarr som dels låter som en alplanka inspelad utan sladd, men meddelst mikronfon som det vore en acke?

Otajt är det ja, så....finjustering behövs ja ;)


Låten i sig kan nog bli bra, men det måste tajtas upp!

:)
Jag vet att du är skicklig EQ men att du till och med kan avgöra träslaget är helt fantastiskt. :D
Och nä det är faktiskt en aukustisk stålsträngad nylongura - tror du har skrivit nånstans om hur man ska micka upp så jag får leta efter det.
Tack för tyck


Det vet väl alla hur en alplanka låter? Trodde först att det kanske röde sig om ek eller pockenholz, alternativt panga-panga. Tankarna gick sedan via durken på en gammalfisketrålare via tallrot, grankvist, men till sist: al



Det förklarar väl hur det låter antar jag, men det låter väldigt vasst och mest strängljud -alplanka.

:lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Det var en trevlig truddilutt! Ta tillvara alla bra synpunkter ovan (utom att höja sången) så är du hemma! Har du någon gitarr med inslag av lönn så använd den  ;)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bra låt tycker jag. Men ta bort trash guran. Den är jävligt irriterande, passar liksom inte in.
Tanken är väl kanske att få in lite "häftiga" ljud i en produktion som du kanske tror upplevs som mesig förutan?

Men det kan nog bli nåt bra. Tycker låten känns intressant som den är.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra låt! En bra grund att bygga på men det behöver slipas lite.
Trumman är för långt bort, likaså guran - får en känsla av min ungdoms replokal där ungarna i grannrummet lirade en låt (om du förstår vad jag menar). Lyft fram detta så är du nästan hemma (om du oxå slipar på lite otajta grejor). Vad jag saknar är ett soloinstrument av typen gurasolo.

Det är inget fel på sången, i princip ;)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Klassisk svensk rock minsann. Som många påpekat så måste gitarren bort eller spelas om. En konding riktad mitt emellan hålet och 12-e bandet brukar funka bra. Nu låter det som du enbart har reverb och tagit bort allt direktljud på gitarren?

Påt igen.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Riktigt roligt med så många inlägg och bra förslag. :D
Lundell är ute - här kommer Eko

Bra låt jag gillar den!

Börja om från början, lite långsammare. Trummor först och så en fast tight bas. Sjung till det.
Gitarr kolla upp hur du ska micka den här låten som en alplanka...
I slutliga ljudbilden passar det mig att trummor bas och sång är tydligast och annat finns i bakgrunden. Nu är alen för högt.

Mycke mysig låt!
Tack MaxB för bra tyckande som alltid - nu har jag emellertid inte följt farbrors råd ett dugg känner jag. Trodde att basen var hyggligt tajt?
Gitarren hade jag nog EQ:at fel faktiskt - back to basic nu - duger den? Trummorna har jag inte heller dragit in från början - känner mig riktigt obstinat här :wacko:

I vänster kanal ligger en gitarr som dels låter som en alplanka inspelad utan sladd, men meddelst mikronfon som det vore en acke?

Otajt är det ja, så....finjustering behövs ja ;)


Låten i sig kan nog bli bra, men det måste tajtas upp!

:)
Jag vet att du är skicklig EQ men att du till och med kan avgöra träslaget är helt fantastiskt. :D
Och nä det är faktiskt en aukustisk stålsträngad nylongura - tror du har skrivit nånstans om hur man ska micka upp så jag får leta efter det.
Tack för tyck


Det vet väl alla hur en alplanka låter? Trodde först att det kanske röde sig om ek eller pockenholz, alternativt panga-panga. Tankarna gick sedan via durken på en gammalfisketrålare via tallrot, grankvist, men till sist: al



Det förklarar väl hur det låter antar jag, men det låter väldigt vasst och mest strängljud -alplanka.

:lol:
Materialspelare sa vi en gång om kineserna i bordtennis. Hoppas den är bättre nu då? Undrar vad guran har för material egentligen masurbjörk kanske?

Det var en trevlig truddilutt! Ta tillvara alla bra synpunkter ovan (utom att höja sången) så är du hemma! Har du någon gitarr med inslag av lönn så använd den  ;)
Kul att du gillar Z ny version nu men det var Lönn i h*lv*t* att finna en sån gura.

Bra låt tycker jag. Men ta bort trash guran. Den är jävligt irriterande, passar liksom inte in.
Tanken är väl kanske att få in lite "häftiga" ljud i en produktion som du kanske tror upplevs som mesig förutan?

Men det kan nog bli nåt bra. Tycker låten känns intressant som den är.
Njae det var inte meningen att det skulle låta trash faktiskt utan helt tvärtom var nog min tanke - lugnt o fint men men så det kan bli... Håller med om att acken mest störde. Tack för bra tyck Tokaien

Bra låt! En bra grund att bygga på men det behöver slipas lite.
Trumman är för långt bort, likaså guran - får en känsla av min ungdoms replokal där ungarna i grannrummet lirade en låt (om du förstår vad jag menar). Lyft fram detta så är du nästan hemma (om du oxå slipar på lite otajta grejor). Vad jag saknar är ett soloinstrument av typen gurasolo.

Det är inget fel på sången, i princip ;)

Ha det gott
Gurano
Nu ska vi se jo jag har höjt trummorna och fixat med acken och slängt in ett solo - bra Gurano - nu känner jag mig nöjd med kvällen. :D

Klassisk svensk rock minsann. Som många påpekat så måste gitarren bort eller spelas om. En konding riktad mitt emellan hålet och 12-e bandet brukar funka bra. Nu låter det som du enbart har reverb och tagit bort allt direktljud på gitarren?

Påt igen.
Jag har ju de=n däringa miken SP B1 heter den väl som väl ska funka juste med gitarrer och jo jag tro=r att den fanns un=gefär där du säger att den ska finnas ca 10-15 cm från gitarren är det för mycket kanske. Jaja få se om den duger nu annars får jag spela om. Ä r det klassisk svensk rock detta - ok kul  :) Tack för tyck Wernis.

Som sagt verre 2 i topp-post men även här:


[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Resan2.mp3[/mp3]
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Totalt ändrad nu :wacko: i första.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Funkar Yohng-pianot i Mac?
Bättre så här. Sången för lågt Och jag känner att du springer igenom texten för snabbt. Jag hinner i alla fall inte höra den, eller ännu viktigare smälta den. Borde texten (låten) gå långsammare?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jajamensan funkade hur bra som helst att ladda hem - namnbyte bara. Så stort tack för det MaxB och för att du orkar kommentera. Nu ligger version 4 uppe med nyinspelad sång som jag har disponerat lite bättre i förhållande till hur harmonierna spelas :blink:
Har också försökt att lägga kör men det är inte lätt.

Vad saknas nu?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Bra låt!
och det låter rätt retroskönt.

Det enda jag kan klaga på är kanske en del av spelinsatsernas taighthet.
basen och pianot skulle behövas fixas lite.
Det är lite för mycket för att vara charmigt i mina öron.

Men som sagt, mycket bra jobbat!


//Olof


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har bara läst olofd's kommentar ;)

Låter dovt om inspelning eller mix?, eller är det reverbet som har denna effekt?

Själva låten är ju trevlig. Stör mig litet på de stötvisa ackorden på mellotron, eller kansek skall föreställa stråk? Nåt högt instrument ovanpå istället kanske?

Men smått medryckande.. Gillar klart det här. Verbet gör att jag inte hör vad som sjungs (ellero m det är nåt annat som gör det.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Har lyssnat på din senaste version, tycker det svänger och texten går fram nu, mycket bättre mix.

Skön låt, och körerna passar in fint i denna 80-talsinspirerade låt :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Eddi.

Klart bättre nu på verre 4:a..Men:

Tempot kontra texten funkar inte hundra,vilket jag hade synpunkter på tidigare.Tempot tvingar dig att forcera texten på vissa partier,och det låter stressigt.
Kanske skriva om några rader(förenkla-färre ord) istf att sänka hela rasket i tempo,det är ju lite lättare det förra alternativet..

Låten som sådan tycker jag om och även texten.Jag tror fortfarande på att typ halvera tempot eller näst intill och göra en stillsam och vacker sak av detta,men det är ju jag det  :)

Frisera till några ingångsstrofer textmässigt så slinker du igenom Hm:s kvarn  :D

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack alla för tyckanden.
Jag har lagt om takten från 120 till 112 och försökt bringa lite mer klarhet i mixen och använt "hängmattetricket"

Normalt när jag lirar på pianot så ligger nog takten runt 110 snarare så kanske det låter mindre stressat nu?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Eddi.

Hel rätt med temposänkningen,det gjorde susen för låten.Diggar den här skarpt,lite för trött och bakis för att komma med nåt mixnyttigt.Lyssnar in mig under morgondagen och återkommer om jag har några synpunkter som kan hjälpa dig på traven.

Riktigt bra låt detta som sagt.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjena Eddi.

Hel rätt med temposänkningen,det gjorde susen för låten.Diggar den här skarpt,lite för trött och bakis för att komma med nåt mixnyttigt.Lyssnar in mig under morgondagen och återkommer om jag har några synpunkter som kan hjälpa dig på traven.

Riktigt bra låt detta som sagt.

Mike
Den en hel del berusade mannen raglade in på en bar och skrålade "Gott nytt år allehopa"  varpå bartendern inflikar men det är ju november nu. Den berusade mannen tittar på honom med lång blick och förkunnar "Åhh faschen så sent har jag aldrig kommit hem" :D
Tack för de nordliga rösterna och återkom gärna med mixtrix.
 
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Jag lyssnade på sjätteversionen. Min enda respons är "wow". Riktigt tuff låt som verkligen föll mig i smaken. Jag gillar arr-idén. Pianot är riktigt snyggt. Rösten är också riktigt bra.

Däremot känns mixen lite som en oslipad diamant. Cymbalerna känns lite väl avlägsna och bakgrundsstråk-pads-grjen låter bitvis lite torr. Körerna klingar heller inte helt hundra.

Det är för sent på kvällen för vidare diagnoser, men jag tyckte att det här var bra. För övrigt är jag mållös.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Verre 6 är riktigt skön. Din låt kommer dock fram dovt i mina lurar. Som om nå'n lagt på dolby C eller nå't. Kritik på framförande är att sången är kanske lite väl återhållsam i sitt framförande, som om du är rädd att nå't ska sura. Det är bara det som skiljer den från stjärnstatus tycker jag.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har lyssnat på båda versionerna i trådhuvudet. Det dova är framför allt elbasen som är för stark och muddig. Den är dessvärre otajt och är ute och cyklar på några toner ibland. I båda versionerna, så jag anar pitch shift här...  ;) Lägg om basen, skär allt under 60 hz, är mitt tips. Även orgeln har en del bas som krockar med elbasen, så skär bas där med.

Tycker låten är bra, gillar blåset och gitarrsolot. Trummorna är också bra, men de låter lite dova.

Slutet tycker jag blir lite snöpligt när basen försvinner. :mellow:

Upplever det som att 120 bpm-versionen låter tajtare, och mera rätt i tempot.
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu är det bättre klarhet i mixen (112bpm). Jag gillar också att jag hör sångaren - Ulf Lundell  :P.
Skönt att det inte är så många instrument som överöstar sången, så här är det lagom.

Körerna skulle du kunna jobba med mer om du vill. Nu badar kören i ett reverb som jag skulle vilja att du minskar. En större närhet till kören förväntar mer tajthet av kören. Jag har på senare tid övat mer på att sjunga mer tajt med huvudstämman men har även sett mig tvungen att lägga upp alla tre wave-spåren (huvudstämman, vänster och höger kör) över och under varandra på datorskärmen (i Cubase) och sen ta fram saxen, klippa och flytta fram och tillbaka den ena eller andra för att alla ska sjunga samma ord (och till och med stavelse) samtidigt. Jag klarar det inte alltid men håller på att lära mig det. Har du orkat jobba så tidigare nån gång? Det skulle ge mer tajthet.
« Senast ändrad: 05.01.2010, 00:28:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag lyssnade på sjätteversionen. Min enda respons är "wow". Riktigt tuff låt som verkligen föll mig i smaken. Jag gillar arr-idén. Pianot är riktigt snyggt. Rösten är också riktigt bra.

Däremot känns mixen lite som en oslipad diamant. Cymbalerna känns lite väl avlägsna och bakgrundsstråk-pads-grjen låter bitvis lite torr. Körerna klingar heller inte helt hundra.

Det är för sent på kvällen för vidare diagnoser, men jag tyckte att det här var bra. För övrigt är jag mållös.
Tack för de fina orden Tantalos. Noterar cymbaler och torrt på padsen och det där med körerna - får titta på det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Verre 6 är riktigt skön. Din låt kommer dock fram dovt i mina lurar. Som om nå'n lagt på dolby C eller nå't. Kritik på framförande är att sången är kanske lite väl återhållsam i sitt framförande, som om du är rädd att nå't ska sura. Det är bara det som skiljer den från stjärnstatus tycker jag.
Hm... låter det fortfarande dovt i 6:an, klarare än så här brukar jag inte vara men det är väl basen som spökar antar jag. Tack för pep om rösten - en bra bit från stjärnstatus tror jag nog ändå.
Tack för tyck Henkan
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har lyssnat på båda versionerna i trådhuvudet. Det dova är framför allt elbasen som är för stark och muddig. Den är dessvärre otajt och är ute och cyklar på några toner ibland. I båda versionerna, så jag anar pitch shift här...  ;) Lägg om basen, skär allt under 60 hz, är mitt tips. Även orgeln har en del bas som krockar med elbasen, så skär bas där med.

Tycker låten är bra, gillar blåset och gitarrsolot. Trummorna är också bra, men de låter lite dova.

Slutet tycker jag blir lite snöpligt när basen försvinner. :mellow:

Upplever det som att 120 bpm-versionen låter tajtare, och mera rätt i tempot.
Jag plockade bort all komprimering på basen till 6:an och EQ:ade upp 2-4.000hz men fortfarande muddig ok. Hm... Sedan säger du att bägge versionerna har astoner som är ute på vift. Dt borde inte vara det i 120:an för där är det rakt på utan någon pitch. I 112 däremot använde jag "Anpassa till aktuell takt" eller vad det heter och där seglade några bastoner iväg lite hur som helst. Får titta mer på det.
Stort tack för bra tyck Rattle
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu är det bättre klarhet i mixen (112bpm). Jag gillar också att jag hör sångaren - Ulf Lundell  :P.
Skönt att det inte är så många instrument som överöstar sången, så här är det lagom.

Körerna skulle du kunna jobba med mer om du vill. Nu badar kören i ett reverb som jag skulle vilja att du minskar. En större närhet till kören förväntar mer tajthet av kören. Jag har på senare tid övat mer på att sjunga mer tajt med huvudstämman men har även sett mig tvungen att lägga upp alla tre wave-spåren (huvudstämman, vänster och höger kör) över och under varandra på datorskärmen (i Cubase) och sen ta fram saxen, klippa och flytta fram och tillbaka den ena eller andra för att alla ska sjunga samma ord (och till och med stavelse) samtidigt. Jag klarar det inte alltid men håller på att lära mig det. Har du orkat jobba så tidigare nån gång? Det skulle ge mer tajthet.

:lol: Gamle Uffe haha, har aldrig hört det om min röst förut. Jo körerna får jag nog lägga om alltså jag har bara gjort ett stereospår som jag skickar ut på kanterna och tokreverberar. Jag har klippt och flyttat i 112:an edftersom grejerna hamnade lite överallt märkligt nog.
Tack för bra tyck MaxB
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar på båda versionerna. Ljudet är bättre i 6.an men framför allt trummorna låter beslöjade. För mycket skärande eq? Låten som sådan tycker jag är jättefin. Stark melodi. Fin text men något svårhörd. Voxen upp något?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves