Kontrollrummet

Håkan Nilsson Hobos Meditation

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tjo.
Spelade in den här 30-talslåten nu fre-lör-
Jag sjunger, spelar två ak med skitiga luffarsträngar, bas med nya orginal Fendermickar och nya Fendersträngar samt munspel.
Frun och dottern samt mågen körsjunger
Mågen Tomas Persson spelar även Ludvig visptrummor :P

Tanken är att det ska låta som ett gäng luffare spelandes helakustiskt och tillbakalutat i en godsvagn. Tycker själv det låter som filmmusik, en film där man överromantiserat luffarlivet, en sån där mysig film med lyckligt slut.  :rolleyes:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Superbra!
Tajt spel och bra traktering av instrumenten. Extra plus för alla som är med och sjunger i refrängen.
De gör att det mer låter som en produktion från Hollywood än från banvallarna i något autentiskt smutsigt rallardistrikt, precis som du säger.

Det låter rent och klart och det låter som musiken i en riktigt trevligt familjefilm där slutet är gott.
Kan också notera att du är en god munspelare men det vet du nog redan.  ;)
« Senast ändrad: 06.12.2009, 13:21:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack så mycket!
Jag sålde min gamla 70-talsstrata för att få råd med en riktig värsting chanelstrip, en APEX 230 med bla en riktigt superbra rörpreamp där ljudet på nåt skumt vis inte går genom röret, så man slipper bruset helt, men får ändå värmen. Kompressorn är enligt APHEX den bästa som finns, den är dessutom svinlätt att använda, den hart bara enda ratt att skruva på! Så nu är det verkligen kull att pyssla i studion. har nyss flyttat från ett mindre rum till ett större här i min kåk också, superroligt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


asti

  • Gäst
Tack så mycket!
Jag sålde min gamla 70-talsstrata för att få råd med en riktig värsting chanelstrip, en APEX 230 med bla en riktigt superbra rörpreamp där ljudet på nåt skumt vis inte går genom röret, så man slipper bruset helt, men får ändå värmen. Kompressorn är enligt APHEX den bästa som finns, den är dessutom svinlätt att använda, den hart bara enda ratt att skruva på! Så nu är det verkligen kull att pyssla i studion. har nyss flyttat från ett mindre rum till ett större här i min kåk också, superroligt.

Jätteskönt countrysound där man får vibbar av såväl Merle Haggard som av Mark Knopflers sång!
Gillar det enkla arret och naturliga framförandet! Hittar inget att anmärka på - kanske en ak. bas passat bättre in...?
(Synd bara på 70-talsstratan!  :wacko: )
/Asti


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ja, baasen gillar jag inte. Lajnade den först och reampade den genom en aktiv PA-topp, spelade då in den med en AKG D112. Men det blev inte bra alls. En ståbas vore det enda rätta.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Rent o snyggt. Lite pogues-känsla.
Snällt o lättlyssnat, känns onödigt att anmärka på nåt.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kul att få fin kritik. Pogues känner jag knappt till.
Snällt, det tar jag som en väldigt stor komplimang, det är, tycker jag, mycket lättare att spela aggressivt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
mysigt - personligen hör jag Tom Waits i din röst, jättebra, men lite för nära, kompet behöver lite mer plats.....dock är ju smaken olika, eftersom ingen annan påpekat detta så är det väl jag som tycker fel förstås... :P



freddy

  • Gäst
Gött, mycket feelin här. Låtmässigt är det väl inget nytt direkt, men det tror jag inte du eftersträvar heller :D

Kompet "drar" lite för mycket tyckar jag. Det känns inte tillräckligt stabilt, lite små otajtheter här och där.

Sången är bra, grym ton på rösten. Dock lite otydligt uttal och engelska, samt ibland så svajar det lite på tonerna. Känslan övervinner dessa brister, men jag tror det skulle kunna bli sketabra med lite mer träning och om du var lite noggrannare med detaljerna :D Men som sagt, sjukt härlig ton i rösten. En belevad ton.



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Okonstlat, jordnära och vänligt som från en ärrad kämpe till yngre kompisar. Någon otajthet och sur ton men de skänker den patina framförandet av denna låt skall ha! Bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Okonstlat, jordnära och vänligt som från en ärrad kämpe till yngre kompisar. Någon otajthet och sur ton men de skänker den patina framförandet av denna låt skall ha! Bra!
Tack för fin kritk! Det lätt slarviga är medvetet, det ska föreställa luffare som sjunger och spelar i en godsvagn. Och de är inte så supernoga.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hallåj.

Ja här har du hittat själen och uttrycket må jag säga.Instämmer och skriver under på equalitys inlägg,han uttryckte det hela bra och rätt.

Munspel igen,nice  :)

Mike



Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
mysigt - personligen hör jag Tom Waits i din röst, jättebra, men lite för nära, kompet behöver lite mer plats.....dock är ju smaken olika, eftersom ingen annan påpekat detta så är det väl jag som tycker fel förstås... :P


Sången skulle nog kunna ligga lite svagare, håller med på det. Från början gjorde jag den med enbart två ak gitarrer, munspel och sång för att komma igång och känna på min nya chanellstrip. Så den unga trummisen som mest är van att spela kängpunk fick dutta dit kagge och vispar ovanpå de redan luffarslarviga gitarrerna, första biten låter luffarna ganska onyktra. Och basen har ett j-a hårt fult ljud hör jag nu, mer än jag tyckte från början. Det är ett stort problem det där med bra basljud, jag tycker all form av lajning bara är en nödlösning. Och en basfiol, vad kostar en sån? Ca tiotusen?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)