Forum > Färdiga produktioner

Gränslandet - Var Finns En Plats

<< < (10/11) > >>

ydderF:
Tusen takk, Hogge!
Skönt att du gillar låten :)
När jag lyssnar igjen nu, efter ett par dagars paus, så är jag fortfarande jättenöjd :)
Tycker Åsa sjunger nydelig på den här också. Lite anorlunda, men nydelig..
Men basen ska nog lägges med på nytt, med ett äkta instrument :D

Dividend:
Bara en iakttagelse, men själva diskussionen tidigare kanske grundar sig just i detta faktum.

Du är jättenöjd (och det har du all rätt att vara), och då kommer nån jävel och klagar på nånting i låten :D
Iaf blir jag småirriterad när det händer, hehe...

Låt oss alla röka fredspipa och dansa lite regndansen :)

Skitkasst väder ju...

Men bra låt

/Forumpsykologen Per

cykeln:
Tack snälla människor för att ni lyssnar och tar er tid att kommentera!
Jag är särskilt glad för att så många säger något om texten. Jag vet ju att texten är av underordnad betydelse för en låt. Det är mer orden och hur de framförs än själva innehållet som man lägger märke till. Så jättekul att så många ändå kommenterar den!  :wub:

Emu
Tyvärr, för första gången i historien så känner jag att texten blev lite...ansträngd också, det lixom flyter inte. Högst personlig åsikt såklart, men dock en åsikt.

Din åsikt är viktig för mej! Hmm… ja kanske du har rätt. Försökte här hitta uttryck för det här att känna sig mitt emellan, att inte riktigt passa in (thats me) någonstans och att inte göra det på samma sätt jag gjort tidigare. kan ha gått fel.

Eq
"Går jag på IKEA är möblerna helt snea."    Det är tammef helt lysande.

Texten är jättebra som sagt men musiken uttrycker delvis något annat än den smådeppiga ambivalens
som Cykeln alltid så snitsigt beskriver. Musiken är liite för glad, poppigt uppåt för texten om ni fattar hur jag menar? Skulle passa med mer av typen Feeling Groovy
eller annan våryra. Kanske en vanesak men jag är inte van än efter tre lyssningar. Sedan kanske jag skulle önska nån låt med mer OPTIMISTISK text

Den textraden var jag mycket skeptisk till själv. Kom till som ett försök att hitta ett skrivsätt/uttryck som inte är mitt vanliga. När jag hör den med Freddys musik lyser den plötsligt som något ur radion! Lite schlager och - I like it!
Du har rätt jag måste försöka få ur mig någon mer opitimistisk text. Har faktiskt nyligen skickat en helt optimistisk och enkel till Åsa för påsyn - vi får se vad det blir.

Robblar
Jag gillar kötbullar m/lingon. Fritt etter Olsson: "Går JAG på IKEA är det oftast för at äta köttbullar m/ potatismos + lingon."

OK – men det rimmar inte. ”Går jag på IKEA är köttbullarna lea” får det bli i så fall.  :D

Asti
symbiosen mellan sång, musik och text fungerar inte lika bra som man blivit bortskämd med

Mea culpa – det är jag som tvingar på dem texter som är svåra att hitta en symbios med. Och värre blir det!

Wernborg
Cykeln, du brukar balansera på slak lina i dina texter tycker jag. Och det är positivt. Jag gillar när "vanliga" ord huserar i sångtexter så länge det låter snyggt. Det tycker jag är viktigt, mindre vad som sägs egentligen. Sån är jag. Tänker på IKEA och snea i denna text. Tycker tyvärr det känns ganska krystat i denna låten

Som sagt – det tyckte jag också och var nära på att ta bort den raden innan jag skickade texten. Men när jag sen hörde den med Freddys musik så blev den plötsligt helt rätt i mina öron – märkligt! Det är väl det att hela jag kan vara rätt krystad. Balansera på slak lina låter bra  - tack!

Morgonte
De förstärker texten på ett snyggt sätt (Jag kan inte finna någon plats där inte något skaver, trycker eller drar).
Däremot drar det för mycket för mig i texten i slutet av refrängen. Stefan, jag vill ha en rad till med slutkläm efter "fjädrar kvar". Även om Ikeasängen är en jättefin bild blir det ändå lite antiklimax, för mig.

Den raden är också en sån där jag försöker komma ut ur mitt vanliga sätt att skriva – kul om det inte blir helt fel!
OK jag förstår, men jag tycker att det funkar bra – det lämnar lite för en egen fundering.

Hogge
Går jag på IKEA är möblerna helt snea - Lysande   

Där ser man! Den raden igen och hur olika man uppfattar den!
Tack!

Emulator:

--- Citat från: cykeln skrivet 10.12.2009, 11:06:00 ---Tack snälla människor för att ni lyssnar och tar er tid att kommentera!
Jag är särskilt glad för att så många säger något om texten. Jag vet ju att texten är av underordnad betydelse för en låt. Det är mer orden och hur de framförs än själva innehållet som man lägger märke till. Så jättekul att så många ändå kommenterar den!  :wub:

--- Slut citat ---

För mig är det inte riktigt så, jag tycker det är symbiosen som är viktig. Du kan ha en bra låt, en riktig hit som är kalas med en medioker text  (macarena, crazy frog etc) men en sån låt kommer aldrig at krypa en in under skinnet, aldrig få en att fastna i stirr och aldrig riktigt påverka rakt in i hjärtat.

Det kan bara en riktigt bra text göra, för är det en dålig text, så förtas hela grejen ju :)

Så, keep up the good work!

edit: ok, skitdåligt exempel, som wernborg hackade på direkt här under, men wtf, ni vet va ja menar :lol:

Wernborg:

--- Citat från: Emulator link=topic=20093.msg145941#msg145941 ---Du kan ha en bra låt, en riktig hit som är kalas med en medioker text  (macarena, crazy frog etc) men en sån låt kommer aldrig at krypa en in under skinnet, aldrig få en att fastna i stirr och aldrig riktigt påverka rakt in i hjärtat.

Det kan bara en riktigt bra text göra, för är det en dålig text, så förtas hela grejen ju :)

--- Slut citat ---
Att inte Macarena eller Crazy frog tar sin in under skinnet handlar väl inte om att texten är dålig. Det hade väl aldrig gått med en bra text heller.  :lol: Jag tycker ofta att "bra" texter huserar i "dåliga" låtar. Grov generaliserat. Men som exempel, Ulf Lundell, Stefan Sundström, Bruce Springsteen bland många anses väl ha bra texter. Fast här verkar mindre fokus ha lagts på musiken.... eller nåt.

Så. Hoppas jag får på pälsen.

Svammel. Sorry för Orresjö Teater.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion