Kontrollrummet

Freddy - No one left

gäst · 33 · 5889

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Tja.

Skrev denna låt nyligen, fick hjälp med text av mina kollega Marcus Persson Lindqvist.

Tyvärr innehåller den lite brus, vilket jag får på allt jag spelar in här hemma i köket. Inte optimalt, men så är det iaf.

Några ord här och där är lite svengelska med, men men..

Sången är nog lite hög med va?  :lol:

Jag gillar den i sin enkelhet, vad behövs fixas innan färdigställande?






[mp3=200,20,0,center][/mp3]
« Senast ändrad: 18.12.2010, 13:53:43 by freddy »


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Denhär gillar jag. Den är bra i all sin enkelhet. Lite Suzanne Vega över det hela. Lät mig inte ens störas av svengelskan. Visst kunde här ju läggas till vad som helst men då skulle den liksom... näe.. jag tycker nog den är bra som den är. Det enda som lite sticker ut är din inandning... jamenar att den kanske hörs lite väl tydligt. Det är kanske inte att rekommendera att du låter bli att andas in i alla fall , det kan bli lite andefattigt... heh :wacko:.
Bruset du talade om stör mig inte åtminståne i mina små högtalare här på jobbet.

Men jo, bra låt :D

Space
Life is too short to remove USB safely


freddy

  • Gäst
Denhär gillar jag. Den är bra i all sin enkelhet. Lite Suzanne Vega över det hela. Lät mig inte ens störas av svengelskan. Visst kunde här ju läggas till vad som helst men då skulle den liksom... näe.. jag tycker nog den är bra som den är. Det enda som lite sticker ut är din inandning... jamenar att den kanske hörs lite väl tydligt. Det är kanske inte att rekommendera att du låter bli att andas in i alla fall , det kan bli lite andefattigt... heh :wacko:.
Bruset du talade om stör mig inte åtminståne i mina små högtalare här på jobbet.

Men jo, bra låt :D

Space

Tack Space!

Andningen ska redigeras :) Jag är sjukt slö, sjunger in och klipper inget alls. Därför är allt kvar även i denna. :) Men det ska fixas, helt klart.

Tack för kommentar.


lnetzel

  • Gäst
I grund och botten en bra låt. Tyckte första gången att det blir lite tjatigt med just raden "no one left" men det gav sig efter en stund för det är en bra melodi och det sätter sig i huvudet.
Jag vet inte om spacetrucker menar att det är andningarna i sig som är störande eller om det är en mixningsfrågamen jag gillar alla inandningar och ojämnheter, det är en låt som passar med den personliga touchen. Jag är ju en sucker för lo-fi grejs och jag skulle personligen vilja har det mer brusigt och skitigt faktiskt, kan vara en lat utväg om man inte orkar ta i tu med brus eller sjunga om.

Bra skrivet och framfört!



Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, dedär med inandningsljud är väl lite som med fretsounds... endel gillar och andra gillar inte. Kanske om du drar ner volymen på din inandning en aning :D

Space
Life is too short to remove USB safely


freddy

  • Gäst
Intezel - Tackar! Jag förstår vad du menar. Det kan faktiskt tillföra en hel del med, men samtidigt kan det blir störande om det blir för mycket. Tycker väl att jag är över lagomgränsen en bit här. Tack igen!

Space - Jepp! Det ska nog vara lite skit sådär, men rensa upp lite till nästa version. Klippa bort vissa och sänka volymen på andra :)

Thanks boys!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Hehe... dedär måste jag komma ihåg nästa gång frugan snarkar.... "kan du dra ner volymen på inandningen en aning" :P

Space
Life is too short to remove USB safely


freddy

  • Gäst
Hehe... dedär måste jag komma ihåg nästa gång frugan snarkar.... "kan du dra ner volymen på inandningen en aning" :P

Space

Haha, underbar kommentar :D


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hehe... dedär måste jag komma ihåg nästa gång frugan snarkar.... "kan du dra ner volymen på inandningen en aning" :P

**ASGARV**
 :lol: :lol: :lol:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tycker låten är kanon.. Får en härlig livekänsla i denna.. Go sång och bra lirat..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


asti

  • Gäst
Riktigt skön låt det här och du sjunger den bra! Men inandningen måste du nog fixa till, den stör rätt mycket....
Precis som du säger är nog sången aningen för hög.
Blir kanon när du fixat detta!
/Asti


freddy

  • Gäst
Tycker låten är kanon.. Får en härlig livekänsla i denna.. Go sång och bra lirat..

Thanks man! Tack för kommentar. Kul att du gillar.


Riktigt skön låt det här och du sjunger den bra! Men inandningen måste du nog fixa till, den stör rätt mycket....
Precis som du säger är nog sången aningen för hög.
Blir kanon när du fixat detta!
/Asti

Tack Asti, det ska jag fixa. Du är ju trots allt lite mästare på området ;) Kul att du gillar.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag trodde att det var nån annans låt du sjunger. Egen produkt alltså. Inandningen blir för mkt för mig. Den kan vara med nånstans men inte hela tiden tycker jag. Har du också nån kompressor som jämnar till sångvolymen så ställer den till det eftersom inandningen också hörs högre än annars.

Men det jag reagerar över är din röst som är väldigt användbar. Den är helt enkelt bra.
Och låten är en sån som passar så här avskalad. Den är också bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Låter bra, gillar din röst, lite svengelska men inget som stör, fin låt
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu blir jag orolig det är andra låten i rad på KR där jag hör en massa blips är det min lyssning kanske???
Kanon bra låt och jag störs inte av inandningen men som sagt blipsen stör utav bar a h*lv*te
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sorry det handlade om min dator efter en omstart hör jag inget av de störande blipsen.
Rock on
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Måste dessutom tillägga att det är en riktigt skön känsla i utövandet - kanon faktiskt...
Detta hör jag gärna brusfritt vilken dag som helst inget problem med svengelskan.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst
Jag trodde att det var nån annans låt du sjunger. Egen produkt alltså. Inandningen blir för mkt för mig. Den kan vara med nånstans men inte hela tiden tycker jag. Har du också nån kompressor som jämnar till sångvolymen så ställer den till det eftersom inandningen också hörs högre än annars.

Men det jag reagerar över är din röst som är väldigt användbar. Den är helt enkelt bra.
Och låten är en sån som passar så här avskalad. Den är också bra.

Tackar MaxB! Ja, det är min egna produkt detta, kanske skiljer sig en aning mot tidigare alster. Men jag har mer inom denna genre också så klart. Kompressorn har du alldeles rätt i också, jag brukar pressa rätt hårt när det gäller sång, även vissa mixar (jullåt? :D), men den kan nog backas lite här i samband med att jag redigerar lite sång(miss)ljud.

Användbar är väl rösten, den låter iaf :D

Tack max!

Låter bra, gillar din röst, lite svengelska men inget som stör, fin låt

TACK! Skönt att den inte stör :P

Nu blir jag orolig det är andra låten i rad på KR där jag hör en massa blips är det min lyssning kanske???
Kanon bra låt och jag störs inte av inandningen men som sagt blipsen stör utav bar a h*lv*te
Sorry det handlade om min dator efter en omstart hör jag inget av de störande blipsen.
Rock on
Måste dessutom tillägga att det är en riktigt skön känsla i utövandet - kanon faktiskt...
Detta hör jag gärna brusfritt vilken dag som helst inget problem med svengelskan.

Härligt att det löste sig Eko :)

Kul att du också gillar. En brusfri lösning hoppas jag också på, ska se över vad jag kan göra!

Tack!




Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...det jag reagerar över är din röst som är väldigt användbar. Den är helt enkelt bra.
Användbar är väl rösten, den låter iaf :D

OBS! väldigt användbar   B)  betyder skitbra röst! Lek mer med den!


« Senast ändrad: 06.12.2009, 10:27:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Har lyssnat igen och tycker låten och sången är jättebra (förutom inandningsljuden)!
Den är ju rätt så kort, så skulle den inte kunna övergå i en rockballad i Metallica-stuk....?
Ändra slutet en aning och låt det "braka loss"....
Du är ju duktig på den typen av musik också!
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Bra och enkel låt som inte behöver mer utsmyckning. Gillar det repetetiva No one left..sätter sej som ett bra riff. :rolleyes:
In och utandningarna ja..jag har jobbat med ljudtekniker som tycker det tillför, att man andas-men här är det nog lite väääl mycket sånt. Men dra ner dem bara så de inte dominerar-tycker annars de bidrar till närhets-känslan.


Snyggt Freddy :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


freddy

  • Gäst
Har lyssnat igen och tycker låten och sången är jättebra (förutom inandningsljuden)!
Den är ju rätt så kort, så skulle den inte kunna övergå i en rockballad i Metallica-stuk....?
Ändra slutet en aning och låt det "braka loss"....
Du är ju duktig på den typen av musik också!
/Asti

Tack igen Asti, jag tror på din idé med. Just nu får den nog gå i orignalkostymen utan episk avslutning :) Den ska ligga på en liten skiva nämligen. Som komplement till annat.



freddy

  • Gäst
Bra och enkel låt som inte behöver mer utsmyckning. Gillar det repetetiva No one left..sätter sej som ett bra riff. :rolleyes:
In och utandningarna ja..jag har jobbat med ljudtekniker som tycker det tillför, att man andas-men här är det nog lite väääl mycket sånt. Men dra ner dem bara så de inte dominerar-tycker annars de bidrar till närhets-känslan.


Snyggt Freddy :)

/Marre

Tack som fan marre. Skönt att göra låtar med endast ett fåtal instrument med :) oftast blir det ju minst 20..

Håller med dig om andningarna, nu blir dom förstärka eftersom jag slog på max på sångkompressorn med. :D



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Du låter som Sting både sång- och melodimässigt. Det är fint. Hade önskat ett break/stick trots att låten är kort. Det finns ingen riktig andningspaus nu (förutom dina då  :P). Det sjungs på hela tiden, sammanpackat som en rar-fil. Lite mer luft, mindre brus, andningar och dist. Det är ju en skiss och som sådan mycket lovande.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnar i laptopen här så brus och annat oljud går mig spårlöst förbi.

Gillar låten. Helsnygg.


freddy

  • Gäst
Du låter som Sting både sång- och melodimässigt. Det är fint. Hade önskat ett break/stick trots att låten är kort. Det finns ingen riktig andningspaus nu (förutom dina då  :P). Det sjungs på hela tiden, sammanpackat som en rar-fil. Lite mer luft, mindre brus, andningar och dist. Det är ju en skiss och som sådan mycket lovande.

Sting  :wub: Jag är ett STORT fan. Humor med pauserna där ja :) Tror inte jag klämmer in någon paus, men jag förstår din poäng helt klart. Jag brukar ibland ha lite problem med det faktiskt, det går på för mycket hela tiden, vill att det händer något liksom. Det kommer komma en ny version som förhoppningsvis korrigerar det mesta av det där iaf! :)

Tack eq!


freddy

  • Gäst
Lyssnar i laptopen här så brus och annat oljud går mig spårlöst förbi.

Gillar låten. Helsnygg.

Tackar W, Helschyst! :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja det var ett brusigt kök  :P  Jäkligt cool låt!..blir ju nästan sugen på att göra en remix  :) Du sjunger riktigt bra, kan dock tycka att det blir lite väl mycket vibrato på ett par ställen, annars kanon och arret funkar utmärkt.. /C


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snyggt Freddy!
Fina harmonier - minner en del om Sting
Bra sång - jättefin röst du har
Tycker att låten har precis rätt form - kanske en låt som avslutar en skiva?
Nice, nice!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Va fasen Freddy har du inte fixat en ny inspelning ännu brusar ju som tusan fortfarande. Skitfin låt som behöver brusreducering (omsjungning på annat ställe än ett kök) Kom igen nu...........
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
En riktigt bra låt. Tycker känslan i sången är sådär utanpå lixom, och tonspråket gillar jag verkligen.

Inandningar och så ÄR ju lite trassligt, men om de bara tar ner tillför det massa. Tror miken skulle må bra av lite stoppning runt om :D

Sting ja.... ja det är nog så att det är där liknelsen jag letat efter finns. lite samma melankoliska val av toner, lite samma ansats i sång kanske? ja.

Skitbra. skitbra
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Ja det var ett brusigt kök  :P  Jäkligt cool låt!..blir ju nästan sugen på att göra en remix  :) Du sjunger riktigt bra, kan dock tycka att det blir lite väl mycket vibrato på ett par ställen, annars kanon och arret funkar utmärkt.. /C

Hehe, ja det är väl snarare det att det står tre datorer precis intill mig här... :) Remixar är alltid skoj :) Kul att du gillar sången, spontant så håller jag även med dig om vibratot, ett visst "pain" i andra versen blev lite överdrivet kan jag tycka. Om jag inte minns fel. Tack iaf C.

Snyggt Freddy!
Fina harmonier - minner en del om Sting
Bra sång - jättefin röst du har
Tycker att låten har precis rätt form - kanske en låt som avslutar en skiva?
Nice, nice!

Tack Cykeln! Hade ingen tanke på sting här, men det är en kul referens som jag så klart gillar väldigt mycket. Låten ligger nog lite mitt i, som ett avbrott i allt annat episkt :)

Tack så jättemycket Cykeln!

Va fasen Freddy har du inte fixat en ny inspelning ännu brusar ju som tusan fortfarande. Skitfin låt som behöver brusreducering (omsjungning på annat ställe än ett kök) Kom igen nu...........

Tja Eko, bra att du håller koll på mig. Jag vet att jag inte är snabbast med att uppdatera låtarna mina, men det är massa andra låtar nu så klart. Kommer dock tillbaka till denna! Får fundera lite hur jag ska placera allt dock :)

Tack mannen.

En riktigt bra låt. Tycker känslan i sången är sådär utanpå lixom, och tonspråket gillar jag verkligen.

Inandningar och så ÄR ju lite trassligt, men om de bara tar ner tillför det massa. Tror miken skulle må bra av lite stoppning runt om :D

Sting ja.... ja det är nog så att det är där liknelsen jag letat efter finns. lite samma melankoliska val av toner, lite samma ansats i sång kanske? ja.

Skitbra. skitbra

Emu, känslan utanpå? Hoppas det är en bra grej? :) Inandningarna kommer jag minska som du säger, iaf på mp3:an ;)

Kul att du också hör stingen i detta.

tackar. tackar :)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Brus eller inte brus. Det är en jättefin låt som är väl framförd. Men... jag undrar om inte känslan höjts ett snäpp om det hade varit en kristallklar ljudbild crispig som is och utan bakgrundsbrus? :unsure: