Kontrollrummet

Asti - Även om jag måste ta farväl (ny version)

gäst · 101 · 18127

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Jag skulle vilja höra denna låt på ett annat sound. Kan du inte lägga upp en version utan reverb? Skulle som lyssnare känna mig närmare och då skulle texten kännas mera i själen. Om du nu orkar.  :mellow:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag skulle vilja höra denna låt på ett annat sound. Kan du inte lägga upp en version utan reverb? Skulle som lyssnare känna mig närmare och då skulle texten kännas mera i själen. Om du nu orkar.  :mellow:

Japp jag håller med. Det är ju just den känslan man vill åt. Närheten till din livspartner som texten förmedlar rimmar lixom inte så bra med så mycket reverb......vill ha närhet i sången också, det blir mer äkta och innerligt då. Du har ju inget att dölja  :).....................eller???  :unsure:

 :)

Micke


asti

  • Gäst
Jag skulle vilja höra denna låt på ett annat sound. Kan du inte lägga upp en version utan reverb? Skulle som lyssnare känna mig närmare och då skulle texten kännas mera i själen. Om du nu orkar.  :mellow:
Problemet med detta är att reverbet är inspelat och inte en effekt jag kan "avaktivera"!
Jag använder en extern reverb/delay-burk som en insert-effekt, så då blir det tyvärr så här! Har ingen bra reverb-mjukvara.
Men jag funderar ändå på att göra en alternativ insjungning med mindre reverb. Bara jag får tid och inte är så "täbbt i däsad"!  :)
/Asti


asti

  • Gäst
Jag skulle vilja höra denna låt på ett annat sound. Kan du inte lägga upp en version utan reverb? Skulle som lyssnare känna mig närmare och då skulle texten kännas mera i själen. Om du nu orkar.  :mellow:

Japp jag håller med. Det är ju just den känslan man vill åt. Närheten till din livspartner som texten förmedlar rimmar lixom inte så bra med så mycket reverb......vill ha närhet i sången också, det blir mer äkta och innerligt då. Du har ju inget att dölja  :).....................eller???  :unsure:
 :)
Micke

Det är min fru som p.g.a. min dåliga andedräkt inte vill ha för mycket närhet! Hon ställer in reverbet!  :)
Jag kan väl avslöja att egentligen är det CPG som sjunger, men jag har alltid velat testa att sjunga en innerlig låt med för mycket reverb!  :)
Som sagt, jag ska nog göra en ny sångversion bara tillfälle ges!
/Asti


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
härlig visa, omöjligt att inte dra paraleller till wiehe o afzelius, vilket absolut inte är fel för mig iaf. texten är låtens höjdpunkt, riktigt, riktigt bra, både tekniskt snyggt skriven och dessutom innehållsmässigt mkt tänkvärt, tack  :)


asti

  • Gäst
härlig visa, omöjligt att inte dra paraleller till wiehe o afzelius, vilket absolut inte är fel för mig iaf. texten är låtens höjdpunkt, riktigt, riktigt bra, både tekniskt snyggt skriven och dessutom innehållsmässigt mkt tänkvärt, tack  :)
Roligt att du gillar låten och framför allt att du framhåller texten!
Har för mig att någon nämnt vissa likheter med Afzelius och Wiehe någon gång....? Är lite osäker.... :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
« Senast ändrad: 15.04.2011, 17:11:10 by asti »


asti

  • Gäst
Har sjungit in en ny version med väldigt lite reverb! Bättre? Sämre? Ni kan gärna ange B eller S i ev svar!  :)
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mindre rum tror jag.  ;)
Tankar ner denna.
Vad gäller låten så tycker jag du lyckas bra med att presentera det hela utan att det blir monthy python av alltihop. Som vanligt, alltså :)

Det är ju alltid risken med sådana texter till "inställsam" musik. (Tänker på t ex vikingarnas/godtyckliga dansbandstexter, inte astis.)

Det funkar och det är rätt konstigt, när det gäller mig :)

Bra!

Det enda skulle vara ett susande rumsljud när den tar slut? (Det är nog där under hela låten, itne så det stör, men lite onödigt om det går att förhindra.)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Mindre rum tror jag.  ;)
Tankar ner denna.
Vad gäller låten så tycker jag du lyckas bra med att presentera det hela utan att det blir monthy python av alltihop. Som vanligt, alltså :)

Det är ju alltid risken med sådana texter till "inställsam" musik. (Tänker på t ex vikingarnas/godtyckliga dansbandstexter, inte astis.)

Det funkar och det är rätt konstigt, när det gäller mig :)

Bra!

Det enda skulle vara ett susande rumsljud när den tar slut? (Det är nog där under hela låten, itne så det stör, men lite onödigt om det går att förhindra.)

Jag har spelat in det här på toaletten där vi har en toalettstol med flottör som hängt upp sig! Därav det susande rumsljudet!  :)
Nej, jag tror det är fläkten i datorn som hörs! Det är nog dags att skaffa en lite tystare sådan alternativt börja göra heavy metal-låtar!  :wacko:
Om man inte lyckas förmedla eller uttrycka texten på rätt sätt är ju risken att det blir ett löjets skimmer över det i stället.
CPG håller faktiskt på med en låt i Monthy Python-stil, tror han kallar den "Alway look on the dark side of life"!  :)
Tack för kommentar och lyssning!
/Asti


asti

  • Gäst
Några uttryckte ju önskemål om en version med mindre reverb! Den ligger överst här på sida 6 och inte på första sidan - där ligger den ursprungliga versionen kvar.
Vore kul med någon synpunkt om det är till det bättre eller sämre, så jag vet vilken jag ska ta med på min nästa skiva "Deppiga låtar 6"!  :)
/Asti


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SKITBRA!!!!!!!!!!
Exakt som jag tänkt mig ! fiiiiii fan. Älskar denna visa. Sättet du sjunger och även dialekten.  :D
Nu måste jag spara den. ;)


en liiiiiten tanke bara. Skulle du kunna panorera ut gitarren lite? Tycker allt ligger i mitten o trycker ihop med din underbara röst.

Kanske bara är mina pc högtalare som spökar....  :ph34r:


asti

  • Gäst
SKITBRA!!!!!!!!!!
Exakt som jag tänkt mig ! fiiiiii fan. Älskar denna visa. Sättet du sjunger och även dialekten.  :D
Nu måste jag spara den. ;)


en liiiiiten tanke bara. Skulle du kunna panorera ut gitarren lite? Tycker allt ligger i mitten o trycker ihop med din underbara röst.

Kanske bara är mina pc högtalare som spökar....  :ph34r:

Roligt att du blev nöjd! Själv är jag lite osäker om det inte är lite för torrt.....
Gitarrerna är utpanorerade en del, men de kanske ska ut en bit till....? Får kolla på det!

Tack för kommentarer!

/Asti


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Nej, torrt är bra.. Ibland, och detta är ett tilfälla ibland


Utloggad tsmalmbe

ADMINISTRATIV NOTIS:

Ber att få uppmärksamma regleverket i tråden http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7.0, där det sägs att "Endast det första inlägget får innehålla en bifogad fil (vilket automatiskt leder till att: Ändrar man en färdig demo, så ska den nya filen ersätta den gamla".

Fyll alltså inte på nya låtar, utan ersätt den gamla.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=faq#faq_4
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Vill man ha kvar den "gamla" versionen så får man altså länka någon annanstans ?


asti

  • Gäst
ADMINISTRATIV NOTIS:

Ber att få uppmärksamma regleverket i tråden http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7.0, där det sägs att "Endast det första inlägget får innehålla en bifogad fil (vilket automatiskt leder till att: Ändrar man en färdig demo, så ska den nya filen ersätta den gamla".

Fyll alltså inte på nya låtar, utan ersätt den gamla.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=faq#faq_4

OK, ville ge en möjlighet att jämföra två versioner. Borde hanterat detta under halvfärdiga, men kom inte åt min hemsida vid tillfället!
Ska tänka på det i fortsättningen!
/Asti


Utloggad tsmalmbe

kenta: exakt, har man flere iterationer bör man använda 'halvfärdiga'.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Länge sedan jag hörde asti....Nice låt där texten kommer fram,bra text, bra gitarrspel,bra sång...vad mer kan man begära...nice /karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se



asti

  • Gäst
Länge sedan jag hörde asti....Nice låt där texten kommer fram,bra text, bra gitarrspel,bra sång...vad mer kan man begära...nice /karl

Tack för det! Roligt att du gillar!
Det var ett tag sedan man hörde något nytt från dig! När kommer det?
/Asti



Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Citera
Citera
Nydelig! 

-Robert

Hoppas det betyder vad jag vill att det ska betyda! 

Det betyr omtrent det samme som "Brillefint"   B)


asti

  • Gäst
Citera
Citera
Nydelig! 

-Robert

Hoppas det betyder vad jag vill att det ska betyda! 

Det betyr omtrent det samme som "Brillefint"   B)

OK, då förstår jag - "glasögonfint"!  :)
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Citera
Citera
Nydelig! 

-Robert

Hoppas det betyder vad jag vill att det ska betyda! 

Det betyr omtrent det samme som "Brillefint"   B)

OK, då förstår jag - "glasögonfint"!  :)
/Asti

Klock-rent skulle jag vilja säja..vilken underbar tribut till din levnads-kamrat :rolleyes:
Så jävla bra bara :wub:
/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Citera
Citera
Nydelig! 

-Robert

Hoppas det betyder vad jag vill att det ska betyda! 

Det betyr omtrent det samme som "Brillefint"   B)

OK, då förstår jag - "glasögonfint"!  :)
/Asti

Klock-rent skulle jag vilja säja..vilken underbar tribut till din levnads-kamrat :rolleyes:
Så jävla bra bara :wub:
/Marre
Väldigt roligt att låten och texten går hem, eftersom den inte är helt fiktiv!
Tack för lyssning och uppskattning!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har inte läst så mycket bortsett från allt trams som förekommit
Finfin visa och en bra, innerlig text och sjunget med känsla. Men måste musiken alltid ha så igenkännbara harmonier och sångmelodier? Vad jag saknar är något som skapar en viss känsla av osäkerhet (kommer inte på nåt bättre ord). Ett ackord som bryter av eller en meloditon som skaver mot ett välbekant ackord. Det finns i texten ställen där sådant kan få plats. Jag tror att det skulle skapa ännu större känsla.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kan hålla med Tokai om nåt avbrott i det förutsägbara, kanske inte mer känsla - det lyckas du bra med som det är - men nåt slags avsteg som också leder till en slutsats, typ som:
"Den som söker sanningen finner din till slut"

:)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kan hålla med Tokai om nåt avbrott i det förutsägbara, kanske inte mer känsla - det lyckas du bra med som det är - men nåt slags avsteg som också leder till en slutsats, typ som:
"Den som söker sanningen finner din till slut"

:)

Inte känsla kanske men uttryck, betoning, i melodiska termer.  Om en bra text ska få ett eget liv krävs att musiken inte hamnar i en förutsägbar melodisk fålla. Att låten ska sticka ut kan upplevas som ett slitet uttryck, men det handlar inte bara om pop utan om all slags musik. Det gäller att våga bryta mot konventionen.


asti

  • Gäst
Har inte läst så mycket bortsett från allt trams som förekommit
Finfin visa och en bra, innerlig text och sjunget med känsla. Men måste musiken alltid ha så igenkännbara harmonier och sångmelodier? Vad jag saknar är något som skapar en viss känsla av osäkerhet (kommer inte på nåt bättre ord). Ett ackord som bryter av eller en meloditon som skaver mot ett välbekant ackord. Det finns i texten ställen där sådant kan få plats. Jag tror att det skulle skapa ännu större känsla.
Jag hade nog inga andra föresatser än att göra en traditionell singer-/songwriter låt, där texten var det primära och där kompet var enkelt.
Sedan försökte jag sjunga den med inlevelse. Konstigare än så var det nog inte.
Jag har full förståelse för om du tycker melodin och harmonifölderna är traditionella och händelsefattiga.
Jag har gjort andra låtar där detta har varit i fokus, men ville inte ha det så i denna.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Kan hålla med Tokai om nåt avbrott i det förutsägbara, kanske inte mer känsla - det lyckas du bra med som det är - men nåt slags avsteg so avm också leder till en slutsats, typ som:
"Den som söker sanningen finner din till slut"

:)

Ska försöka ta till mig det du och Tokai är inne på! Det innebär antagligen i så fall en total omtagning, så jag får suga på den karamellen ett tag!  :)
/Asti