Kontrollrummet

Gurano & Marruschkka - El pueblo unido

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låtnamn: El pueblo unido
Artist: Gurano - musik, Marruschkka - sång och text
Sättning: 1 akustisk kompgura, 1 akustisk sologura, 1 sax, 1 koskälla, 1 bas, trummor
Genre: tja... kampsång
Fillängd: för kort
Kompositör: Gurano
Producent: Gurano
Inspelningsår: 2009
Format: mp3

Nu ser vi den som klar!




"""""""Hej igen
Nu e jag igång igen med ett nytt utkast/påhitt :)
När jag gick hem från jobbet idag så trillade denna in i huvudet på mig. Så nu har jag suttit ett tag för att fånga strukturen.
Man kan inte säga att detta är en slask-inspelning utan snarare en slaskslask-inspelning. Miffoljud och massor av felspel på den akustiska guran finns samt att den svajjar en del i takten (körde in gurorna så fort jag kom hem utan metronom för att inte glömma hur jag tänkte mig det hela).
Kan det bli nåt om jag lägger om gurorna och spelar i takt mm?  :lol:

Gurano
Tjenis igen
Har rensat upp i guraträsket - nu är det bara en plockgitarr och soloplinkande gura jämfört med 2 av varje i versionen ovan. Jag tror att det är mer taktfast nu och att guraljudet är tydligare/renare???? Bättre - sämre?? Ja vad tycker ni?""""""""

« Senast ändrad: 17.12.2009, 16:28:06 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Skriver kort att det låter väldigt trevligt, och händelserikt. Jag gillar.

Det är nåt mysko med gitarren (ljudet, inte spelet) eller så är det ljuden (synthljud?) i bakgrunden som stör ljudbilden. Förstod inte att det var en saxofon först, men kan nog funka :)

Låter salsa/latino, och det är ett funkande koncept - alltid!

Jobba vidare, kan bli intressant till slut :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack Divid - roligt att du gillar  :) Jo ljudet var nog inte det bästa, men det var ju en slaskslask-inspelning ;)

Nu har jag lagt om gurorna så jag hoppas att det är bättre ljud och i bättre/jämnare takt (basen e nog lite otakt på nåt ställe men jag ska fixa). Jag skulle vidare behöva både råd/tips om hur jag kan gå vidare och lite hjälp. Hjälpen består i att jag behöver ett bra handklapp i wav eller mp3-format - då menar jag inte applåder utan just ett handklapp. Mina ljud suger där så om ngn vill dela med sig är jag tacksam.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Kan väl bli lovande, med lite sång?
Det som jag tyckte om var ekot på akuguran, behåll det :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Det där lät ju trevligt bara att fortsätta vidare med den Gurano! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vi spelade förut en låt som hette "Balkan liker".
Den här skulle kunna heta "Like Balkan".

Tycker du hittat roliga snirklar som du bör fortsätta på!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej

flabb: Tack för lyssning och kul att du tror på stycket. Huruvida det blir sång eller inte vet jag inte i dagsläget - vi får se åt vilket håll låten vill dansa med mig :)
SYNTH: Tackar - jo det blir nog så att jag bygger vidare....
MaxB: Jag kanske döper den till I like balkong :) Jo jag fortsätter som sagt, men jag är av den lata naturen så den blir nog inte mycket längre men fetare :)

Åter tack för era tankar och lyssningar (OBS-ingen som har ett bra handklapp?)
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Det bumlar lite i bakgrunden i mina öron (bastungt). Annars kul uppslag som kräver en fortsättning!


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Lyssnar....


Hehehehe... Jag skrattar åt mig själv. Jag känner igen sånna idêer. Man tycker det låter underbart i bilen på väg någonstans,
men när man skall få ner skiten blir det rörigt. Viktigt är att du fått ner din idê, och klarar du av att få grepp om låten och
din ide så tror jag på succe :) Ljuden du använt och mix tänker jag inte ens kommentera. hehe

Kör hårt!


/ kenta k


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
klart det kan bli nåt! Lite uppsnyggningar som du säger, men själva ideerna och melodislingorna låter bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja detta stycke rör då på sig snabbt - redan efter en dag fick jag en sångfil av Marre. Då tog låten en annan vändning än vad jag trott. Kul med snabba vändningar. Min mixning har säkert en hel del att önska men stäm upp i sång ändå!

Zorrow: Kul att du gillar! jo bummel e de tyvärr, men det beror mycket på att jag använder världens sämsta nybörjargura samt en mick som inte är av denna världen :) Kanske att man skulle kunna eq-a bort bumlet lite??

Kenta K: tackar - vi får väl se om den gör succé. Bra att du inte kommenterar ljuden - för de e ju perfekta ;)

Emu: man tackar!
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
En fråga till er som kan mixning på KR. Hur tar jag effektivast bort bummel/burkighet på min dåligt mickade akustiska gura? Går det? Det blir inte så bra när jag försöker  :unsure:

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hej
En fråga till er som kan mixning på KR. Hur tar jag effektivast bort bummel/burkighet på min dåligt mickade akustiska gura? Går det? Det blir inte så bra när jag försöker  :unsure:

Vill inte göra anspråk på att kunna mixning men med en annan mikrofonplacering borde du kunna undvika bummel/burkighet. I så fall behöver du inte ta bort det efteråt.

Kanske bra att sätta mic en bit från ljudhålet (t.ex vid tolfte band).
Kanske peka mikrofonen bort från ljudhålet (men vid tolfte band)
Kanske låta mikrofonen vara närmast de ljusa strängarna (fortfarande vid tolfte band).

En fundering nu, var är mikrofonen placerad vid inspelning?
Vid tolfte band?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
12e bandet verkar vara heligt, hade ingen aning :). Jag satte micken rakt utanför hålet på lådan.
Får nog prova att flytta micken och lägga om guran. Men om man nu har gjort som jag - finns det ngn mixlösning?

Tack för tips MaxB

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tycker inte att det bumlar så mycket om nuvarande version, intressant fingersättning tror jag bestämt hur kommer man på sånt i bilen? Marres röst passar bra och det är väl det som gett ännu mer latinskt på denna, har för mig att jag hann lyssna på instrumentalen.
Gott mos internationellt så det förslår.

Kanske men bara kanske ligger Marre lite för högt på nåt ställe eller kanske kanske passar det jäkligt bra, jag har inte bestämt mig för vad jag tycker riktigt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar detta. Och bra känsla i sången. Följer utvecklingen. (Jazztrumpet!)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Gurre å Marre.

Intressant detta.Blir inte riktigt klok på gurorna,ligger dom inte i kraftigt off synk? Typ baktakt eller.. :unsure:
Samplingar kanske,varvat med eget lir eller nåt..Lite kluven där..

Dock gillar jag själva grund ide´n som jag tycker Maria förstärker mycket bra(om än lite hög i volym)..Kan nog slipas lite till på denna,mestadels gurorna,då kommer nog jag att bli nöjd också  :)

Gott jobbat så här långt.

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Eko: nä det bumlar mindre nu när sången är på. Jag sänkte guran lite å då blev det bättre. Roligt att du gillar

Divid: Kul att du gillar - to be continued

HM: Nä gurorna är inga samplingar, men det finns något ställe där fingrana inte riktigt hann med :)
Plockgurorna ska läggas om - bara för din skull HM - så du blir nöjd ;)

Ha det gott och tack för era tankar
Gurano
 
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Oj... :lol:
Denhär var ju... ja... annorlunda. Intressant, hmmm, fänglsande är nog mer beskrivande.

Dock är jag kanske, men bara kanske  ^_^ av samma åsikt som Eko... kan hända Marre ligger lite för högt... kanske

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tjoho Gurre å Marre.

Intressant detta.Blir inte riktigt klok på gurorna,ligger dom inte i kraftigt off synk? Typ baktakt eller.. :unsure:
Samplingar kanske,varvat med eget lir eller nåt..Lite kluven där..

Dock gillar jag själva grund ide´n som jag tycker Maria förstärker mycket bra(om än lite hög i volym)..Kan nog slipas lite till på denna,mestadels gurorna,då kommer nog jag att bli nöjd också  :)

Gott jobbat så här långt.

Mike

Hellå där Micael :D
Jag får oxå nån känsla av att gitarrerna ligger i baktakt lite grann..så var det inte när jag la sången..hmm..det ordnar Gurano till ;) Kanske jag är lite stark här, återigen en mix-fråga.


Gillar detta. Och bra känsla i sången. Följer utvecklingen. (Jazztrumpet!)

..tack du.....och jazz-trumpet..kul idé..vad säjs om det Gurano..får du till det så vore det ju skoj :)

Tycker inte att det bumlar så mycket om nuvarande version, intressant fingersättning tror jag bestämt hur kommer man på sånt i bilen? Marres röst passar bra och det är väl det som gett ännu mer latinskt på denna, har för mig att jag hann lyssna på instrumentalen.
Gott mos internationellt så det förslår.

Kanske men bara kanske ligger Marre lite för högt på nåt ställe eller kanske kanske passar det jäkligt bra, jag har inte bestämt mig för vad jag tycker riktigt.

Jag tycker oxå bumlandet försvann rätt mycket i den senaste mixen. Jag är nog en aningens för stark..det fixas nog..tack oxå för dina fina ord om internationellt sound, det gjorde så mej glad :)

Oj... :lol:
Denhär var ju... ja... annorlunda. Intressant, hmmm, fänglsande är nog mer beskrivande.

Dock är jag kanske, men bara kanske  ^_^ av samma åsikt som Eko... kan hända Marre ligger lite för högt... kanske

Space

Jo...så är det nog..för stark här.Tack för din fängslande upplevelse Spacetrucker...du hann precis före mej..så jag lägger in din kommentar här oxå..hihi!!

Lite kvar på denna..men kul är det under resans gång, så skönt med feedback, himla fint med synpunkter..me like :rolleyes:

Det var lite kul..när jag fick höra den här så associerade jag till de latinamerikanska folkens kamp..Nicaragua..Chile..m fl orättfärdigt behandlade folk..och minns demonstrationer..och vackra slagord..så det är en nostalgi-tripp för min del ackompanjerat av Guranos vackra gitarrer :P

Tack för det Göran :D

/Marre
« Senast ändrad: 14.12.2009, 19:21:39 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjenis igen
Har rensat upp i guraträsket - nu är det bara en plockgitarr och soloplinkande gura jämfört med 2 av varje i versionen tidigare. Jag tror att det är mer taktfast nu och att guraljudet är tydligare/renare???? Bumligt? Bättre - sämre?? Ja vad säger ni?

Version 2
Borta.....
« Senast ändrad: 18.12.2009, 21:27:55 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gitarrerna låter förträffliga. Allt funkar. Marre gör ett sjuhelsikes sångjobb här...
Lite handklapp.

Klart bättre!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja jäddrar i min lådda vilket lyft när du städade bland gurorna!

Rätt bra mixat också..Skär lite,med betoning på lite,bummel/botten ur guran så sitter mixen bra.Inga andra nits från mig,ännu ett lyckat och bra collab från er - nice!

Lite trist att man inte får lira nå mer bas då du köpt en egen - skoja bara  :D
Det kommer säkert tillfällen till det eller nåt annat..

Snyggt jobbat båda!

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej

Divid: Tack så mycket - jo detta blev mycket bättre :)

HM: Tackar. Jo en utrensning var nog av nöden tvunget. Ska försöka skära bort bummel, men jag lovar inte att jag lyckas och visst kommer du, om du vill, att få lägga bas och annat på mina grejor. Ofta behöver jag andras handgriplighter i låtarna :)

Ha det gott och tack för utlåning av er öron ett tag
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu ser vi denna som klar

Jag har försökt att ta bort mer bumlighet på guran - hoppas att jag lyckades

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Gitarrerna låter förträffliga. Allt funkar. Marre gör ett sjuhelsikes sångjobb här...
Lite handklapp.

Klart bättre!


Tack ska du ha..jobbigt var det inte..bara kul :P Guranos guror går inte av för hackor, kanonfina :wub:

Ja jäddrar i min lådda vilket lyft när du städade bland gurorna!

Rätt bra mixat också..Skär lite,med betoning på lite,bummel/botten ur guran så sitter mixen bra.Inga andra nits från mig,ännu ett lyckat och bra collab från er - nice!

Lite trist att man inte får lira nå mer bas då du köpt en egen - skoja bara  :D
Det kommer säkert tillfällen till det eller nåt annat..

Snyggt jobbat båda!

Mike

Tack Micael  :rolleyes:
Men nu har Gurano städat ännu mer, samt fått till ett fint sångljud, som för mej känns i lagom nivå. Det var bra innan oxå, men nu känns det här klart.
Rätta mej om jag har fel :)

Jättekul collab!!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Njaej, jag blir inte riktigt klok på det här :S Tycker det inte hänger ihop riktigt på många plan.

Sångljudet är rätt bra denna gång, men ändelser/stavelse som "s", "t", "th" osv, hugger till lite i ljudbilden och bör mjukas upp.

Ingen favorit bland det ni gjort för min del -sorry.
Skall lyssna igen så får vi se, återkommer om jag ändrar mig :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ok, en liten sågning där, jag gillar att du är ärlig EMU, det vet du ;)

Alla kan inte gilla allt..så är det ju.
Sen tycker jag nog Gurano gjort sin bästa mix med min röst inblandad iaf..it's a long way to go..och du har gått den längre helt enkelt :D
Därför uppskattas dina kommentarer alltid.
Kom ihåg det!!
Tack du :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Har lyssnat på denna tidigare och tycker att den inte ger ett lika rörigt intryck längre!
Fina gitarrer och inlevelsefull sång av Marre! Tror att du kunde renodla gitarrerna ytterligare en aning
för att få en lite bättre struktur i låten. Kul låt med lite oväntade instrument och skön rytm!
Varför inte lägga in ett mellanparti där du "lugnar ner" låten till kanske enbart det akustiska gitarrtemat
och sedan drar igång ett varv till? Då kommer du nog upp i en normal låtlängd - om du nu vill det....... :unsure:
Sången är lagom nivå på nu, var lite för stark tidigare.
Gammal Hoola-fantast som man är går man igång på så´na här "kampsånger"!
/Asti


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Emu: tack för lyssning och synpunkter, men låten kan ju inte passa alla :)

asti: jo den är kort men jag hade inte tänkt göra den längre (just nu i alla fall), men om jag framöver gör det så ska jag säkerligen ha ett renodlat akusiskt parti i den. Kul att du gillar. Tack för lyssning.

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Har lyssnat på denna tidigare och tycker att den inte ger ett lika rörigt intryck längre!
Fina gitarrer och inlevelsefull sång av Marre! Tror att du kunde renodla gitarrerna ytterligare en aning
för att få en lite bättre struktur i låten. Kul låt med lite oväntade instrument och skön rytm!
Varför inte lägga in ett mellanparti där du "lugnar ner" låten till kanske enbart det akustiska gitarrtemat
och sedan drar igång ett varv till? Då kommer du nog upp i en normal låtlängd - om du nu vill det....... :unsure:
Sången är lagom nivå på nu, var lite för stark tidigare.
Gammal Hoola-fantast som man är går man igång på så´na här "kampsånger"!
/Asti

Jag är oxå Hoola-fantast..så det här funkade jättefint för mej oxå, en riktig nostalgi-tripp..hihi..kul att vi är fler :D

Tack Asti..visste väl det ;)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Impad över att du skriver så olika verk. Redan i öppningen här känns det här ljuva 70-talet. Fin känsla i Marres röst som precis i början låter som hon sjunger en annan låt, nåt brasilianskt som var poppis för en massa år sedan. Som gammal chileaktivist väntade jag mig un pueblo unido jamás será vencido men här blev det något annat. Latinamerikanskt likväl. Det är snyggt, lite avigt som det skulle vara då. Ganska originella harmisar.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tror låten behöver ett stadigt beat, trummor, slagverk å så, det finns ett stort hål i låten som verkligen ropar efter snabba percussions. (tycker jag)
Det finns en ny version i mitten av tråden - samma som den ibörjan?
Basen känns lite obestämd, kanske gör den för många figurer? Hellre kanske ett stadigt tryck på varje fjärdedel.
Gitarrspelet är latinamerikanskt unikt. Bra. Och i sången finns svada, engagemang. Inte för att jag vet det handlar om, men ändå
Kul med annorlunda musik, etno eller vad det heter.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Impad över att du skriver så olika verk.
Ähhhh man gör så gott man kan. Har haft tur än så länge - men ett stort tack ska du ha  :wub:
Redan i öppningen här känns det här ljuva 70-talet. Fin känsla i Marres röst som precis i början låter som hon sjunger en annan låt, nåt brasilianskt som var poppis för en massa år sedan. Som gammal chileaktivist väntade jag mig un pueblo unido jamás será vencido men här blev det något annat. Latinamerikanskt likväl. Det är snyggt, lite avigt som det skulle vara då. Ganska originella harmisar.   
ja utan Marres sång skulle jag inte klara mig i detta stycke :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tror låten behöver ett stadigt beat, trummor, slagverk å så, det finns ett stort hål i låten som verkligen ropar efter snabba percussions. (tycker jag)
Det finns en ny version i mitten av tråden - samma som den ibörjan?
Basen känns lite obestämd, kanske gör den för många figurer? Hellre kanske ett stadigt tryck på varje fjärdedel.
Gitarrspelet är latinamerikanskt unikt. Bra. Och i sången finns svada, engagemang. Inte för att jag vet det handlar om, men ändå
Kul med annorlunda musik, etno eller vad det heter.
Beat - nja därom tvistar de lärde å mina lärda säger att det bör vara off beat ;)
Numer är det samma version i mitten som i början (bör kanske ta bort den mittersta länken ???)
Kul att du gillar trots allt ;)
Tack

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!