Kontrollrummet

Ny avdelning? (NYA FORUM: Soundscape, mikrofoner, Live!, Akustik)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Är det här man föreslår nya avdelningar?

Isf vill jag föreslå en avdelning som heter Soundscape. Ett DAW-system som konkurrerar på ProTools-nivå o som (förstås) i mitt tycke slår det med hästlängder. Nu ligger det dessutom under SSL:s paraply vilket bådar gott för utveckling o expansion.
Dessutom erbjuds allt från native-ljudkort, till dedikerade proffsystem. Alltså nåt för alla.
Kan vara bra med en motvikt till Pro Tools, speciellt på den lite högre proffsnivån.
Jag kan ta på mig att skriva några inledande infotrådar, o om det behövs kan jag ta på mig att moderera den avdelningen - men bara om ni vill!
« Senast ändrad: 01.03.2007, 01:54:45 by tsmalmbe »


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Bra initiativ, jag vill gärna höra mer om soundscape...


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Öht har jag lite synpunkter om avdelningen Mjukvara: (hehe nu börjas det tyckas... ;) )

Borde byta namn till DAW, o fokusera på olika DAW-system, antingen de är native eller 'vad det andra nu heter', dedikerade..?
Där bör förutom de som redan finns oxå tilläggas Sonar, Vegas, Acid, Samplitude, Logic, Reaper, Soundscape, o andra som kan tänkas dyka upp. Gemensamt alltså för dessa är inspelning o redigering multikanals.

Skapa sen en annan avdelning för Övrig mjukvara, där Reason, Soundforge, etc får trängas som inte går in under begreppet DAW.

Alt kan man dela upp Mjukvara i under avdelningar: DAW, Redigering o efterbearbetning, Mjukvarusynthar o samplers, etc.

Sätt sen allt i bokstavsordning.

Lite lösa tankar! B)


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Inte helt tokigt. Jag saknar lite att Logic inte har en egen kategori, eftersom det är en så stor plattform, men det kanske är för få användare av det här?
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Jag kör Logic  :huh:
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Kanske en avdelning för mikrofoner?

Och en för liveljud? http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=229.msg2616;topicseen#new
« Senast ändrad: 27.02.2007, 23:33:53 by Dream Exp. »
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ja - mikrofoner är kul! :)

Kanske också en separat avdelning för lyssning och en för akustikbehandling/ljudisolering?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag minns lite diskussioner som pågick under tesfasen, att man inte skulle drälla med för många grejjor på en gång...nya besökare skulle ju bara mötas av ämnen som va tomma...därför är det lite tomt tills fler ansluter.


Så var det va?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Så var det, ja. Nu behandlar jag dehär sakerna som kommit hittils under kommande veckoslut.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


tordA

  • Gäst

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Så var det, ja. Nu behandlar jag dehär sakerna som kommit hittils under kommande veckoslut.
Gör så. En sak i taget så blir det nog jäkligt bra det här!  :)


Utloggad tsmalmbe

och ACID SoundForge Vegas  :wub:

Alltför specifikt för att kunna fungera.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Soundscape, mikrofoner, akustik och live grundat.

Live long and gospel.
« Senast ändrad: 01.03.2007, 01:54:56 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Soundscape, mikrofoner, akustik och live grundat.

Live long and gospel.

Great great!  :wub:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Jag menar att om nån föreslår en programvara, funderar jag på det. Om nån föreslår en viss version av en programvara, blir det automatiskt avslag.

Muy simplex.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag menar att om nån föreslår en programvara, funderar jag på det. Om nån föreslår en viss version av en programvara, blir det automatiskt avslag.

Muy simplex.

:) Acid, Vegas och Sound Forge är faktiskt tre olika program från samma tillverkare.
Skitsamma just nu! Jag ska asap skriva ihop lite basic info om Soundscape-systemet. Kanske kan bli en klistrad infotråd i det forumet?