Kontrollrummet

Panorera Guitar Rig-tracks i Cubase

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Hej!

Jag har Guitar Rig 3 och Cubase 5 och när jag spelar in gitarr så väljer jag att infoga ett stereospår där jag sedan spelar in gitarren. Detta gör att ljudet har lite olika sound på vänster och höger sida.
Min fråga är hur jag på lättaste och bästa sätt gör om jag vill panorera en gitarr åt ett håll men ändå få med hela ljudet av gitarren, alltså från båda sidorna.
För när jag använder panoreringen i cubase och drar det åt ett håll så försvinner ljudegenskaper för det andra hållet vilket gör att soundet blir mycket tråkigare.

Hoppas ni fattar min fråga.

Alltså t ex ett gitarrsound som på vänster sida låter lite distad och på höger mer clean. När jag panorerar den till vänster så försvinner det cleana i soundet ju mer jag flyttar den. Jag vill ha den som den låter i stereo, men att den bara ska vara på ena sidan.



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det mest troliga är att du måste sköta den panoreringen inne i GuitarRig.



Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Varför stereo?

Kör Mono istället :D

Då låter sounden så tråkiga, antingen för distat eller för cleant.


jonnerstone, jag har kollat i guitarrig, men inte hittat något.
Vet du var man gör detta?


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Monospår, sen panna:)
Jag tror det är enda sättet. Här låter det bra iaf, Cubase 3 och GR 3.
Men jag brukar spela in på stereospår också, blir grötigt och bra då:P
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


lnetzel

  • Gäst
Är det "stereo" effekterna från Guitar Rig 3 du vill ha i båda högtalare men huvudljudet lite mer till vänster tex? Jag tror inte det går att panorea direkt signalen separat i Guitar Rig faktiskt.

Jag har kört mycket med guitar rig 3 senaste året och har aldrig känt det behovet. Det går ju att trixa till det som du vill ha det på olika sätt men jag trro inte det är värt jobbet. MEN Du kan ju alltid göra så här:

Kanalen med Guitar Rig 3, stänga av alla reverb och delayer på den. Panorera till 50% vänster. Skicka den kanalen till en ny bus och släng på reverb i den bus:en istället. Blir ju lite som  send effekt då i och för sig.




lnetzel

  • Gäst
Jag är nog dum i huvudet, läste inte frågan ordentligt. Spela in ett spår. Lägg det på två kanaler. Panorera åt olika håll, lägg olika effekter på dem. På det sättet har du samma inspelning i både L och R men har bara dist på ena sidan.


Utloggad tsmalmbe

Ett besynnerligt arbetssätt som inte riktigt öppnar sig för mig, men högerklicka på panoreringen och välj en annan panoreringsmetod, då kan du t.ex dra båda kanalerna ut i ena kanalen, eller fritt fram i stereobilden. Om du drar båda till ena kanalen så är det ju en monosumma vilket du uppnår genom att använda ett monospår med en gång.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.